lees de stelling en geef je mening

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

tanteoranje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor tanteoranje » 15 mar 2005 21:58

God geve mij, Jeruzalem,
dat ik eens op een dag
een pelgrim aan uw poorten ben
en dat ik binnen mag.

Mapleleaf
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Mapleleaf » 15 mar 2005 22:05

André schreef:Als "bekeerd wezen" hetzelfde is als "oprecht christen" zijn: Ja

Dus wedergeboren?

André

Berichtdoor André » 15 mar 2005 22:17

Mapleleaf schreef:

Dus wedergeboren?
Als jij daarmee bedoelt het proces waar je je leven mee bezig bent: ja

Mapleleaf
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Mapleleaf » 15 mar 2005 22:24

André schreef:
Mapleleaf schreef:

Dus wedergeboren?
Als jij daarmee bedoelt het proces waar je je leven mee bezig bent: ja

Bekering is een proces, wedergeboorte niet.

André

Berichtdoor André » 15 mar 2005 22:29

Dan verschillen wij daar over van mening, wat is de omschrijving voor wedergeboorte dan volgens jou, als het geen proces is?

gijsbertovereem

Berichtdoor gijsbertovereem » 15 mar 2005 22:42

André schreef:Dan verschillen wij daar over van mening, wat is de omschrijving voor wedergeboorte dan volgens jou, als het geen proces is?

De wedergeboorte is geen proces, het gebeurt op een moment, dat hoef je op dat moment niet eens zo te ervaren, maar je merkt het later wel.
Bekering is een levensweg vanaf de wedergeboorte tot aan de dood. Daarin leer je wat je voor God bent (zondaar), en dat Christus voor jou geleden heeft, maar dan begin je ook te leren hoe je God dienen moet, al zal dat pas na de dood volmaakt zijn.

gijsbertovereem

Re: lees de stelling en geef je mening

Berichtdoor gijsbertovereem » 15 mar 2005 22:48

jacobine16 schreef:stelling: kan een zelfmoordenaar bekeerd wezen???

willen jullie hier je mening overgeven?
Het is best een moeilijk onderwerp, maar ik moet het weten voor school... ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

Ik denk dat je ook verschil moet maken tussen iemand die het met voorbedachte rade doet (zelfmoord), en iemand die het uit wanhoop doet, zelfdoding.(bijv. bij een psychische stoornis)

Ik persoonlijk denk dat Gods Volk niet aan zelfmoord kan doen, wat niet wil zeggen dat hij/zij er niet aan denkt, maar dat het best voor kan komen dat een kind van God dmv zelfdoding om het leven komt.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Re: lees de stelling en geef je mening

Berichtdoor jas » 15 mar 2005 23:16

jacobine16 schreef:stelling: kan een zelfmoordenaar bekeerd wezen???

willen jullie hier je mening overgeven?
Het is best een moeilijk onderwerp, maar ik moet het weten voor school... ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

Ik vind het raar dat je school je vraagt om uitsluitsel te geven over iets waar de Schrift geen uitsluitsel over geeft. Zo werkt men onschriftuurlijk geredeneer in de hand. Maar goed, wat je vraag zelf betreft:
Zoals gezegd, de Bijbel zegt niet dat een zelfmoordenaar per definitie verloren is. Dus mogen wij dat ook niet zeggen. Wel is zelfmoord een zonde, maar een zonde waarvoor volgens mij in de laatste ogenblikken berouw over kan ontstaan en dus vergeven kan worden.
Wat het voorbeeld van Simson betreft, wat sommigen hier aanhaalden: Simson pleegde geen zelfmoord, maar bracht de Filistijnen, de vijanden van Gods volk een grote slag toe. Hij deed dat dus ter ere Gods. Dat is een wezenlijk verschil. Zijn zelfmoord was geen doel op zich, niet uit wanhoop, of om wat voor problemen te ontlopen. In zijn laatste ogenblikken was zijn gebed tot God, om hen nog éénmaal zijn kracht terug te geven. Slecht voorbeeld dus.
Zelfmoord, verwerpelijk, maar niet onvergeeflijk. En laten we toch niet veroordelend optreden naar mensen of nabestaanden die hiermee te maken hebben gehad. Probeer je de wanhoop eens in te denken waarin iemand verkeerde aleer hij tot zijn daad kwam.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 15 mar 2005 23:21

Wel is zelfmoord een zonde, maar een zonde waarvoor volgens mij in de laatste ogenblikken berouw over kan ontstaan en dus vergeven kan worden.

Twee opmerkingen.

Ik vind de voorwaarde van berouw te ver gaan. Stel dat je gedood wordt (door toedoen van een / iets anders) terwijl je een zonde begaat. Ben je dan verloren?

Ten tweede lijden veel mensen met suicidale neigingen aan psychische aandoeningen. Zal God iemand die in zo'n situatie verkeerd om zo'n daad verloren laten gaan?

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 15 mar 2005 23:33

Om de reactie's kan ik alleen maar5 huilen.....

Als tip, kennen jullie de lezing -bandje- Van Candidaat C.M. Klok uit Katwijk? Het heet, maakt geloven depressief?

Die gaat hier zo duidelijk en uitgebreid op in...dus een absolute aanrader voor de verbitterde, overtuigde mens!

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 15 mar 2005 23:41

Ik persoonlijk denk dat Gods Volk niet aan zelfmoord kan doen

Nee joh. Gods volk doet ook niet aan overspel.... duh...

Klaas
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 15 mar 2005 23:49

Klaas schreef:
Ik persoonlijk denk dat Gods Volk niet aan zelfmoord kan doen

Nee joh. Gods volk doet ook niet aan overspel.... duh...

Klaas

Fantastische reactie......

Dus mensen als jullie aan zelfmoord denken....Je bent inieder geval geen kind van God......sorry hoor, maar dit zulk gedachten kunnen er bij mij ff niet in.

Ik geloof wel dat God zoals Hij belooft, Bij het naderen van de dood volmen uitkomt kan geven, dus ja.....ik denk soms dat God den een suicide voorkomt.....( Ben er niet zeker van)
(

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 16 mar 2005 00:25

Klaas schreef:
Wel is zelfmoord een zonde, maar een zonde waarvoor volgens mij in de laatste ogenblikken berouw over kan ontstaan en dus vergeven kan worden.

Twee opmerkingen.

Ik vind de voorwaarde van berouw te ver gaan. Stel dat je gedood wordt (door toedoen van een / iets anders) terwijl je een zonde begaat. Ben je dan verloren?

Je hebt gelijk dat het berouw geen voorwaarde is. Maar de mens, die door God gerechtvaardigd is, de wedergeborene dus die zelfmoord pleegt, zal ook over die daad nog in de laatste ogenblikken berouw hebben. De rechtvaardigmaking is éénmalig. In dat moment worden al de zonden van de mens vergeven, ook de toekomende; immers, vanaf dat moment ziet God die mens enkel in en door Christus als een reine ziel.
Klaas schreef:Ten tweede lijden veel mensen met suicidale neigingen aan psychische aandoeningen. Zal God iemand die in zo'n situatie verkeerd om zo'n daad verloren laten gaan?

Klaas

Dat argument is ook wel valide. Het blijft moeilijk Sommigen redeneren ook dat God Zijn kinderen aan een dergelijke daad niet overgeeft. Het is immers een wanhoopsdaad en zou God Zijn kinderen in wanhoop laten?
Maar ik zou me er in elk geval nooit veroordelend over uitlaten.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

André

Berichtdoor André » 16 mar 2005 00:59

gijsbertovereem schreef:
André schreef:Dan verschillen wij daar over van mening, wat is de omschrijving voor wedergeboorte dan volgens jou, als het geen proces is?

De wedergeboorte is geen proces, het gebeurt op een moment, dat hoef je op dat moment niet eens zo te ervaren, maar je merkt het later wel.
Ik ervaar dat ook zo, maar noem het wel een proces, omdat je in die periode dichter naar God toe groeit, en hem beter wilt leren kennen.
En daar aan vooraf bekeer je je tot God, je WILT Hem beter leren kennen.

Dit is mijn redenatie, maar laten we denk ik ontopic verder gaan.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 16 mar 2005 01:56

Sinds 2 jaar weet ik dat een bekeerd iemand en oprecht gelovige zelfmoord kan plegen....
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “Archief”