contacten leggen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Mondriaan
Mineur
Mineur

Berichtdoor Mondriaan » 25 apr 2005 19:27

Aragorn schreef:
Mondriaan schreef:ik denk dat er en meiden en jongens zijn die makkelijk kontakt leggen of niet, al is het als jongen gezien dat vrouwen soms erg afwachtend zijn maar dat gaat gewoon niet altijd op.
(ik kijk als jongen ook de kat wel uit de boom alleen lijkt het soms of de kat niet uit de boom durft :mrgreen: )

Hm, dat is niet mijn ervaring (dat meisjes zo afwachtend zijn).

het was één voorbeeld :wink: het kan ook anders hoor .
soms komen ze naar je toe :wink: kan ook :wink: :oops: :8>

Maria_00

Berichtdoor Maria_00 » 17 dec 2005 18:38

Ik ben niet zo heel sociaal aangelegd, meer een einzelganger, terwijl mn broertje, 14 jaar, echt heel goed is met contacten leggen, mensen aan de praat houden enzo!!

Mondriaan
Mineur
Mineur

Berichtdoor Mondriaan » 17 dec 2005 20:02

Maria_00 schreef:Ik ben niet zo heel sociaal aangelegd, meer een einzelganger, terwijl mn broertje, 14 jaar, echt heel goed is met contacten leggen, mensen aan de praat houden enzo!!

het hoeft er niet aan liggen of je sociaal aangelegd ben!
belangrijk is je sociaal gedragen en je sociaal leren geven.
Wat je niet kan kan je leren! :mrgreen:

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 19 dec 2005 10:26

DJ schreef:ik heb altijd het idee dat jongens moeilijker contacten leggen met het andere geslacht dan meiden. hoe denken jullie daar over?

Vind je? Dat is me nog nooit zo opgevallen. Zeker bij mijzelf niet. Als ik een dame zie die me wel interessant lijkt om kennis mee te maken is het heel simpel: gewoon er naar toe lopen, en een gesprek aangaan. En dat gaat altijd goed. Ik kan me bijna geen heel rare reacties herinneren.
Als ik echter moet wachten tot de dames een keer naar mij toekomen, dan kan ik lang wachten. En als ze het al doen, dan lijkt het vaak alsof ze niet echt goed durven. Als je er dan heel gewoon op reageert door terug te praten, dan gebeurt er vervolgens nog vrijwel niks.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

M.A.
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor M.A. » 19 dec 2005 11:20

Als ik een meisje ziet durf ik er eigenlijk niet op af te stappen om er een gesprek mee aan te knopen, want ik denk dan van wat moet ik zeggen hoe moet ik beginnen om een praatje te maken.

Ik vind het vreselijk moeilijk om zomaar op een meisje af te stappen, ik weet wel ik heb niets te verliezen maar tog ik durf het egt niet.

Kan iemand mij daar een paar tips over geven??

mystery
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor mystery » 19 dec 2005 12:02

M.A. schreef:Als ik een meisje ziet durf ik er eigenlijk niet op af te stappen om er een gesprek mee aan te knopen, want ik denk dan van wat moet ik zeggen hoe moet ik beginnen om een praatje te maken.

Ik vind het vreselijk moeilijk om zomaar op een meisje af te stappen, ik weet wel ik heb niets te verliezen maar tog ik durf het egt niet.

Kan iemand mij daar een paar tips over geven??

Niet op focussen, alst niet lukt, is het niet erg. Als je te nerveus wordt, accepteren dat je deze keer niet op een meisje afstapt.

Ontspannen. Ook niet de 'mogelijkheid voor een relatie' in je hoofd hebben, net doen of het geen meisje is ofzo.. als je dat helpt.

Oefen eerst met andere mensen, waar je geen spanning bij voelt.

Verzin van te voren onderwerpen waar je over zou kunnen praten.

Vaak komt een gesprek vanzelf, vooral als je het niet verwacht. Als je persé met iemand wil praten, word je daar gespannen van. Spreek 'toevallig' mensen aan. Bijv. als je bij de bar een drankje haalt, zeg bijv. van 'warm hier zeg, pff'.

Als je met een meisje/jongen praat, kijk iemand aan, stel vooral veel vragen, maar weer niet te veel zodat het een interview lijkt.

Lees een boek over bijv. gesprekstechnieken. Dan leer je hoe je een (goed) gesprek leidt.

Genoeg? Of meer tips?

Vooral: doe en ervaar... accepteer je 'mislukkingen'. Alle probeersels zijn oefeningen, het mág fout gaan! Je doet je best.
Als mens alleen kun je niet bestaan, je hebt de ander nodig om te groeien.

Wees eerst een individu voordat je een duo wordt.

M.A.
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor M.A. » 19 dec 2005 18:38

Nou mysterie als je nog meer tips heb graag, want als ik op msn zit heb ik er helemaal geen last van alleen als ik ze in het egt ziet dan klap ik dicht :S

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 19 dec 2005 19:19

mystery schreef:Verzin van te voren onderwerpen waar je over zou kunnen praten.

ghehe, daarom ben ik via telefoon ofzo zo snel uitgepraat :D
When I kneel before You, them I'm defying gravity

M.A.
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor M.A. » 19 dec 2005 19:31

spacy schreef:
mystery schreef:Verzin van te voren onderwerpen waar je over zou kunnen praten.

ghehe, daarom ben ik via telefoon ofzo zo snel uitgepraat :D

Ik heb het zo bij sommige mensen op msn ben ik zo uitgepraat maar met andere weer niet.

Maar als ik weer hele nieuwe mensen ziet in het egt in de kroeg of ergens anders.

Heb ik zoiets van wat moet ik zeggen waar kan ik het met die persoon over hebben

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 19 dec 2005 22:51

M.A. schreef:Nou mysterie als je nog meer tips heb graag, want als ik op msn zit heb ik er helemaal geen last van alleen als ik ze in het egt ziet dan klap ik dicht :S

Dat schijnen wel meer mensen te vinden. Ik ervaar dat totaal anders.
In het echt vind ik het leuk om contacten te maken met dames, maar via de computer vind ik daar geen moer aan, want je ziet de ander dan niet. Je weet dan niet eens met wie je contact maakt. Daarom zie ik ook helemaal niks in internet-dating.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

M.A.
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor M.A. » 19 dec 2005 23:01

Ik heb het ook niet over internet dating.
Want daar doe ik niet aan voorlopig nog niet iig.
maar kspreek wel mensen via msn die ik via vakantie enzo ontmoet heb.
Maar kom ik ergens en zie ik ze weer in het egt dan weet ik gwoon niets meer te zeggen. Of als ik een leuk meisje ziet dan durf ik er ook niet zomaar op af te stappen om een praatje te maken.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 21 dec 2005 00:23

M.A. schreef:Ik heb het ook niet over internet dating.
Maar kom ik ergens en zie ik ze weer in het egt dan weet ik gwoon niets meer te zeggen. Of als ik een leuk meisje ziet dan durf ik er ook niet zomaar op af te stappen om een praatje te maken.

Hm, dat herken ik wel een beetje :) Daarom ga ik liever met een groepje weg. Op die manier ben je niet verplicht om te praten.

(Ik kan je zelfs vertellen; de eerste keer dat ik met mn vriend (nu al weer een tijd ex) weg ging, zijn een vriendin en haar broertje meegeweest :mrgreen: )Was veel gezelliger :P

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 21 dec 2005 10:00

Smurffie schreef:
M.A. schreef:Ik heb het ook niet over internet dating.

Hm, dat herken ik wel een beetje :) Daarom ga ik liever met een groepje weg. Op die manier ben je niet verplicht om te praten.

(Ik kan je zelfs vertellen; de eerste keer dat ik met mn vriend (nu al weer een tijd ex) weg ging, zijn een vriendin en haar broertje meegeweest :mrgreen: )Was veel gezelliger :P

Je kan je daar natuurlijk ook gewoon niks van aantrekken. Dat het gewoon niet zo belangrijk is of je wel veel met elkaar te praten hebt, maar dat je elkaar gewoon accepteert als vrienden. Dat het niet erg is als er (misschien wat lange) stiltes vallen. Waarom ook niet? Er komen vanzelf momenten dat je wel met elkaar praat.
Zo denk ik wel eens.
Waarom zou je de standaard niet gewoon lekker laag leggen? Dan valt het ook niet snel tegen. En het voorkomt een enorme hoop stress.
Dan lijkt de kans mij ook veel groter dat het alsnog erg leuk gaat worden. (Mits die ander ook zo slim is om het zo te bekijken, natuurlijk.)

Ik heb het ook wel eens meegemaakt, dat ik met een meisje een keer naar de binnenstad zou gaan, ergens wat drinken en praten. Alleen wilde ze nog één ding: dat ik haar even opbelde. Dat deed ik 's avonds. Ik zat in dat gesprek niet zo heel royaal in mijn spraakwater, en ik was wat onzeker. Gelijk de ochtend daarop vind ik een e-mail in mijn postvak, met daarin het bericht dat het haar toch geen goed plan leek om het door te laten gaan.
Ik had haar terug moeten mailen:
'Wat nou?
Durf je plotseling niet meer?
Schijterd!'
:mrgreen: :lol:

mystery
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor mystery » 22 dec 2005 13:22

M.A. schreef:Nou mysterie als je nog meer tips heb graag, want als ik op msn zit heb ik er helemaal geen last van alleen als ik ze in het egt ziet dan klap ik dicht :S

Hoe komt het dan? Heb je het speciaal over iemand? Als je jezelf erop gaat focussen dat je een gesprek móet voeren, dan lukt het vaak niet meer.
Wat echt handig is, is gewoon vragen stellen. Als iemand iets vertelt, ga er op door. Stel meer vragen.

voorbeeld: iemand vertelt dat hij/zij in Rotterdam woont. Dan kan jij vragen: 'Hoe vind je het daar?' Dan komt er vast wel een antwoord. En als dat alleen 'leuk' is, dan ligt het niet aan jou. Jij probeert je best te doen en als een gesprek niet loopt, is dat niet alleen jouw schuld. Bedenk dat de ander net zo nerveus kan zijn als jij.

Je kunt ook op een training gaan. Bijv. sociale vaardigheidstraining of assertiviteitstraining.
Stel jezelf doelen, bijv: vanavond heb ik minstens één onbekende aangesproken en vragen gesteld (doorgevraagd).

Heb je hier wat aan?
Als mens alleen kun je niet bestaan, je hebt de ander nodig om te groeien.

Wees eerst een individu voordat je een duo wordt.

Sterretje
Moderator

Berichtdoor Sterretje » 22 dec 2005 13:39

Inderdaad is het heel handig om van te voren na te denken over onderwerpen. En daarbij, met iedereen die je tegenkomt kun je wel praten over je werk, over je studie, over je woonplaats. Wanneer je laat zien dat je interesse (niet direct aan 'leuk vinden e.d. denken') heb worden mensen ook sneller open.
Daarbij, accepteer het wanneer het niet gaat. En waarom zou je dat niet zeggen? Zeggen dat je het moeilijk vind om te praten maar dat je het wel wilt. Waarom zou dat raar zijn?

Ik heb een vriendin die ook dichtklapt. Ze loopt gewoon veel achter mij aan. Ik klepper :mrgreen: wel tegen iedereen. En ze komt er dan gewoon bijstaan en mengt zich op een gegeven moment in een gesprek. Dan loop ik wel een expres weg zodat zij verder kan praten.

misschien is dat ook een tip? met een ander die je kent gaan en je ook in een gesprek mengen. Al is het alleen maar door een keer ja of nee te zeggen of een korte vraag te stellen/zelf iets te zeggen.

Je zult jezelf wel moeten overwinnen en daar is wel lef voor nodig. Maar er in blijven ronddraaien werkt voor jou en de ander niet.

En.. elke fout is een leerpunt voor de volgende keer en maakt je alleen maar sterker!

En net als mystery zegt.. wanneer het echt niet lukt en het echt een groot probleem gaat worden? Dan zijn er goede trainingen!

Suc6
Time flies when you have none!

Terug naar “Archief”