Het is over......

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 11 mar 2004 13:20

Marnix schreef:Nog even over die 1 a 2 procent in India en China...

Ik vond ook statiestieken en wel hier.

China:

Aantal inwoners: 1262,6 miljoen
% christenen: 7,3

India:

Aantal inwoners: 1013,7 miljoen
% christenen: 6,3%

We gaan rekenen:

7,3 procent van 1262,6 miljoen = 92170000
6,3 procent van 1013,7 miljoen = 63860000
____________________________________ +

Aantal christenen China + India = 156.030.000

Procentueel zijn het er misschien niet zoveel maar moet je kijken om hoeveel mensen het gaat. 10x de totale nederlandse bevolking :)

Wauw, gaaf! In Indonesie (het grootste moslimland van de wereld) bevinden zich trouwens ook onwijs veel christenen: het is maar 10% van de bevolking, maar het land is belachelijk groot.

Overigens zijn er - voor wat ik me heb laten vertellen - zowel in Indonesie als in India ook ontzettend veel 'in naam'-christenen. In Indonesie zijn een hoop mensen wel kerkelijk, maar Gods liefde zegt ze weinig (heb ik me laten vertellen door een ontzettend enthousiast positief christelijke Indonesier die vroeger ook tot de passievelingen behoorde). In India zijn sommige mensen 'christen' omdat ze daar door de zendelingen voor betaald krijgen. 40% van de bevolking leeft in armoede, dus als iemand jou wil bekeren, en bereid is je daar geld voor te geven, dan wil je je best voortaan 'christen' noemen (heb ik me laten vertellen op het forum over India.pagina.nl, het kwam uit de mond van een niet-christen).
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.

Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 mar 2004 13:26

Ja ok, heb je gelijk in... voglens die statistieken in 84% vande amerikanen christelijk en 56% van de Nederlanders :) Als je het aantal echte christenen wil bepalen mag je dat nog wel ff delen door 8 :)

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 11 mar 2004 13:59

Ik sprak pas een medewerker van Operatie Mobilisatie. Hij vertelde een verhaal over 1 van de zendingsschepen. Die was in China geweest, had veel mensen aan boord gehad. 7 jaar later kwam het schipp weer in dezelfde haven, inmiddels met andere bemanning.
ER kwam een kerel aan boord, helemaal ontroerd. Hij zei dat hij 7 jaar geleden nieuwschierig een kijkje kwam nemen op het zendingsschip. Dat bezoek heeft iets bij hem in gang gezet waardoor hij 7 jaar later kon vertellen dat hij een gemeente had gesticht, waar hij nu voorganger is en die al een paar duizend leden telt!!!! In 7 jaar tijd!!!

Geweldige mooie dingen worden op aarde verricht, op die schaal wat in NEderland niet meer gebeurd, waar we amper weet van hebben. waar het CBS-bureau al helemaaaaaaaal geen weet van heeft. :D

God is Zijn kerk aan het vergaren, door alles heen, ook door de oprukkende Islam.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 11 mar 2004 15:05

TheEdge schreef:
Tabitha schreef:1. Je eerdere uitspraak dat het alleen aangeleerd is, gaat hier dus niet op, omdat het toch een keer ontstaan is. Hoe komt een mens aan het idee van een hemel? Jij denkt dat mensen dat verzinnen, omdat dat ze aanspreekt? Hoe komt men dan aan het idee van een hel, wat men ook in de chr. godsdienst leert? Dat is toch niet iets om je over te verheugen. En hoe komt men aan het idee dat de mens zondig is? Dat lijkt me nou ook niet echt leuk om te horen? Als mensen de christelijke godsdienst uit hun duim hadden gezogen, hadden ze denk ik er niet voor gekozen om de mens als zondig wezen te zien.

Hoewel ik wel geloof dat het allemaal waar is, denk ik dat je argumenten toch redelijk makkelijk onderuit te halen zijn. Wanneer een bepaalde religie zijn volgelingen na hun dood beloont met een hemel, dan moet er ook iets vervelends zijn waar mensen terecht komen als ze zich NIET aan deze regels houden. Dat zie je in alle godsdiensten: een god die straft als er niet naar hem geluisterd wordt, hetzij in dit leven, hetzij na je dood.

Nu ik erover nadenk: het is juist heel logisch dat je een 'hel' zou verzinnen als je een godsdienst in elkaar knutselt. Je wilt ten eerste iets om de mensen mee bang te maken, en ten tweede zijn mensen jaloers genoeg op anderen om een hel nodig te hebben (Voorbeeld: "ik geef heel veel geld uit aan goede doelen, maar mijn buurman niet.... god gaat hem later lekker straffen", omdat je in dat geval jaloers bent dat die ander allemaal leuke dingen doet met zijn geld die jij eigenlijk veel liever ook had willen doen, wens je hem graag een hel toe)

Tabitha schreef:Verder geeft het feit dat de mens een verlangen heeft naar 'iets hogers' al aan dat dat er dan ook is. Waarom heeft een mens honger? Omdat er eten is. Waarom verlangt een mens naar seksualiteit? Omdat er 2 verschillende seksen zijn die elkaar goed aanvullen. Waarom verlangt een mens naar 'iets hogers'? Omdat er een God in de Hemel is.
Het feit dat dat verlangen bestaat, bewijst dat er een God is.

In hoeverre zijn verlangens niet gewoon aangeleerd? En verlangen alle mensen naar iets hogers? Of alleen de onzekere mensen? (<-- let op, ik kaart de vragen niet aan omdat ik het antwoord wil weten, maar om je stil te laten staan bij je argumentatie...)

Tabitha schreef:3. Het 'mijn' statistieken is er volgens mij maar 1. En dat is diegene, die je aan het begin liet zien van de groei van kerkgenootschappen.
Verder is het zo dat de evangelicale stroming van het christendom wereldwijd toeneemt en dat het christendom in het algemeen ook nog toeneemt (hoewel niet in Europa, maar Europa is een uitzondering), hoewel de islam sterker toeneemt. Het christendom is nog steeds de grootste religie en zal dat hopelijk ook blijven.

Kun je je afvragen... juist het feit dat er verdrukking is, maakt dat die christenen veel sterker en oprechter zijn en niet alleen cultuurchristenen. Je kunt je daarom afvragen of het wel gezond is als er heel veel christenen zijn (in elk geval wel als ze zich terugtrekken in christelijke enclaves en niet de wereld intrekken).

1. Okay, dat idee van het bestaan van een hel is nog enigszins te verklaren, maar ik zou het toch mijn buurman niet graag toewensen.
Je hebt niet gereageerd op de gedachte dat het toch belachelijk zou zijn als mensen van zichzelf zouden gaan verzinnen dat ze van nature SLECHT zijn, dat wil toch niemand horen?!!? Ik in ieder geval niet, maar ik denk wel dat het waar is. Wie gaat er nou een religie verzinnen, waarbij geldt dat jezelf SLECHT bent? Dat is een van de redenen waarom ik denk dat het christendom niet zomaar een verzinsel is van een paar mensen die hun leven een vulling wilden geven.
2. Wat betreft dat verlangen naar 'iets hogers'. Ik denk dat iedereen een gat heeft dat men op wil vullen. De wereld biedt van alles: films, seks, roem, maar het blijkt bij veel mensen dat ze toch 'leeg' blijven. Pas als ze alles uitgeprobeerd hebben en het bevredigt mensen niet, komen ze er pas achter dat ze naar 'iets hogers' verlangen, wat boven hen uitgaat. Een doel, waar ze voor willen leven. Ik zie dat in ieder geval heel duidelijk in mijn omgeving, zowel bij christelijke als bij niet-christelijke mensen.
Het feit dat dat verlangen bestaat geeft aan dat het vervuld kan worden. Het kan inderdaad zijn dat verlangens soms aangeleerd zijn, maar dan blijft het feit dat dat verlangen ook een keer ontstaan moet zijn en dus kan dat verlangen vervuld worden.
3. Okay, als er weinig christenen in een land zijn is de band onderling sterker en hun geloof meestal sterker, maar ik heb toch liever dat er veel christenen zijn en dat het christendom blijft groeien, zodat wereldwijd God des te meer gediend kan worden en er naar Hem geluisterd wordt.
Je leeft niet echt, totdat je iets gevonden hebt waar je voor zou willen sterven.

heiden
Mineur
Mineur

Berichtdoor heiden » 09 jun 2004 00:40

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 09 jun 2004 08:57

Niet alle christen-jongeren zijn refo hoor ;p

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 jun 2004 09:54

precies :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 09 jun 2004 10:04

Marnix schreef:precies :)

Marnix, nodig heiden eens keertje uit in de Jeugdkerk? :D

En als de 40000 enthousiaste, vooral jonge bezoekers van Opwekking afgelopen Pinksteren (nog maar een klein deel van de Nederlandse christelijke jongeren) De 20000 EO-jongeredag bezoekers, vooral tieners, de duizenden jongeren die de jeugdkerken bezoeken die als paddestoelen uit de grond schieten en de duizenen jongeren die conferenties van de reeformatorische kerk bijwonen, over 100opeens uitgestorven zijn en er hun kinderen niets van meegeven hebben, moet er wel iets heeeel absurds zijn gebeurd. DAn moet, naar ik schat, God zelf meegedeeld hebben dat het christendom onzin is.

Dus heiden, als jij je verkneukel op CBS-statistiekjes en daar plezier aan beleefd, ga daar dan heerlijk mee door.
Maar ik denk dat je zelf wel beseft dat het enigzinds naief en onwetend is om je verwachtingen te baseren op een grafiekje, wat een moment opname is en daarbij een steekproef die niet voor 100 jaar representatief is.
Maar dat leer je nog wel later als je groot bent.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 09 jun 2004 12:25

De EO-jongerendag trekt wel minstens 30.000 bezoekers, paar jaar geleden zelfs 50.000 in de ArenA.

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 09 jun 2004 12:27

Lalage schreef:De EO-jongerendag trekt wel minstens 30.000 bezoekers, paar jaar geleden zelfs 50.000 in de ArenA.

Het aantal zakt steeds verder terug toch?

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 09 jun 2004 12:34

japijo schreef:
Lalage schreef:De EO-jongerendag trekt wel minstens 30.000 bezoekers, paar jaar geleden zelfs 50.000 in de ArenA.

Het aantal zakt steeds verder terug toch?

kweenie, als mensen er hetzelfde over denken als ik wel, als mensen er hetzelfde over denken als ik toen ik 15 was niet ;)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 jun 2004 12:42

Het aantal zakt niet steeds verder terug. De EO-jongerendag wordt altijd in het Gelredome gehouden, en die zit stampvol, er kunnen gewoon niet meer mensen bij... De 11000 veldkaarten waren na een paar uur al uitverkocht, de tribunekaarten na een week of 3.

De reden dat er ik dacht 4 jaar geleden 50000 man waren is dat ze toen omdat het de 25e keer was, het in de Arena hebben gedaan... en daar passen gewoon veel meer mensen in :)

Maar de kaarten zijn tegenwoordig steeds sneller uitverkocht, dus het tegendeel van wat je beweert is waar :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 09 jun 2004 12:51

Marnix schreef:Het aantal zakt niet steeds verder terug. De EO-jongerendag wordt altijd in het Gelredome gehouden, en die zit stampvol, er kunnen gewoon niet meer mensen bij... De 11000 veldkaarten waren na een paar uur al uitverkocht, de tribunekaarten na een week of 3.

De reden dat er ik dacht 4 jaar geleden 50000 man waren is dat ze toen omdat het de 25e keer was, het in de Arena hebben gedaan... en daar passen gewoon veel meer mensen in :)

Maar de kaarten zijn tegenwoordig steeds sneller uitverkocht, dus het tegendeel van wat je beweert is waar :)

Ik beweer niets, het was een vraag Marnix. Als ergens dit teken achter staat ? betekent het dat ik iets vraag en niet iets beweer!

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 09 jun 2004 13:11

japijo schreef:
Marnix schreef:Het aantal zakt niet steeds verder terug. De EO-jongerendag wordt altijd in het Gelredome gehouden, en die zit stampvol, er kunnen gewoon niet meer mensen bij... De 11000 veldkaarten waren na een paar uur al uitverkocht, de tribunekaarten na een week of 3.

Ik beweer niets, het was een vraag Marnix. Als ergens dit teken achter staat ? betekent het dat ik iets vraag en niet iets beweer!

Jah, en als ergens dit teken achterstaat ? betekent dat iemand iets vraagt en dat iedereen zich geroepen mag voelen te antwoorden. En marnix geeft zojuist een heel verhelderend antwoord. Een vraag is in principe ook een soort bewering, die weerlegd kan worden. Je doet net of je aangevallen wordt ofzo.

Maar het gaat ffkes niet over het aantal bezoekers van de EO-jongerendag. Maaar het feit dat er een hoop doemgedacht wordt en vage statistiekjes de ronde doen die absoluut niet sporen met de werkelijkheid.
Om heel eerlijk te zijn , spraak ik pas met mijn oom, hij is nu 35, 3 jaar gelden tot het geloof gekomen is wel christelijk opgevoed. Hij zei dat hij nu juist een opwekking onder jongeren ziet, een serieus zoeken, wat hij toen hij onze leeftijd had, helemaal niet zag.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 09 jun 2004 13:15

ja, jongeren die niet christelijk zijn opgevoed staan er vaak veel meer open voor! Dat was mijn ervaring op de middelbare school.

Terug naar “Archief”