Boekentips

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 21 mar 2007 16:17

Aragorn schreef:Ik ben nu bezig in Milan Kundera's Unbearable Lightness of Being. I had de film al gezien (en die is wel oke), maar het boek is een stuk briljanter. :)

Al 2x gelezen; over de titel kan ik al uren mijmeren :D
ben begonnen in Ulysses van JJ. Moet er gewoon eens van komen he?
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 21 mar 2007 17:01

Cathy schreef:
Aragorn schreef:Ik ben nu bezig in Milan Kundera's Unbearable Lightness of Being. I had de film al gezien (en die is wel oke), maar het boek is een stuk briljanter. :)

Al 2x gelezen; over de titel kan ik al uren mijmeren :D

Ha, inderdaad. :D Sommige boeken inspireren en stimuleren je eigen gefilosofeer over het Leven en de Liefde. Dit is er duidelijk één van. :)

ben begonnen in Ulysses van JJ. Moet er gewoon eens van komen he?

Die heb ik toevallig ook een kwartier geleden gescoord (alsmede Dubliners en A Portret of the Artist as a Young Man). :redface:

Boer Piet
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Boer Piet » 21 mar 2007 18:31

Goed christelijk boek (hoewel uit Amerika) Gilead van Marilyn Robbinson. Een fascinerend boek over oud worden en dood gaan.

Verder vind ik B. Nijenhuijs helemaal te gek. Dossier 333, De Tornado, De hordenloop van J. Kobalt met name

Seculier is WF Hermans mijn schrijver.
De meeste ideeën zijn niet nieuw, maar niemand kent de oude.

FV
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor FV » 21 mar 2007 22:17

Heb vanmiddag De bekoring van Münstermann gekocht. Ben benieuwd!

En Gilead is ook mooi, ja!
"De beste manier om een probleem op te lossen is de humor ervan te ontdekken."
- Arthur C. Clarke -

leclerc
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor leclerc » 26 mar 2007 08:29

Ik heb zojuist "Wat is de Wat" van Dave Eggers uitgelezen. een tamelijk briljant boek.
Verder ben ik nu bezig in " De wandelaar" van Adriaan van Dis. zeker ook een aanrader.
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

Wolkje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Wolkje » 26 mar 2007 09:02

Bijna iedereen kon omvallen van Toon Tellegen

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 26 mar 2007 13:53

Dit is zo geweldig! Rennen naar de boekhandel, kost nu maar een tientje. Kopen!

Afbeelding

De vliegeraar van Kabul is een teder en tegelijkertijd ongekend spannend boek over lotsverbondenheid en de prijs van leugens en verraad. Het is het sprankelende debuut van Khaled Hosseini, in Afghanistan opgegroeid en in 1980 geëmigreerd naar de Verenigde Staten.

Inhoud:
Amir en Hassan zijn gevoed door dezelfde min en groeien samen op in de hoofdstad van Afghanistan. Als blijk van hun verbondenheid kerft Amir hun namen in een granaatappelboom: ‘Amir en Hassan, de sultans van Kabul’. Maar sultans zijn ze alleen in hun fantasie, want Amir hoort tot de bevoorrechte bevolkingsgroep en Hassan en zijn vader zijn arme Hazaren, in dienst van Amirs vader.
Bij de jaarlijkse vliegerwedstrijd in Kabul is Amir de vliegeraar, degene die het touw van de vlieger in handen heeft. Hassan is zijn hulpje, de vliegervanger. ‘Voor jou doe ik alles!’ roept Hassan hem toe voordat hij wegrent om de vallende vlieger uit de lucht op te vangen. Die grenzeloze loyaliteit is niet wederzijds. Wanneer er iets vreselijks gebeurt met Hassan verraadt hij zijn trouwe metgezel.
Na de Russische inval vluchten Amir en zijn vader naar de Verenigde Staten. Amir bouwt er een nieuw bestaan op, maar hij slaagt er niet in Hassan te vergeten. De ontdekking van een schokkend familiegeheim voert hem uiteindelijk terug naar Afghanistan, dat inmiddels door de Taliban is bezet. Daar wordt Amir geconfronteerd met spoken uit zijn verleden. Zijn voornemen om zijn oude schuld jegens Hassan in te lossen sleept hem tegen wil en dank mee in een huiveringwekkend avontuur.

Auteur:
Khaled Hosseini is geboren en getogen in Kabul, als zoon van een diplomaat wiens gezin in 1980 na de Russische inval naar de Verenigde Staten emigreerde. Hij is nu werkzaam als arts in noord-Californië. Hosseini publiceerde diverse korte verhalen, die werden genomineerd voor de Pushcart Prize. De vliegeraar van Kabul is zijn eerste roman, die meteen zijn internationale doorbraak inluidde.

Fragment:
'Mijn vader was een natuurkracht, een uit de kluiten gewassen
exemplaar van de Pashtun, met een volle baard, een grillige
bos bruine krullen die even tegendraads was als de man zelf,
handen die eruitzagen alsof ze in staat waren een wilg uit de
grond te rukken, en felle zwarte ogen die ‘de duivel smekend om
genade op de knieën konden dwingen’, zoals Rahim Khan altijd
zei. Als hij met zijn geweldige lengte van 1.92 meter op een feest
de kamer binnen stampte, trok hij alle ogen naar zich toe, als
zonnebloemen die zich naar de zon wenden.
Baba was zelfs als hij sliep niet te negeren. Ik stopte altijd plukjes
watten in mijn oren en trok de deken over mijn hoofd, en
nog drong het geluid van Baba’s gesnurk – dat veel weg had van
het ronken van een vrachtwagenmotor – door de muren heen.
En mijn kamer was helemaal aan de andere kant van de hal.
Hoe mijn moeder ooit kans heeft gezien in dezelfde kamer als
hij te slapen is me een raadsel. Dat staat op de lange lijst dingen
die ik mijn moeder had willen vragen als ik haar ooit had ontmoet.'

Citaten uit de Nederlandse pers:
'Een juweeltje. Prachtige beschrijvingen van het Afghaanse leven. Nu besef ik nog meer hoe ontworteld politieke vluchtelingen zich moeten voelen en hoezeer zijn hunkeren naar hun land en cultuur. (…) toch heeft dit boek mij verschillende malen boos gemaakt en ook tot tranen geroerd.' - Bettine Vriesekoop, Plus Magazine

'Breed verhalend, gedetailleerd, meeslepend, met veel wendingen, crises, knokpartijen en drama's in de plot. Als lezer hoef je niet veel meer te doen dan je te laten bekoren.' - Margot Dijkgraaf, NRC Handelsblad

'Voor de inval van Sovjets in 1979 was Afghanistan niet meer dan een woord. Daarna stond de bergstaat voor Taliban en burka's. In De vliegeraar van Kabul geeft de Afghaans-Amerikaanse schrijver Khaled Hosseini zijn geboorteland een kloppend hart.' - Ruud Meijer, Algemeen Dagblad

'… een spannend en ontroerend boek over vriendschap, leugens en verraad. De schrijver is de in de VS woonachtige Khaled Hosseini. De vliegeraar van Kabul is gebaseerd op een kort verhaal dat Hosseini eerder schreef, maar waar hij niet tevreden over was. Zijn schoonvader spoorde hem aan om er een boek van te maken. Daar mogen we de schoonvader dankbaar voor zijn.' - Luc Wierts, Metro

'Wat een prachtig boek (…). Het dramatische verhaal is meeslepend en spannend, teder en pijnlijk. Het doordringt je van de schrijnende gevolgen van verraad en leugens. (…) De vliegeraar van Kabul zit vol onverwachte plotwendingen die verbijsteren en ontroeren. Je móet verder lezen. Niet alleen steek je intussen veel op over Afghanistan en zijn bewonders, het boek zet je ook aan het denken: wat had ík in die situatie gedaan? Hoe dapper moet je zijn?' - Rebecca de Kuijer, Bijeen

'In een sterke en sobere stijl verweeft de auteur de wereldgebeurtenissen, tot aan de aanslagen op het WTC, met het verhaal van een vriendschap die bedreigde wordt door politiek geweld, verraad en een onheilspellend familiegeheim.' - Wordt Vervolgd, blad van Amnesty International

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 26 mar 2007 13:56

Dat boek wordt tegenwoordig aardig gehyped ja..

CGK<3
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor CGK<3 » 27 mar 2007 09:52

Aragorn schreef:Dat boek wordt tegenwoordig aardig gehyped ja..
Inderdaad. Dus ik lees het maar niet.

FV
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor FV » 27 mar 2007 17:26

Hmm.. misschien moet je je nu wat minder van de hype aantrekken, want het is écht een mooi boek...
"De beste manier om een probleem op te lossen is de humor ervan te ontdekken."
- Arthur C. Clarke -

Hippieblijhoofd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Hippieblijhoofd » 05 apr 2007 19:26

meschianza schreef:
Hippieblijhoofd schreef:
meschianza schreef:Was al bizar lang in mijn bezit maar eindelijk heb ik het in 1 zondag uitgelezen: ik heb je nooit een rozentuin beloofd, Hannah Green. Erg mooi, over een meisje met schitsofrenie.

Daar heeft mn moeder het altijd over. En hij staat bij ons in de kast
*toch misschien ooit maar eensch gaan lezen dan* ;/

Ja echt de moeite waard! Het ziektebeeld van het meisje is heel briljant beschreven, en hoe haar omgeving daar op reageert. NIet meest aantrekkelijke boek om relaxt te gaan lezen, maar het leest als een trein.

:shock: Je hebt niets teveel gezegd, fantastisch boek, in 1 ruk uitgelezen |:)|

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 05 apr 2007 19:27

FV schreef:Hmm.. misschien moet je je nu wat minder van de hype aantrekken, want het is écht een mooi boek...

Ik hoor het van alle kanten ja.. toch maar eens checken dan. :)

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 06 apr 2007 09:35

Aragorn schreef:
FV schreef:Hmm.. misschien moem na dehyt je je nu wat minder van de hype aantrekken, want het is écht een mooi boek...

Ik hoor het van alle kanten ja.. toch maar eens checken dan. :)

Je mist zeker wat als je het niet leest. LOTR was ook 1 grote hype maar daarom niet minder briljant. (ik ben pas ook 2 jaar na de hype LOTR gaan lezen)

Lees nu (ruim na de hype :mrgreen: ) eindelijk het boek 'De eeuw van mijn vader'' van Geert Mak. Inderdaad erg goede, redelijk objectieve vertelkunst en geeft eens een andere kijk op met name de geschiedenis voor en rond de 2e wereldoorlog en de rol van Nederland en de Nederlanders, dan de geschiedenislessen op de basis en middelbare school mijn gaven. [/list]

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 06 apr 2007 10:14

Heeft iemand "waarom komt u ons hinderen?" van Otten al gelezen. De verwijzing naar Dostojevski spreekt me wel aan.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Leej
Mineur
Mineur

Berichtdoor Leej » 06 apr 2007 10:26

Ik weet niet wat je graag leest......maar zelf lees ik graag boeken van Karen Kingsbury, Beverly Lewis, Francine Rivers, Elisabeth Musser, Tracie Peterson&James Scott Bell (Shannon Saga)
Lezen makkelijk.....
Hou niet van die boeken waar je bij elke zin een uur over na moet denken, en ook niet waar de hoofdpersonen psychisch niet in orde zijn
Zoals een bloem de zon nodig heeft om bloem te worden, zo heeft een mens de liefde nodig om mens te worden

Terug naar “Archief”