Zorg over reformatorische jongeren

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 07 jun 2004 13:33

GOUDA - Een toenemend aantal reformatorische jongeren leest niet in de Bijbel en bidt niet. Er zijn er heel wat die "ten dode wankelen''. De Herziene Statenvertaling kan de Bijbel dichter bij jongeren brengen, maar het is niet genoeg, waarschuwt catecheet W. Büdgen.

Een handzame bundel met twaalf bijbelboeken is het geworden: de eerste deeluitgave van de Herziene Statenvertaling, die zaterdag werd gepresenteerd in Gouda. Tientallen genodigden, onder meer de hertalers zelf, waren er voor naar de christelijke hogeschool De Driestar gekomen. W. Büdgen, catecheet en directielid van het reformatorische Wartburgcollege, schetste tegenover hen de wenselijkheid van een toegankelijke bijbelvertaling voor reformatorische jongeren. Hij zag de Herziene Statenvertaling "als middel onder Gods zegen om de Bijbel dichter bij onze jongeren te brengen''. Genoeg is het niet. Wil de Bijbel een relevant boek voor ze worden, dan hebben ze training in het bijbellezen nodig, is zijn ervaring.

Büdgen stelde dat heel veel refo-jongeren in geestelijke zin "ten dode wankelen'', al relativeerde hij meteen zijn boodschap: elke generatie heeft zo zijn eigen problemen met de jeugd van haar tijd. Desondanks zag hij reden om de situatie "zeer zorgelijk'' te noemen.

Onlangs was hij getuige van de diploma-uitreiking van een van zijn kinderen. Tweehonderd jongens ontvingen hun vmbo-diploma op een reformatorische school. Er werd een psalm gezongen, maar geen van hen zong mee. "Ja, ik weet het: groepsgedrag, jongeren op een bepaalde leeftijd, baard in de keel enz. enz. Maar toch: ik had dit nog nooit meegemaakt en deze trend zet zich heel hard door. Er zijn op school de nodige collega's die nooit meer zingen in de klassen omdat ze de kinderen niet mee krijgen. Niet zingen, niet bijbellezen, niet bidden het is in toenemende mate het kenmerk van steeds meer jongeren.''

Büdgen beriep zich op verschillende onderzoeken in reformatorische kring. Zo bleek uit een peiling onder christelijk-gereformeerde jongeren dat vijftig procent van hen "slechts soms of helemaal nooit in de Bijbel leest''.

Büdgen heeft verschillende typen refo-jongeren zien ontstaan. Hij sprak van een ontstellend hard groeiende groep tweeslachtige refo's: jongeren die nog een tijdje willen genieten van het (wereldse) leven en daarom de keus om belijdenis te doen uitstellen. Ze experimenteren met drank, seks, muziek en soms ook drugs. Tegelijk gaan ze ervan uit later een redelijk nette kerkganger te worden. Of het daarvan zal komen, valt nog te bezien, aldus Büdgen. Een andere groep die duidelijk groeit, noemde hij schijn-bedriegt refo's: jongeren die op twaalfjarige leeftijd niet meer bidden, niet geloven en voor wie de Bijbel niets zegt. Ze draaien wel mee, maar eigenlijk zijn ze alles al kwijt.

Daartegenover staat "een steeds kleiner wordende groep'' traditionele refo's. Zij houden vast aan het geloof en de vormen van hun ouders. Een dialoog met de buitenwereld gaan deze jongeren niet aan, met het risico dat ze radicaliseren of afhaken bij een crisis in hun leven. Ze kennen "levensernst'', maar tot toe-eigening van het heil komen ze niet gemakkelijk. Een groep die op hen lijkt, maar kritischer is en zelf tot "theologische klaarheid'' wil komen, noemde Büdgen de reformerende refo's. "Hun risico is dat zij bij elkaar als groep de steun gaan zoeken en vinden die ze in de eigen gemeente soms niet vinden.'' Daarnaast zijn er onder meer de evangelische refo's. Ze nemen in toenemende mate afstand van de gereformeerde belijdenisgeschriften. "Het risico van deze jongeren is dat ze vroeg of laat buiten de gereformeerde gezindte komen te staan.''

Vervreemd

Aan herziening van de Statenvertaling uit de zeventiende eeuw wordt overigens niet alleen gewerkt met het oog op jongeren. De verantwoordelijke Stichting Herziening Statenvertaling is in het leven geroepen door de Gereformeerde Bond. Die vond het hoog tijd om de Statenvertaling, gezaghebbend in reformatorische kring, toegankelijker te maken. Jongeren én ouderen raken vervreemd van de zeventiende-eeuwse taal, was de gedachte. "We zijn ervan overtuigd en gaandeweg werden we er steeds meer van overtuigd dat we met een goed werk bezig zijn. Want wat is er nu mooier en beter dan er zorg voor te dragen dat er een zo getrouw mogelijke vertaling van de Bijbel voorhanden is in een leesbare editie'', zei de christelijk-gereformeerde ds. J. van Amstel, bestuurslid van genoemde stichting, bij de presentatie. De bundel met de eerste resultaten is een uitgave van Jongbloed en kost 9,50 euro.

Bron: Nederlands Dagblad

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 07 jun 2004 15:52

Ik vind die vier soorten refo's erg herkenbaar...

Die tweeslachtigen begrijp ik echt niet trouwens!

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 07 jun 2004 17:32

Aragorn schreef:Ik vind die vier soorten refo's erg herkenbaar...

Ik wel, als je altijd te horen krijgt dat "het slechts voor enkelen weggelegd is" en als je je naar buiten toe enigzins beschaafde indruk neerzet iedereen al tevreden is, kan ik het wel begrijpen. Tweeslachtigheid heeft dan nogal wat voordelen. (oftwel af en toe jezelf niet zijn om goed blaadje te halen van mensen waar je het handig is om in een goed blaadje mee te staan (ouders, familie etc.))
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 07 jun 2004 19:50

Hum ja... is misschien wel zo, ik denk dat er nog wel meer groepjes zijn, ik denk dat ik bij de standaard refo's hoor, die door een crisis zijn geradicaliseerd, ondertussen ontdooi ik weer en ben reformerend refo :D het is dus niet zo dat je in een bepaalde refo-subcult bent geboren en daar in blijft :D
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 07 jun 2004 20:06

@mic schreef:
Aragorn schreef:Ik vind die vier soorten refo's erg herkenbaar...

Ik wel, als je altijd te horen krijgt dat "het slechts voor enkelen weggelegd is" en als je je naar buiten toe enigzins beschaafde indruk neerzet iedereen al tevreden is, kan ik het wel begrijpen. Tweeslachtigheid heeft dan nogal wat voordelen. (oftwel af en toe jezelf niet zijn om goed blaadje te halen van mensen waar je het handig is om in een goed blaadje mee te staan (ouders, familie etc.))

Ja, op die manier begrijp ik het wel. Maar ik zou het naar mezelf toe zo kansloos vinden. Voor alle 'foute' (lees: door de meeste refo's niet geaccepteerde) dingen die ik deed en doe heb ik iig nog een verdediging. Niet zo van: het mag eigenlijk niet, maar ik doe het toch. Dat je naar je omgeving de schijn ophoudt dat je het niet doet kan ik me voorstellen, maar niet dat je van jezelf verwacht dat je later weer 'braaf' wordt. Dus dat je eigenlijk toegeeft dat je zelf op dat moment niet goed bezig bent.

Typerend voorbeeld vond ik een meisje dat ik een keer las in de Terdege. Die zei: ik zou wel oorbellen willen, maar ik doe het niet, want dan kun je het je kinderen later ook niet meer verbieden... ](*,)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 08 jun 2004 15:19

Herkenbaar.... moet je kijken naar hoe Gods Woord er wordt gebracht.... Inderdaad, een oude bijbelvertaling, onbegrijpelijke psalmteksten, onherkendbare muziek, de vormen zijn zo vreemd dat het niet raar is dat jongeren er niets van meekrijgen en dus de kerk op een gegeven moment vaarwel zeggen. Daarnaast wordt er misschien wel teveel op hel en verdoemenis gehamerd, de genade wordt vaak als iets onzekers gebracht... iets waarvan je maar moet hopen dat je het krijgt... kun je idd best moedeloos van worden. Daarbij nog allerlei door mensen bedachte regeltjes over wat wel en niet mag....

Misschien zou je niet alleen een nieuwere vertaling moeten nemen... niet alleen de vormen veranderen... misschien moet de inhoud ook eens wat worden veranderd... niet aangepast op jongeren... maar op de bijbel, de blijde boodschap, het evangelie.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 08 jun 2004 17:02

Herkenbaar.... moet je kijken naar hoe Gods Woord er wordt gebracht.... Inderdaad, een oude bijbelvertaling, onbegrijpelijke psalmteksten, onherkendbare muziek, de vormen zijn zo vreemd dat het niet raar is dat jongeren er niets van meekrijgen en dus de kerk op een gegeven moment vaarwel zeggen. Daarnaast wordt er misschien wel teveel op hel en verdoemenis gehamerd, de genade wordt vaak als iets onzekers gebracht... iets waarvan je maar moet hopen dat je het krijgt... kun je idd best moedeloos van worden. Daarbij nog allerlei door mensen bedachte regeltjes over wat wel en niet mag....

Wat was eerst de kip of het ei???? Waarom moet het Woord altijd aangepast worden? Waarom kunnen wij ons niet aanpassen aan het Woord? Onbegrijpelijke bijbelteksten??? Als men een boek over sexualiteit, en dan druk ik het voorzichtig uit, zou uitdelen aan de jeugd in het oud-Nederlands, dan weet ik zeker dat de taal opeens geen barriëre meer is. :mrgreen: ( Voor de duidelijkheid, ik heb het over een boek zonder plaatjes, :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: ) Het ligt dus niet aan de taal. Maar men wil geen moeite meer doen om de taal eigen te worden. Dat is het probleem. Enne als genade niet meer 'iets' is waarvan je moet of mag hopen dat je het krijgt, dan heet het geen genade meer.
En idd, er zijn kringen waar teveel op hel en verdoemenis gehamerd wordt, en te weinig of niet op de genade. Maar dat hoort bij de identiteit van sommige groepen. :wink:
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.
Psalm 106:47

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 08 jun 2004 18:26

Ik denk niet dat het alleen geldt voor reformatorische jongeren. Ook voor andere christelijke (sub) culturen. En waarschijnlijk ook voor andere godsdiensten. Ik kan me best vinden in wat Bookman schrijft, mar toch denk ik dat er in Marnix woorden een grote kern van waarheid zit. Ik geef zelf leiding aan een jeugdclub en ook daar merk je dat je ze echt aan moet spreken met dingen die ze bezig houden en die actueel zijn en dan zo doortrekken naar de bijbel (wij gebruiken trouwens vaak een 'makkelijkere' vertaling).
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

Frost
Mineur
Mineur

Berichtdoor Frost » 08 jun 2004 21:32

Gelukkig gaat het met de refo-ouderen nog steeds goed.
Toch?
"To know that you know what you know, and to know that you don't know what you do not know, that is knowledge"
Confucius

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 jun 2004 10:03

Ja maar de jeugd heeft de toekomst... als je de jeugd kwijtraakt heb je over 50 jaar geen ouderen meer... dan kun je de kerk wel sluiten.

Wat was eerst de kip of het ei???? Waarom moet het Woord altijd aangepast worden? Waarom kunnen wij ons niet aanpassen aan het Woord? Onbegrijpelijke bijbelteksten??? Als men een boek over sexualiteit, en dan druk ik het voorzichtig uit, zou uitdelen aan de jeugd in het oud-Nederlands, dan weet ik zeker dat de taal opeens geen barriëre meer is. ( Voor de duidelijkheid, ik heb het over een boek zonder plaatjes, ) Het ligt dus niet aan de taal. Maar men wil geen moeite meer doen om de taal eigen te worden. Dat is het probleem. Enne als genade niet meer 'iets' is waarvan je moet of mag hopen dat je het krijgt, dan heet het geen genade meer.
En idd, er zijn kringen waar teveel op hel en verdoemenis gehamerd wordt, en te weinig of niet op de genade. Maar dat hoort bij de identiteit van sommige groepen.

Juist.

Een ontzettend liefdevolle reactie.

Wij ons aanpassen? Laten ze zich zelf maar aanpassen... Sorry maar ik vind dit getuigen van weinig naastenliefde... Want wat als die jongeren zich niet willen aanpassen? Ik ben zelf ook heel passief geweest, ik geloofde het wel... Dacht je nou echt dat ik zin had om me aan te passen? Tuurlijk niet want het boeide me niet. Dan kun je als kerk 2 dingen doen: 1. Je zegt: Ze passen zich maar aan en anders raken ze God maar kwijt en gaan ze maar naar de verdoemenis. Je kunt zeggen: Stom dat dat schaap wegloopt, moet zelf maar terugkomen dan... Of je kunt zoals de Goede Herder zou doen het verloren schaap zoeken en terugbrengen.

Bij wie leg je het initiatief... bij die ander... die het allemaal niet zoveel kan schelen? Of neem jij het initiatief en ga je dat proberen te veranderen.

De keuze is aan jou, en Jezus zal je later vragen: Wat heb je voor mijn broeders gedaan.

En geloof is zeker weten dat je door Jezus genade krijgt... Van die zekerheid is de bijbel helemaal vol, ik hoop dat je dat ook mag gaan zien. Je mag wat mij betreft hopen op genade... maar lees dan Hebreeen 11:1 er even bij: Het geloof is de ZEKERHEID van wat je hoopt.

Gods zegen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 09 jun 2004 10:12

Marnix schreef:Ja maar de jeugd heeft de toekomst... als je de jeugd kwijtraakt heb je over 50 jaar geen ouderen meer... dan kun je de kerk wel sluiten.

Wat was eerst de kip of het ei???? Waarom moet het Woord altijd aangepast worden? Waarom kunnen wij ons niet aanpassen aan het Woord? Onbegrijpelijke bijbelteksten??? Als men een boek over sexualiteit, en dan druk ik het voorzichtig uit, zou uitdelen aan de jeugd in het oud-Nederlands, dan weet ik zeker dat de taal opeens geen barriëre meer is. ( Voor de duidelijkheid, ik heb het over een boek zonder plaatjes, ) Het ligt dus niet aan de taal. Maar men wil geen moeite meer doen om de taal eigen te worden. Dat is het probleem. Enne als genade niet meer 'iets' is waarvan je moet of mag hopen dat je het krijgt, dan heet het geen genade meer.
En idd, er zijn kringen waar teveel op hel en verdoemenis gehamerd wordt, en te weinig of niet op de genade. Maar dat hoort bij de identiteit van sommige groepen.

Juist.

Wij ons aanpassen? Laten ze zich zelf maar aanpassen... Sorry maar ik vind dit getuigen van weinig naastenliefde... Want wat als die jongeren zich niet willen aanpassen? Ik ben zelf ook heel passief geweest, ik geloofde het wel... Dacht je nou echt dat ik zin had om me aan te passen? Tuurlijk niet want het boeide me niet. Dan kun je als kerk 2 dingen doen: 1. Je zegt: Ze passen zich maar aan en anders raken ze God maar kwijt en gaan ze maar naar de verdoemenis. Je kunt zeggen: Stom dat dat schaap wegloopt, moet zelf maar terugkomen dan... Of je kunt zoals de Goede Herder zou doen het verloren schaap zoeken en terugbrengen.

Bij wie leg je het initiatief... bij die ander... die het allemaal niet zoveel kan schelen? Of neem jij het initiatief en ga je dat proberen te veranderen.

De keuze is aan jou, en Jezus zal je later vragen: Wat heb je voor mijn broeders gedaan.

En geloof is zeker weten dat je door Jezus genade krijgt... Van die zekerheid is de bijbel helemaal vol, ik hoop dat je dat ook mag gaan zien. Je mag wat mij betreft hopen op genade... maar lees dan Hebreeen 11:1 er even bij: Het geloof is de ZEKERHEID van wat je hoopt.

Gods zegen.

Ik ben het volledig eens met Bookman. Altijd is er niets aan de hand geweest en is de kerk een spil in de samenleving geweest. Na de jaren 60 is de secularisatie begonnen en zijn de kerken leeg gaan stromen. Denk je nu echt dat als er moderne muziek gedraaid wordt, en de Bijbel anders uitgelegd wordt, dat er dan meer jongeren in de kerk komen? Maak dat de kat maar wijs. De praktijk bewijst het tegenovergestelde. Kerken waar dit soort dingen gebeuren, en ik ken ze, stromen juist leeg, omdat zij die het echte evangelie willen horen zonder rompslomp zich er niet meer thuisvoelen, en de jongeren die daardoor getrokken moeten worden blijven gewoon thuis omdat ze die muziek ook thuis wel kunnen horen. Dat trekt echt geen jongeren meer aan. Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 09 jun 2004 12:28

Het gaat om twee dingen: inhoud en vorm.
Jongeren willen zowel een radicale inhoud als een moderne vorm (tenminste ik denk dat de meesten dat wel willen). Maar waar vind je dat? Vaak heb je of een goede inhoud en saaie vorm of een moderne vorm met vage inhoud. Misschien moeten we dan maar evangelisch worden ofzo... iemand nog tips voor mij? ;)

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 09 jun 2004 12:39

japijo schreef:
Marnix schreef:Ja maar de jeugd heeft de toekomst... als je de jeugd kwijtraakt heb je over 50 jaar geen ouderen meer... dan kun je de kerk wel sluiten.

Juist.

Gods zegen.

Ik ben het volledig eens met Bookman. Altijd is er niets aan de hand geweest en is de kerk een spil in de samenleving geweest. Na de jaren 60 is de secularisatie begonnen en zijn de kerken leeg gaan stromen. Denk je nu echt dat als er moderne muziek gedraaid wordt, en de Bijbel anders uitgelegd wordt, dat er dan meer jongeren in de kerk komen? Maak dat de kat maar wijs. De praktijk bewijst het tegenovergestelde. Kerken waar dit soort dingen gebeuren, en ik ken ze, stromen juist leeg, omdat zij die het echte evangelie willen horen zonder rompslomp zich er niet meer thuisvoelen, en de jongeren die daardoor getrokken moeten worden blijven gewoon thuis omdat ze die muziek ook thuis wel kunnen horen. Dat trekt echt geen jongeren meer aan. Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg.
Eehmmm sorry? Kerken die wel met muziek meegaan trekken juist enorm veel jongeren, denk maar aan jeugdkerken of de eo jongerendag. De Eo JD en opwekkingsconferentie krijgen het voor elkaar om 40.000 mensen te trekken, waarom? Omdat het aanspreekt.
Afbeelding

@mic: amic.filternet.nl

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 09 jun 2004 12:48

@mic schreef:Eehmmm sorry? Kerken die wel met muziek meegaan trekken juist enorm veel jongeren, denk maar aan jeugdkerken of de eo jongerendag. De Eo JD en opwekkingsconferentie krijgen het voor elkaar om 40.000 mensen te trekken, waarom? Omdat het aanspreekt.

Jep, echter die kerken hebben we het niet over. We hadden het over de gewone erediensten op zondag. Niet over die jeugddiensten, dat weet ik ook wel dat die druk bezocht worden.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 jun 2004 12:53

Omdat het begrijpelijk is.

Het is heel logisch... mensen zoals jij en bookman graven zich in met het standpunt: Ja maar vroeger ging het zo ook goed... Het probleem is dat de tijden veranderen... maar de kerken stil blijven staan. Daardoor verliezen jongeren steeds meer de aansluiting met de kerk, ze zijn in een hele andere tijd opgegroeid dan de oudere mensen... en zijn de vormen helemaal niet gewend, daarom spreken ze niet aan. Nogmaals, dan kun je zeggen: Ze passen zich maar aan of raken God kwijt.... Maar als je zo redeneert raak je ze ook werkelijk kwijt... het lijkt alleen dat sommigen hier totaal niet mee zitten.

Verder ga je gelijk moderne vormen tegenover de zuivere boodschap, het evangelie zetten... Alsof je die boodschap niet zou kunnen brengen met moderne vormen, dat het een altijd ten koste van het ander gaat. En leuk om te zien hoe je feiten gaat verdraaien om je mening te onderbouwen... Zoals @mic al zegt, opwekking, meer dan 10000 mensen... de jongerendag... 30000 kaarten in minder dan 3 weken verkocht. Jeugdkerken: 15000 bezoekers per maand. Weet je waarom? Omdat die jongeren graag het evangelie willen horen... op zo'n manier dat ze het ook begrijpen. En dat doet niks af aan de boodschap.

Nogmaals... leg je het initiatief bij de jongeren.... en laat je ze stikken? Of kom je ze tegemoet. Wat vind je belangrijker, dat het in je kerk lekker vertrouwd ouderwets blijft? Of die jongeren die God kwijt dreigen te raken? Denk je aan jezelf of aan die ander? Ik vind het prima dus het moet zo blijven? Of anderen vinden het niet prima dus we moeten hen helpen, hun bij de kerk proberen te houden?

Japijo, als ik zie wat er in de jeugdkerken aan de gang is gezet, hoe randkerkelijke jongeren en ongelovigen God weer vinden en weer door Hem worden gevonden, hoe ze radicaal veranderen en hun leven totaal veranderen en voor God zich gaan inzetten... weet ik dat je ongelijk hebt.

Het gaat om twee dingen: inhoud en vorm.
Jongeren willen zowel een radicale inhoud als een moderne vorm (tenminste ik denk dat de meesten dat wel willen). Maar waar vind je dat? Vaak heb je of een goede inhoud en saaie vorm of een moderne vorm met vage inhoud. Misschien moeten we dan maar evangelisch worden ofzo... iemand nog tips voor mij?

In de jeugdkerken :) Als je info wil over een jeugddienst bij jou in de buurt kan ik je die wel geven :)

Terug naar “Archief”