Wat doe je wel en niet?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 16 nov 2006 14:08

Weet je wat wél knap is? Jaloers worden op een kerel waar jij gewoon leuk mee omgaat, dat gigantisch laten merken en 1 week later vertellen dat je het al 3 weken geleden van plan was om het uit te maken. Acteerwerk man, chapeau, chapeau, chapeau! :roll:

Zo, dat is er ook weer uit 8)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 16 nov 2006 14:14

MrSokkie schreef:Je hoort het wel eens: "Ik vertrouw mijn vriend(in) wel, maar al die mensen waar hij/zij mee omgaat niet." Wat mij betreft is dat een enorme lading kletskoek.

Haha, idd! :D

Alsof je vriend(in) een hulpeloos innocent wezentje is dat bij het minste of geringste door villeine verleiders ingepalmd wordt. 8) Dat zou ik ook bepaald niet als compliment ervaren..

Smurffie schreef:Weet je wat wél knap is? Jaloers worden op een kerel waar jij gewoon leuk mee omgaat, dat gigantisch laten merken en 1 week later vertellen dat je het al 3 weken geleden van plan was om het uit te maken. Acteerwerk man, chapeau, chapeau, chapeau! :roll:

Hm, dat hoeft nog niet eens allemaal acteerwerk te zijn denk ik. Als hij aan zijn gevoel voor jou twijfelt kan hij wel nog steeds bezitterig zijn, misschien zelfs wel meer. Het laat iig zien dat liefde en jaloezie zeker niet in elkaars verlengde liggen.

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 16 nov 2006 14:17

MrSokkie schreef:
Aragorn schreef:
Jo'tje schreef:Maar waar kom die jaloezie nou vandaan? Kwestie van geen vertrouwen of zit het in een karakter?

Het zal wel weer een combinatie van beide zijn. :) Vertrouwen is ook een beetje een keuze, ik vind dat ik helemaal niet bang hoef te zijn voor wat mijn vriendin met anderen doet omdat ik weet dat ze nu eenmaal voor mij heeft gekozen. En dus ben ik dat ook niet, maar wellicht hebben mensen met een ander karakter daar meer moeite mee.

Ik denk dat het weinig met vertrouwen te maken heeft, maar met de angst geen controle te hebben. Sommige mensen zijn nou eenmaal enorme controle-freaks en andere mensen kun je nou eenmaal niet 100% controleren. Als je dat toch probeert is er sprake van jaloers/bezitterig gedrag.

Je hoort het wel eens: "Ik vertrouw mijn vriend(in) wel, maar al die mensen waar hij/zij mee omgaat niet." Wat mij betreft is dat een enorme lading kletskoek. Het heeft allemaal te maken met zelfvertrouwen. Als je niet het vertrouwen in jezelf hebt dat je het waard bent dat je vriendin voor jou kiest. Als je zo'n lage dunk van jezelf hebt dat je bang bent dat je vriendin bij het minste of geringste met een ander meegaat, dan gaat jaloers gedrag daar ook niet bij helpen. Alleen zoeken mensen nou eenmaal liever de schuld bij een ander dan bij zichzelf. (splinter-balk-verhaal)

Hm... wel erg kort door de bocht moet ik zeggen.

Ik ben idd zo'n controlefreak, maar heb wél vertrouwen in mijn vriendin. Maar in haar omgeving zijn ook werkelijk mensen van wie ik denk: doe maar rustig aan. Het is zoals Aragorn al zei, deels ook je karakter (controle willen hebben over), en je zelfvertrouwen.
Ik moet wel zeggen dat dat af en toe wel moeilijk kan zijn: mijn vriendin heeft vaak zoiets van, ik bedoel het goed, sociaal en vriendschappeljik richting een ander, terwijl ik een beetje 'jaloers' word.

Othello
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Othello » 16 nov 2006 14:18

Smurffie schreef:Weet je wat wél knap is? Jaloers worden op een kerel waar jij gewoon leuk mee omgaat, dat gigantisch laten merken en 1 week later vertellen dat je het al 3 weken geleden van plan was om het uit te maken. Acteerwerk man, chapeau, chapeau, chapeau! :roll:

Oud zeer?

Aragorn schreef:Ik vind het juist wel grappig als m'n vriendin veel aandacht van anderen krijgt. Dan denk ik: ha, maar ik ben degene die er straks weer mee naar huis gaat.

Juischt. Die wetenschap maakt dat je heel veel kunt hebben, is ook mijn ervaring. Maar dat heeft ook met vertrouwen te maken. En ik denk dat vertrouwen uiteindelijk datgene is waar het in een relatie om draait. Persoonlijk geeft het mij ook wel een soort van boost dat mijn partner heel close is met een aantal vrienden (die ook weer mijn vrienden zijn, dat dan wel weer). Het tekent je relatie.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 16 nov 2006 15:02

Aragorn schreef:
Jo'tje schreef:Maar waar kom die jaloezie nou vandaan? Kwestie van geen vertrouwen of zit het in een karakter?

Het zal wel weer een combinatie van beide zijn. :) Vertrouwen is ook een beetje een keuze, ik vind dat ik helemaal niet bang hoef te zijn voor wat mijn vriendin met anderen doet omdat ik weet dat ze nu eenmaal voor mij heeft gekozen. En dus ben ik dat ook niet, maar wellicht hebben mensen met een ander karakter daar meer moeite mee.

Weinig vertrouwen in mensen hebben kan ook aan karakter liggen. Ik zou er echt geen problemen mee hebben, zolang ik maar weet dat ze van me houdt. Maar ach, ik ben vrijgezel dus heb dit soort problemen niet, ik kan er dus rustig op los knuffelen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 16 nov 2006 17:49

CaptainCaveman schreef:Hm... wel erg kort door de bocht moet ik zeggen.

Ik ben idd zo'n controlefreak, maar heb wél vertrouwen in mijn vriendin. Maar in haar omgeving zijn ook werkelijk mensen van wie ik denk: doe maar rustig aan. Het is zoals Aragorn al zei, deels ook je karakter (controle willen hebben over), en je zelfvertrouwen.

Okee, ik zeg ook niet dat het een automatisch leidt tot het ander.

Ik moet wel zeggen dat dat af en toe wel moeilijk kan zijn: mijn vriendin heeft vaak zoiets van, ik bedoel het goed, sociaal en vriendschappeljik richting een ander, terwijl ik een beetje 'jaloers' word.

Ik hoop dat je inziet dat het dan niet aan haar is je gedrag aan jou aan te passen, maar aan jou om met de oorzaken van je jaloezie aan te pakken. Succes, want dat is een lastig karwei.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 16 nov 2006 18:02

Othello schreef:

Oud zeer?

Het laaide weer even op ja.

@Aragorn, ik begreep simpelweg niet wat het hem eigenlijk nog interesseerde. Wat voor baat heb je erbij bezitterig te zijn als het je tóch niets meer doet?

Wat betreft close zijn met vrienden ben ik heel makkelijk. Misschien geef ik vrienden die al een relatie hebben juist veel makkelijker een knuffel, omdat ze tóch al een vriendin hebben. Dan hoeven ze er tenminste niets achter te zoeken (dat is mijn visie dan weer).

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 16 nov 2006 18:14

Smurffie schreef:@Aragorn, ik begreep simpelweg niet wat het hem eigenlijk nog interesseerde. Wat voor baat heb je erbij bezitterig te zijn als het je tóch niets meer doet?

Ach, wat voor baat heeft men er überhaupt bij om bezitterig te zijn? Meestal wordt dat in zo'n geval niet overwogen.. :P

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 16 nov 2006 18:16

aahhhhh

Kom maar ff in mijn armen dan ;) oeps
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 16 nov 2006 18:41

Aragorn schreef:
Smurffie schreef:@Aragorn, ik begreep simpelweg niet wat het hem eigenlijk nog interesseerde. Wat voor baat heb je erbij bezitterig te zijn als het je tóch niets meer doet?

Ach, wat voor baat heeft men er überhaupt bij om bezitterig te zijn? Meestal wordt dat in zo'n geval niet overwogen.. :P

In wat voor geval?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 16 nov 2006 18:44

In het geval dat iemand bezitterig/jaloers wordt. Dat is meestal niet zo'n rationeel afgewogen keuze waarbij men eerst even een kosten/baten-analyse maakt.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 16 nov 2006 18:49

Aragorn schreef:In het geval dat iemand bezitterig/jaloers wordt. Dat is meestal niet zo'n rationeel afgewogen keuze waarbij men eerst even een kosten/baten-analyse maakt.

Nee, maar dan zie ik nog steeds de reden niet. De rest van het verhaal ken je overigens en in het kader daarvan viel de bezitterigheid nog wel mee zelfs. :wink:

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 16 nov 2006 19:13

MrSokkie schreef:
CaptainCaveman schreef:Hm... wel erg kort door de bocht moet ik zeggen.

Okee, ik zeg ook niet dat het een automatisch leidt tot het ander.

Ik hoop dat je inziet dat het dan niet aan haar is je gedrag aan jou aan te passen, maar aan jou om met de oorzaken van je jaloezie aan te pakken. Succes, want dat is een lastig karwei.

Dat is het zeker.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 17 nov 2006 00:36

Toch moet dat van twee kanten komen.
Aan de ene kant moet je proberen minder gauw jaloers te zijn en daar tegen te vechten. Aan de andere kant moet vriend/vriendin dan ook niet teveel contact op gaan zoeken en kan hij/zij er best wat rekening mee houden. Das toch liefde? ;)
pobody's nerfect

Tobbe
Mineur
Mineur

Berichtdoor Tobbe » 17 nov 2006 07:32

MrSokkie schreef:Het heeft allemaal te maken met zelfvertrouwen. Als je niet het vertrouwen in jezelf hebt dat je het waard bent dat je vriendin voor jou kiest. Als je zo'n lage dunk van jezelf hebt dat je bang bent dat je vriendin bij het minste of geringste met een ander meegaat, dan gaat jaloers gedrag daar ook niet bij helpen. Alleen zoeken mensen nou eenmaal liever de schuld bij een ander dan bij zichzelf. (splinter-balk-verhaal)

Toevallig heeft niet iedereen het zelfvertrouwen waar jij kennelijk van blaakt..

Terug naar “Archief”