Nounou, niet meewerken is het zelfde als de pt. laten stikken...Daar ben ik het zeker niet mee eens! Weleens van palliatieve zorg gehoord!??
Echt super om op deze manier je pat. een dragelijk levenseinde te kunnen geven.
Het ziekenhuis waar ik oncologieverpleegkundige ben voert geen euthanasie uit (prot.chr. ZH) Doordat ik als oncologieverpleegkundige veel zorg draag voor mensen met kanker in het eindstadium kan ik zeggen dat ik redelijk veel ervaring heb met pall. zorg. Het grootste deel van mijn patienten vindt/vond het een goed alternatief voor euthanasie.
Mocht je de klachten toch niet helemaal onder controle krijgen kun je mensen sederen.
En even op de dingen die ik hier en daar gelezen heb:
*Euthanasie op een comateuze patient: kan niet. Pat. moet zelf aan arts vragen of er euthanasie uitgevoerd kan worde. eerder ingevulde euthanasieverklaringen hebben geen rechtsgeldigheid. de patient moet op het moment voor de euthanasie zelf bevestigend antwoorden op de vraag of dit is wat hij/zij wil.
*Stoppen met de behandeling bij een wilsonbekwame of comateuze patient is iets heel anders, de behandeling wordt gestopt omdat het verder medisch zinloos is. Het helpt dus niet. Levens rekken komt niet zoveel voor in de moderne medische wereld.
Op het moment dat de behandeling gestopt wordt (abstineren) worden wel symptomen bestreden zoals pijn, benauwdheid of angst/onrust etc.
Dit zijn de wettelijke kaders. Misschien zal niet iederen arts zich hieraan houden, maar dan is hij/zij dus strafbaar!