Het geven van een pedagogische tik...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 10 mar 2008 01:29

Ow sorry André, ik zie nu pas je laatste reactie...

Als ik Boudin naar boven stuur met die woorden dan komtie inderdaad nooit meer naar beneden, speelgoed zat op zijn kamer :D

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 10 mar 2008 01:32

Het grappige is ook dat Boudin weet wat zn 'stra of timeout stoel' is. Hetzelfde stoeltje als waar hij normaal gesproken op zit als hij drinkt of puzzelt maar dan op een andere plek.

Als hij eraf is zet hij eerst het stoeltje weer op zn plek heel demonstratief zo van: nou is het weer een 'gewone' stoel. :)

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 10 mar 2008 09:20

Wow, wat een topic. Ik sta altijd weer te kijken dat er mensen zijn die slaan goedkeuren. Dat is toch ongelooflijk niet meer van deze tijd? We weten nu zo goed wat voor ellende daarvan komt. Ik ben er van overtuigd dat het een tegen van onmacht is en een gebrek aan gezag. Hiermee zeg ik niet dat je als ouder of leerkracht van tijd tot tijd niet helemaal gefrustreerd raakt, want kinderen kunnen het bloed onder je nagels vandaan halen. Maar dan is het dus de vraag; hoe ga je met dat gevoel om? Laat je je daardoor leiden en ga je slaan? Of beheers je je en ga je praten met het kind. Ik realiseer me ook dat een straf soms nodig is, dat je daar soms niet onderuit komt. Maar eerst praten, eerst een time-out en wellicht dat een straf. En dan nooit voor straf in de box, want dat moet een veilig plekje zijn. Nooit voor straf in het toilet, want dan wordt een kind soms later zindelijk. Nooit voor straf in de slaapkamer, want dat moet een veilige, eigen plek zijn.

rafaell

Berichtdoor rafaell » 10 mar 2008 09:40

jamillah schreef:Ow sorry André, ik zie nu pas je laatste reactie...

Hup op de TOS (Time Out Stoel) Jamillah 8)

qwast
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor qwast » 10 mar 2008 10:17

En hoe leggen we dan de tekst uit uit spreuken waarin staat dat je een kind moet slaan want het zal er niet dood van gaan? Dat pleit voor een regelmatig, stevig pak billenkoek.

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 10 mar 2008 10:19

Ik zou het boek spreuken niet lezen als pedagogisch handboek.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 10 mar 2008 10:21

Het valt me mee dat dit nu pas wordt aangehaald :|

In Spreuken staan zoveel dingen die we nu niet doen, waar we ons niet aan houden. Omdat sommige dingen nou eenmaal uit de tijd zijn of nergens op slaan.

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 10 mar 2008 10:25

rosalie83 schreef:nergens op slaan.

Mooie woordspeling :wink:

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 10 mar 2008 10:47

als het nergens op slaat, zal het ook niet in de bijbel staan. Je kind zal er ook niet dood van gaan, als je af en toe een klap geeft. Toch vraag ik me af waarom het vroeger heel normaal was en nu 'uit den boze' om je kind te slaan. Ben het er overigens wel mee eens dat het meer schade op kan leveren dan de bedoeling is. Vermijden lijkt me ook een goed, maar als het praten echt niet meer helpt, negeren ook niet, time out geven ook niet, maar een tik wel, zie ik er geen kwaad in. Maar het moet niet iedere dag voorkomen en overal maar op worden toegepast.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 10 mar 2008 10:52

Dat is nu anders omdat we nu veel meer weten over hoe een kind in elkaar steekt, dat een kind van een jaar niet snapt dat het niet aan de kopjes mag zitten, omdat mama zei dat het niet mocht toen ze er zelf bij was, maar nu is mama er even niet, en mag het wel.
en omdat we veel meer weten over de eventuele gevolgen.
en om dat we meer zelf nadenken over het doel van een tik, en steeds meer mensen komen erachter dat het geen waardig strafmiddel is en dt andere maatregelen beter helpen en pijnloos zijn voor het kind.

Volgens mij zijn we in deze tijd gewoon veel verder in dat soort dingen
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 10 mar 2008 10:57

MissF schreef:Dat is nu anders omdat we nu veel meer weten over hoe een kind in elkaar steekt, dat een kind van een jaar niet snapt dat het niet aan de kopjes mag zitten, omdat mama zei dat het niet mocht toen ze er zelf bij was, maar nu is mama er even niet, en mag het wel.
en om dat we meer zelf nadenken over het doel van een tik, en steeds meer mensen komen erachter dat het geen waardig strafmiddel is en dt andere maatregelen beter helpen en pijnloos zijn voor het kind.

Hmz, volgens mij was Salomo in die tijd heel wat wijzer dan veel mensen nu bij elkaar..

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 10 mar 2008 10:59

jamillah schreef:
MissF schreef:Dat is nu anders omdat we nu veel meer weten over hoe een kind in elkaar steekt, dat een kind van een jaar niet snapt dat het niet aan de kopjes mag zitten, omdat mama zei dat het niet mocht toen ze er zelf bij was, maar nu is mama er even niet, en mag het wel.

Hmz, volgens mij was Salomo in die tijd heel wat wijzer dan veel mensen nu bij elkaar..

Jawel maar niet op het gebied van ontwikkeling van kinderen enzo. Dat is pas veel later gekomen. Sowieso lagen de verhoudingen kind-ouder totaal anders volgens mij.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 10 mar 2008 11:01

Ach ik weet het niet. Het is het belangrijkste dat je het beste met je kind voor hebt. Ieder op zijn eigen wijze. Zolang je je kind genoeg liefde en aandacht geeft en het wil corrigeren met een tik(je) zie ik er geen kwaad in. Ik vind het veel gevaarlijker dat mensen in deze tijd 4 of 5 dagen gaan werken en in het weekend de kinderen enorm verwennen omdat ze zich schuldig voelen.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 10 mar 2008 11:41

Volgens mij ligt het er niet aan dat we nu op het ontwikkelingsgebied van kinderen veel verder zijn maar op de verhoudingen. Als een kind van 12 nu een klap krijgt slaat hij terug, tenminste dat zie ik regelmatig, zelfs al bij kinderen van 7 jaar. Toen had je gezag, je vader hoefde maar te zeggen: anders krijg je met de mattenklopper.... en je schikte je in. Of dat gezond is, misschien ook niet, maar vind dat we er nu soms wel wat overdreven mee om gaan. (heb ik het niet alleen over een tik geven of slaan, maar over zoveel dingen mbt opvoeding)

Las pas in een waargebeurd boek dat het kind er zelfs om vroeg toen hij ongehoorzaam was geweest, het luchte op en hij kon zijn ouders weer recht in de ogen aan kijken, terwijl zijn moeder zei: het is niet nodig om te straffen, het is genoeg dat je excuus maakt.

André

Berichtdoor André » 10 mar 2008 11:42

Niet meer van toepassing. (zag ik op de volgende pagina)

Terug naar “Archief”