Refowebkids deel 13

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

mamavansophie
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Re: Refowebkids deel 13

Berichtdoor mamavansophie » 18 mei 2011 21:06

Pff, ik kom de laatste tijd veel te weinig om alles nog goed bij te kunnen houden :oops:

Ik las hier iets over speentjes, die heb ik Sophie gewoon vanaf het begin af aan nooit (!!!) gegeven. Tuurlijk had ze wel zuigbehoefte, dus in de eerste weken mocht ze regelmatig even op mijn pink sabbelen (en dan alleen op die van mij en niet van een 'wildvreemde' of zo, iew!! :-& ). Daarna was de ergste zuigbehoefte over en was ik heeeel blij dat ik nooit die fopspeen in haar mondje had gestopt. Ieder zijn ding natuurlijk, maar ik vind het echt vreselijk staan bij een baby, zo'n groot plastic ding in die mond.

Galateia, hier beginnen de meeste kindjes maar met 4 ochtenden school, tenminste het ligt eraan of ze in de instroomgroep komen of niet. Sophie startte in september dus die mocht meteen hele dagen naar school (woensdagmiddag en vrijdagmiddag vrij). Maar als ze het hier niet aankunnen, mogen ze in overleg ook s middags thuis blijven. Ze zijn tenslotte nog niet leerplichtig met 4 jaar. Al zal de juf het wel prettig vinden als ze weet dat een kindje nog thuisblijft natuurlijk. Sophie heeft er eigenlijk nooit moeite mee gehad met die lange dagen. maar ja die is toch nooit moe ;)
-----------mamavansophie-------------denkt na over een nieuw onderschrift------------

Em.
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Em. » 19 mei 2011 08:15

Jannoek: wat een mooi ventje! En wat een bos haar heeftie, prachtig!

Lenny: mooi meisje heb je.

Mbt speen, hier wel een speen, alleen in bed. Hij heeft hem overdag wel nodig om in slaap te komen en als hij eenmaal slaapt ligt hij er gauw naast ;)

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 19 mei 2011 09:15

Mooie foto's van Floris en Lieke!

Hier zijn allebei de kinders nog volop aan de speen. In principe alleen in bed, maar af en toe smokkelen ze 'em mee naar beneden :wink: Meestal ligt de speen ernaast als ik later op de avond even bij ze kijk. Ik maak me er eigenlijk nog niet zo druk om, er komt vast wel een keer een goed moment om het ze af te leren.

Heerlijk, Timon is naar de psz en Sylke geniet volop van het even lekker alleen spelen zonder grote broer die zich overal mee bemoeit.

Sterretje
Moderator

Berichtdoor Sterretje » 19 mei 2011 09:17

@Lenny: je hebt een mooie dochter!

Hier hebben ze in groep 1 en 2 alleen maar de ochtenden les. Vind ik denk ik ook wel genoeg!
Time flies when you have none!

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 19 mei 2011 09:55

Nou, de juf vertelde vanochtend aan manlief, dat ze wel eens heeft meegemaakt, dat kindjes op school in slaap vielen :lol:

We kijken het gewoon even aan. We doen er zo voorzichtig mee, omdat zoonlief heel erg gebaat is bij een herkenbare structuur. We moeten dus even kijken welke dagen of middagen we kunnen skippen en daar dan een vast patroon van maken. We zijn zoekende, zeg maar. Hij vindt school wel heel leuk, maar hij vertelde aan papa, dat hij vanmiddag, voordat we naar de 'praatjuffrouw' gaan, nog wel even gaat slapen.

Ik zie het niet zo snel gebeuren, maar wie weet...
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

vpk
Majoor
Majoor

Berichtdoor vpk » 19 mei 2011 12:31

wat verdrietig kamille: sterkte!

hoe kan dat nu dat op de ene school de kleuters wel allemaal hele dagen naar school moeten en op de andere school alleen de ochtenden? je zou toch verwachten dat zoiets landelijk geregeld is ofzo? :-k
Zijn handen, jouw handen
jouw zorg, Zijn zorg!

Lenny
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Lenny » 19 mei 2011 12:45

Bedankt allemaal voor de complimentjes en de goeie tips!! :D

Ik ga er eens wat uitproberen, jullie horen er nog wel van... ;)

Lenny
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Lenny » 19 mei 2011 12:45

kirsten schreef:
Lenny: wat een mooi meisje! Hoe oud is ze nu?

Ze is alweer anderhalf, het gaat heel hard!

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 19 mei 2011 18:13

vpk schreef:wat verdrietig kamille: sterkte!

hoe kan dat nu dat op de ene school de kleuters wel allemaal hele dagen naar school moeten en op de andere school alleen de ochtenden? je zou toch verwachten dat zoiets landelijk geregeld is ofzo? :-k

dat ligt aan de schoolinspectie! Op alles scholen waar hij geweest is in de omgeving hebben ze nu ingesteld dat de instroomvolle dagen naar school moet kunnen. vooral nu er ook flink getornt wordt aan het kleuteronderwijs en ze het kleuteronderwijs zichtbaar willen korte naar max anderhalf jaar kleutern en dan door naar drie.

en het ligt aan je uren. Een leerling moet een bepaald aantal uren maken tijdens zijn schoolperiode. En een school ook weer. Dus met veel kunst en vliegwerk lukt het soms groep 1 meer vrij te krijgen. hier is het zo dat de hele school op vrijdagmiddag en woensdagmiddag vrij is. Dus niet extra school voor de bovenbouw. Terwijl bij een andere school de kleuters vrij zijn elke middag end e bovenbouw vrijdagmiddag draait. Het is vrij voor de school de uren in te vullen. Zo kunnen de christelijke scholen met biddag en dankdag vrij roosteren, terwijl andere openbare scholen gewoon twee vrije dagen tussendoor geven.

NdW
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor NdW » 19 mei 2011 18:44

Ik kan me niet voorstellen dat je genoeg uren maakt als groep 1 en 2 alleen maar de ochtenden naar school gaan. Volgens de inspectie moet je per jaar aan een aantal lesgevende uren komen. Dit verschilt met onder- en bovenbouw.
Bij ons zijn ze op woensdagmiddag en vrijdagmiddag vrij. En één keer in de 6 weken zijn ze op vrijdag helemaal vrij (groep 1 t/m 4).

Neeltje Jans
Mineur
Mineur

Berichtdoor Neeltje Jans » 19 mei 2011 18:48

Ik heb een vraag over wat jullie ervaringen zijn met overblijven.
Voor onze jongste zit ik te zoeken naar een school, een die ons aan de ene kant wel wat lijkt, valt me aan de andere kant op omdat het in de schoolgids zo over geld gaat. Nou was dat bij de school van de oudste 3 ook, en daar heb ik slechte ervaringen mee (school had nergens geld voor, zelfs de zorg voor de leerlingen werd afgewogen naar geld). Jongste is ook een zorgleerling, dus dat vind ik wel belangrijk. Nu is een van de dingen die genoemd staan: alle ouders draaien mee in het overblijfrooster. Ouders die zonder geldige reden niet meedraaien betalen 2.50 per keer. (= 400 euro per jaar). Werken wordt niet beschouwd als geldige reden, er staat nl : Ouders die door werkzaamheden of andere omstandigheden structureel verhinderd zijn om als overblijfouder
te fungeren, betalen voor de tussen schoolse opvang € 2,50 per keer per gezin. Dit komt neer op € 400,00 per
jaar(40 schoolweken met 4 overblijfdagen).
Ik vind dit veel, te veel eigenlijk, meer dan ik kan opbrengen. Dat geeft mij ook een naar gevoel in mijn buik. Is dit nou onredelijk van mij, dat ik dit te veel vind? Mijn 2 andere kinderen blijven ook over, op een SBO school, en daar betalen ze 23 euro per jaar (60 ct per week) voor het kopen van spelletjes voor tijdens het overblijven als het regent en koffie en thee voor de leerkrachten. De leerkrachten eten dan met de groep. Ik vind dit verschil zo groot!
Neeltje Jans

NdW
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor NdW » 19 mei 2011 18:59

Hoi Neeltje Jans,
Het is niet netjes dat een school constant praat over geld. Ze moeten over kinderen praten, daar gaat het als het goed is om.
Bij mij op school blijven ouders ook over. Leerkrachten hebben recht op pauze en daarom hebben wij overblijfouders ingeschakeld. Ik ben er als leerkracht erg blij mee.
Bij ons worden ouders ook automatisch ingedeeld in het rooster. Als je niet wilt overblijven kun je dit aangeven en betaal je per kind (ik weet niet precies hoeveel). Dit om te voorkomen dat er maar weinig ouders overblijven en dus vervolgens die ouders vaak aan de beurt zijn. Ouders zijn bij ons ongeveer één keer in de drie weken aan de beurt. Ik vind dat persoonlijk niet veel. Anders hadden ze hun kind(eren) elke dag tussen de middag thuis gehad, en had het dus veel meer tijd gekost. En veel ouders vinden dit wel erg handig en zijn ook tevreden over ons systeem.
Bij ons kun je als overblijfouder wel aangeven op welke dag je wilt overblijven. Zo kunnen ook werkende moeders/vaders op een dag overblijven dat zij niet hoeven te werken.

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 19 mei 2011 20:59

en.. zoveel scholen zoveel dingen bij ons wordt het geregeld met een opvang vanuit het kdv. Dus de vso en nso doet ook de tso.. voor de mensen die de termen niet kennen, voorschoolse opvang, naschoolse opvang en tussenschoolse opvang. In een woord samengevat, dus de bso, buitenschoolse opvang. Die komt op school en verzorgd het dan. De ouders kunnen dit geld dus terug krijgen van de belastingdienst, onder de kinderopvangtoeslag.

NDW: je kan ook de 'gewone'schooldagen langer maken, dan heb je ook meer vrije dagen, de bel vijf minuten eerder een jaar lang, levert ook een vrije dag op.

gempa
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor gempa » 19 mei 2011 21:15

Neeltje Jans schreef:Ik heb een vraag over wat jullie ervaringen zijn met overblijven.
Voor onze jongste zit ik te zoeken naar een school, een die ons aan de ene kant wel wat lijkt, valt me aan de andere kant op omdat het in de schoolgids zo over geld gaat. Nou was dat bij de school van de oudste 3 ook, en daar heb ik slechte ervaringen mee (school had nergens geld voor, zelfs de zorg voor de leerlingen werd afgewogen naar geld). Jongste is ook een zorgleerling, dus dat vind ik wel belangrijk. Nu is een van de dingen die genoemd staan: alle ouders draaien mee in het overblijfrooster. Ouders die zonder geldige reden niet meedraaien betalen 2.50 per keer. (= 400 euro per jaar). Werken wordt niet beschouwd als geldige reden, er staat nl : Ouders die door werkzaamheden of andere omstandigheden structureel verhinderd zijn om als overblijfouder
te fungeren, betalen voor de tussen schoolse opvang € 2,50 per keer per gezin. Dit komt neer op € 400,00 per
jaar(40 schoolweken met 4 overblijfdagen).
Ik vind dit veel, te veel eigenlijk, meer dan ik kan opbrengen. Dat geeft mij ook een naar gevoel in mijn buik. Is dit nou onredelijk van mij, dat ik dit te veel vind? Mijn 2 andere kinderen blijven ook over, op een SBO school, en daar betalen ze 23 euro per jaar (60 ct per week) voor het kopen van spelletjes voor tijdens het overblijven als het regent en koffie en thee voor de leerkrachten. De leerkrachten eten dan met de groep. Ik vind dit verschil zo groot!

ik vindt het veel, maar niet raar, je kan toch gewoon meedraaien, of je man, als iedereen moet ben je echt niet wekelijks aan de beurt

wij hebben een andere constructie iedereen betaalt, 65 euro per kind per jaar ofzo, met een max van 3 kinderen betalen.
er zijn tso ers die minimaal om de week k1 dag aan de beurt zijn, daarvoor moet je ook een certificaat halen. en daarvoor krijg je ook een vrijwilligers bijdrage

Neeltje Jans
Mineur
Mineur

Berichtdoor Neeltje Jans » 20 mei 2011 07:31

Nee ik zeg ook niet dat ik het raar vind, ik vind het wel normaal dat er geld gevraagd wordt voor overblijven(hoewel het op de vorige school van de kinderen niet was) maar ik vind het zo'n groot bedrag! Zelf kan ik niet omdat ik werk, mijn man zegt dat hij het absoluut niet ziet zitten omdat hij niet voor 30 kinderen van een ander zich staande kan houden (zou ik ook niet kunnen, zou in paniek raken). Daarom is het ook normaal om te betalen maar ik blijf het veel vinden. Lijkt me meer een ontmoedigingsbeleid, want wat doen ze met het geld? Ik denk dat dit voor ons een reden wordt om niet voor die school te kiezen, gewoon omdat we het geld niet hebben, en de capaciteiten niet.
Neeltje Jans

Terug naar “Archief”