Autotopic (was: Leuke auto's)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3902
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Leuke auto's

Berichtdoor TheKeimpe » 17 mar 2009 15:03

Zo'n SDI is niet vooruit te branden. Maar je lacht wel als je naast een snelheidsmonster bij de pomp staat!

Veel plezier met de Lupo!

Gebruikersavatar
smArtjan
Luitenant
Luitenant
Berichten: 627
Lid geworden op: 07 nov 2005 18:27
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Re: Leuke auto's

Berichtdoor smArtjan » 17 mar 2009 17:13

Volgens mijn rij-instructeur stonden de letters SDI voor 'Sukkel-Draf Injectie' en ik moet zeggen dat die Golf inderdaad nauwelijks vooruit was te branden.
"UBI IUDICIA DEFICIUNT INCIPIT BELLUM"
Afbeelding

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6378
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Leuke auto's

Berichtdoor Boekenlezer » 17 mar 2009 19:11

Rolf schreef:
Boekenlezer schreef: Een nieuwprijs van ruim 40.000 euro, en daar bovenop nog eens 30.000 euro aan extra's! (Zie test Audi A4 2.0 TDI)
Pas las ik een Review over een Mercedes A150.
Nieuwprijs is standaard €23.310. Met opties kwam het op ~€40.000,-.
Een familielid kocht 6 jaar geleden een Focus. Ik schat toen vanaf ruim €16.000 te koop. Met opties: €28.000,-.
Dat familielid heeft trouwens ook een hele verzameling camera's en objectieven. Daar staat tegenover dat z'n wasmachine
bijna 20 jaar oud is, en daar nieuwe lagers en koolborstels in gezet zijn. Financieel gezien geen gunstige keuzes (vind ik).
Voor €448 is er een nieuwe wasmachine te koop met direct drive motor (zonder koolborstels). En op auto's is veel
meer te besparen. Een auto kost (excl. brandstof en onderhoud) €1500 (heel goedkoop) tot €3000 (of i.g.v. nieuwe/groter €6000) per jaar.
Een wasmachine €100 per jaar. (Een woning €3000 - €6000 per jaar, en dat kan van meer blijvende waarde zijn.)
't Is maar net waar je geld voor over hebt, en waarvoor niet.

Ik zou het wel weten!
Een auto is, op de keper beschouwd, niet meer dan een tamelijk saai ding waarmee je van a naar b kunt komen als de fiets niet echt een optie is. Nuttig, maar lyrisch word ik er niet van. Dus waarom zou je je dan arm betalen al zoveel extra's?
Een fotocamerauitrusting daarentegen geeft mij heel wat meer opwinding! Daar kun je pas ècht leuke dingen mee doen!
Laatst gewijzigd door Boekenlezer op 17 mar 2009 19:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6378
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Leuke auto's

Berichtdoor Boekenlezer » 17 mar 2009 19:12

...
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Rolf

Re: Leuke auto's

Berichtdoor Rolf » 17 mar 2009 20:35

VW Lupo SDI
60 pk, en 115 Nm, om de 930 kg wegende Lupo voort te bewegen is inderdaad zeer weinig.
Zelfs een oude Starlet is nog veel sneller.
Die heeft 75 pk (en 115 Nm) om 835 kg voort te bewegen.
Ooit heb ik in een Golf 1 diesel (830 kg) en Audi 80 diesel (beiden 1.6, 54 pk) gereden.
Doseren met de rechtervoet is dan minder nodig. Twee standen zijn voor veel
situaties toereikend. Nou ja, voor een habbekrats is er een thermoskan voor 12 Volt te koop.
Vraag blijft ook waarom VW gestopt is met de Lupo. Hopelijk treden er (indien de koop doorgaat)
geen problemen op, zoals in de reviews (Lupo 1.2 TDI, Lupo 1.7 SDI) naar voren kwamen.
Drie maanden garantie lijkt mij onmisbaar.

Auto versus fotografie
Een auto is toch een handig vervoermiddel. Je kunt er, in tegenstelling tot een tweewieler,
4 - 7 personen mee vervoeren. Makkelijk voor vervoer van allerlei spullen. Een MPV bijv.
kan zo een kast, een relaxstoel, of twee fietsen in.
Met een trekhaak erachter kun je een boedelbak of een vakantiehuis ermee trekken.
En als het weinig moet kosten, 20 jaar (of 44 jaar) met dezelfde auto rijden is niet onmogelijk.
(Zeldzame auto, van 26 jaar oud, 200 stuks ooit in Nederland verkocht: Talbot Matra Murena 2.2.
Gespot exemplaar is ingevoerd.)
Laatst gewijzigd door Rolf op 17 mar 2009 21:16, 1 keer totaal gewijzigd.

meissie88

Re: Leuke auto's

Berichtdoor meissie88 » 17 mar 2009 21:15

Heb je ook nog wat pósitiefs Rolf? 8-[ 't enige wat ik hoor van jou is negatief....Terwijl 'k van mensen uit m'n omgeving bijna allen maar positief krijg!

Rolf

Re: Leuke auto's

Berichtdoor Rolf » 17 mar 2009 21:18

Het maakt ook verschil wie een bepaalde beoordeling geeft.
Graag zou ik je wat positiefs meegeven.
Maar ik houd niet van onwaarheid.
(Die Lüge hat große Beine.)
Ik ga op zoek naar pluspunten.
Wat is de km-stand?

meissie88

Re: Leuke auto's

Berichtdoor meissie88 » 17 mar 2009 21:24

Hahah...Km-stand is 140.000...En hoe snel 'ie is, vind ik persoonlijk nog wel mee vallen, we hebben rondje gereden, en vond 'm toch, voor m'n gevoel, snelelr dan m'n starletje :lol:

Rolf

Re: Leuke auto's

Berichtdoor Rolf » 17 mar 2009 21:47

Positieve verschillen zijn dan o.a. dat de Lupo veel nieuwer is,
en (als het goed is) ook beter rijdt (minder speling, rammeltjes
en trillingen). En misschien ook wat stiller is bij 120 km/h.
Dat hij ook (normaal gesproken, want ik heb een klein beetje
die problemen die in reviews naar voren kwamen in het hoofd)
nog ca. 8 jaar mee kan, en heel wat kilometers (tot 300.000?) kan rijden.

Het kan best zijn dat de trekkracht van de auto mee lijkt te vallen.
Een oude Starlet (met 300.000 km op de teller) levert mogelijk
aanzienlijk minder vermogen dan af fabriek.

Berekening brandstof kosten en belasting
Diesel
Belasting: €580 per jaar
Gebruik (voor 20.000 km): 1000 ltr × 0,93 = €930
Totaal: €1510
Benzine
Belasting: €236
Brandstof: 1400 ltr × 1,24 = €1736
Totaal: €1972
Dus lagere brandstof kosten.

Ik hoop voor jou dat het positieve de overhand krijgt.
Laat maar eens wat horen.

meissie88

Re: Leuke auto's

Berichtdoor meissie88 » 17 mar 2009 21:52

Ghehe het positieve heeft de overhand al, anders kocht ik 'm niet :lol:
Het is gewoon een klein autootje, dus lekker goedkoop in belasting e.d.

Rolf

Re: Leuke auto's

Berichtdoor Rolf » 17 mar 2009 22:04

Dat is inderdaad waar, omdat de Lupo, voor een diesel, weinig weegt,
is de belasting niet hoog. Wel zuiniger, en diesel, dus lagere brandstofkosten.
Het geringe vermogen valt ook wel mee te leven.
Alleen blijft het geluid. Ik denk dat hij niet veel stiller is
dan een Starlet. Het is nl. nog een beetje een oude diesel,
geen common rail (of HDI), die zijn veel stiller.
De 1.3 dieseltjes van Fiat zijn wat dat betreft mooie diesels.
Sterk, zuinig en stil. Ze zitten ook in aantal andere merken.
En, dat blijft een ook vraag, de betrouwbaarheid.
Nou ja, afwachten maar.

Gebruikersavatar
smArtjan
Luitenant
Luitenant
Berichten: 627
Lid geworden op: 07 nov 2005 18:27
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Re: Leuke auto's

Berichtdoor smArtjan » 17 mar 2009 22:29

Bij een dieseltje van VW hoef je je veel minder zorgen te maken dan een 'gelijkwaardig' Frans product. Hoe vaak ik daar al niet over motorische en vooral ook elektrische problemen heb gehoord!! :?
Over de Fiat'tjes kan ik geen mening geven, geen ervaring mee en dat wil ik graag zo houden.

Het probleem met veel nieuwe (motor-)technieken is dat het erg leuk en zuinig lijkt, maar dat er vaak bij het geringste elektronische probleem (motor management of een of ander idioot sensortje) al naar een garage gegaan kan worden.....
Geef me dan maar een iets oudere auto waarin techniek zit die zich al een tijd heeft bewezen, daar heb ik vele malen meer plezier in/van.

In ieder geval veel plezier met je Lupo, meissie! Ik denk dat je er (als er door de vorige eigenaar een beetje normaal mee is gereden, en jij dat doorzet) nog vele onderhouds-arme en leuke kilometers mee kan maken!
"UBI IUDICIA DEFICIUNT INCIPIT BELLUM"

Afbeelding

Rolf

Re: Leuke auto's

Berichtdoor Rolf » 17 mar 2009 22:40

Common Rail
Fiat is de uitvinder dan de common-rail.
Met common rail techniek is de inspuiting nauwkeuriger te doseren over een breder
gebied. Met als resultaat meer vermogen, geringer gebruik en stillere loop.
Ter vergelijking het volgende. Een Mercedes 200 D (2000 cc) uit 1972
leverde een vermogen van 60 pk. Een nieuwe Fiat Grande Punto 1.3*** Multijet Diesel
(1248 cc) levert 90 pk. Een nieuwe Fiat Croma 1.9 (1910 cc) Multijet Diesel levert 150 pk.
Fiat diesel motoren zitten o.a. in SAAB, Suzuki en Opel,
en natuurlijk Alfa Romeo en Lancia.
En misschien binnenkort in Chryslers.

Electronica
Door de electronica is er meer mogelijk. Maar het is ook gevoeliger en kwetsbaarder.
Er zijn veel meer componenten, voor meten (sensoren), regelen en sturen.
Zo af en toe hoor ik ook wel eens wat. O.a. (zoals eerder vermeld) van de Ford
Focus CDTI. Die slaat tijdens de opwarmperiode enkele keren af. De dealer heeft
de oorzaak nog niet kunnen vinden, ook niet m.b.v. de importeur. Nu zijn enkele
dingen aan het uit proberen. Gedacht wordt aan een sensor die niet goed werkt.

Updaten
Behalve de PC moet nu ook zo af en toe de (moderne) auto ge-update worden.
Diezelfde Ford Focus bleek na een software update opeens 10 - 20%
minder brandstof te gebruiken.

Franse auto's
Franse auto's zijn inderdaad qua kwaliteit niet als Duitse.
Hier iets over Citroen C3, C4 e.a..
Maar soms gaan Citroens toch lang nog mee: Citroen DS 1967.

*** 1.3 wil niet altijd zeggen tussen 1250 en 1349 cc. De meeste merken hanteren
wel (ongeveer) deze orde, alleen BMW en Mercedes wijken hier soms van af.
Een BMW 316 van 2003 heeft een motor met een inhoud van 1895 cc.

meissie88

Re: Leuke auto's

Berichtdoor meissie88 » 18 mar 2009 09:35

Als mijn Starlet veel toeren maakte zette ik gewoon de radio wat harder...Dat zal bij de Lupo wel net zo gaan :lol:

Rolf

Re: Leuke auto's

Berichtdoor Rolf » 18 mar 2009 17:49

Stilte
In mijn familie doen ze dat ook (behalve ouderen).
Maar in de laatste 5 auto's heb ik de radio niet meer gebruikt.
Ik houd van stilte, en daar past een Meriva heel goed bij.
(Vergeleken met een Mercedes E of S zal m'n Opel wel een
herrieschopper zijn, maar vergeleken met een Ford Focus bijv. is hij stil.)
Ik denk dat z'n grote broer (Zafira) wat dát betreft íets minder
comfort biedt. Al hangt dat ook af van de uitvoering (motor en soort versn. bak).

Dit comfort heeft wel weer een keerzijde. De auto is (zoals ook o.a. de VW Touran,
die weegt zelfs nog 125 kg meer) zwaar, en door de lange versnellingen (1,2,3,4,5:
~50, 95, 145, 195, 240 km/h) minder snel dan bijv. een Corsa.
Maar dat vind ik geen probleem. Enkele eisen zijn voor mij:
* comfort (motor liefst niet te horen, ook niet bij 120 km/h)
* goede wegligging
* goede zit (liefst hoog)
* ruimte
Qua kosten komt een Meriva (of Zafira) misschien wel in de buurt van
1,5 × een Corsa, en 2 × een Lupo.
En 't ja, als ik tank, en dan het verbruik bereken, dan valt dat zelden
mee. (1 × 1 : 18,7, maar meestal rond de 1 : 10 - 12). Dat is ook geen verrassing,
gezien het feit dat elke acceleratie bijna 1,5 ton versneld moet worden.
Dat is het nadeel van MPV's, ze zijn veel zwaarder.
Er zijn enkele uitzonderingen, o.a. de Honda Jazz. Maar qua rijeigenschappen,
ruimte en comfort is dat heel wat anders dan bijv. een Ford C-Max, Opel Meriva
of VW Touran.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten