Situatie in Israel

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

goshen
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor goshen » 29 feb 2008 12:38

Aragorn schreef: Nu zijn de Palestijnen ook geen lieverdjes,
Understatement :mrgreen: Doe eens een gok, hoeveel Christenen zijn er zo'n 30 jaar geleden in Libanon door de Palestijnen uitgemoord?

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 29 feb 2008 12:40

goshen schreef:
Understatement :mrgreen: Doe eens een gok, hoeveel Christenen zijn er zo'n 30 jaar geleden in Libanon door de Palestijnen uitgemoord?

Dan kun je nog verder teruggaan: hoeveel doden hebben de Christenen op hun geweten door de kruistochten?

christenen zijn ook niet altijd lieverdjes

En zo kun je door blijven gaan...
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 29 feb 2008 12:50

Galateia schreef:
goshen schreef:

Dan kun je nog verder teruggaan: hoeveel doden hebben de Christenen op hun geweten door de kruistochten?

Juist! Daarom wordt het eens tijd dat wij dat ook eens belijden. Dat lijkt me beter dan altijd weer dat opgeheven vingertje naar Israel (terwijl men vaak of helemaal niet weet wat er speelt/speelde, of door de media verkeerd voorgelicht wordt).

Om even in te gaan op de tip van Sam, je hoeft niet eens arabisch te leren. Neem maar eens een kijkje op memritv.org.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

goshen
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor goshen » 29 feb 2008 12:54

Galateia schreef:Dan kun je nog verder teruggaan: hoeveel doden hebben de Christenen op hun geweten door de kruistochten?

Eens met mijn voorganger dat je onbedoeld toegeeft selectieve kritiek te hebben.

En helaas is er bij vergelijkingen met de kruistochten vaak weinig historisch besef aanwezig, ik vrees ook bij jou. http://www.katholieknieuwsblad.nl/actueel23/kn2357f.htm

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 29 feb 2008 13:00

goshen schreef:
Galateia schreef:Dan kun je nog verder teruggaan: hoeveel doden hebben de Christenen op hun geweten door de kruistochten?

Eens met mijn voorganger dat je onbedoeld toegeeft selectieve kritiek te hebben.

En helaas is er bij vergelijkingen met de kruistochten vaak weinig historisch besef aanwezig, ik vrees ook bij jou. http://www.katholieknieuwsblad.nl/actueel23/kn2357f.htm

En waarom zou het historisch besef ontbreken dan? Het maakt niet uit wat de aanleiding of oorzaak was van die kruistochten, het blijft een feit dat sommige pausen/kerkleiders/groeperingen ze gebruikten op een manier die niet helemaal juist was: in de naam van het christendom zijn er vreselijke dingen gebeurd. En daar is genoeg bronnenmateriaal voor.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 29 feb 2008 13:01

Het historisch besef van veel onvoorwaardelijke Israël-aanbidders hier lijkt anders ook behoorlijk selectief te zijn.

En als er dan op wordt gewezen dat de Joden zich evengoed misdragen hebben is het altijd maar van: ja maar zij doen het ook! Sorry, maar als dat het enige is dat je te melden hebt.. get a life zeg.

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 29 feb 2008 13:06

goshen schreef:
CaptainCaveman schreef:Het spijt me, maar iedere keer weer reageer je met denigrerende berichten naar Palestijnen en moslims toe.

Ik vind het dan ook van een bepaalde hypocrisie getuigen als je zegt dat soortgelijke gevallen er niet zijn. In iedere religieuze hoek zijn bepaalde extremisten/fundamentalisten te vinden, die er zieke ideëen op nahouden. Het zou je dan ook sieren eens een blik te werpen in de andere kampen.
Ik zeg niet dat ze er niet zijn, ik vraag om voorbeelden om mezelf van het tegendeel te overtuigen. Die voorbeelden heb ik nog niet gehad, ja met "Jesus camp" maar daarvan heb ik na het lezen van het artikel op wiki gezegd dat het niet mijn stijl is maar dat het wel binnen mijn grenzen valt. Dat kan ik niet zeggen van een joden-etende paashaas.
Daarover verschillen we dan van mening. :mrgreen:

Ik vind jou eerder een hypocriet door te zoeken naar vergelijkbare gevallen binnen de joodse of christelijke hoek ipv je afkeuring te geven.
Ik heb anders beide gevallen verworpen. En om de stigmatiserende berichten over Palestijnen e.d. wat te nuanceren wijs ik je naar gevallen binnen de 'christelijke' hoek, die ook niet bepaald christelijk zijn.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 29 feb 2008 13:06

Aragorn schreef:Het historisch besef van veel onvoorwaardelijke Israël-aanbidders hier lijkt anders ook behoorlijk selectief te zijn.

En als er dan op wordt gewezen dat de Joden zich evengoed misdragen hebben is het altijd maar van: ja maar zij doen het ook! Sorry, maar als dat het enige is dat je te melden hebt.. get a life zeg.

Ik denk dat het enige juiste historisch besef in deze historisch bijzonder ingewikkelde kwestie het besef is, dat het historisch gezien terug gaat op toen al bijzonder ingewikkelde kwesties.

Uhm. Wat ik bedoel: vingertje wijzen heeft allebei de kanten op totaal geen nut. Maar is helaas wel wat er gebeurt. Jood of Palestijn doet dit, de ander neemt wraak, waarop de ander weer wraak neemt, etc.

goshen
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor goshen » 29 feb 2008 13:30

Het gaat inderdaad nergens meer over omdat ik nadat ik iemand erop wijs dat zijn Israelkritiek selectief is, ik zelf het "kruistocht" voorbeeld teruggeschoven krijg nadat ik wijs op de 100.000 Christelijke doden door Palestijns geweld in de jaren 197x in Libanon etc. :clown: :clown: :clown:

Laten we ons daarom richten op de feiten, de joodse bevolking in de Islamitische landen is uitgeroeid of bevindt zich nog in een sterfhuisconstructie (ik geloof dat de Islamitische term daarvoor dhimmi is maar dat weet ik niet zeker). Hetzelfde kan gezegd worden van het Christelijke geloof, in bepaalde landen met als negatiefste voorbeeld Saoedie Arabië waar men erin geslaagd is om anders-gelovigen (dan de Islam) met 100% uit te roeien. Jammer dat dat als voldongen feit geaccepteerd wordt en dat Israel dat uit alle macht probeert te overleven van alle kanten wordt aangevallen. De reden daarvoor is echter wel duidelijk als je de Bijbel kent.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 29 feb 2008 14:04

Galateia schreef:
Aragorn schreef:Het historisch besef van veel onvoorwaardelijke Israël-aanbidders hier lijkt anders ook behoorlijk selectief te zijn.

Ik denk dat het enige juiste historisch besef in deze historisch bijzonder ingewikkelde kwestie het besef is, dat het historisch gezien terug gaat op toen al bijzonder ingewikkelde kwesties.

Uhm. Wat ik bedoel: vingertje wijzen heeft allebei de kanten op totaal geen nut. Maar is helaas wel wat er gebeurt. Jood of Palestijn doet dit, de ander neemt wraak, waarop de ander weer wraak neemt, etc.

Inderdaad. Ik begrijp daarom ook niet dat mensen zo expliciet partij kunnen kiezen en 'goeden' en 'slechten' aan kunnen wijzen, iets wat hier aan de lopende band gebeurt.

goshen
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor goshen » 29 feb 2008 14:10

Aragorn schreef:Inderdaad. Ik begrijp daarom ook niet dat mensen zo expliciet partij kunnen kiezen en 'goeden' en 'slechten' aan kunnen wijzen, iets wat hier aan de lopende band gebeurt.
Wie maakte ook al weer de china-tibet vergelijking?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 29 feb 2008 14:14

Die vergelijking is uiteraard bedoeld om aan te geven dat het argument van 'vrijwillig vertrekken' totale onzin is en dient niet verder doorgetrokken te worden. Het verschil is namelijk dat Tibetanen niet met geweld terugvechten en Palestijnen soms wel. Dat maakt China er overigens niet slechter (of Israël beter) op.

Divrei Shmuel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Divrei Shmuel » 29 feb 2008 14:47

Aragorn schreef:Die vergelijking is uiteraard bedoeld om aan te geven dat het argument van 'vrijwillig vertrekken' totale onzin is en dient niet verder doorgetrokken te worden. Het verschil is namelijk dat Tibetanen niet met geweld terugvechten en Palestijnen soms wel. Dat maakt China er overigens niet slechter (of Israël beter) op.

Het dagelijks afschieten van raketten van de zijde van Hamas kan ik toch echt niet rekenen tot "soms wel terugvechten. Trouwens, het is geen terugvechten. Ze richten zich meestal op burgers en niet op militairen. Dat kan maar 1 ding betekenen: racistische minachting voor een Joods leven. Lees vooral het handvest van Hamas eens goed door, zou ik zeggen. Tuurlijk zijn er burgerslachtoffers te betreuren onder de palestijnen. Maar dat is ook omdat de heren terroristen zo uitgekookt zijn om zich tussen hun eigen volk te verschansen als propagandair schild - nieuwe recruten omdat onschuldigen getroffen zijn en negatieve pers voor Israel door burgerslachtoffers. Dit, omdat deze wezels geen achting hebben voor het leven binnen beide volken. Zuiver ideologisch oportunisme. Israelisch hebben grote georganiseerde terreurgroepen die het bloed van de palestijne wilen zien vloeien, op een paar splintergroepjes na.

Sam
Sjim'oe d'var-HASJEM gojim! - Hoor het woord van de Eeuwige, gij volken! (Jer.31:10)

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 29 feb 2008 15:28

Ondertussen zijn er nog weinig historische feiten die ik HERHAALDELIJK poneer door anderen weerlegd. Om een eerlijke discussie te voeren zou men eerst eens een gezamelijk startpunt in de geschiedenis moeten zien te vinden om dan vandaaruit verder discussieren. Zeker weten dat dat al moeilijk genoeg zal blijken te zijn (is mijn ervaring).

Aragorn schreef:En als er dan op wordt gewezen dat de Joden zich evengoed misdragen hebben is het altijd maar van: ja maar zij doen het ook! Sorry, maar als dat het enige is dat je te melden hebt.. get a life zeg.

en
Aragorn schreef:Inderdaad. Ik begrijp daarom ook niet dat mensen zo expliciet partij kunnen kiezen en 'goeden' en 'slechten' aan kunnen wijzen, iets wat hier aan de lopende band gebeurt.

Ik weet ook wel dat er Joden zijn die zich misdragen hebben. Wat ik probeer is tegenwicht te bieden aan de tendens in de diverse media om fouten aan Israelische zijde op te blazen tot een grote fouten, terwijl fouten aan Palestijnse vaak geminimaliseerd worden. Neem het voorbeeld van de hekwerken. Laat gewoon die site die ik in een recente post linke eens echt op je inwerken en denk eens na over de hypocriete houding van de landen die zelf, om mindere redenen een hekwerk hebben, maar toch met dat vingertje blijven wijzen naar dat ene land dat ook een hekwerk heeft. Een ander voorbeeld: Als er in Nederland één persoon vermoord wordt door een terrorist, schreeuwt de hele media moord en brand dat dit toch echt niet getolereerd kan worden. Als er in Israel een zelfmoordaanslag gepleegd wordt moet Israel zich vooral rustig houden ten behoeve van het "vredes"proces.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 29 feb 2008 18:12

dalethvav schreef:

Ondertussen zijn er nog weinig historische feiten die ik HERHAALDELIJK poneer door anderen weerlegd. Om een eerlijke discussie te voeren zou men eerst eens een gezamelijk startpunt in de geschiedenis moeten zien te vinden om dan vandaaruit verder discussieren. Zeker weten dat dat al moeilijk genoeg zal blijken te zijn (is mijn ervaring).

Nou, ik ben veel meer geinteresseerd in mogelijke oplossingen dan in het je ingraven in je eigen positie en vandaaruit heel hard roepen de ander het helemaal fout doet (en jij natuurlijk helemaal goed). Of een claim bijbels (mi irrelevant) of historisch verantwoord is, daar kan je oneindig over discussieren, maar daar schiet je weinig mee op.

Aragorn schreef:En als er dan op wordt gewezen dat de Joden zich evengoed misdragen hebben is het altijd maar van: ja maar zij doen het ook! Sorry, maar als dat het enige is dat je te melden hebt.. get a life zeg.

en

Ik weet ook wel dat er Joden zijn die zich misdragen hebben. Wat ik probeer is tegenwicht te bieden aan de tendens in de diverse media om fouten aan Israelische zijde op te blazen tot een grote fouten, terwijl fouten aan Palestijnse vaak geminimaliseerd worden. Neem het voorbeeld van de hekwerken. Laat gewoon die site die ik in een recente post linke eens echt op je inwerken en denk eens na over de hypocriete houding van de landen die zelf, om mindere redenen een hekwerk hebben, maar toch met dat vingertje blijven wijzen naar dat ene land dat ook een hekwerk heeft. Een ander voorbeeld: Als er in Nederland één persoon vermoord wordt door een terrorist, schreeuwt de hele media moord en brand dat dit toch echt niet getolereerd kan worden. Als er in Israel een zelfmoordaanslag gepleegd wordt moet Israel zich vooral rustig houden ten behoeve van het "vredes"proces.

Haha, ik voel me dan soms weer geroepen tegenwicht te bieden aan de tendens van velen hier om alle Israelische acties te bagatelliseren en steeds maar weer te zeuren over die verschrikkelijke terroristische en manipulatieve Palestijnen. :)

Op dat artikel over hekwerken heb ik volgens mij al eens gereageerd overigens. Het doet er niet zoveel toe wat andere landen doen, omdat we het hier over Israel hebben. En hypocriet is het ook niet, want in Nederland hebben we niet zoiets.

Terug naar “Archief”