Kerkbezoek

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 12 dec 2004 12:19

Ik ben overigens benieuwd welke dominees dat waren die niks nieuws brachten waardoor jij er niet door gevoed werd...

RTL4 nieuws gisteren: "ik hoorde dat het een goede dienst was, waar ging de preek van de dominee over?"

scape

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 12 dec 2004 22:35

Leegloop bij de GerGem?

Ik sprak vrijdag een aantal GerGemmers en die zeiden dat het kerkverlatingsniveau bij de GerGem nare vormen begint aan te nemen. Weliswaar blijft het ledenaantal redelijk constant door natuurlijke aanwas, maar toch. Is dit over de hele landelijke linie zo of is het incidenteel?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 12 dec 2004 23:56

Optimatus schreef:Leegloop bij de GerGem?

Ik sprak vrijdag een aantal GerGemmers en die zeiden dat het kerkverlatingsniveau bij de GerGem nare vormen begint aan te nemen. Weliswaar blijft het ledenaantal redelijk constant door natuurlijke aanwas, maar toch. Is dit over de hele landelijke linie zo of is het incidenteel?

Het is waar. Hier in Terneuzen zijn er dit jaar erg veel die hun lidmaatschep hebben opgezegd. En opmerkelijk is dat velen van hun zich ( nog) nergens anders hebben aangesloten. De kerkenraad sprak vorig jaar op de ledenvergadering al uit dat indien ze niet gefuseerd waren met de gemeente Axel en zonder de natuurlijke aanwas, diep in de min zouden zitten.
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.
Psalm 106:47

caprice

Berichtdoor caprice » 13 dec 2004 06:55

Optimatus schreef:Leegloop bij de GerGem?

Bij ons niet. Er komen vrij veel mensen van andere kerkverbanden over, maar de algemene trend is dat veel mensen uit het westen verhuizen naar het midden van het land, en dan lopen de kerken in het westen inderdaad leeg. In steden als Rotterdam en Amsterdam is de terugloop wel bedroevend.
De GG is wel groeiende, kijkend naar de cijfers die elk jaar in het jaarboekje staan.

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 13 dec 2004 09:18

Bij ons (GG) is het ledenaantal al jaren (licht) groeiende. Opmerkelijk is wel dat wanneer mensen weggaan, dat vaak naar de PKN is. Nog opmerkelijker vind ik dat de levensstijl van deze mensen met de overstap ook direct verandert. Alsof men naar de PKN gaat niet om de leer, maar om makkelijker te kunnen leven. (En dan bedoel ik niet dat dit aan de PKN ligt; ik kan me voorstellen dat de PKN ook niet echt blij is met zulke mensen...)

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 13 dec 2004 09:29

Pieter schreef:Bij ons (GG) is het ledenaantal al jaren (licht) groeiende. Opmerkelijk is wel dat wanneer mensen weggaan, dat vaak naar de PKN is. Nog opmerkelijker vind ik dat de levensstijl van deze mensen met de overstap ook direct verandert. Alsof men naar de PKN gaat niet om de leer, maar om makkelijker te kunnen leven. (En dan bedoel ik niet dat dit aan de PKN ligt; ik kan me voorstellen dat de PKN ook niet echt blij is met zulke mensen...)

Nou en vergeet de CGK niet. De Afgelopen 2 jaar zijn er ongeveer 12 gezinnen overgekomen en van de 12 gezinnen zijn er nog 3 waar de levensstijl niet veranderd is en die ook niet lopen te schreeuwen. De anderen zijn zo verschrikkelijk anti-GG dat ze het in alles meenemen. En als je iets noemt wordt het gelijk afgedaan als het meest extreme wat er is. (Je kan je daar soms eenzaam in de woestijn voelen).

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 13 dec 2004 12:56

Tja.... ze zullen misschien ook niet voor niets zijn overgestapt... maar wel jammer dat ze zo ontzettend negatief zijn inderdaad....
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “Archief”