TK, ik kan je vol overtuiging een Toyota Corrolla aanraden, en dan wel het model 92-97. ik heb die auto ook sinds enkele weken, en ben er erg tevreden over. de auto is redelijk ruim (ruimer dan bijv. een golf III), betrouwbaar (het is een toyota

) voor zo'n 3000 a 4000 euro kun je een heel leuke auto kopen met zo rond de 100.000 km.
ik heb dan zelf de 1.6 GXI, met de zwaarste motor, en de wat luxere uitvoering. een 1.3 motor met 75 pk is voor de auto voldoende, de 1.6 motor (met 114 pk) is net wat leuker.
de auto weegt iets meer dan 1000 kg, de wegenbelasting valt mee, en de verzekering ook. (ik betaal voor verzekering met 55% no-claimkorting ongeveer 350 euro).
brandstofverbruik wat ik tot nu toe heb kunnen meten zo rond de 1 op 14 (ik heb geen bijzonder zuinige rijstijl, zuiniger moet kunnen, zeker met veel snelwegkm.)
er is ook een 2.0 dieselmotor met 72 pk, die hebben gebruikt meestal wel erg veel km, maar met goed zoeken moet daar ook een geschikt exemplaar te vinden zijn. fabrieksopgegeven verbruik zo rond de 1 op 18 (neem dat met een korreltje zout en je komt rond de 1 op 15 a 1 op 16 uit).
het gaat om dit model:
zoek je wat meer ruimte, kijk dan voor een Carina E, die echt een behoorlijk stuk groter is (vooral op de achterbank/kofferbak. technisch grotendeels hetzelfde verhaal, alleen iets duurder in verzekering, wegenbelasting en brandstofberbruik.
P.S. de foto's zijn van een willekeurige site gehaald, het is niet mijn auto. het interieur in de auto is van de GXI-uitvoering, de gewone uitvoering heeft lichtgrijze bekleding.
P.P.S. mocht je een corolla of carina overwegen, kijk dan voor de GXI-versie. die kost 2ehands weinig meer, (100 a 200 euro), heeft veel mooiere bekleding, electrisch bediende ramen en nog een paar extraatjes, en is eventueel gemakkelijker te verkopen.