Heeft de mens een vrije wil???

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 23 feb 2004 21:20

kootje schreef:
Gershwin schreef:@ kootje:

Volgens mij worden wij geroepen om te kiezen en kunnen we dat ook op het moment dat we geroepen worden, verder weinig aan toe te voegen lijkt me. Als Jezus zegt 'volg Mij' bedoelt Hij toch gewoon 'volg mij'? Ik denk dat de mens vrij is om voor of tegen God te kiezen. En dat de mens die nog niet voor God gekozen heeft onbekwaam tot enig goed, en geneigd tot alle kwaad is, dat zal ik niet ontkennen. Tis dus denk ik een valse tegenstrijdigheid.

1. God roept iedereen tot Zich
2. Iedereen mag en moet komen
3. Als iemand voor Jezus kiest, is dat een vrucht van Gods genade
4. Degene die weigert voor Jezus te kiezen doet dat wegens zijn eigen zondig hart

Dus als God roept idd gewoon volgen. Als je God wil volgen zeg je: Heere dank u dat Gij het willen en het werken hebt gegeven, ik volg U!

Dit is wat ik wilde benadrukken.

Maar dan blijft mijn punt toch staan? :mrgreen:
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 24 feb 2004 09:00

Gershwin schreef:
kootje schreef:
Gershwin schreef:@ kootje:

Volgens mij worden wij geroepen om te kiezen en kunnen we dat ook op het moment dat we geroepen worden, verder weinig aan toe te voegen lijkt me. Als Jezus zegt 'volg Mij' bedoelt Hij toch gewoon 'volg mij'? Ik denk dat de mens vrij is om voor of tegen God te kiezen. En dat de mens die nog niet voor God gekozen heeft onbekwaam tot enig goed, en geneigd tot alle kwaad is, dat zal ik niet ontkennen. Tis dus denk ik een valse tegenstrijdigheid.

1. God roept iedereen tot Zich
2. Iedereen mag en moet komen
3. Als iemand voor Jezus kiest, is dat een vrucht van Gods genade
4. Degene die weigert voor Jezus te kiezen doet dat wegens zijn eigen zondig hart

Dus als God roept idd gewoon volgen. Als je God wil volgen zeg je: Heere dank u dat Gij het willen en het werken hebt gegeven, ik volg U!

Dit is wat ik wilde benadrukken.

Maar dan blijft mijn punt toch staan? :mrgreen:

Nee, het spanningsveld blijft:

- Als je acht geeft op de roeping van God is het genade
- Weigering is vanwege eigen zondig hart

Jij stelde daarentegen dat iedereen vrij is om voor of tegen God te kiezen.
Wat je daarmee bedoelde is mij nog steeds niet duidelijk omdat je de volgende regel verder gaat: "En dat de mens die nog niet voor God gekozen heeft onbekwaam tot enig goed, en geneigd tot alle kwaad is, dat zal ik niet ontkennen", waarmee je je vorige bewering alweer onderuit haalt.
Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden, om geholpen te worden ter bekwamer tijd. (Hebr. 4:16)

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 24 feb 2004 09:48

't probleem in jouw redenering is kootje, dat als iets niet gebeurd, dat het dan ook niet meer kan. Maar dat is geen waar, dat wij nog nooit marsmannetjes tegengekomen zijn betekent niet dat ze niet bestaan.

Dat niemand voor God kiest, en niemand het ooit zal doen, betekent nog niet dat theoretisch niet kan. De bijbel beweerst dat volgens mij ook nergens, maar stelt gewoon vast dat niemand dat doet.

Als ik net als Ford zeg, je mag een kleur kiezen als het maar zwart is, heb je nog steeds geen vrije wil, maar wordt hij opgelegd. Dit zou betekenen dat God of Adam schuldig zijn aan jouw onbekeerdheid, en niet jijzelf. Want jij kan er tenslotte niet aandoen dat je zwart moest kiezen.
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 24 feb 2004 09:59

@mic schreef:'t probleem in jouw redenering is kootje, dat als iets niet gebeurd, dat het dan ook niet meer kan. Maar dat is geen waar, dat wij nog nooit marsmannetjes tegengekomen zijn betekent niet dat ze niet bestaan.

Gesteld dat je gelijk hebt @mic, dan ligt er in het feit dat de mens wel kan kiezen geen enkele troost.

Verder geeft een verwijzing naar

1 Corinthiers 2 14 Maar de natuurlijke mens begrijpt niet de dingen, die des Geestes Gods zijn; want zij zijn hem dwaasheid, en hij kan ze niet verstaan, omdat zij geestelijk onderscheiden worden.

Mijns inziens voldoende reden om te zeggen dat de mens niet uit vrije wil voor God kan kiezen vanwege de onkunde aangaande God.
The one thing you can give and still keep is your word.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 24 feb 2004 10:03

Maarten schreef:
@mic schreef:'t probleem in jouw redenering is kootje, dat als iets niet gebeurd, dat het dan ook niet meer kan. Maar dat is geen waar, dat wij nog nooit marsmannetjes tegengekomen zijn betekent niet dat ze niet bestaan.

Gesteld dat je gelijk hebt @mic, dan ligt er in het feit dat de mens wel kan kiezen geen enkele troost.

1 Corinthiers 2 14 Maar de natuurlijke mens begrijpt niet de dingen, die des Geestes Gods zijn; want zij zijn hem dwaasheid, en hij kan ze niet verstaan, omdat zij geestelijk onderscheiden worden.

Mijns inziens voldoende reden om te zeggen dat de mens niet uit vrije wil voor God kan kiezen vanwege de onkunde aangaande God.
Mijns inziens een goede reden om te zeggen dat de mens niet zal (ipv. kan) kiezen vanwege de onkunde aangaande God.

In welke zin zou er wel troost liggen in de vrije wil maarten?
Afbeelding

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 24 feb 2004 10:07

Dat niemand voor God kiest, en niemand het ooit zal doen, betekent nog niet dat theoretisch niet kan. De bijbel beweerst dat volgens mij ook nergens, maar stelt gewoon vast dat niemand dat doet.

Als ik net als Ford zeg, je mag een kleur kiezen als het maar zwart is, heb je nog steeds geen vrije wil, maar wordt hij opgelegd. Dit zou betekenen dat God of Adam schuldig zijn aan jouw onbekeerdheid, en niet jijzelf. Want jij kan er tenslotte niet aandoen dat je zwart moest kiezen.

dat doet de bijbel m.i. wel. Ik vind het een beetje onzin dat je van een theoretisch gedachte goed uitgaat. Het bewijs uit de praktijk lijkt me voldoende. In onderstaande teksten wordt m.i. ook jou theoretische stelling als onwaar betiteld. We kiezen allen, niemand uitgezonderd, voor de zonde. We missen dus allen ons doel wat de Schepper met ons heeft bedoeld. Niemand zal zich daarvan keren todat God zelf ingrijpt Dat heeft Hij gedaan in gen3, vervuld in het lijden van Zijn Zoon. Waarvan Paulus schrijft dat het een gave Gods is (Efeze 2:8 Want uit genade zijt gij zalig geworden door het geloof; en dat niet uit u, het is Gods gave;)

Romeinen 3:10 Gelijk geschreven is: Er is niemand rechtvaardig, ook niet een;
11 Er is niemand, die verstandig is, er is niemand, die God zoekt.
12 Allen zijn zij afgeweken, te zamen zijn zij onnut geworden; er is niemand, die goed doet, er is ook niet tot een toe.
13 Hun keel is een geopend graf; met hun tongen plegen zij bedrog; slangenvenijn is onder hun lippen.
14 Welker mond vol is van vervloeking en bitterheid;
15 Hun voeten zijn snel om bloed te vergieten;
16 Vernieling en ellendigheid is in hun wegen;
17 En den weg des vredes hebben zij niet gekend.
18 Er is geen vreze Gods voor hun ogen.

Romeinen 3:20 Daarom zal uit de werken der wet geen vlees gerechtvaardigd worden, voor Hem; want door de wet is de kennis der zonde.
Romeinen 3:23 Want zij hebben allen gezondigd, en derven de heerlijkheid Gods;
1 Johannes 1:8 ¶ Indien wij zeggen, dat wij geen zonde hebben, zo verleiden wij ons zelven, en de waarheid is in ons niet.
1 Johannes 1:10 Indien wij zeggen, dat wij niet gezondigd hebben, zo maken wij Hem tot een leugenaar, en Zijn woord is niet in ons.
Romeinen 8:7 Daarom dat het bedenken des vleses vijandschap is tegen God; want het onderwerpt zich der wet Gods niet; want het kan ook niet.
Efeze 2:3 Onder dewelke ook wij allen eertijds verkeerd hebben in de begeerlijkheden onzes vleses, doende den wil des vleses en der gedachten; en wij waren van nature kinderen des toorns, gelijk ook de anderen;
Titus 3:3 Want ook wij waren eertijds onwijs, ongehoorzaam, dwalende, menigerlei begeerlijkheden en wellusten dienende, in boosheid en nijdigheid levende, hatelijk zijnde, en elkander hatende.
Genesis 6:5 En de HEERE zag, dat de boosheid des mensen menigvuldig was op de aarde, en al het gedichtsel der gedachten zijns harten te allen dage alleenlijk boos was.
Genesis 8:21 En de HEERE rook dien liefelijken, reuk, en de HEERE zeide in Zijn hart: Ik zal voortaan den aardbodem niet meer vervloeken om des mensen wil; want het gedichtsel van ‘s mensen hart is boos van zijn jeugd aan; en Ik zal voortaan niet meer al het levende slaan, gelijk als Ik gedaan heb.
Jeremia 17:9 Arglistig is het hart, meer dan enig ding, ja, dodelijk is het, wie zal het kennen?
Romeinen 7:23 Maar ik zie een andere wet in mijn leden, welke strijdt tegen de wet mijns gemoeds, en mij gevangen neemt onder de wet der zonde, die in mijn leden is.
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 24 feb 2004 10:21

Ben het grotendeels wel met jeens, omdat volgens mij iemand wel de mogelijkheid heeft maar niemand het doet. Dus dat geloof alsnog een gave moet zijn, anders zou niemand het hebben.

Het probleem is dat als je gaat stellen dat de mens geen vrije wil heeft de oproep tot bekering nogal loos is. Volgens mij komen mensen van zichzelf niet tot bekering omdat ze het vanzichzelf niet kunnen, maar omdat het van zihzelf niet willen (en daardoor niet kunnen)

Als de mens geen vrije wil had, had God zichzelf veel duidelijker bekend kunnen maken aan de wereld.

Maar als het dat nu zou doen (wat hij dus doet in/ na de eindtijd) heb je niet meer de keuze om al dan niet in God te geloven, omdat het bewijs op tafel is.
Afbeelding

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 24 feb 2004 10:29

@mic schreef:Ben het grotendeels wel met jeens, omdat volgens mij iemand wel de mogelijkheid heeft maar niemand het doet. Dus dat geloof alsnog een gave moet zijn, anders zou niemand het hebben.

Het probleem is dat als je gaat stellen dat de mens geen vrije wil heeft de oproep tot bekering nogal loos is. Volgens mij komen mensen van zichzelf niet tot bekering omdat ze het vanzichzelf niet kunnen, maar omdat het van zihzelf niet willen (en daardoor niet kunnen)

Als de mens geen vrije wil had, had God zichzelf veel duidelijker bekend kunnen maken aan de wereld.

Maar als het dat nu zou doen (wat hij dus doet in/ na de eindtijd) heb je niet meer de keuze om al dan niet in God te geloven, omdat het bewijs op tafel is.

probeer de verkiezing( en daarmee samenhangend de vrije wil) en de oproep tot bekering niet te verenigen. Laat ze naast elkaar staan. Zie ze als een aanvulling. Zodra je ze wil gaan wegen dan gaat het mis.
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 24 feb 2004 10:31

Ik vind dat bijv. klaasie ze best netjes verenigd had anders.
Afbeelding

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 24 feb 2004 11:33

@mic schreef:
Maarten schreef:

Mijns inziens een goede reden om te zeggen dat de mens niet zal (ipv. kan) kiezen vanwege de onkunde aangaande God.

In welke zin zou er wel troost liggen in de vrije wil maarten?
Niet kan EN niet zal. In ieder geval zijn we het er beiden over eens dat de Heilige Geest moet werken. Om de wil te veranderen, de ogen te openen enz.

De vrije wil kan m.i. zoiezo weinig tot troost zijn. maar dat terzijde.
The one thing you can give and still keep is your word.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 24 feb 2004 17:00

Maarten schreef:De vrije wil kan m.i. zoiezo weinig tot troost zijn. maar dat terzijde.

De werkelijkheid en onze staat is sowieso tot niet zo heel veel troost...
De vrije wil is niet minder tot troost dan de 'als je het niet doet is het je eigen schuld, maar als je het wel doet is het niet jouw verdienste'-theorie.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 24 feb 2004 17:20

Ik ben het er nog steeds niet mee eens, Kootje. Als iemand niet kan kiezen, is het onzinnig om hem om het niet kiezen te veroordelen. Dan wordt hij veroordeeld om zijn zonden maar niet om zijn ongeloof; en dan is zijn ongeloof niet zijn schuld maar zijn (overige) zonde wel. Dat is wat ik probeer te zeggen.

Voor de duidelijkheid: ik stel niet dat iedereen vrij is voor/tegen God te kiezen, maar dat iedereen die geroepen wordt vrij is voor/tegen God te kiezen.

Verder probeer ik te stellen dat de mens wel een vrije wil heeft om te gaan geloven, maar niet om moreel goed te leven; vandaar dat ik zeg 'dat de mens die nog niet gekozen heeft onbekwaam tot enig goed en geneigd tot alle kwaad is'.
Laatst gewijzigd door Gershwin op 24 feb 2004 17:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Goodbye.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 24 feb 2004 17:21

Gershwin schreef:Voor de duidelijkheid: ik stel niet dat iedereen vrij is voor/tegen God te kiezen, maar dat iedereen die geroepen wordt vrij is voor/tegen God te kiezen.

Maar nu wordt het gevaarlijk. Want je stelt eigenlijk dus dat niet iedereen geroepen wordt...

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 24 feb 2004 17:27

Ja. Ze hebben vanuit de schepping natuurlijk wel een verantwoordelijkheid tegenover God en zijn om die reden schuldig (zie Rom.1 over ingeschapen godskennis), maar je kunt ze niet veroordelen omdat ze niet geloofd hebben.
Romeinen 10 schreef:13 Want een iegelijk, die den Naam des Heeren zal aanroepen, zal zalig worden.
14 Hoe zullen zij dan Hem aanroepen, in Welken zij niet geloofd hebben? En hoe zullen zij in Hem geloven, van Welken zij niet gehoord hebben? En hoe zullen zij horen, zonder die hun predikt?

Goodbye.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 24 feb 2004 17:28

Dat is toch evident? Er zijn toch al weet ik hoeveel mensen overleden die nooit het eveangelie gehoord hebben?

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Terug naar “Archief”