Daar is al een topic over
PeterD schreef:Allereerst wil ik vaststellen dat wij onbekwaam zijn om nog iets goeds te doen:
Gen 8:21 want het gedichtsel van 's mensen hart is boos van zijn jeugd aan
Job 14:4 Wie zal een reine geven uit den onreine? Niet een.
Job 15:14 Wat is de mens, dat hij zuiver zou zijn, en die geboren is van een vrouw, dat hij rechtvaardig zou zijn?
Dan zouden we wel uit ons zelf voor God kunnen kiezen? Ik geloof dat niet!
Lol. Allemaal uit het oude testament... Voordat Jezus kwam... Ik kan hier zo een hele lading teksten uit het nieuwe testament tegenover zetten waaruit blijkt dat we van nature (oude mens) niets goeds kunnen doen maar door de Geest daar nu wel toe in staat zijn... toch betekent dat niet dat het automatisch gaat, dat we het niet zelf kunnen.... de bijbel geeft duidelijk aan dat we goede dingen KUNNEN doen door de Geest... maar dat we daarin wel verantwoordelijkheid krijgen. De bijbel is vol met oproepen om goed met die veantwoordelijkheid om te gaan en goede dingen te doen.
PeterD schreef:Marnix schreef:Ik geloof dat God de eerste stap zet... maar ik geloof dat Hij mensen ook verantwoordelijkheid geeft.
...
Misschien schokkend maar volgens mij heeft God er inderdaad geen controle over... Dat is geen onmacht... dat is Zijn wil. De bijbel zegt toch dat Hij niet wil dat iemand verloren gaat? Waarom gebeurt het dan toch? Dat zou pas onmacht zijn als God de enige is die op het punt van redding verantwoordelijkheid heeft... Maar God wil geen robots maar mensen die voor Hem kiezen... zo was dat in het paradijs al, zo schiep Hij de mens... als dat niet zo zou zijn had Hij de mens in het paradijs ook geen keuze hoeven geven... dan had Hij die hele boom daar niet hoeven plaatsen.
Inderdaad schokkend. Dit had ik dus echt niet verwacht!
Marnix, als dit zo is, zoals jij het schrijft, betekend dat dat God geen God is. God staat boven alles. God heeft alles in Handen, alleen Hij weet wat er staat te gebeuren. Zo weet ook alleen Hij wie er zalig zal worden.
Hij heeft controle over alles. Ook over de mensen dus.
Wij hadden de mogelijkheid om tot God te komen in het paradijs. Maar nu we gevallen zijn, doordat we van die boom gegeten hebben, hebben we zelf geen mogelijkheid meer zelfstandig tot God terug te keren.
Alleen God kan ons tot Zich inwinnen.
Zoals jij nu schrijft zou God zelf geen controle hebben over wie er zalig wordt en wie niet. Dus zou God geen almacht hebben, en zou Hij de controle over Zijn schepping kwijt zijn.
Je leest niet goed...
Is God alleen almachtig als Hij alles zelf regelt? Nogmaals, waarom gaf Hij de mens in het paradijs dan een keuzemogelijkheid? Waarom vond de zondeval dan plaats? God had het kunnen voorkomen... maar Hij gaf de mens een keuze, Hij wilde geen robots die van Hem houden omdat ze niet anders kunnen... Hij wil dat je Hem je hart geeft... en dat kan een robot niet.
Is God dan niet almachtig?
Ik snap je manier van denken niet... Stel, een leraar geeft les... In de les stelt hij vragen aan de leerlingen.... Weet de leraar daarom niet meer dan de leerlingen omdat hij vragen stelt? Lijkt mij geen logische manier van denken.
God geeft mensen verantwoordelijkheid... Het feit dat God alles weet wil niet zeggen dat we zelf dus niet kunnen kiezen... dat kunnen we wel. Het feit dat we kunnen kiezen sluit Gods almacht niet uit.
God had ook alle verantwoordelijkheid zelf kunnen houden... Hij wil dat niemand verloren gaat schrijft de bijbel... dan zou iedereen dus gered worden.... we zouden een hemel vol geredde robots hebben. Het feit dat de bijbel zegt dat Hij niet wil dat er iemand verloren gaat... maar er toch mensen verloren gaan geeft duidelijk aan dat niet altijd gebeurt wat God wil... (God wilde de zondeval toch ook niet?) De reden waarom dat niet zo is is omdat Hij mensen verantwoordelijkheid geeft.