is de duivel alomtegenwoordig?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hemelburger
Mineur
Mineur

Berichtdoor hemelburger » 21 jan 2003 23:25

ik zat pas eens na te denken over de alomtegenwoordigheid van God.
Ik dacht dat ik vroeger geleerd had dat dat een eigenschap was die uniek was...
maar de duivel moet toch eigenlijk ook alomtegenwoordig zijn? het kwaad is toch overal in de wereld aanwezig?

De duivel is een gevallen engel (wel een voorname engel). In zijn val heeft hij andere engelen meegenomen. Van een engel weten we dat ie niet alomtegenwoordig is. De duivel heeft wel de beschikking over een legioen volgelingen, denk maar aan de varkens uit een van de evangelien. Het kwaad in de wereld wordt niet alleen maar veroorzaakt door de duivel, maar de bijbel zegt, dat de mens geneigt is tot alle kwaad. Het zit er gewoon ingebakken.

JialiKelly
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor JialiKelly » 21 jan 2003 23:27

ok, maar het kwaad zit toch ook in ons, is dat dan niet een duivel die de slechte dingen 'influistert'? jawel toch?
Praise the One who left you
Broken down and paralyzed
Never taste of the fruit..

hemelburger
Mineur
Mineur

Berichtdoor hemelburger » 21 jan 2003 23:59

Het is erg gemakkelijk om de oorzaak van ons foute handelen bij de duivel neer te leggen. De bijbel noemt ons zondaars. Voor onze wedergeboorte zijn we niet in staat Gods wil te doen.

Romans 6:6 Dit wetende, dat onze oude mens met [Hem] gekruisigd is, opdat het lichaam der zonde te niet gedaan worde, opdat wij niet meer de zonde dienen.
(SV)

De oude mens is dus een dienaar van de zonde. Heeft een dienaar steeds opdrachten nodig? Zouden wij geen zonden meer doen als God de duivel nu zou doden? Ik denk dat we zonden blijven doen, anders had God de duivel wel gedood. We blijven dus zitten met de gevolgen van de keuze van Adam.
Na de wedergeboorte is er de nieuwe mens ( in dat oude lichaam ), die onaantastbaar is voor de duivel, die is namelijk in Christus. Welke van de twee van heeft bij jou en mij de overhand? Is het de nieuwe mens, dan komt de duivel of zijn engelen om ons over te halen. Als je zijn wil al doet heb je van de duivel niets te vrezen, hij hoeft je niet meer te verleiden. Mensen die geen last hebben van de duivel zouden best kritisch naar hun relatie met God mogen kijken.

Elsa
Mineur
Mineur

Re: is de duivel alomtegenwoordig?

Berichtdoor Elsa » 22 jan 2003 00:14

JialiKelly schreef:ik zat pas eens na te denken over de alomtegenwoordigheid van God.
Ik dacht dat ik vroeger geleerd had dat dat een eigenschap was die uniek was...
maar de duivel moet toch eigenlijk ook alomtegenwoordig zijn? het kwaad is toch overal in de wereld aanwezig?

RGPtB schreef:Als hij dus al min of meer alom vertegenwoordigd is dan is dat slechts voor de periode die God hem stelt.

Lotte schreef:Ik denk wel dat hij ook overal tegenwoordig is. anders zouden wij toch niet zoveel kwaad kunnen doen?

Joepie schreef:De duivel is God in alles gelijk, uitgezonderd de macht over leven en dood

Cybercurse schreef:Hij moet wel alom aanwezig zijn (op aarde), kijk eens wat hij en z'n leger van duivelen allemaal wel niet aanricht...
De duivel is absoluut niet alomtegenwoordig. Hij is God niet. En ook niet (bijna) aan Hem gelijk.
Er zijn alleen heel veel duivelen!

Als je hier meer over wilt weten dan je beter hier goede boeken op naslaan, i.p.v. hierover op het forum allerlei andere leken :wink: te vragen. Kijk eens wat Calvijn zegt in zijn Institutie, Brakel in zijn Redelijke Godsdienst enzo. Dit bedoel ik niet als kritiek, het is meer bedoeld als 'richtingaanwijzer'. :wink:

Het kwaad is overal, in de hele wereld. Maar het kwaad komt niet alleen van de duivel. De hele schepping zucht onder de gevolgen van de zondeval. Toen is het kwaad op de wereld gekomen. Dieren verslonden elkaar. De aarde bracht doornen en distelen voort. Natuurrampen kwamen voor. De mens is 'geneigd tot alle kwaad', en ga zo nog maar even verder...................
Jiakelly schreef:ok, maar het kwaad zit toch ook in ons, is dat dan niet een duivel die de slechte dingen 'influistert'? jawel toch?

Niet altijd, Jiakelly. Het kwaad zit in onszelf. Een gelovige heeft drie vijanden: De satan, de wereld en ons eigen vlees!
Woorden zijn de struikelstenen voor iedere toenadering.
- Louis Paul Boon

connie
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor connie » 22 jan 2003 10:13

de satan ,de werelt en onze vlees behoort wel bij de duivel het is toch allemaal kwaad
de duivel is overal hij gaat rond als een briesende leeuw
maar in jezus zijn we overwinnaars
gr connie

joepie

Berichtdoor joepie » 22 jan 2003 10:23

Ik ben het niet met je eens elsa. Er is 1 satan die tegen God in ging en hij kreeg vele volgelingen. Maar er zijn zeker niet vele satannen, of duivelen.
Satan heeft een heel leger om zich heen.
En dat hij evenveel kan als God maar niet de macht over leven en dood heeft, zuig ik niet uit mijn duim, maar heb ik onlangs in een preek gehoord. En zal voor je opzoeken hoe en wat.
Maar de institutie van Calvijn??????
Nou nee dank je, geen doorkomen aan, er zijn tegenwoordig gelukkig wel weer nieuwere boeken gekomen die uitleggingen geven m.b.t. de bijbel.

Elsa
Mineur
Mineur

Berichtdoor Elsa » 22 jan 2003 11:35

Joepie schreef:Er is 1 satan die tegen God in ging en hij kreeg vele volgelingen. Maar er zijn zeker niet vele satannen, of duivelen.
Satan heeft een heel leger om zich heen.

Zomaar even wat teksten, Joepie. Er zijn er nog veel meer.
De meervoudsvorm lijkt me duidelijk.

Jes. 13: 21 Maar daar zullen nederliggen de wilde dieren der woestijnen, en hun huizen zullen vervuld worden met schrikkelijke gedierten, en daar zullen de jonge struisen wonen, en de duivelen zullen er huppelen.
Matth. 7: 22 Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Heere, Heere! hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd, en in Uw Naam duivelen uitgeworpen, en in Uw Naam vele krachten gedaan?
Matth. 8: 31 En de duivelen baden Hem, zeggende: Indien Gij ons uitwerpt, laat ons toe, dat wij in die kudde zwijnen varen.
Matth. 9: 34 Maar de Farizeen zeiden: Hij werpt de duivelen uit door den overste der duivelen.
Mark. 16: 17 En degenen, die geloofd zullen hebben, zullen deze tekenen volgen: in Mijn Naam zullen zij duivelen uitwerpen; met nieuwe tongen zullen zij spreken,
Jak. 2: 19 Gij gelooft, dat God een enig God is; gij doet wel; de duivelen geloven het ook, en zij sidderen.
Openb. 16: 14 Want het zijn geesten der duivelen, en zij doen tekenen, welke uitgaan tot de koningen der aarde en der gehele wereld, om die te vergaderen tot den krijg van dien groten dag des almachtigen Gods.
Woorden zijn de struikelstenen voor iedere toenadering.

- Louis Paul Boon

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 22 jan 2003 11:40

En dat hij evenveel kan als God maar niet de macht over leven en dood heeft, zuig ik niet uit mijn duim, maar heb ik onlangs in een preek gehoord. En zal voor je opzoeken hoe en wat.

job 1: 12 daar lezen we dat alles wat van job is in de handen van de satan is, maar aan hem mag ie niet komen.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

joepie

Berichtdoor joepie » 22 jan 2003 12:27

Er is dus inderdaad een overste der boze geesten.
Want in de NBG vertaling wordt niet over duivelen maar over boze geesten gesproken.
Dus er is er 1 die boven hen staat. De baas van het zooitje om maar te zeggen. En dat is de satan, welke is de engel die tegen God in opstand kwam en die om zich heen een heel legermacht heeft verzameld. De boze geesten.

Lotte
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lotte » 27 jan 2003 14:44

En dat hij evenveel kan als God maar niet de macht over leven en dood heeft, zuig ik niet uit mijn duim, maar heb ik onlangs in een preek gehoord.

En als mensen zelfmoord plegen?

joepie

Berichtdoor joepie » 27 jan 2003 14:47

Wat heeft dat met de satan te maken?
Bij zelfmoord neem je het recht in eigen hand, maar is het nog steeds God die de macht heeft over leven en dood. Maar dat is dus weer een nieuwe topic.

Lotte
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lotte » 27 jan 2003 14:49

Is dat zo? Heeft de duivel het dan niet overgenomen?

joepie

Berichtdoor joepie » 27 jan 2003 14:51

Probeer daar antwoordt op te krijgen onder een andere topic.
Is zelfmoord van de duivel of zo?

Lotte
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lotte » 27 jan 2003 15:55

Joepie uit Dordt, antwoord weer kort!

Is dit een topic over de duivel JA of NEE?
Dus is dit een normale vraag! en als het jou niet aanstaat, jammer dan!
Dan lees je het maar niet. :x

joepie

Berichtdoor joepie » 27 jan 2003 15:58

Sorry Lotte ik wist al dat je erg lange tenen had, maar zooooooooooo lang. :cry:
De topic hier is of de duivel alomtegenwoordig is.
En jij wilt dus eigenlijk weten of zelfmoord een handeling is door de duivel ingegeven.En dat is wat anders. Kan er niks anders van maken. En trouwens het lijkt me wel interessant wat mensen daarop te zeggen hebben. Dus helemaal niet zo,n gek idee die topic die dus echt over dat onderwerp gaat.

Terug naar “Archief”