Het borstvoedingstopic deel 2

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Re: Het borstvoedingstopic deel 2

Berichtdoor Evelien » 22 feb 2014 10:03

Precies.

vpk
Majoor
Majoor

Berichtdoor vpk » 22 feb 2014 14:18

Duscka met dat laatste ben ik het helemaal eens!

Zelf niet getwijfeld of ik bv zou gaan geven. Wilde het gewoon proberen en lukte het niet dan zou zo over stappen op de fles. Maar inmiddels gaat het de derde keer ook al weer lekker. Oudste 2 heb ik 7 en 8 mnd gevoed.
Zijn handen, jouw handen
jouw zorg, Zijn zorg!

Em.
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Em. » 22 feb 2014 15:39

Hier ook niet echt getwijfeld, wilde het gewoon proberen, en als het niet ging overstappen. Bij de 2e wilde ik wel heel graag bv geven, omdat het bij de oudste zo goed ging.
De oudste bijna 6 maanden gevoed, de jongste nu alweer 5 maanden aan het voeden, en ben voorlopig nog niet van plan om te stoppen.

parkiet
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor parkiet » 22 feb 2014 21:03

Ik ben bij de eerste voor borstvoeding gegaan omdat ik wist dat het beter was, qua gezondheid etc voor het kindje. Maar zelf had ik er weinig zin in. Heb ook expliciet aan man gezegd dat ik niet wilde dat hij of iemand anders me probeerde over te halen door te gaan als ik het zelf niet meer zag zitten... Uiteindelijk ongeveer 4 maanden gevoed toen.

Ik kan je enkel als tip meegeven: denk na over wat jij wilt en ziet zitten en maak dat bespreekbaar met je man en zorgverleners in de kraamperiode. Kies je voor bv, probeer je dan nu wel in te lezen, want de kennis van kraamverzorgenden over bv is lang niet altijd actueel of kloppend, helaas. En houdt er rekening mee dat bv niet zomaar makkelijk is (begrijp me goed, ik ben echt een fervent voorstander van bv), maar dat het een heel aantal weken duurt voor je als moeder en kindje een evenwicht hebt. Dat is heel normaal, wel pittig en uiteindelijk zeker de moeite waard.

Succes met je keuze!
You're my Prince of peace, and I will live my life for You

Em.
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Em. » 22 feb 2014 21:07

Dat klopt idd, de eerste weken gingen bij ons op zich goed, maar zijn wel pittig doordat je het gewoon moet leren. En ook de baby moet het leren. Na een paar weken liep het bij ons en dan is het genieten!

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 23 feb 2014 21:31

Ja, Maneah, ik kan je echt aanraden om het te proberen.
Toen ik zwanger was zag ik het mezelf echt niet doen. Vond het raar, genant en ongemakkelijk. Ik ben naar een (gratis) cursus van Vereniging Borstvoeding Natuurlijk geweest op aanraden van de verloskundigen. Dan komen alle begrippen niet helemaal uit de lucht vallen als je in je kraambed ligt. Toen Sifra geboren was vond ik het nog steeds raar en enorm wennen, maar zij deed nergens moeilijk over. Ging gelijk drinken en goed ook. Dus eigenlijk ben ik door mijn dochter overgehaald om ervoor te gaan en het vol te houden. De eerste 2 weken waren heftig, met kloven enzo, en daarna nog een paar weken behoorlijk intensief met voeden op verzoek. Maar ik vind het inmiddels zó mooi en fijn om te doen. Ik moet er niet aan denken dat het op een keer stopt.
Je ontneemt jezelf echt een hoop plezier en mooie momenten door het niet te doen, dus ik zou zeggen: geef het een kans en evalueer pas na 8 weken of het je bevalt of niet.
(.. en dan heb ik het nog niet eens over de gezondheidsvoordelen voor moeder en kind ;)

Maneah
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Maneah » 24 feb 2014 13:46

Wat een reacties op mijn vraag, dat had ik echt niet verwacht. Maar fijn om te lezen! Ik heb er echt iets aan. Ik sta er nu al iets anders tegenover dan bij M.ilan. De verloskundige heeft mij ook aangeraden om naar een cursus te gaan, omdat ik aangaf dat ik twijfelde. Dat ga ik dus ook zeker doen!

Nog even een vraagje.. hoe gaan jullie om met voeden als je bijvoorbeeld visite hebt? Ik moet er namelijk niet aan denken om te moeten voeden waar anderen bij zijn..
'Elk mens heeft zijn eigen waarde, zijn eigen glans, zijn eigen geheim...'

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 24 feb 2014 13:56

Ik vind dat ook helemaal niets, ik ben veel te preuts daarvoor ;) De eerste weken ben ik apart gaan zitten om zelf niet afgeleid te raken en nu voed ik met een 'borstvoedingscover'. Google daar maar eens op, dan weet je wat het is. Zit standaard in de luiertas. Mensen in mijn omgeving zijn eerst verbaasd als ze dat ding zien omdat ze het niet kennen en daarna vinden ze het juist prettiger, omdat ze zelf ook niet weten waar ze kijken moeten als iemand bv geeft.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 24 feb 2014 14:02

Ik had altijd een jurk aan met een v-hals tijdens het voeden en schoof 1 kan naar beneden. Over mijn schouder lag dan een hydrofieldoek en zo had je ook niet veel zicht.

Em.
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Em. » 24 feb 2014 14:29

Het hangt er vanaf wie het is, thuis ga ik anders even boven zitten (ook omdat dochterlief nogal snel afgeleid is ;))
Pas een dagje dierentuin gedaan en toen makkelijke kleding aan gedaan en sjaal mee om eea te bedekken en in een hoekje van het restaurant gaan zitten voeden, niks te zien en ging prima. Ik merk dat ik daar wel makkelijker in geworden ben.

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jannoek » 24 feb 2014 15:34

Ik ben normaal niet zo makkelijk, maar met voeden om een of andere reden wel... #-o
Vestje/topje/jurkje wat omlaag kan en een sjaal om en je ziet echt niks hoor, alleen misschien als je klaar bent met voeden of net met aanleggen, maar volgens mij valt dat alles mee.
En anders twee topjes over elkaar dragen, de onderste omlaag doen en de bovenste omhoog, en bijv. een omslagdoek om de baby, knap iemand die dan wat kan zien.

Ik ben nu nog nergens geweest maar met F voedde ik gewoon ook in restaurants bijvoorbeeld... Je moet toch wat ;-) Ik had toen altijd een grote hamamdoek in de luiertas zitten, die sloeg ik over m'n schouder en dan om F, dan zie je alleen doek, en zelfs maar amper baby.

Succes met overwegen of je het wil of niet!
Ik zag het mezelf ook niet doen tijdens de zwangerschap, maar toch heb ik het wel geprobeerd. Bij F ging het echt niet van een leien dakje, maar toch blij dat ik heb volgehouden (bijna 11 mnd). Tijdens de tweede zwangerschap kon ik me er weer weinig bij voorstellen, maar het voelde direct goed. Al waren de eerste dagen echt pijnlijk. Nu wordt het al wat comfortabeler, alleen de hoeveelheid voedingen nog niet ;-).

Duschka
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Duschka » 24 feb 2014 17:25

Maneah schreef:Nog even een vraagje.. hoe gaan jullie om met voeden als je bijvoorbeeld visite hebt? Ik moet er namelijk niet aan denken om te moeten voeden waar anderen bij zijn..

Dat was ik ook vast niet van plan :wink: , nogal preuts aangelegd haha.
Maar in de praktijk bleek dat niet haalbaar met een DL die reflux heeft en derhalve maar kwart/halve voedingen drinkt en dronk en dus om de haverklap wilde drinken.
Dus op een gegeven moment de beslissing gemaakt dat ik ook niet in mijn huis opgesloten wilde zijn tot ze op vast voedsel overging.
Ik werk met laagjes, als ik wegga. Dus hemdje met shirt bijvoorbeeld.
Hemd omlaag, shirt omhoog, dan is alles keurig bedenkt.
Heb alleen begrepen dat dit in de praktijk wat minder goed werkt, als je nogal goed bedeeld bent (en dat ben ik dus niet :mrgreen: ).
Dus ik voed inmiddels overal (restaurant, bankje, trein, bezoek etc.).
In 't begin had ik nog wel een hydrofiel ofzo bij de hand, maar 't voordeel van een groter wordend kindje is, dat ze ook meer zicht wegnemen en ik heb een aantal keren zelf voor de spiegel gekeken hoe 't eruit ziet, als ik voed. Ziet er meer uit als een kindje dat dicht tegen me aanligt, maar verder...
Inmiddels voed ik ook wel eens in de draagdoek ,maar als je kindje nog erg piep is, is dat geen optie.

Ik zou in elk geval idd eens naar een info avond gaan ofzo.
Maar vooral... hoe pro bv ik ook ben (en ik ben volgens mijn omgeving erg fanatiek voor onszelf haha), ga er vooral niet aan beginnen als het je écht tegenstaat. Uiteindelijk wil je ook geen nursing agitation krijgen en zeker niet in de eerste periode, als je nog vol stuiterende hormonen zit.
Doe wat je wilt, gekletst wordt er toch...

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 24 feb 2014 19:49

Dát vond ik dan wel weer het voordeel van borstvoeden, het is altijd op temperatuur. toen ik er eenmaal begonnen was bij de jongste deed ik het ook overal, heb nog foto´s van het strand tijdens de zomervakantie. Altijd een wikkeldoek eromheen, niemand die iets zag. Ik ben niet zo preuts (meer) maar er zijn genoeg anderen die wel preuts zijn, dus die wil ik het niet ongemakkelijk maken.

En jezelf veel ontzeggen en genietmomenten te ontzeggen, ik vind dat niet altijd opgaan. Ik heb nu dus beiden geprobeerd en vond het allebei prima. Bij de oudste niet minder genoten van het voeden dan bij de jongste (misschien bij de oudste zelfs meer, omdat dat simpeler was, en snel leeg en niet 100 x per dag). Het is maar net hoe je het ervaart natuurlijk.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 24 feb 2014 19:58

Duschka schreef:
Ik zou in elk geval idd eens naar een info avond gaan ofzo.
Maar vooral... hoe pro bv ik ook ben (en ik ben volgens mijn omgeving erg fanatiek voor onszelf haha), ga er vooral niet aan beginnen als het je écht tegenstaat. Uiteindelijk wil je ook geen nursing agitation krijgen en zeker niet in de eerste periode, als je nog vol stuiterende hormonen zit.

Mooi omschreven.

vpk
Majoor
Majoor

Berichtdoor vpk » 25 feb 2014 06:19

@ maneah: ik ben erg blij met mijn voedingstopjes. Hemdjes met net zo'n clipsluiting als de voedingsbeha's. Die draag ik altijd onder mijn kleding zodat je niet met een 'blote buik' zit te voeden.

Ik voed ook eigenlijk wel overal. Als je eenmaal wat handigheid hebt in het aanleggen zie je er bijna niets van.
Zijn handen, jouw handen

jouw zorg, Zijn zorg!

Terug naar “Archief”