ahuibers schreef:ik ben het daar wel mee eens.
maar ik laat mezelf niet zo maar knock out-slaan.
maar ja dat zeg ik nu maar ik heb het nog nooit meegemaakt, je weet toch niet hoe je in zulke situaties reageer.
mensen die doodslaan daar zit een steekje los denk ik. vaak zijn het grote misdadigers die elkaar opruimen, hoe denken jullie daarover?
Wat vinden jullie van een doodstraf die alleen niet uitgevoerd wordt?
dus een veroordeling die niet voltrokken wordt?
Daar had volgens mij de toekomstige paus iets over gezegd of zo.
Criminele liquidaties lijken erg handig, onder het motto: 'opgeruimd staat netjes'. Maar er is ook nog zoiets als de rechtsstaat, waarin het niemand is toegestaan een ander van het leven te beroven., ook geen criminelen. Daarbij komt dat er ook wel eens onschuldige omstanders het slachtoffer worden bij liquidaties.
Aan de andere kant: als er nou toch iemand vermoord wordt, dan maar een crimineel, zou je denken

Het idee van de niet-uitgevoerde doodstraf kwam van kardinaal Danneels uit Belgie, die inderdaad wordt genoemd als eventuele opvolger van paus JP de 2e.
Zijn argumentatie: je ontneemt iemand symbolisch zijn plaats en tijd in de maatschappij. Iets wat in het Romeinse recht en ook in de Middeleeuwen nog wel voorkwam: iemand werd zijn persoonlijkheid ontnomen, zodat iemand voor het recht eigenlijk niet meer bestond.
Dan ontneem je dus niet iemand zijn leven, maar je laat wel blijken dat zo iemand eigenlijk geen plaats meer verdient in het land der levenden.