Autotopic (was: Leuke auto's)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Rolf

Berichtdoor Rolf » 31 jan 2009 07:32

Daatje123 schreef: Ik heb een dilemma. Mijn trouwe auto is zojuist niet door de keuring heen gekomen. Kosten: € 700,- dit jaar en volgend jaar komen er ook zeker te weten kosten. Deze 700 euro is voor het lassen van de onderkant, er zitten grote roestgaten in. Garage vind het verder een goeie auto, rijd lekker, moter en alles is nog in goede staat en hij verwacht dat er voor die € 700,- nog een jaar gereden kan worden. Dan zou ik hem volgend jaar moeten wegdoen.

Mijn vraag is nu: wat is verstandig? Kosten maken en volgend jaar een nieuwe kopen of nu al een nieuwe kopen. Of laten maken en verkopen? Of nu naar de sloop brengen?

Auto is een Seat Ibiza van 1994, heb hem nu drie jaar en nooit kosten aan gehad verder. Heb hem destijds voor € 2.500,- gekocht.

Wie kan mij een goed advies geven? Ik zit zo te twijfelen...
1 Ook na reparatie kan de auto nog maar één jaar mee. En het blijft een oude
auto. Doordoor kunnen ook andere gebreken (door desk. niet altijd
te zien) boven komen: inwendige roest in balken, en aantasting van de
ophanging.
2 Een aantal onderdelen verminderen in kwaliteit door veroudering. Ook
al is de auto verder in goede technische staat, deze onderdelen kunnen
na 15 jaar aangetast zijn. O.a. rubbers voor ophanging, voor afdrichting
van ramen en deuren, voor afdichting van cilindertjes (remmen o.a.),
slangen, en meer. Met bijbehorende kosten.
3 Voor €3000 - €5000 is een goede auto uit het b-segment (Ibiza, Polo,
Fiesta, Corsa, enz.) te koop, van 7- 10 jaar.
Auto's zijn op dit moment goedkoper. Door de teruglopende
verkoop worden een aantal 2dehands auto's met verlies verkocht.

Mijn idee: geen €700 aan deze 15 jaar oude auto besteden. Niet laten
maken, maar inruilen, of op een andere manier van de hand doen.
(Gebreken vermelden.) Er is geen gunstig (financieel) vooruitzicht, want
€700 kost het voor het komende jaar sowieso. Terwijl het maximaal voor
één jaar is, en wel met ogelijk extra kosten.
Maar ik weet verder de omstandigheden niet: wat mag een auto
kosten, wat moet er mee gedaan worden?


Merkwaardig is het dat de reparatie €700 moet kosten, en dat hij dan
nog maar één jaar mee kan. Oldtimers worden ook vaak stukken
uitgehaald, en opnieuw ingelast. (o.a. de carrosserie bij de bevestiging
van de schokdempers, en dorpels en balken zijn nogal eens verroest.)
Ze kunnen dan echter na reparatie nog jaren mee. Blijkbaar is de Ibiza al
in vergevorde staat van afbraak (door corrosie), maar kan hij door een
reparatie volgens de regels nog éénmaal goedgekeurd worden.
€2500/3 is €833 per jaar aan afschrijving. Extra onkosten waren er niet,
daarom is dit een acceptabel bedrag.

Een bekende kocht pas een mooie Corsa C, 1.4 16V Elegance
(luxe uitvoering, 90 pk, 2002), met airco, luxe bekleding enz., incl. 3 mnd.
Bovag garantie, voor 5400,- waar €1500 vanaf ging voor de versleten
oude auto (1997). Stel dat deze auto, nu 7 jaar, nog 8 jaar mee kan, dan
is de afschrijving 5400/8 = €675 per jaar. Plus dat het een veel betere,
zuiniger, en veiliger auto is.

Mogelijkheid 2: nieuwe auto. Voor €8500 zijn er enkele 'kleintjes' te
koop, o.a. Citroen C1 (+ equivalenten) en Suzuki Alto (€8499, vanaf
maart 2009), met A-label. Stel die auto gaat 15 jaar mee, 8500/15 is
€567 afschrijving per jaar.
Nog goedkoper, maar B-label: nieuwe Renault Twingo voor €6495,-.
(Normaal €7749.)

Tips.
a Vraag bij aankoop van een auto hulp van een bekende die er verstand van heeft.
b Goede selectie, op betrouwbaarheid en kosten. Sommige merkdealers,
niet alle, zijn (veel) duurder dan niet merkdealers, en vragen
afleveringskosten.
c Maak een berekening. Met wat extra werk is soms €1000 of meer te
verdienen. Al zou het een dag duren, dan is dat meer dan met regulier
werk.

1 Inclusief renteverlies (bij 4% rente) zijn bovenstaande afschrijvingen:
€933 voor de oude Ibiza, €891 voor de Corsa en €907 voor de nieuwe Alto.
Het bestede bedrag had nl. ook spaarrente op kunnen leveren.
Hierbij is een restwaarde van €0 toegepast. Als de oude Ibiza ng €400
voor de sloop opleverd, dan wordt het €800.
2 De oude Seat Ibiza te koop aanbieden op Speurders (gratis) kan ook.
Daarbij moeten dan wel de gebreken vermeld worden, en onderhandelen
met aspirant kopers vereist enige kennis. Voordeel daarvan is dat dan
bij aankoop van een auto makkelijker wat afgedongen kan worden.
3 Autoaankoopkeuring (geen uitsluitsel over verborgen roest):
- TUV Nord, ~€240,-, keuringsrapport.
- ANWB 154,50
- Checkpoint, €149,-
- Autokennis.nl, €47,50
Alernatief: voor aanschaf volledige onderhoudsbeurt door onafhankelijk autobedrijf.

Daatje123

Berichtdoor Daatje123 » 02 feb 2009 11:27

Heb inmiddels een andere auto gekocht zaterdag.

Smart (helemaal zwart) uit december 2002, 67.000 km op de teller, goed in de lak, nieuwe apk die vandaag wordt gedaan en alles wat daar uitkomt wordt nog voor gezorgd. Kan hem deze week nog ophalen. Wel even slikken, want gaat erg snel, maar wel de beste oplossing.

Vraagprijs was: € 4.350,-. Daar nog wel het een en ander vanaf gekregen uiteraard :wink: . Lijkt me een goede degelijk en vooral jonge auto. Iemand ervaring met Smart?

liefie
Generaal
Generaal
Berichten: 5272
Lid geworden op: 16 nov 2004 10:32

Berichtdoor liefie » 02 feb 2009 13:04

Smart is op de snelweg een akelige auto vooral met wind :shock: :wink:
En zover ik weet zijn ze duur in de onderhoud omdat het van mercedes is (als ik het goed heb hoor)
Voor de rest een hele leuke auto maar zou niks voor mij zijn ik rij teveel km en vind hem zelf te klein

Daatje123

Berichtdoor Daatje123 » 02 feb 2009 13:51

Ach, tis ook maar een auto voor boodschappen, kleine ritjes en af en toe naar me ouders (20 min.). Verder kan ik altijd de auto van mijn man gebruiken (V50 D5) dus dat is voor grotere ritten en als er mensen mee moeten. Ik rij er toch alleen zelf maar in.

liefie
Generaal
Generaal
Berichten: 5272
Lid geworden op: 16 nov 2004 10:32

Berichtdoor liefie » 02 feb 2009 15:12

Daatje123 schreef:Ach, tis ook maar een auto voor boodschappen, kleine ritjes en af en toe naar me ouders (20 min.). Verder kan ik altijd de auto van mijn man gebruiken (V50 D5) dus dat is voor grotere ritten en als er mensen mee moeten. Ik rij er toch alleen zelf maar in.


Kijk dan is het een ideaale auto! veel plezier er mee en parkeren lijkt me wel super handig!
:lol:

Rolf

Berichtdoor Rolf » 02 feb 2009 20:36

Smart
Smart for two.
Lengte: 250 cm
Breedte: 152 cm
Hoogte: 153 cm
Wielbasis: 181 cm
Gewicht: 720 kg
Motor: 600 cc drie cil., met 45, 50 of 55pk,
of 700 cc 3-cil met 62 of 75 pk.
Alle motoren hebben een (kleine) turbo, en (in verhouding) behoorlijke
trekkracht bij laag toerental (90 Nm/2000).
In 2002 zijn er kleine verbeteringen doorgevoerd.
De modellen vanaf 2007 hebben een drastisch betere (minder slechte) wegligging, de motor is vergroot tot 1000cc.
Ervaringen met Smart For Two (op AutoZine, positief over het rijden, negatief over de kosten.)
Ervaringen (op Topproduct).

Smart is onderdeel van Mercedes. De toekomst heeft aan een zijden draadje gehangen,
maar het lijkt nu weer iets beter te gaan.

Oplichters
Vervalste boekjes (Autobedrijf De Vlijt Wapenveld, voorheen Keizer te Dieren, nu ... in Apeldoorn?)
Verwant artikel.
Website Autobedrijf De Vlijt.

Citroen
Citroën DS3: comeback van klassieke DS in 2009/2010.

Gebruikersavatar
SD83
Verkenner
Verkenner
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 jan 2009 10:41
Locatie: Prov. Utrecht

Berichtdoor SD83 » 03 feb 2009 17:39

Even een vraagje aan de kenners van dit forum.

Sinds Oktober 2008 rijd ik een Peugeot 206 XS (een luxere uitvoering met o.a.: airco, elektrische ramen, stuurbekrachtiging, airbags, mistlampen voor en lichtmetalen wielen. ), en deze bevalt me tot op heden goed! :D Alleen ben ik alweer rustig aan het rondkijken naar wat anders, momenteel geniet de Volkswagen Golf GTI V de meeste voorkeur. Mijn vragen zijn dan ook de volgende:

1. iemand hier ervaring met DSG (volgens velen de nieuwe manier van transmissie) Voors en tegens? Is het de meerprijs t.o.v. een reguliere handbak waard?
2. aangezien ik net een andere auto heb heb ik nog geen haast met een nieuwe, maar omdat er momenteel crisis is worden auto's vaak goedkoper aangeboden, mijn vraag is dan ook; hoelang houden we deze trend? Is het verstandig om binnen nu en 2 jaar een auto te kopen, of blijft het nog wel even zo en moet ik vooral geen overhaaste aan/verkopen doen?

Ik ben benieuwd.

Gebruikersavatar
smArtjan
Luitenant
Luitenant
Berichten: 627
Lid geworden op: 07 nov 2005 18:27
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Berichtdoor smArtjan » 03 feb 2009 19:00

SD83 schreef:Even een vraagje aan de kenners van dit forum.

1. iemand hier ervaring met DSG (volgens velen de nieuwe manier van transmissie) Voors en tegens? Is het de meerprijs t.o.v. een reguliere handbak waard?
2. aangezien ik net een andere auto heb heb ik nog geen haast met een nieuwe, maar omdat er momenteel crisis is worden auto's vaak goedkoper aangeboden, mijn vraag is dan ook; hoelang houden we deze trend? Is het verstandig om binnen nu en 2 jaar een auto te kopen, of blijft het nog wel even zo en moet ik vooral geen overhaaste aan/verkopen doen?

Ik ben benieuwd.

Om op je eerste vraag te antwoorden: nee, ik heb geen ervaring met de DSG, maar ik ben wel op de hoogte van de werking e.d..
Of het de meerprijs waard is t.o.v. een normale handbak is maar net hoeveel waarde je hecht aan een automaat.
Als je een kilometer-vreter bent dan zou ik kiezen voor een handbak, zeker op de snelweg rijdt dat vaak net ff wat rustiger. Rij je vooral veel file en in de bebouwde kom dan is een automaat / DSG zeker een handig iets!
Er zijn 2 DSG's; een DSG waarbij de koppelingen in de olie lopen en een droge variant. De droge variant is er sinds een jaar of wat en heeft 7 verzetten t.o.v. de natte variant die er 6 heeft. De natte DSG kan echter een hoger koppel overbrengen.
Het voordeel van DSG (Direct-Shift Gearbox) is dat de schakeltijd een stuk korter is doordat gebruik wordt gemaakt van 2 koppelingen. Het schakelen is daardoor bij normaal gebruik (bijna) niet meer te voelen, alleen wanneer er flink 'geplankt' wordt is het wat duidelijker merkbaar.
Bij een motor met turbo heeft de DSG nog een voordeel, namelijk dat je turbo niet 'dood' valt tijdens het schakelen. Zeker bij het wat sportievere rijden is dat wel lekker.
Vraag is alleen of een echte sportieve rijder niet liever gewoon een handbak heeft :wink:
De nadelen van DSG zijn er ook:
Het eerste nadeel zou kunnen zijn dat je zit met tunen, de lange-termijn gevolgen van een hoger koppel op de DSG zijn nauwelijks bekend.
Het volgende nadeel is dat het vervangen van de DSG echt peperduur is. Alleen het vervangen van de 2 koppelingen kost al 3500 euro, de hele DSG kost je minimaal 8000 euro.
De olie van de natte DSG moet bij sportief gebruik elke 15.000 km vervangen worden, bij normaal gebruik kan dit opgerekt worden tot 20.000 - 25.000 km. Het vervangen ervan kost je bij de dealer meer dan 300 euro.

Vooral de kosten zouden dus een beslissende factor kunnen zijn.....

Dat de occassion-prijs is gedaald is absoluut een feit. Dat betekend echter ook dat jouw auto ook minder opleverd bij verkoop. Wacht je langer met de aanschaf dan zou het best kunnen dat de Golf die je koopt goedkoper is geworden, maar wat de vooruitzichten zijn weet ik echt niet.
"UBI IUDICIA DEFICIUNT INCIPIT BELLUM"
Afbeelding

Rolf

Berichtdoor Rolf » 03 feb 2009 20:37

SD83 schreef:1. iemand hier ervaring met DSG (volgens velen de nieuwe manier van transmissie) Voors en tegens? Is het de meerprijs t.o.v. een reguliere handbak waard?
2. aangezien ik net een andere auto heb heb ik nog geen haast met een nieuwe, maar omdat er momenteel crisis is worden auto's vaak goedkoper aangeboden, mijn vraag is dan ook; hoelang houden we deze trend? Is het verstandig om binnen nu en 2 jaar een auto te kopen, of blijft het nog wel even zo en moet ik vooral geen overhaaste aan/verkopen doen?
1 Een bekende heeft ervaring met een DSG in een Passat:
"Je voelt bijna niet dat er geschakelt wordt".
Voor zover ik weet wordt de DSG op dit moment (bij de volume merken)
alleen toegepast bij VW (DSG) en Ford (Powershift). Opel is er mee bezig.
Post over automatische versnellingsbakken (met doorsnede DSG-bak).

Schakeltijden
Hand: 850 ms
Automaat (Honda): 700 ms
Automaat (Nissan CVT): 500 ms
Opel Easytronic: 300 ms.
Fiat Dualogic: 120ms?
Ferrari 430: 60 ms.
VW DSG: 30 - 40 ms (nieuwste met droge kopp.)
Met zulke korte schakeltijden komt er ook een ander probleem: het
toerental kan niet zo snel terugvallen. Dit is gedeeltelijk op te lossen
door de koppeling een korte periode te laten slippen.

Computergestuurde versnellingsbakken met één koppeling
Fiat heeft het Dualogic systeem, dat blijkt in de praktijk goed te voldoen.
AfbeeldingEasytronic, schakelen zonder koppelingspedaal.
Opel de Easytronic, tijdelijk gratis. De laatste versies hiervan zijn
goede ervaringen mee opgedaan, maar de eerste zijn veel klachten over.
(De eerste van andere merken, o.a. VW, ook.)
Bij Dualogic en Easytronic is het ook mogelijk eigenhandig te schakelen,
door een klein tikje (naar voren -opschakelen- of naar achteren-
terugschakelen) aan de pook. Ontkoppelen doet de computer.
Bij vergissing, bijv. optrekken in drie, corrigeert de computer.
Mijn schoonzusje rijdt enkele jaren in een Fiat met tiptronic, en is er
heel tevreden over. Destijds heette het tiptronic, en was het principe
precies hetzelfde als de Easytronic van Opel. Fiat en Opel werkten toen
ook samen. En nog enigszins.

De computergestuurde versnellingsbakken worden in vrachtauto's sinds
begin negentiger jaren toegepast. En ook in tractoren. Groot verschil is
daarbij dat deze doorgaans dieselmotoren hebben die weinig toeren
maken. Vrachtauto's rijden veel in het gebied tussen 1000 en 1500 rpm,
tractoren 1500 tot 2500. En doordat ook het aantal versnellingen veel
meer is, is de terugval in toeren klein.
(Het eerste ontwerp? )

Occasionprijzen
2 Occasionprijzen zijn gedaald. Wat de toekomst brengt, en
wanneer? Misschien komt er een sloopregeling, net als in Duitsland.

Van auto wisselen
De jaarlijkse afschrijving (incl. renteverlies) kan varieren van €500
(goedkope auto, waarin lang doorgereden wordt) naar €3000 (nieuwe
auto uit het c-segment) die na drie jaar weer ingeruild wordt, tot
€10.000 voor nieuwe auto uit het d-segment (met inruil na 1 jaar), en
veel meer. Hoe langer wordt doorgereden, hoe lager de afschrijving
vaak. Alleen moeten de onkosten dan niet te hoog worden.

Auto verkopen
Ikwilvanmijnautoaf.

Autoverkopen
* Nederland: daling van 17%.
* VS: daling van 35%.
Laatst gewijzigd door Rolf op 05 feb 2009 19:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Rolf

Autobladen, -jaarboeken en -sites.

Berichtdoor Rolf » 05 feb 2009 13:39

Autobladen
In Nederland zijn er drie bekende autobladen:
* Autoweek, Abonnementsprijs EUR 92,- voor 52 nummers (tijdelijk EUR 57,-)
* AutoVisie, EUR 61,- voor 26 nummers
* Autokampioen, EUR 93,75 voor 24 nummers (tijdelijk EUR 37,50)

Jaren geleden (tachtiger jaren) had ik een abonnement op AutoVisie.
In de winkel koop ik nu nog zo af en toe Autoweek (is relatief goedkoop) of AutoVisie.
Maar voor het gemak, en de kosten, heb ik een abonnement
afgesloten. Bij de keuze zat ik sterk te twijfelen tussen
Autoweek en Autokampioen. Vanwege kosten, en de schrijftrant heb ik
voor Autokampioen gekozen.

Autojaarboeken.
Onderhand beslaat mijn verzameling de periode 1906 t/m
2008, maar met (grote) hiaten. De meeste zijn van
AutoVisie. Makkelijk te lezen, veel informatie, voor ong.
€18. 2edehands zijn ze meestal voor enkele euro's te koop.
De gegevens erin zijn niet altijd helemaal correct. O.a. het
gewicht is soms 100 kg te hoog (rijklaar gewicht i.p.v. gewicht leeg
voertuig).

Websites
* Autoweek.nl, voor specificaties, reviews en meer.
* Autowereld.com, voor nieuws
* ANWB, voor koerslijsten en testen (alleen voor leden)

Wie haalt er ook informatie uit autobladen, jaarboeken en autosites?
En, welke en waarom juist die?

Rolf

Re: Leuke auto's

Berichtdoor Rolf » 06 feb 2009 22:22

Buurtauto

Kosten
- Vast, €5/mnd
- Variabel, starttarief €2,- + €2,-/uur + €0,20/km

Kosten per jaar
Buurtauto, bij gebruik van 5 × week, en 5000 km: €60 + €520 + €300 + €1000 = €1880

Kosten per jaar
Gewone (goedkope) auto uit a-segment:
- Afschrijving €700
- Bel. + verz. €400
- Onderhoud €200
- Brandstof €500
- Totaal €1800

* Kostenberekening voor de buurtauto is gebaseerd op de tarieven bij Wheels4All.
Alternatief: GreenWheels. Waarschijnlijk niet goedkoper.
** Kostenberekeing voor de gewone auto is wel ong. het minimum.
Bij een iets duurdere auto uit het b- of c-segment moet gerekend worden op
minimaal €500 - €1000 meer in dezelfde situatie.
En een iets grotere 2dehands MPV kost bij 5000 km waarschijnlijk minimaal €4000/jaar.



Nieuwe Opel Astra
Met nieuwe motoren:
1.4 i (direkte inspuiting), 100 pk
1.4 t (turbo) 120 en 140 pk
1.6 t 150 en 180 pk
1.7 CDTi 150 pk
1.6 t LPG 137 pk
E-Flex met 65 km aktieradius
Gepland voor eind 2009.

Afbeelding Nieuwe Opel Astra.

Afbeelding Opel 2.0t motor, 217pk/5300, (264pk in GT) 353Nm/2000-5300rpm.
* Turbo (Twin Scroll uitlaatgascompressor, cil. 1,4 en 2,3 gescheiden)
* Drukopbouw vanaf 1400 rpm, tot max. 1,38 bar (overdruk)
* Intercooler, voor daling van inlaatlucht tot ong. 100 gr. C
* El. hydr. verstelbare nokkenassen
* Directe inspuiting (optimale timing en dosering, tot op 1/100 mg)
* Daardoor (relatief hoge) compressieverhouding, 9,2:1
* Optimale ontvlambaarheid rondom ontsteekpunt
* Dubbele (instelbare) inlaatpoorten
* Meer informatie hierover.

Opel Trix
Stadsauto, 3,30 meter, gepland voor 2011.

Nieuwe VW Polo
Voor deze vijfde modellenserie, de eerste verscheen in 1974 (samen met de Audi 50),
staat ook een GTI met 185 pk gepland, voor 2010.

VW Lupo 2
Gepland voor 2009.

VW Up
Stadsauto, gepland voor 2010.

Daatje123

Re: Leuke auto's

Berichtdoor Daatje123 » 09 feb 2009 15:20

Nou, mijn smartje rijd heeeeerlijk! En het valt mij reuze mee op de snelweg. Begrenzer zit op 140, maar dat haalt tie ook echt zonder gek te doen. En verder krijg ik veel leuke reacties van mensen die spontaan gaan zwaaien, duim opsteken, complimentje geven... Haha, echt grappig. Ben nu ook beetje gewend aan het schakelen en kan nu tenminste snel optrekken. Oja, parkeren is ideeeeaaal. En kon ook nog een berg boodschappen meenemen! :D :D

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8484
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Re: Leuke auto's

Berichtdoor MissF » 09 feb 2009 15:25

Wij gaan nu echt op zoek naar een nieuwe auto. We reden pas over de snelweg ofzoiets, en mijn man vroeg welke grotere auto's ik mooi vind. En tja, ik kom steeds weer op de audi uit. Vooral die Audi a4 station, wauw!
Maar toen ik op marktplaats keek bedacht ik me toch maar. Die dingen zijn er, van na 2000, niet voor minder dan 10.000. En dat ga ik dus absoluut niet aan een auto uitgeven, al doen we er wel 2 voor in de plaats weg.
Dus nu maar op zoek naar een goedkoper merk. Waarschijnlijk wel een station, zodat we makkelijk met de tent weg kunnen van de zomer. Misschien Toyota ofzo, maar die stations vind ik vaak echt niet mooi.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

liefie
Generaal
Generaal
Berichten: 5272
Lid geworden op: 16 nov 2004 10:32

Re: Leuke auto's

Berichtdoor liefie » 09 feb 2009 15:43

Daatje123 schreef:Nou, mijn smartje rijd heeeeerlijk! En het valt mij reuze mee op de snelweg. Begrenzer zit op 140, maar dat haalt tie ook echt zonder gek te doen. En verder krijg ik veel leuke reacties van mensen die spontaan gaan zwaaien, duim opsteken, complimentje geven... Haha, echt grappig. Ben nu ook beetje gewend aan het schakelen en kan nu tenminste snel optrekken. Oja, parkeren is ideeeeaaal. En kon ook nog een berg boodschappen meenemen! :D :D



Haha gaaf is dat he ik heb een beetje een verbouwde ford ka (echt heel stoer ding) En daar krijg ik ook hele leuke reacties over!
Parkeren is echt lekker he met een kleine auto

Gebruikersavatar
88alries88
Luitenant
Luitenant
Berichten: 584
Lid geworden op: 19 mar 2008 15:24

Re: Leuke auto's

Berichtdoor 88alries88 » 09 feb 2009 15:55

Whaaaa...ik krijg donderdagaaf mijn nieuwe Fox! Spiksplinternieuw MET stuurbekrachtiging! (is wel leaseauto hoor) Kben benieuwd... :D
As long as You loved me, there's no mountain I can't climb!


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten