Marnix schreef:Waarom is er dan een moraal die hoger is dan God? God is de moraal want Hij is goed. Hij is niet alleen de boodschapper maar zegt: Wees heilig want Ik ben heilig. Hij zegt het omdat het goed is en omdat Hij goed is.
Ik zei, dat mag je aanhouden. Voor mij werkt die verklaring niet.
En dan is dat ook niet arbitrair. Als God goed is is wat Hij zegt ook goed voor ons.
Dus je vrouw tot een abortus dwingen is liefdevol?
Dat is niet arbitrair, dat is liefdevol. Als je je kind zegt niet iets heel heets aan te raken, is daar niets arbitrair aan. Je zegt het omdat je van je kind houdt en niet wil dat die zijn vingers brandt. En dat zeg je ook omdat het goed is en omdat je goed wil zijn voor je kind.
Geen idee wat je hiermee wilt aantonen. Je wilt niet dat je kind zich bezeert, uiteraard. Maar het simpele feit dat ik dat zeg, maakt het niet goed. Het IS goed, dus zeg ik het. Wat jij wilt is dat iets goed WORDT omdat God het zegt.
Hoezo ben je dan onbetrouwbaar? Dat is toch alleen maar een cultureel aangepraat gevoel?
Nee, dat is het niet.
Precies. Het komt er dus uiteindelijk op neer dat als je gelooft dat God boven culturen staat en geen cultureel verzinsel is, het goed is om te doen wat Hij zegt. Niet omdat dat moet, om Hem te pleasen maar omdat Hij goed is en wat Hij zegt ook goed voor je is (er vanuit gaand dat Hij van ons houdt)
Ik begrijp dat heel goed. Ik ga daar alleen uiteraard niet in mee. Het blijkt uit de geschiedenis dat cultuur keer op keer zich richt op het beperken van (met name vrouwelijke) seksualiteit. Daar is het christendom in mijn ogen geen uitzondering op. En de rationalisering van christenen is ook niets nieuws.
Iets daarvan zie ik ook wel terug bij dit onderwerp. Als er geen seks voor het huwelijk, overspel enz was was het aidsprobleem er niet (en alle andere geslachtsziektes) , tienerzwangerschappen / alleenstaande moeders omdat ze een avondje seks hadden en de man vervolgens nooit meer op kwam dagen.
Als er vanuit de religieuze hoek niet zo'n weerstand was tegen condooms en andere voorbehoedsmiddelen, waren al die problemen er ook niet. Dus je klaagt over een probleem waarvan de oplossing je niet aanstaat.
Daarnaast denk ik ook dat seks specialer is als je het bewaart voor 1 persoon. Als je wanneer je in hebt met iemand het bed in duikt, misschien een keer een vaste relatie krijgt... allebei een hoop bedpartners gehad... sommigen waren misschien beter in bed, anderen niet... maar verder is het fijn hoor. Het voelt vast prima. Maar als je het bewaart voor die ene is dat naar mijn mening een prachtig kado aan elkaar en extra bijzonder. Anyhow, ik zie ook daarin dat Hij (de bedenker van seks) weet wat het beste voor ons is en dat aan ons wil geven.
Dat mag je uiteraard vinden, more power to you, zoals ze zeggen. Anderen mogen daar uiteraard anders over denken. Ik begrijp het bezwaar alleen nooit zo. Ik heb verschillende sekspartners gehad - soms was dat fijn, soms niet - het maakt de seks met mijn huidige partner echter geen iota minder speciaal.
Maar het ging geloof ik over schuldgevoel. Het punt staat nog steeds dat dat gewoon cultureel is, simpelweg omdat het niet universeel is (en zelfs niet kan zijn) terwijl schuldgevoel omdat je iemand doodt dat bijvoorbeeld wel is.