Kerstversieringen, kerstbomen, lichtjes etc

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Riska

Berichtdoor Riska » 07 dec 2006 11:46

Een kerstboom, lichtjes en wat dies meer zij - het geeft op zich niets.
Het grote gevaar zit hem wat mij betreft in de commercie, die nu ook al een kerstman officiëel een intocht wil geven.
Het gevaar zit hem erin dat er straks ook allemaal cadeautjes gegeven worden en we helemaal in de greep zijn/komen van die commercie.

In Nederland hadden wij daar sinterklaas voor en dan werd er gek gedaan en waren er cadeautjes (of beter nog: zelfgemaakte surprises). Daar heeft de commercie gebruik/misbruik van gemaakt en het uitgebuit.

Kerst was, al waren er al heel vroeg kerstbomen, een ingetogen feest.
Als kind kreeg ik bij het kerstfeest van de zondagsschool een boek, een sinaasappel en een walnoot in een netje... :wink:
Niet voor niets had Callenbach in Nijkerk een groot bord boven zijn uitgeverij staan (dat je tot nog niet zo heel lang geleden vanuit de trein en auto kon zien): "Hier komen de Kerstboeken vandaan"...
Er was het Kerstevangelie en er was een kerstverhaal.
Er was tijd en gelegenheid om met elkaar na te denken over wat Kerst in diepste wezen inhoudt.

In mijn huis komt straks een kerstboom (niet te vroeg), er branden lichtjes en kaarsjes. Wat de maaltijd betreft: dat is al jaren sober - gewoon omdat de financiën geen uitspattingen verdroegen en nu het wat ruimer is, zijn we gewend aan die soberheid. Waarbij soberheid ook ronduit voor 'lekker' staat! Het een sluit het ander beslist niet uit!

Een heel ander iets is, wat ik hier niet genoemd zie, de nadruk op 'gezellig', 'samen' etc. Ook commercie, ik weet het, maar alle, maar dan ook alle bladen doen eraan mee.
Het accentueert de eenzaamheid van mensen die alleen zijn en zo heel graag met iemand samen hadden willen zijn.
(Ik weet dat er ook mensen zijn, die gewoon graag alleen willen zijn en blijven, maar toch: de meesten voelen hun alleen-zijn op zijn scherpst in deze periode).
Misschien zou dat ons te denken moeten geven en we wat meer ingetogen moeten zijn in deze maand...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 dec 2006 12:29

Ik denk het niet, ik denk dat we dan ook zeker gezelligheid mogen creeeren... als we maar niet te beroerd zijn dat ook met mensen te delen... eens iemand opzoeken of uitnodigen waarvan je weet of vermoedt dat hij/zij zich alleen voelt.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 07 dec 2006 15:22

En dan ook niet alleen met kerst...

Hmm, en een open haard... zucht!
Ik was afgelopen weekend bij mijn zus. Die heeft er dus ook één. Zo leuk. En met kerst maakt ze er altijd een heel mooi stuk bovenop.
Dat moeten ze maar eens in gaan voeren in die flats hier. Maarja, dat is natuurlijk weer niet mogelijk.

Maar mag dat dan ook niet: een open haard voor de gezelligheid?
Dat is dan toch net zo 'slecht' als kaarsjes en lichtjes?
Groot voordeel van de open haard is wel dat je er lekker warm van wordt als je binnen komt en helemaal verkleumd bent 8)
pobody's nerfect

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 07 dec 2006 16:05

Een open haart en een kerstboom is appels met peren vergelijken :roll:

Een kerstboom is een oude traditie, afgeleid van de verering van bomen/geesten. Een open haart is puur voor de warmte. Bovendien leid een kerstboom af van de ware boodschap van kerstmis. Tegenwoordig is het kerst voor de kerstboom ipv de geboorte van Jezus.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 07 dec 2006 17:32

gisteren is de kerstboom op de groep waar ik werk weer bezorgd.
Persoonlijk vind ik het erg gezellig en knus. Eindelijk de boel is gezellig versierd. Dat zegt niet gelijk dat ik niet meer bedenk wat kerst eigenlijk betekend.
De kerst gedachte is en blijft dat Jezus naar de aarde voor ons is gekomen. De kerstboom e.d. zijn gezellige bijzaken.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 08 dec 2006 08:33

Wij hebben een verlichte kerstkrans, Die ligt al op de kast vanaf half november tot ongeveer half januari. Vorig jaar hadden we een miniboompje, dit jaar weten we het niet. Voor een grote boom hebben we geen plek en dat miniboompje zou nu naast de box komen en ik denk dat Ukkepuk dat wel erg aantrekkelijk vind...... maar ik niet.
Buiten wil ik nog wel iets doen.
Gelukkig hebben we wel een allesbrander ipv open haard :)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 08 dec 2006 10:14

L'être extraterrestre schreef:Een open haart en een kerstboom is appels met peren vergelijken :roll:

Een kerstboom is een oude traditie, afgeleid van de verering van bomen/geesten. Een open haart is puur voor de warmte. Bovendien leid een kerstboom af van de ware boodschap van kerstmis. Tegenwoordig is het kerst voor de kerstboom ipv de geboorte van Jezus.

Een open haard puur voord de warmte? Waarom neemt dan niet iedereen een gewone CV? Blijkbaar zijn er meer redenen waarom mensen een open haard in hun huis hebben of laten maken.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 08 dec 2006 10:59

Marnix schreef:
L'être extraterrestre schreef:Een open haart en een kerstboom is appels met peren vergelijken :roll:

Een open haard puur voord de warmte? Waarom neemt dan niet iedereen een gewone CV? Blijkbaar zijn er meer redenen waarom mensen een open haard in hun huis hebben of laten maken.

Ja gezellig liedjes zingen rond de CV geeft niet echt een sfeer... :P Denk je ook niet?
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Poesje
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Poesje » 08 dec 2006 11:09

Sowieso is een open haard warmer dan een CV..
En, het staat mooier. Dat kan dus ook een reden zijn. :)
"Je moet in feite gewoon niet te diep nadenken, dan klopt alles."

Herman Finkers

medina
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor medina » 08 dec 2006 12:37

het joodse loofhuttenfeest had ook zo de nodige toeters en bellen. Mensen gingen zelfs een tijd (voor zolang het feest duurde) in een speciaal daarvoor gemaakte loofhut wonen. Reken maar dat de kinderen dit een geweldig feest vonden! Dat het ook iets te maken had met de tijd in de woestijn, zal veel kinderen in eerste instantie zijn ontgaan. Maar het bouwen van een loofhut, dat was natuurlijk geweldig. Dat mijn dochter een zeer positief gevoel meekrijgt van ons omtrent Kerst, Pasen en alle andere feestdagen vind ik heel erg belangrijk. Aan ons ouders de eer om tegelijk met al die gezelligheid ook de inhoud over te brengen. Daarom bij ons niet alleen een boom en kaarsen, maar ook een stal, waar we regelmatig over vertellen.
"As we are liberated from our own fear our presence automatically liberates others."

Nelson Mandela

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 08 dec 2006 13:15

oh okeej... een van de predikanten in mijn kerk heet Hutten, en om te voorkomen dat iemand zou denken dat we aan mensenverering doen hebben we daarom het Loofhuttenfeest afgeschaft :D

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 08 dec 2006 14:59

Marnix schreef:

Ik bedoelde dat dat de oorsprong is. Nu is het vooral voor de sfeer.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 08 dec 2006 15:04

Dan is het wel te vergelijken aangezien niemand meer echt een boom in de fik steekt om daar door heen te springen maar dit doet voor de sfeer..

Dat het gros van de Nederlands kerst ziet als 'dat feest met de kerstboom' is jammer, maar dat wil niet zeggen dat een kerstboom inzichzelf verkeerd is..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 08 dec 2006 22:12

De oorsprong is gewoon heel anders. Die van de open haart puur praktisch, die van de kerstboom heidens.

(Wij waren op onze strenge refoschool de eersten zowat met een kerstboom in huis, en o, wat waren we zondig 8) )

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 09 dec 2006 15:44

Dat ontken ik ook echt niet, alleen hebben ze beide die betekenis niet meer, de kerstboom is nu gewoon een stukje gezelligheid voor bepaalde mensen. Hoe kijk jij overigens aan tegen:

- Rustdag op zondag?
- 25 en 26 december een feest voor Jezus geboorte?
- Klokken luiden?
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Terug naar “Archief”