Waarom geloof jij in God?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Collateral

Berichtdoor Collateral » 06 jan 2006 15:55

elbert schreef:
Collateral schreef:
elbert schreef:
Collateral schreef:Zo zou hij bij christenen ook moeten kloppen eigenlijk; christenen zouden bij het kieperen van een flatgebouw gered moeten worden door hun vertrouwen op hun God - zoals Petrus kon lopen over water omdat hij vertrouwen had, en zoals Jezus (in Matth. 17:20) zijn volgelingen opdraagt: "Zo gij een geloof hadt als een mosterdzaad, gij zoudt tot dezen berg zeggen: Ga heen van hier derwaarts, en hij zal heengaan; en niets zal u onmogelijk zijn."

Als er één christen is die ik iets dergelijks in de praktijk zie brengen ga ik mijn (on)geloof heroverwegen. ;)

Nou, dan ben je er nog niet, het gaat dan nl. om wondergeloof. ;)
En een wonder is ook nog eens geen garantie voor geloof (Joh. 12:37).

Maar het helpt wel (Joh. 7:31). ;)

Het beklijfde niet. (Joh. 7:43,44) ;)

Bij velen wel - Joh. 7:40,41. :mrgreen:

Collateral schreef:Voor mij zou het belangrijkste zijn dat een gewichtige claim van het christendom vervuld zou zijn. Mijn geloof in het christendom valt of staat voor een belangrijk deel met het vervuld worden/zijn van de claims die het doet. Of ik dan ook een ware christen zou worden zou nog moeten blijken, maar die kans wordt met een paar leuke wonderen wel een stuk groter.

Hmm, hoe verifieer je zo'n claim? Want een wonder is iets wat je over het algemeen niet rationeel kunt verklaren.
Eigenlijk is het wel een vreemde houding: "ik vertrouw op de ratio en pas als ik iets tegenkom wat ik niet met die ratio kan rijmen (een wonder), dan pas zal ik erkennen dat er iets is dat die ratio te boven gaat." Je hebt een groot geloof in de ratio. Weet je zeker dat je nog nooit iets hebt meegemaakt dat je niet kon verklaren? In dat geval heb ik nog wel een paar interessante vragen waar ik nog een verklaring voor zoek. ;)

Wonderen hoeven dan niet verklaarbaar te zijn, maar dat betekent niet dat ze buiten de ratio omgaan. De ratio is niets meer dan een mechanisme dat gevolgtrekkingen doet op basis van ervaringen en een wonder is niets meer dan een ervaring voor degene die het wonder aanschouwt. Het enige verwonderlijke aan een wonder is dat het niet past in het paradigma van de werkelijkheid dat de ratio tot op het moment van het aanschouwen van het wonder hanteerde.

Er bestaan dus geen ervaringen die niet rijmen met de ratio. Er bestaan slechts ervaringen die niet rijmen met een bepaalde overtuiging over de werkelijkheid. Wie stelt dat zijn ratio in bepaalde gevallen niet toereikend is stelt zijn ratio gelijk aan een overtuiging en is daarom wat het maken van gevolgtrekkingen betreft stuurloos wat betreft ervaringen die niet stroken met die overtuiging.

Collateral schreef:
Zalig zijn zij die niet zien en toch geloven (Joh. 20:29). (waarbij ik overigens niet de kracht van het wonder om aan te zetten tot geloof wil onderschatten).

Ik heb die tekst nooit zo begrepen; het komt me voor als "zalig zijn zij die met hun ogen dicht autorijden." Je kunt wel lukraak iets gaan geloven zonder daarvoor bewijs te hebben, maar dan vraag je wat mij betreft te veel van het toeval...

De Bijbel staat vol met verhalen over dat soort mensen (Hebr. 11): mensen die niet alleen naar het hier en nu kijken, maar die leven alsof ze de Onzienlijke zien. En inderdaad is dat een kwestie van vertrouwen, want geloven is vertrouwen.

Dat klopt, maar wat mij betreft leven dat soort mensen dus (bij wijze van spreken) in een droom zonder dat ze het zelf weten. Op zich hoeft daar niets mis mee te zijn, maar voor mij is zoiets ondenkbaar. Je kunt jezelf niet bewust onbewust maken.

Airke
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Airke » 06 jan 2006 17:38

Collateral, ik vraag me af waar je het vandaan haalt dat het plaatsvinden van wonderen een claim van het christendom is.

Overigens, Jezus was geen christen.

Collateral

Berichtdoor Collateral » 06 jan 2006 21:03

Airke schreef:Collateral, ik vraag me af waar je het vandaan haalt dat het plaatsvinden van wonderen een claim van het christendom is.

Het christendom leert de onfeilbaarheid van de bijbel, en de bijbel leert dat voor eenieder die gelooft niets onmogelijk is - dus een gelovige zou in staat moeten zijn tot het volbrengen van wonderen. Zie voor de teksten dit topic: Hoe (on)geloofwaardig is het christendom?

Dat denk ik ook ja.

esra
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor esra » 07 jan 2006 12:43

neee, jezus is jezus

maar wat maakt t uit.

wonderen laten me zien hoe mooi god is

.....
Afbeelding

amused
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor amused » 07 jan 2006 12:53

ik vind het belandrijker dat God in ons gelooft.

waarom ik in God geloof? het gin per ongeluk. het komt niet van mij.
ik had er niks mee te maken. ik stelde alleen mijn hart open.
het punt is dat de evolutiedoctrine de wereld niet veroverde door kracht van argumentatie, maar in haar hoedanigheid als gnostische mythe

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 07 jan 2006 13:25

Collateral schreef:Wat betreft de eerste vooronderstelling: waarom zou de ratio niet iets mogen zeggen over het leven na de dood? Het gebruiken van de ratio is niets anders dan het trekken van gevolgtrekkingen op basis van aannames. Zo kun je op basis van een grote waarschijnlijkheid wat betreft het geldig blijven van de zwaartekracht in combinatie met het springen van een flatgebouw concluderen dat het springen van een flatgebouw de dood tot gevolg heeft.
Mag je nu opeens geen gevolgtrekkingen maken die zich na de dood zouden afspelen? Dat zou betekenen dat er na de dood geen sprake meer is van oorzaak en gevolg, en dat lijkt me zowel op grond van de ratio zelf als op de bijbel een onhoudbare conclusie. Het hele oordeelgebeuren (wat zich volgens de bijbel na de dood zal gaan afspelen) is bijvoorbeeld gebaseerd op oorzaak (zonde i.c.m. Gods wraak of Gods genade) en gevolg (hel of hemel).

Ik blijf het een kromme vergelijking vinden. Iedereen zal rationeel concluderen dat je dood zal zijn als je van een flatgebouw afspringt, behalve als je zo verward bent dat je denkt dat je kan vliegen. Om de eenvoudige reden dat alle bewijzen dat bevestigen, nog nooit is iemand van een flatgebouw gesprongen en levend weer opgekrabbeld.

Maar bewijzen en ook het ratio houdt mijns inziens op bij de dood. Niemand heeft een bewijs wat weer bevestigd wordt door andere bewijzen en dus rationeel aanvaardbaar is, wat er gebeurd na de dood. Dan komt het aan op filosoferen en/of geloven. Daar komt dan wel weer ratio bij kijken uiteraard. Door gebruik van je ratio zal je ongetwijfeld wel het ene alternatief over ''na de dood'' aannemelijker vinden dan de ander. Zoals jij datgene wat volgens de bijbel na de dood zal afspelen onaannemelijk vind, vind ik, net als jij o.a. door gebruik van mijn ratio maar ook door geloof, zeer aannemelijk. Ik ben er zelfs van overtuigd dat dit zo zal zijn.

Ik kan je verkeerd begrepen hebben, maar jouw suggestie, zoals het op mij overkomt; dat mijn geloof in de bijbelse visie op wat er na de dood zal gebeuren vergelijkbaar is dat ik geloof dat ik het er levend van afbreng als ik van een flatgebouw spring, vind ik zeer onterecht.

Collateral schreef:.
N.b.: Met je filosofische benadering over de kansen van het christendom maak je in feite zelf al een rationele afweging over het leven na de dood. Maar wat je in die afweging vergeet is precies wat ik bedoel met je tweede vooronderstelling: dat (de leer van) het christendom zich beperkt tot wat het christendom te zeggen heeft over het leven na de dood.
Als dat zo zou zijn (bij zowel het christendom als bij andere godsdiensten), dan zou godsdienst nog slechts een kwestie van smaak zijn (en dan maar hopen dat je de goede hebt gekozen). Maar het christendom zegt veel meer over de tijd dan over de eeuwigheid, en dat is waar je de ratio kunt laten spreken. Bijvoorbeeld op basis de vragen die Willard hier oproept.

Ik wil zeker niet beweren dat de leer van het christendom zich alleen beperkt tot na de dood. Omdat in deze discussie ''na de dood'' aan de orde kwam, heb ik alleen hier op toegspitst.
Wat ik wilde duidelijk maken, vanuitgaand dat er 1 waarheid betreffend 'na de dood', maakt mijns inziens de christelijke visie niet minder kans dat zij deze waarheid is dan andere visies, filosofisch gezien. Op basis van mijn persoonlijk geloof, ben ik er van overtuigd dat zij de waarheid is.

Collateral schreef:.
Je geeft het antwoord bijna zelf al. Zou een echte gelovige iets doen wat God niet op prijs zou stellen?

In dit aardse leven vaak genoeg.

Jezus kon over water lopen, water in wijn veranderen, brood en vissen vermenigvuldigen, zieken genezen, doden opwekken en nog veel meer, toch? In neem aan dat dat allemaal zijn reden moet hebben gehad en ik kan me niet voorstellen dat die redenen (zoals het oproepen tot geloof, het voeden van mensen die honger hebben) tegenwoordig zijn verdwenen. Verder geloof ik niet dat er tegenwoordig christenen zijn die bijvoorbeeld over water zouden kunnen lopen als ze het zouden willen.

Het christendom leert de onfeilbaarheid van de bijbel, en de bijbel leert dat voor eenieder die gelooft niets onmogelijk is - dus een gelovige zou in staat moeten zijn tot het volbrengen van wonderen. Zie voor de teksten dit topic: Hoe (on)geloofwaardig is het christendom?

Allereerst is daar de verklaring dat Jezus komst naar de aarde en vertrek naar de hemel, met zeer veel hemelse krachten gepaard is gegaan. Van de zwangere maagd, De wonderen die Hij deed, Zijn opstanding met scheuren van het gordijn, Zijn opnemen in de hemel tot de kracht tot genezing door zijn volgelingen na de dood van Jezus. Dat zou een verklaring kunnen zijn dat die krachten nooit meer in die uitvoering in het christendom terug zijn gevonden. DIt zou alleen christenen teveel vrijpleiten van de woorden van Jezus: Zo gij een geloof hadt als een mosterdzaad, gij zoudt tot dezen berg zeggen: Ga heen van hier derwaarts, en hij zal heengaan; en niets zal u onmogelijk zijn." (Was dit trouwens wel een opdracht van Jezus? of was het zoals Augustinus zei: God vraagt onmogelijkheden van ons om ons te doen beseffen hoezeer we Hem nodig hebben?)
Ik denk zeker dat christenen bij zichzelf te raden moeten gaan hoezeer we nog geloven in de kracht van God.
Maar er is iets waar ik nu tegen aan loopt, de veronderstelling dat op grond van de bijbel christenen wonderen moeten kunnen doen omdat ze christen zijn. Ik geloof toch niet dat dit bijbels is. Daarbij de volgende tekst:
Efeze 3:20 Hem die de macht heeft om door de kracht die in ons werkzaam is, veel meer te doen dan alwat wij bidden of smeken;
21 Hem zij de heerlijkheid in de gemeente en in Christus Jezus voor alle geslachten, van eeuwigheid tot eeuwigheid. Amen.

Hierin lijkt het mij duidelijk dat God het is die met Zijn kracht door mensen werkt en ze tot grote daden in staat doet zijn. Niet dat een christen gelooft en dus wonderen kan doen.

Ik kan niets anders concluderen dan dat het in Gods wil ligt wie Hij tot wat in staat laat zijn en wanneer. Ik geloof zelf dat er een relatie moet zijn tussen God en de mens, voor een mens op die wijze bruikbaar is voor God. Daarbij kan het aan het geloof van een mens liggen dat er geen bijzondere wonderen worden verricht, maar ook aan Gods wil. Het zou kunnen zijn dat God mensen door het geloof geen letterlijke bergen laat verzetten, maar andere daden laat doen die even groots zijn: vergeven, vijanden lief hebben, al je bezittingen onbelangrijk achten en dienstbaar zijn voor medemensen etc. Als op gegeven ogenblik God het zinvol acht om een mens een echte berg te laten verzetten, zal een mens daartoe in staat zijn.

Zelf ben ik erg huiverig voor het belang van wonderen als basis van geloven. Er zijn zat verhalen van christenen die baden voor genezing van een opgegeven persoon, en dat deze persoon genas. Maar een volgend opgegeven persoon waar ze net zo hard voor baden, stierf. Verwarring allom, tenminste als een wonder de enige pijler onder je geloof is.
Persoonlijk had geen enkel maf wonder van een mens mij in de God van de bijbel doen geloven toen ik nog ongelovig was en de bijbel als uiterst sprookjesachtig beschouwde. In andere religies zijn mensen namelijk ook tot zeer intressante wonderen/magie in staat, zoals het laten zweven van voorwerpen etc.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

salty
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor salty » 10 jan 2006 23:48

Raido schreef eens :"*Waarom zou de Bijbel de waarheid in pacht hebben? En waarom zou bijvoorbeeld de Koran, de geschriften van een aantal sekten zoals die van de Esseen of de Gnostische boeken geen gelijk hebben? "

Of bijv de illuminati bijv
The freemasons- vrijmetselaars ?
Daar zitten ook hele kopstukken onder! Je zou verbaasd staan te kijken als je zou weten wie daar allemaal nij horen !Zeker in de internationale politiek.
Maar in tegenstelling tot het messiaanse geloof , wat open en voor iedereen toegankelijk is, zijn deze geheime genootschappen nogal gesloten! en houden er praktijken op na die volgens het Woord van God uitdrukkelijk worden verboden >>>

"The Secret Societies have been present in the history of man for a very long time. It all started thousands of years ago with the "Brotherhood of the Snake", a secret society that refers to Satan (the Great Serpent) back in the Garden of Eden. The Illuminati consider Satan being to good God and the Old Testament God to be evil. Their opinion is that Satan gave man knowledge, while God tried to suppress the same. From this viewpoint Satanism was developed and is practiced within the secret societies up until this day.
There are different theories as of where the secret knowledge within the secret societies comes from, and I am going to mention the two most common theories:

In the Sumerian Scriptures, which go back at least 6000 years, the stone tablets tell us about the Anunnaki "they who from heaven came". Zie ook het boek Henoch - Enoch
According to researchers like Zachariah Sitchin, David Icke and William Bramley, the Anunnaki were the Gods mentioned in the Old Testament of the Bible, and they were aliens who came from another planet and created humankind as a slave race to serve them. The Sumerian Scriptures tell us about Anu, who was the king of the Anunnaki, and Ea (or Enki), who is equivalent to Satan. He is told to be the one who gave the knowledge to man in the Garden of Eden, and created the first secret society, the above mentioned "The Brotherhood of the Snake". The Anunnaki is said to have come here to exploit the resources of the Earth; especially gold, as this was something they were lacking on their planet, and they urgently needed it as an important ingredient in their atmosphere. Thus Ea, who was a brilliant scientist, created homo sapiens as a hybrid between a primitive earth life-form and the alien race.

in the background throughout all history there are secret societies. The original Brotherhood soon split up in cults, when certain people on top were in disagreement with each other. Different powers of control developed, where they fought against each other internally (which still is the case today), out of sight from an ignorant population. They invented the different religions and sects and cults so man would be busy doing something else instead of looking into what the Brotherhood actually was doing. They put themselves in charge of the churches to entrap people and to spread conflicts between different belief systems. Most wars throughout history have been religious wars.
Out of the original Brotherhood came Freemasonry, the Rosicrucians, The Knight Templars, Ordo Templi Orientis, Knights of Malta and more. Some people may object and say that Freemasonry, for example, is a charity organization and even a Christian society. Yes, that's what we're told and that is what most members of the secret society believe. The vast majority of people involved are good people, who are ignorant of what is practiced on the highest levels; unaware of that up there is Satanism and worship of the dark forces. They don't serve YHWH , they serve Satan or Lucifer,
>>>>and this is the key to what is happening in the world of today."

Je hebt dus duidelijk verschillende partijen. die verschillende meesters dienen.
Het is maar net welke Meester je wilt navolgen en bij welke partij je wilt horen.
De vijand van YHWH doet er alles aan om onze aandacht te trekken en ons los te maken van de Heerschappij van de Eeuwige.
Iedereen die zich niet uitdrukkelijk voor YHWH uitspreekt dient in feite dan een andere meester, daarom is Yeshua gekomen om ons daar aan te herrinneren ! Hij is de Weg terug naar Het Koningkrijk van YHWH! De God van Avraham Itzhak en Yaacov, The banner of Nations , The Hope of the Gentiles!

In Yeshua Het levende Woord ! Het Levende Woord Memra Logos!
The same Yesterday Today and Forever Haya Hove we Yavo!
The Son of man. The Way The Truth and The Life!
For YHWH the LORD is our judge,
the YHWH the LORD is our lawgiver,
the YHWH the LORD is our king;
it is HE who will save us.
Isaiah 33:22

salty
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor salty » 11 jan 2006 14:18

For YHWH the LORD is our judge,

the YHWH the LORD is our lawgiver,

the YHWH the LORD is our king;

it is HE who will save us.

Isaiah 33:22

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 11 jan 2006 17:28

Airke schreef:Collateral, ik vraag me af waar je het vandaan haalt dat het plaatsvinden van wonderen een claim van het christendom is.

Nee Hij was een Jood.

Annemieke86
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Annemieke86 » 13 jan 2006 18:35

Yael schreef:

Nee Hij was een Jood.
Misschien off, maar waarom wordt het dan Christendom genoemd en niet Jodendom? Is het omdat Hij ook wel de "Christus" wordt genoemd?
Afbeelding

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 13 jan 2006 18:53

Christen was een scheldnaam die de Joden ons gaven in Antiochië, we zijn volgelingen van Christus, maar het Christendom had er niet mogen zijn.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 13 jan 2006 18:57

Annemieke86 schreef:
Yael schreef:

Nee Hij was een Jood.
Misschien off, maar waarom wordt het dan Christendom genoemd en niet Jodendom? Is het omdat Hij ook wel de "Christus" wordt genoemd?

Wil je zeggen dat Jezus geen Jood is dan? :shock: Ik lees nergens dat Hij een christen genoemd wordt.
Christus/Christos betekend gewoon Messias/Masjiach.
Je zou ook Messiaans kunnen zeggen ipv christen. :P

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 13 jan 2006 19:00

Lieverd, zo bedoeld ze dat niet.. ze vroeg zich alleen af waarom wij dan wel christenen heetten en geen Joden.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 13 jan 2006 19:11

Ow ok haha, een lastige vraag.
Misschien als je het van het Grieks overzet naar het Hebreeuws dat het dan Messiaans wordt? zoals je nu ook de Messiasbelijdende Joden hebt?

Het heeft wel even geduurd voordat er spake was van het christendom dacht ik, voordat ze helemaal los was van haar Joodse wortels pas definitief bij Constantijn toch?

Denk je dat de eerste gemeenten hadden kunnnen blijven bestaan binnen het Jodendom, Raido? Of is de scheiding gekomen doordat de heidenen erbij kwamen?

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 13 jan 2006 19:33

Hoi,

Raido schreef:Christen was een scheldnaam die de Joden ons gaven in Antiochië, we zijn volgelingen van Christus, maar het Christendom had er niet mogen zijn.

Hoe kom je daar precies bij? Waarom denk je dat Joden die naam verzonnen hebben als 'scheldnaam'
Het lijkt mij sterk hoor, aangezien 'christen' betekent: volgeling van de Messias'.

Hand 11,26
en toen hij hem gevonden had, nam hij hem mee naar Antiochië. Een heel jaar lang kwamen ze met de gemeente daar bijeen en gaven ze onderricht aan tal van mensen. Het was in Antiochië dat de leerlingen voor het eerst christenen werden genoemd.

groetjes.

Terug naar “Archief”