De refowebkids [deel 3]

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 28 jan 2008 22:52

sommige huisartsen houden je lang aan het lijntje en sommige ouders wachten te lang met huisarts bellen.

Heb het ook een keer meegemaakt, een buurkind werd steeds zieker, zo erg dat mijn buuf de dokter belde omdat ze het niet meer aan kon zien hoe ziek het buurmeisje was. Assistente vroeg waarom de moeder niet zelf belde :shock: Maar ja, dat was niet zo doortastend type en ze had al een keer gebeld naar huisarts en die was geweest en zei dat ze griep had. De vader bleef gewoon op zijn werk terwijl hij in het dorp werkte en zijn zoon hem al was wezen zeggen dat zusje zo ziek was. Mijn man heeft toen naar dat bedrijf gebeld dat ze de vader van dat kind naar huis moesten sturen wegens ernstige ziekte van zijn dochter. Ze bleek dus zware longontsteking te hebben!

Juultje77
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Juultje77 » 28 jan 2008 22:59

Toch heb ik vaak het idee dat een huisarts vindt dat je te snel komt. Maar ja dat kan mijn gevoel zijn....... Ik ga vind ik zelf niet heel snel, maar met een baby vind ik het wel iets anders. Juliëtte heeft ruim 2 weken heel benauwd gehoest, toen zei de dokter wel dat ik op moest passen voor longontsteking.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 29 jan 2008 09:40

wij hebben gelukkig een hele goede huisarts, ook de assistente laat je vaak direct komen als er iets is, met kind of met ons!
Maar je hoort iid regelmatig de afwijzing van: ohh kijk het nog maar even aan!! KIJK HET NOG MAAR EVEN AAN????? Dat hebben ouders vaak al EVEN gedaan :x Kan daar ook echt pissig om worden.

Voorbeeld van mezelf, wij hadden een hele goede ha die helaas stopte dus telkens vervangende artsen. Telkens waren het artsen die nog net in opleiding waren of net uit opleiding. Ik had een amandelontsteking: A B kuur. Hielp even, maar een paar weken later zat ik daar weer. Andere ha die zei: ohh dat gaat wel over hoor! Ondertussen kon ik niet praten, drinken, eten en werken, net begonnen op een stage plek...
Al met al 4 keer een andere ha gehad en bij de 5de zei ik toen ik binnen stapte: je hoeft me niet weg te sturen want ik blijf hier tot ik een verwijzing naar de KNO arts hebt. Begon hij te lachen en zei het zal wel mee vallen. Ik: lees mijn dossier maar, ben het zat en anders ga ik wel op eigen houtje en vertel ik daar wel hoe onkundig jullie zijn.
GElukkig toen een verwijzing gehad en wat zei de kno arts: dat je hier zo lang mee door hebt gelopen, had je niet moeten doen!!!! :x Na mijn verhaal vond hij het ook echt slecht en werd ik met spoed op de lijst gezet, en de ok zelf deed nog minder pijn met alles wat erbij kwam. Snap best dat ouders dan langer wachten of telkens afgewimpelt worden, ik laat me niet meer afschepen, moet je eerst zoiets hebben meegemaakt denk voordat je écht op je strepen gaat staan.

Huisartsen mogen mensen ook niet te vaak meer doorverwijzen, krijgen ze een slechte naam in het ziekenhuis :shock: dat was dus de reden waarom onze oude ha stopte, die is toen internetdokter geworden ofzo.

Met Sarah hang ik snel aan de bel, maar niet té snel want als je 'overbezorgde moeder' als stempel krijg zeggen ze volgens mij ook sneller: kijk het nog maar even aan.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 29 jan 2008 10:32

Wat ik heel erg vondt, dat m'n zus van t kastje naar de muur werd gestuurd met hun dochtertje (na 5 maanden kwamen ze er pas achter dat ze het KISS syndroom had).

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 29 jan 2008 10:39

dat gebeurd heel vaak bij het kiss syndroom. Lijkt soms wel of artsen niet helemaal weten wat het inhoudt

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 29 jan 2008 10:40

lammetje schreef:dat gebeurd heel vaak bij het kiss syndroom. Lijkt soms wel of artsen niet helemaal weten wat het inhoudt

En toen hun zoontje geboren werd kwamen ze er veel eerder achter.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 29 jan 2008 10:44

toen wisten de ouders waarschijnlijk ook al wat meer :wink: kennisje van mn zus heeft zo'n 3 jaar geleden ook ontzettend lang gelopen, uiteindelijk ook kiss. Tegenwoordig gaan veel mensen snel naar de osteopaat, die kan het ook snel achterhalen.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 29 jan 2008 10:50

ja dat klopt.

En therapie schijnt goed te helpen! (m'n nichtje is nu 5 en krijgt nog wel therapie).

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 29 jan 2008 11:03

En toch zijn er volgens mij echt wel mensen die veel te snel naar dokters hollen. Vooral met kleine kinderen, want dat ís ook eng, je weet ook, zeker als het de eerste is, niet altijd wat erbij hoort en wat niet.

Ik kom uit een gezin waar we nooit naar de dokter gingen. Mijn zus wel, want die had vreselijke Pfeiffer en longontsteking, maar dat zag de dokter ook wel meteen.
Het scheelde ook dat mijn moeder verpleegkundige was, en een tijd doktersassistent, dus als zij belde dat het niet goed was, dan geloofde de dokter het meteen, en kwam hij ook gelijk.

Maar in de buurt kende ik echt genoeg mensen die voor elk kuchje enzo naar de dokter gingen. En veel dingen gaan ook gewoon over. Al die kuurtjes en pilletjes zijn volgens mij echt niet goed voor je, en ik vind het wel goed dat een dokter dat probeert te voorkomen, en het lichaam zelf de kans geven om uit te zieken.

Al blijft het natuurlijk niet goed als hij dingen echt over het hoofd ziet, dat is ook waar
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 29 jan 2008 11:16

ja okew. Maar als jouw kind dag in dag uit 5 maanden aan een stuk door huilt. En jezelf uit je slaapt houd omdat ze ook snachts zoveel pijn hebben. Dan ga je wel naar de dokter. En zie je zelf ook wel dat er iets niet goed zit. Maar als je dan van t kastje naar de muur wordt gestuurd. :shock:

M'n zus is zelf ook verpleegkundige, en gaat echt niet om een wissewasje naar de dokter.

liefje
Majoor
Majoor

Berichtdoor liefje » 29 jan 2008 11:17

Zachte heelmeesters, maken stinkende wonden :roll:

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 29 jan 2008 11:47

dat van: kijk het nog even aan is vooral in mijn werk zeer herkenbaar. Verschrikkelijk gewoon, net of we dat idd niet al hebben gedaan.

Als mijn moeder belde en zei: wij kunnen niet met haar komen, zo ziek is ze, dan kwam de arts ook en alle keren dat hij kwam moest diegene ook naar het ziekenhuis. De huisarts zei dat ook en was daarom ook vrij allert als mijn moeder met ons kwam of belde dat hij moest komen.

Als ik hoor dat mensen met een griepje naar de dokter lopen, vraag iok mij ook wel is af: ga ik te laat of de anderen te snel? Ik ga pas als het echt moet.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 29 jan 2008 11:56

*Annette* schreef:
Juultje77 schreef:Huilt ze niet als ze een vieze luier heeft? Margot is nog steeds ziek, en Juliëtte lijkt nu ook mee te gaan doen. Ze heeft een beetje verhoging en is erg verkouden. Het wordt tijd voor de lente geloof ik.......

Beterschap, en al de andere ook met de zieken! Van mij mag het ook wel weer lente/zomer worden. Lekker weer het zonnetje 8)!

Vinden jullie soms ook niet dat mensen telang wachten om met n kind na de dokter te gaan?? Een ventje bij ons uit de kerk, al zo'n 4 weken verkouden, erg hoesten etc. Ligt nu met zware longontsteking in het ziekenhuis. Dan heb ik zoiets van, 3 weken al verkouden, hoesten etc. de 4de week, is je kind echt ziek, hoge koorts etc. maar na de dokter toe gaan, ho maar. Toen het kind het benauwd kreeg werd pas de huisartsenpost gebeld, en ff later lag die in het ziekenhuis. Had nog maar 1 long die werkte. Sorry hoor maar als ik 2 weken al verkouden ben, en erg hoesten had ik allang een fles hoesdrank op en als het dan nog niet over was zat ik toch allang een keer bij de huisarts. Helemaal met jonge kinderen. Ik kan me daar best boos om maken. Hier thuis zou het echt niet zo snel gebeuren, tuurlijk je kunt het nooit verkomen, maar toch.....

Wij gaan ook niet supersnel naar de dokter en als we gaan is er altijd wel wat aan de hand, maar toch vind ik dat ik er vaak zit en voel me dan echt zo'n zeikmoeder... Dus vandaar dat ik altijd eerst mijn man bel, met de vraag of ik de dokter moet bellen... 8) daarna mijn moeder :mrgreen: .
Vandaag werd ik voor beide kinderen doorgestuurd door de consultatiebureau arts naar de huisarts. Dus vanochtend zat ik met Simon in de wachtkamer en ik had echt zoiets van daaaaar ben ik weeer...
want vorige week nog met Christiaan geweest (die had bleek een flinke griep met een ontstoken keeltje, hij had dan ook echt al drie dagen koorts, want eerder ga ik echt niet) en die week daarvoor met Simon, toen is dus geconstateerd dat ie astma had, maar hij was dus al wel drie weken aan het hoesten rochelen ed. twee weken daarvoor zat ik zelf bij de dokter en tussendoor nog twee keer een afspraak gemaakt bij de dokter. Nou ik voel me dus echt een zeikerd, zit gewoon elke week bij de dokter. Volgende week mag ik weer met Christiaan :mrgreen:
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 29 jan 2008 12:19

maar juist de mensen die niet graag gaan en zich een zeikert voelen komen nooit voor niks. De ha weet echt wel wie hij aan de andere kant van de tafel heeft zitten. Wij kwamen ook bijna nooit en als we kwamen werden we altijd doorgestuurd naar het zh. Vlieger had pas ook een aantal dingen opgelopen, eerst een week aangekeken en daarna móest hij van mij echt naar de ha omdat het gewoon niet goed ging en zijn werk eronder leed. Dat is ook niet goed, maar toch voel je je daar zitten :? Dat wordt ook wel een beetje zo gemaakt omdat men vaak de reactie krijgt (vnml van de assistente overigens) kijk het nog maar even aan, of de afspraak pas 3 dagen later kan inplannen. Wij kunnen altijd dezelfde dag, behalve op dinsdag want dan istie smiddags vrij en wordt het vaak woensdagochtend. Scheelt ook wel dat onze ha niet zo'n hele grote praktijk heeft.

Wat ik vooral slecht vind is in de gezonheidszorg. Wat gerdien zegt, als instelling kijk je het echt wel eerst even zélf aan, lukt het echt niet ga je pas bellen en dan gaan ze moeilijk doen :roll:

Maar met kinderen ben je otch wat voorzichtiger, ik belde pas ook omdat Sarah 40 graden koorts had, ik vond het echt hoog vooral dat schokken erbij, maarja dat doen kleintjes nogal snel, overbezorgde moeder dus :oops: Ze was al ruim een week niet lekker en de inentingen erbij tja dat was net even te veel. Maar wordt dan niet afgewimpelt, ze helpen me dan wel netjes en relativeren het dan voor je.

Juultje77
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Juultje77 » 29 jan 2008 12:19

Vervelend voor je ...... en ook voor de kids natuurlijk! Hoe hebben ze onderzocht of hij astma heeft? En heeft ie nog meer klachten ?

Terug naar “Archief”