Refowebkids deel 13

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Galateia
Kolonel
Kolonel

Re: Refowebkids deel 13

Berichtdoor Galateia » 15 mei 2011 21:43

Heerlijk om te horen :mrgreen:

Ja, ik kan me voorstellen, dat het minder vermoeiend is. Als kindlief hier op zijn eigen kamer zou slapen, dan zouden we ook doodmoe zijn...

Als ons tweede kindje ook zo'n tussenin-slaper wordt, dan moeten we gaan nadenken over een nieuwe inrichting van de slaapkamer. Manlief denkt er over na om een 3-persoonsbed te gaan bouwen, daar passen we wel met zijn vieren in :mrgreen:
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 15 mei 2011 21:44

trijntjejohanna schreef:Ten eerste omdat ik een stuk minder vermoeid ben nu ik het zo doe.. en ten tweede omdat ik het heel fijn vind om zo samen te slapen.. als we een heeeeele grote slaapkamer hadden, zou ik wel met zn 5en willen slapen :mrgreen: :lol:

met een leuk 5-persoonsbedje :D
mijn dochter ( 4 jr ) zegt wel eens, mama , kom gezellig bij mij in bed slapen...en dan zeg ik, kom maar bij mij, en dan zegt ze: "he bah nee hoor, papa snurkt veel te hard! "

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 15 mei 2011 23:57

Boudin sliep in ons vorige huis bij ons op de kamer. Was niet echt bevorderlijk voor mijn eigen nachtrust omdat ik van elk gek hijgje wakker werd. Met als gevolg dat ik overdag heel erg moe was. Voor de BV was het overigens wel ideaal, lekker in de buurt.. Gerlinde sliep 9 weken op een aankleedkussen tussen ons in. Tot ze de fles kreeg, toen ging ze doorslapen en deed dat heerlijk in r eigen bedje. En nu, met respectievelijk bijna 6 en ruim 4.5 jaar oud is het enige wat ze op ons bed doen springen en jakken. En als ik dan vraag kom je lekker tussen in? No way, nee joh, ik heb zelluf een bed! Zelfs als ze ziek zijn peinzen ze er niet over. Ben er wel blij mee toch, ze voelen zich blijkbaar zeer veilig en geborgen in hun eigen mooie kamertje. En ze weten ook dat als er iets is, mijn man of ik binnen no time bij hun bed staan voor een knuffel of kroel ;-)

Wat ik wel geleerd heb in het bijna 6 jaar moeder zijn: niets gaat zoals 'het hoort' en je moet vooral doen waar je jezelf goed bij voelt. Doorgaans voel je je als moeder goed als het met de kids goed gaat en daar doet je oergevoel het werk. En uiteraard zullen we niet alles goed doen, maar als we alles goed zouden doen zouden we ook nooit kunnen leren hoe iets beter kan :-)

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 16 mei 2011 05:56

wat een mooie uiteenzetting van gedachten wat betreft slapen en kijk tegen kinderen.... leuk zo te lezen van verschillende mensen.

Las nog over iemand bij wie het cb fysiotherapie wilde inschakelen. Dat is absoluut niet om je kind sneller te laten lopen, maar dan wordt er gekeken of de spierspanningen in de benen oid wel goed is. Mijn buurvrouw heeft het vroeger afgeslagen, kindje liepook wat later, maar loopt nu op tegen verschillende dingen, waaronder een grote spierspanning in zijn benen waardoor hij op een bijzondere manier loopt en nu moet hij alsnog naar fysiotherapie, alleen is hetnu heftiger om het te trainen dan toen ze nog klein was.
Ik sta altijd erg open voor die dingen. Je kind gaat echt niet eerder loslopen dan dat die het zelf durft, hoeveel fysiotherapie je haar ook zou geven.

Hier slaap ik regelmatig op de bank met marijn erbij. Zodat ze boven voldoende nachtrustkrijgen. Ik heb daar nog geen tijd voor gehad, maar ga me straks verplaatsten naar zolder als het zo drama blijft. Ik vind de nachtdiensten van Manlief ook altijd erg fijn, kan hij lekker bij mij ronken!

Las ook nog wat over doorslapen. Ik schrik ervan wat voor methoden sommige mensen gebruiken omdat hun nachtrust wordt verstoord. Hoor hier regelmatig dat ze kindjes van een half jaar inde bijkeuken zetten ineen campingbedje omdat het niet doorslaapt...Ik krijg er nu als ik het typ zo raar gevoel in mijn maag. Zo arm klein wurmpie die alleen maar mama wil....

Tja.. en als mensen durven klagen over te weinig nachtrust, mogenz e marijnw el even lenen. Mag blij zijn als ik 2 uur aaneen kan slapen. Moet er zeker vier vijf keer uit!! Ach.. voor zo schat doe je alles :):) HI jis ook elke morgen omzes uur wakker, dus zit hij nu ook al in de box te mopperen! haha!

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 16 mei 2011 07:18

Galateia schreef:@meribel: Ja, maar ik kan me weleens verbazen over opmerkingen als die van liefie. Ze weten nu al, dat hun kindje vanaf dag 1 direct helemaal alleen op het eigen kamertje zal slapen. Want dat vinden ze zeer belangrijk. En ik hoop heel erg, dat het lukt, daar niet van. Maar wat als het niet lukt? Zou er bij zulke stelligheid ruimte zijn voor diepere behoeftes van het kindje, die misschien wel heel anders kunnen uitvallen? (Niet dat ik daar nou specifiek bij jou aan twijfel, hoor, liefie, maar ik werd er door aan het denken gezet). Kindjes moeten zoveel om in ons leven en leefpatroon te passen.

Ik denk er eigenlijk hetzelfde over als Liefie. ONze kinderenn slapen ook in hun eigen ben ( tenzij ze ziek zijn, dan mogen ze bij ons liggen). Onze dochter had veel moeite met slapen en het heeft 5 mnd gekost voordat zij er een ritme in kreeg en nog kan je haar dag- en nachtritme in 2 dagen omdraaien. Nu gaat het prima, zodat ze hun bed zien, weten ze gewoon dat ze moeten slapen. Ze vallen ook zelf in slaap, heb mij ook laten vertellen dat pasgeboren kinderen moeten leren om zich aan de slaap over te geven en dat dat gewoon even duurt.

Ik vind het zelf ook prettiger. Ik ben geen moeder die de hele dag met een kind op schoot zit en ik wil dat ook niet. De eerste maanden zijn ze bij ons veel beneden 's avonds en huilen ook veel. Dan zijn ze er best veel uit, maar op het moment dat het kan, gaan ze gwoon om 600-700 uur naar bed en vallen ze zelf in slaap.

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 16 mei 2011 07:31

@Galateia Jij kan je altijd zo goed verwoorden via het forum ik ben daar zelf helemaal niet goed in. Maar ik ben niet iemand die vind dat een kindje met bv. 4 maanden moet kunnen rollen van buik/rug of met 10 maanden moet kunnen lopen omdat ik dat zelf ook deed (noem maar even wat dingen)
Maar met slapen willen wij het echt op deze manier doen omdat wij het niet ''gezond'' vinden dat een kindje niet uit zich zelf gaat slapen (als ze niks mankeren natuurlijk) en dat je hele dagen op je tenen moet lopen om je kindje in slaap te krijgen en dan heel zachtjes naar boven moet lopen en hopen dat hij niet wakker wordt. Maar dat is heel persoonlijk natuurlijk en als het echt niet gaat laten we ons kindje echt niet aan zijn lot over hoor omdat het perse moet slapen in zijn eigen bedje :wink:
De kraamweek zal het kindje overdag al in de kinderwagen slapen beneden omdat ik ook beneden ben en dan niet iedereen naar boven moet om het kindje te kunnen zien (als alles goed mag gaan natuurlijk)

Hopelijk heb ik het een beetje duidelijk kunnen verwoorden.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 16 mei 2011 07:58

Het ligt ook aan het kind hoe je het aanpakt.
Sarah werd overal wakker van, de bel stond uit als zij ging slapen, de telefoon nog net niet maar we werden ook weinig gebeld :wink:
Eva Lynn was juist een vaste slaper. Merkte het niet als je in haar kamer opruimde terwijl ze lag te slapen.

Hier voeden we ze ook alle twee anders op, maar wel in dezelfde 'grote lijnen'.

Je kind laten huilen, wij hebben het ook gedaan. Sarah viel niet in slaap, ook niet bij ons in de armen. Dus telkens weer huilen huilen huilen... Ik had het liever niet gedaan, ben het ook echt niet meer van plan, maar ik denk dat je soms ook echt geen keus hebt. Als je kind huilt tot het in slaap valt, bij jou, in bed, overal, dan maakt het niet uit of het nu huilt beneden in de keuken of boven in het bedje. Maar leuk is anders.
En het slaapprobleem speelt nu al 4 jaar. Dus helpen heeft het niet gedaan, maar het heeft ons wel rust gegeven, toen we er geen avonden meer mee bezig waren om haar te laten slapen.

Wil wel de wieg weer bij ons op de kamer, maar liever geen kind tussenin. We hebben het regelmatig gehad, ze mogen ook best bij ons in bed, maar ik lig zo beroerd. Ons bed is te klein :roll: Want als er 1 bij ons ligt wil de ander ook :lol:

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 16 mei 2011 08:07

Las nog over iemand bij wie het cb fysiotherapie wilde inschakelen. Dat is absoluut niet om je kind sneller te laten lopen, maar dan wordt er gekeken of de spierspanningen in de benen oid wel goed is. Mijn buurvrouw heeft het vroeger afgeslagen, kindje liepook wat later, maar loopt nu op tegen verschillende dingen, waaronder een grote spierspanning in zijn benen waardoor hij op een bijzondere manier loopt en nu moet hij alsnog naar fysiotherapie, alleen is hetnu heftiger om het te trainen dan toen ze nog klein was.
Ik sta altijd erg open voor die dingen. Je kind gaat echt niet eerder loslopen dan dat die het zelf durft, hoeveel fysiotherapie je haar ook zou geven.

weet je, als mijn kindje echt abnormaal ( abnormaal is pas ná 2 jaar ) laat zou zijn, en geen aanwijsbare oorzaken dat ze nog niet los loopt ( zijn er wel, ze is een billenschuiver en laat lopen zitheel erg in de familie ) dan zou ik wel naar de fysio gaan, want ik ben er niet perse op tegen. Maar het gemiddelde dat een kindje los loopt is anderhalf jaar, dat betekent dat 9 maanden ook normaal is, en dat 9 maanden later dan het gemiddelde ook normaal is ( anders kom je niet tot een gemiddelde ) ..vandaar dat ik fysio nog even heb afgeslagen, ook omdat ik heel duidelijk vooruitgang zie, maar wel op haar tempo.
kortom, als er afwijkingen zouden zijn zou ik wel naar de fysio gaan, maar die heeft het cb ook niet gevonden. en daarnaast is ze in fijne motoriek weer extreem snel, daar ga ik ook niet voor naar de fysio om het af te leren :wink:

gempa
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor gempa » 16 mei 2011 08:19

over draagdoeken gesproken dit is een hele heldere goede site, met alle laatste info
http://www.dragenvankinderen.nl/

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 16 mei 2011 11:06

Ik heb beide keren wel vroeg aan de bel getrokken toen mijn kinderen geen enkele poging deden om te gaan staan of lopen. Ik weet uit mijn nabije omgeving welke motorische gevolgen het late lopen kan hebben. Bij mijn zoon zei de fysio met 11 mnd dat het goed was dat ik had gebeld. Hij had echt oefeningnen nodig om de gang te krijgen. Bij mijn dochter belde ik met 14 mnd, omdat zij nog niet stond en daarvan zei de fysio dat ze verwachtte dat ze wel uit zichzelf ging staan en dat onze dochter er gewoon nog niet aan toe was, omdat zij hypermobiel is. Dus nu maak ik mij geen zorgen meer en wacht het gewoon af. Ik zie wel langzaam progressie bij haar, maar zij is veel meer bezig met praten dan met lopen.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 16 mei 2011 11:55

maar de vraag is "wat is laat" , een gemiddelde leeftijd om iets te gaan doen heeft altijd een ondergrens en een bovengrens, zolang je kind daarin valt is het niet laat vlgs mij. (niet) staan en (niet) lopen valt de buitenwacht altijd erg op, maar dat mijn dochter vanaf 1 jaar zelf uit een glas drinkt ( dat ook niet laat vallen ) en met een vorkje haar brood prikt en zelf haar bord leeglepelt valt niet op, maar is weer best vroeg vergeleken met anderen. Zo heeft elk kind vlgs mij haar/zijn eigen ontwikkelingslijn.
maar als je twijfelt aan iets ( bijv. spierspanning of wat dan ook ) moet je natuurlijk wel aan de bel trekken,
blijft lastig natuurlijk: laat je je gek maken en zorgen maken voor niets of is er echt wat aan de hand,

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 16 mei 2011 12:28

Ik ben het met je eens dat de term 'laat'te pas en te onpas gebruikt wordt door het cb. Toch denk ik dat je toch kritisch moet kijken naar je kind. Een kind dat zijn grove motoriek 'slechter'ontwikkeld zal zijn fijne motoriek meer gaan gebruiken om zich te vermaken en andere dingen te kunnen doen. Bepaalde grof motorische vaardigheden moet je echter op hele jonge leeftijd leren omdat je het anders niet meer aangeleerd krijgt ( en dat heb ik in mijn naaste omgeving gezien). Kinderen die billenschuiven of helemaal niet kruipen, schijnen later ook moeilijk andere motorische vaardigheden aan te kunnen leren. Welke moet je mij echt niet vragen, zover heb ik mij er ook niet in verdiept :wink: Dat een kind 'later'dan de norm dingen kan, maakt mij niet uit, maar ik wil wel zeker weten dat er geen achterliggende oorzaak is.

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 16 mei 2011 13:47

Namens mij, ondeugd en manlief hartelijk dank voor jullie lieve kaarten, cadeautjes en bemoedigende woorden.
Afbeelding

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 16 mei 2011 13:49

het ligt ook aan je cb, ik heb hier nog nooit de term te laat gehorod. Zelfs nu marijn volgens het boekje extreem snel is, praten ze alleen maar over zijn eigen ontwikkeling. ipv zeer snel oid. bij julia die alles altijd prima vond, gaven ze aan, als er ontwikkeling is, is het nog goed, zoda er niet meer een ontwikkeling te zien is, is het niet goed en moet er ingegrepen worden.

hier een cb wat ontze5ttend fijn is, meeleefd, mailt en belt of het nog goed gaat, kortom... een feestje om een bezoek af te leggne en frustraties te kunnen uiten.

ha... leuk leuk!! het is je gegund! en je verdient het ook, je bent een topmoeder. Ik heb veel respect voo rje dat je het zo doet!

geniet van de dagen samen! met zn drietjes!!

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 16 mei 2011 13:50

nog even over dat slapen. Dat je op je tenen naar boven moet gaan, ligt er echt niet aan als jij je kind altijd in bd hebt laten slapen ja of nee. Je kind is een makkelijke slaper ofniet! ik had veel voornemens, met julia is dat aardig gelukt... tot marijn. Mensen doe wat je hart en gevoel je ingeeft en niet wat het beste is volgens de boekjes!! daar ben ik nu helemaal achter, anders was ik allang helemaal ingestord

Terug naar “Archief”