Aragorn schreef:Volgens mij was dat mijn opmerking ipv die van @mic, dus ik reageer er ook maar op..
Sorry, ik heb nogal eens ruzie met die geneste kwootjes...
Aragorn schreef:Stel, ik ben een echte waarzegger en kan in de toekomst kijken. Dan weet ik van tevoren wat er gaat gebeuren.
Prijs je gelukkig, dat je dat niet bent!

Maar serieus, ik geloof niet dat een waarzegger in de toekomst kijkt, maar door occulte contacten dingen zegt, die demonen proberen waar te maken. Waarzeggerij is dus eigenlijk aan de duivel vragen, wat hij met je an plan is. Maar dat terzijde.
Aragorn schreef:Maar ik bepaal het niet, dat is afhankelijk van andere mensen en factoren, ik zie het alleen maar. Zo ook met God, alleen gaat het daar weer net iets anders omdat God niet van tevoren ziet, maar gewoon alsof het heden is. Zoals ik hiervoor ook noemde: God is in de eeuwigheid, niet in de tijd. Vanuit die eeuwigheid is voor God alles zichtbaar, of dat nu 100 jaar geleden, op dit moment of over 100 jaar gebeurt. Als dat niet zo zou zijn, zou er geen eeuwigheid zijn, maar zou God ook aan tijd gebonden zijn.
Dus als God ons nu ziet, ziet Hij ons tegelijk ook morgen.
Maar Hij bepaalt niet wat er allemaal gebeurt. Dat is afhankelijk van ons, van natuurwetten, enz. Dat heeft Hij niet allemaal van tevoren 'in scene gezet' en dus niet vastgestelt. (Al zou je dus wel kunnen zeggen dat het vastligt, zoals ik in de eerste alinea gesteld heb.) De menselijke keuze en verantwoordelijkheid biljft dus overeind.
Ik geloof dat dit een beetje een warrig verhaal geworden is, kun je het nog volgen? Zo niet, dan hoor ik het wel.
Tja, je kunt iets alleen op voorhand weten, als het vastligt, anders is het alleen maar een vermoeden. Als iets dus niet van te voren vast ligt, maar het kan toch geweten worden, lijkt me dat een logische tegenspraak. Wat jij zegt is gewoon de verklaring die meestal door theologen wordt gegeven. Maar de logica is zoek.
Aragorn schreef:Hm, ik wist niet dat de onbewogen beweger ook alles van tevoren wist.. is dat een essentiele eigenschap van de ob?
Dat niet zo zeer, maar de ob is volgens Aristoteles de ultieme oorzaak van alles. Na import van dit concept in de chr. theologie heeft men God als "onbewogen beweger" gezien: degene die alles in beweging zet, zonder zelf in beweging gezet te worden. Van daaruit is de volgende stap, dat Hij alles bepaalt en dus alles op voorhand weet.
Mijn probleem hiermee is, dat het allemaal menselijk gefilosofeer is, het geschrijf van mezelf incluis. Op zich mag dat natuurlijk best, maar laten we dan niet gaan zeggen, dat het bijbelse waarheden zijn. Daarvoor is er in de bijbel teveel, wat niet met die absolute voorwetenschap te rijmen valt. Bv.
Gen. 2,19 "En de HERE God formeerde uit de aardbodem al het gedierte des velds en al het gevogelte des hemels. Ook bracht Hij het tot de mens, om te zien hoe deze het noemen zou; en zoals de mens elk levend wezen noemen zou, zo zou het heten."
Als Hij al van te voren wist, hoe Adam de dieren noemen zou, dan hoefde Hij niet meer af te wachten. Ik kan deze tekst niet begrijpen vanuit de leer van absolute voorwetenschap.
Deut. 30, 19 "Ik neem heden de hemel en de aarde tegen u tot getuigen; het leven en de dood stel ik u voor, de zegen en de vloek; kies dan het leven, opdat gij leeft, gij en uw nageslacht"
Zo'n oproep heeft geen enkele betekenis, als de uitkomst van de "keuze" (die dan feitelijk geen keuze is), al vastligt.
Dus uiteindelijk is mijn vraag: waarom moeten we per sé geloven, dat God
alles op voorhand weet???