Al dat getouwtrek wie een echt gelovige is en wie niet, is geen vrucht van bekering.
God ziet het hart aan en dan kan het buitenkantje nog zo prachtig langs de meetlat van een bekeerd leven te leggen zijn, maar als het hart niet deugt, gaat zo iemand toch verloren, ondanks alle goede werken en het prachtige Christelijke uiterlijk.
In het hart en vanuit het hart, moet te zien zijn dat de Heere Jezus Koning in het leven van de bekeerde is.
Dan gaat het niet om die lange broek of de zondagsinvulling, maar om veel meer andere dingen.
En als ik alle discussies doorlees, op dit forum en op andere refo-forums, dan zie ik maar 1 ding:
Bij degenen die het hardst oordelen over anderen en de mond het meest vol hebben over de zonde en de ellende-kennis, daar zie ik dat niet de Heere Jezus Koning is, maar de mens zelf.
Want dit kun je zien bij een bekeerde, als de Heere Jezus Koning in hun leven is:
Jakobus 3:17
Maar de wijsheid, die van boven is, die is ten eerste zuiver, daarna vreedzaam, bescheiden, gezeggelijk, vol van barmhartigheid en van goede vruchten, niet partijdig oordelende, en ongeveinsd.
Galaten 5:22
Maar de vrucht des Geestes is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid.
Dus ga allemaal maar eens het eigen hart doorzoeken, i.p.v. te kijken of een ander wel een bekeerde is in jullie ogen.
En dat de meeste refo's geen echte levende relatie hebben met God, maar denken dat God alleen maar via de Bijbel en de dominee tot ze spreekt, is ook een bewijs dat de Heere Jezus geen Koning in hun leven is, maar de mens zelf.
Want ze horen de Heilige Geest niet eens en zien de werken van de Heilige Geest bij anderen niet eens, oftewel: ze hebben net als de gemeente van de Laodicenzen ogenzalf nodig, want ze denken het met hun zondekennis en het verstandelijk doen van goede werken, rijk te zijn.
Maar de grootste rijkdom, de levende relatie met God, die missen ze niet eens.
Hoe kun je dat nu niet missen, als je van God houdt?
En voor uitleg van Bijbelteksten oudvaders, kerkvaders of dominees raadplegen, die zelf zeggen dat de Heilige Geest niet tegen ons praat.
Terwijl de Bijbel nu juist zegt dat de Heilige Geest daar nu juist wel voor gekomen is:
Johannes 14:26 Maar de Trooster, de Heilige Geest, Welken de Vader zenden zal in Mijn Naam, Die zal u alles leren, en zal u indachtig maken alles, wat Ik u gezegd heb.
Johannes 16:13 Maar wanneer Die zal gekomen zijn, namelijk de Geest der waarheid, Hij zal u in al de waarheid leiden; want Hij zal van Zichzelven niet spreken, maar zo wat Hij zal gehoord hebben, zal Hij spreken, en de toekomende dingen zal Hij u verkondigen.
14 Die zal Mij verheerlijken; want Hij zal het uit het Mijne nemen, en zal het u verkondigen.
15 Al wat de Vader heeft, is Mijn; daarom heb Ik gezegd, dat Hij het uit het Mijne zal nemen, en u verkondigen.
Is dus ook een ontbrekende vrucht.
Dus verbeter de wereld en begin bij je zelf, zou ik zeggen.