uitverkiezing?????????????

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

HereIam
Mineur
Mineur

Berichtdoor HereIam » 27 jun 2004 17:35

Het zou heel veel ruimte vergen om uit te leggen dat God iemand uitverkiest met een bepaald doel. Israël werd uitverkoren voor en bepaald doel. David, Abram, de gemeente en altijd tot nut en zegen voor anderen, dat is na te gaan.

Kern = Verkiezing van Godswegen is tot nut/zegen voor anderen! Het is niet zo dat dit mensen uitsluit van heil en zegen! Zo kiest God bijv. Abraham uit en vanuit zijn zaad zullen de volkeren van de aarde gezegend worden.

Wilko
Mineur
Mineur

Berichtdoor Wilko » 05 jul 2004 23:06

Het is niet zo dat dit mensen uitsluit van heil en zegen!

Als een mens uitverkoren is, wordt deze mens zeker zalig. Als een mens door God verworpen is, dan zal deze mens nooit meer bekeerd kunnen worden en zeker verloren gaan.
Met uitverkiezing is het zo dat een mens in zijn ongeloof gered wordt.
Met verwerping is het zo dat een mens in zijn ongeloof gelaten wordt, voorbijgegaan wordt.

Dus ja, een mens sluit zichzelf uit, aan de andere kant sluit ieder mens zichzelf van nature uit, tenzij God hem of haar insluit (verkiezing).

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 jul 2004 10:18

Dus je moet geluk hebben dat God jou uitkiest... en zo niet, dan heb je pech en ga je verloren? Is dat neit heel oneerlijk?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 06 jul 2004 16:27

Wilko schreef:

Als een mens uitverkoren is, wordt deze mens zeker zalig. Als een mens door God verworpen is, dan zal deze mens nooit meer bekeerd kunnen worden en zeker verloren gaan.
Met verwerping is het zo dat een mens in zijn ongeloof gelaten wordt, voorbijgegaan wordt.

Dus ja, een mens sluit zichzelf uit, aan de andere kant sluit ieder mens zichzelf van nature uit, tenzij God hem of haar insluit (verkiezing).
Hmm in de bijbel krijg ik hele tijd de indruk dat het andersom is, God verkiest het volk israel maar de mensen in dat volk sluiten vervolgens zichzelf weer uit, paulus schrijft dat we onze verkiezing vast moeten maken, en dat mensen uitverkoren zijn tot een bepaalde taak. En volgens mij sluiten wij onszelf daarvoor vaker voor uit (door gebrek aan geloof bv. ) dan GOd dat doet...
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

meboy

Berichtdoor meboy » 12 jul 2004 12:40

Marnix schreef:Dus je moet geluk hebben dat God jou uitkiest... en zo niet, dan heb je pech en ga je verloren? Is dat neit heel oneerlijk?

Dat is oneerlijk als God een mens was met menselijke eigenschappen; dan kan je er niet op vertrouwen dat de juiste keuze gemaakt is. Nu is God een volmaakt God met de enige juiste keuze. Alles wat op aarde gebeurt zorgt ervoor dat zijn eigenschappen perfect tot uitting komen.

In de Bijbel wordt dat als volgt omschreven: een pottenbakker maakt een vat en kan dat een positieve of negatieve functie geven; feit is dat als het een goede pottenbakker betreft dat het vat bruikbaar is voor het doel waarvoor het gemaakt wordt.

Ik geloof dat de mensen die God verdoemt de functie hebben om God groot te maken/ te eren. God heeft de eigenschap volmaakte haat (net zoals de eigenschap liefde) haat tegen het kwade. Als God boos is op verkeerde dingen dan is dat nog steeds tot eer van hemzelf. Het gaat er niet om wat belangrijk is voor mensen; maar belangrijk voor God.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 12 jul 2004 17:21

meboy schreef:
Marnix schreef:Dus je moet geluk hebben dat God jou uitkiest... en zo niet, dan heb je pech en ga je verloren? Is dat neit heel oneerlijk?

Dat is oneerlijk als God een mens was met menselijke eigenschappen; dan kan je er niet op vertrouwen dat de juiste keuze gemaakt is. Nu is God een volmaakt God met de enige juiste keuze. Alles wat op aarde gebeurt zorgt ervoor dat zijn eigenschappen perfect tot uitting komen.

In de Bijbel wordt dat als volgt omschreven: een pottenbakker maakt een vat en kan dat een positieve of negatieve functie geven; feit is dat als het een goede pottenbakker betreft dat het vat bruikbaar is voor het doel waarvoor het gemaakt wordt.

Ik geloof dat de mensen die God verdoemt de functie hebben om God groot te maken/ te eren. God heeft de eigenschap volmaakte haat (net zoals de eigenschap liefde) haat tegen het kwade. Als God boos is op verkeerde dingen dan is dat nog steeds tot eer van hemzelf. Het gaat er niet om wat belangrijk is voor mensen; maar belangrijk voor God.
Maar het is niet Gods keuze dat die mensen verdoemt worden, het is het gevolg van zijn rechtvaardigheid (rechtssysteem) maar niet het gevolg van een persoonlijke voorkeur o.i.d.
Afbeelding

meboy

Berichtdoor meboy » 12 jul 2004 17:32

Maar het is niet Gods keuze dat die mensen verdoemt worden, het is het gevolg van zijn rechtvaardigheid (rechtssysteem) maar niet het gevolg van een persoonlijke voorkeur o.i.d.

Vind ik moeilijk; ik weet het niet... het enige dat ik weet is dat alles gebeurt voor zijn eer. Als ik verloren ga dan heb ik dat verdiend. Als ik behouden wordt dan heeft God dat gewild op basis van iets buiten mij.

We weten dat dat "iets" het offer van Christus is maar waarom schenkt Christus juist mij of jpu geloof? Dat is iets waar niemand het antwoord op weet. Dat proces gaat buiten ons om; het heeft ook geen nut om dat te weten denk ik. Het voelt als een spagaat en laat het ook maar als een spagaat staan. Het oneindig zijn van het heelal is ook niet te bevatten en dat accepteren we ook als waarheid.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 12 jul 2004 20:35

meboy schreef:

Vind ik moeilijk; ik weet het niet... het enige dat ik weet is dat alles gebeurt voor zijn eer. Als ik verloren ga dan heb ik dat verdiend. Als ik behouden wordt dan heeft God dat gewild op basis van iets buiten mij.

We weten dat dat "iets" het offer van Christus is maar waarom schenkt Christus juist mij of jpu geloof? Dat is iets waar niemand het antwoord op weet. Dat proces gaat buiten ons om; het heeft ook geen nut om dat te weten denk ik. Het voelt als een spagaat en laat het ook maar als een spagaat staan. Het oneindig zijn van het heelal is ook niet te bevatten en dat accepteren we ook als waarheid.
De vraag is, als jij wel verloren gaat, was dat dan ook Gods wil?
Afbeelding

meboy

Berichtdoor meboy » 12 jul 2004 20:46

Ja, er gebeurt niets buiten Gods wil.

Is Hij daarom verantwoordelijk voor mijn ondergang? kan en mag het maaksel dat tegen de pottenbakker zeggen? Hij heeft me gemaakt om te dienen tot zijn eer; en dat doe ik uiteindelijk gegarandeerd dus ik kan nooit zeggen dat God me als misbaksel gemaakt heeft.

Maar mijn bestemming is voor mij onbekend; ik weet niet of ik ben uitverkoren of verdoemd. Dus heb ik er ook geen klap aan om me daar achter te verschuilen. De opdracht van God is: "geloof..." en niet: "onderzoek of je uitverkoren ben".

Iemand die denkt dat hij niet bekeerd is ziet de uitverkiezing als iets stuitends, onrecht!! maar ik denk dat de uitverkiezing voor veel mensen een ontzettend wonder is: waarom ik? geen recht en toch die stortvloed van liefde... Onbekend maakt onbemind, bekend maakt bemind.

aquila

Berichtdoor aquila » 20 jul 2004 17:01

Wilko schreef:

De uitverkiezing van de mens zoals beschreven in

Ef 1:3 Gezegend zij de God en Vader van onze Here Jezus Christus, die ons met allerlei geestelijke zegen in de hemelse gewesten gezegend heeft in Christus. 4 Hij heeft ons immers in Hem uitverkoren vóór de grondlegging der wereld, opdat wij heilig en onberispelijk zouden zijn voor zijn aangezicht. 5 In liefde heeft Hij ons tevoren ertoe bestemd als zonen van Hem te worden aangenomen door Jezus Christus, naar het welbehagen van zijn wil, 6 tot lof van de heerlijkheid zijner genade, waarmede Hij ons begenadigd heeft in de Geliefde.

gaat vooraf aan de schepping en dus ook voor de zondeval.
De uitverkiezing van Israel is vanaf de schepping, en na de zondeval.

De uitverkiezing van de gelovige van het NT is bedoeld om mensen in het Vaderhuis toe te laten, de anderen zouden op de aarde achterblijven. Later kwam pas de zondeval.

Verder is God natuurlijk soeverein om mensen die zondig zijn te laten sterven, lichamelijk, qua ziel en geestelijk, waarbij er scheiding is tussen ons en Hem.
Ook mag Hij natuurlijk mensen genadig zijn en behouden.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 20 jul 2004 17:42

meboy schreef:

Ja, er gebeurt niets buiten Gods wil.

Is Hij daarom verantwoordelijk voor mijn ondergang? kan en mag het maaksel dat tegen de pottenbakker zeggen? Hij heeft me gemaakt om te dienen tot zijn eer; en dat doe ik uiteindelijk gegarandeerd dus ik kan nooit zeggen dat God me als misbaksel gemaakt heeft.

Maar mijn bestemming is voor mij onbekend; ik weet niet of ik ben uitverkoren of verdoemd. Dus heb ik er ook geen klap aan om me daar achter te verschuilen. De opdracht van God is: "geloof..." en niet: "onderzoek of je uitverkoren ben".

Iemand die denkt dat hij niet bekeerd is ziet de uitverkiezing als iets stuitends, onrecht!! maar ik denk dat de uitverkiezing voor veel mensen een ontzettend wonder is: waarom ik? geen recht en toch die stortvloed van liefde... Onbekend maakt onbemind, bekend maakt bemind.

hoe kan je dat nou zeggen. Dat het Gods wil is dat er iemand verloren gaat. God zegt zelf in Zijn woord: "9 De Heere vertraagt de belofte niet (gelijk enigen dat traagheid achten), maar is lankmoedig over ons,
niet willende, dat enigen verloren gaan
, maar dat zij allen tot bekering komen." "maar daarin heb Ik lust, dat de goddeloze zich bekere van zijn weg en leve"

God heeft geen twee willen. God kan niet liegen. "God is geen Man, dat Hij liegen zou." (numeri) God openbaart in Zijn woord dat Hij wil dat er niemand verloren gaat. Hij openbaart niet in Zijn woord dat hij wil dat er mensen voor eeuwig verloren gaan. Hij zegt wel dat Hij mensen uitverkiest in der eeuwigheid. De uitverkiezing in de eeuwigheid is niet te begrijpen. Het verschil tussen God en de mens is niet te begrijpen. Het verschil tussen de eeuwigheid en de tijd is niet te begrijpen. God zegt dat hij vandaag en morgen en vandaag is. (van eeuwigheid). God heeft mensen verkozen in de eeuwigheid (iets wat wij niet kunnen vatten, die eeuwigheid).

Hij heeft niet op de aarde neergekeken, en gezegt van: "nou dat vindt Ik een aardige jongen die wordt behouden". Nee bij God is het altijd NU. Heden indien je mijn stem hoort verhard je niet maar laat je leiden. God openbaart zich in Zijn Woord als een God die beslissingen maakt op dit moment. (NU). het begint al bij de schepping. God zegt in 1 keer: "komt laat Ons mensen maken".

ik hoop dat je me een beetje kan volgen.

er gebeuren wel degelijk dingen buiten Gods wil om. En als jij denkt van niet, dan overtuig je me maar door Gods Woorden.

btw: ik ben het met je eens, je moet je richten op de opdracht: geloof

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 20 jul 2004 19:56

Een aanvulling op Aquila.
Als je Ef. 1:4 citeert dan heeft Paulus het over ons, als je er op let dan zie je dat Paulus in de eerste 12 verzen het heeft over ons=Israël en pas in vers 13 gaat hij over op gij=de gelovigen uit de heidenen. Ik kan hier geen uitverkiezingsleer zoals wij die kennen uithalen.

HenkG
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor HenkG » 23 jul 2004 16:21

Ik heb even wat door dit onderwerp heen gebladerd, omdat ik benieuwd was naar de kijk van de mensen op uitverkiezing. Dit heeft vooral te maken met mijn overtuiging dat de uitverkiezing vaak verkeerd opgevat wordt. Ook nu merk ik weer dat uitverkiezing welhaast gezien wordt als het willekeurig uit de prullenbak halen van allerlei proppen papier (zo werd het eens door iemand (een tegenstander van het idee uitverkiezing) genoemd in een gesprek over uitverkiezing).

Ik heb toen de vergelijking verlegd naar een moeras waarin we met zijn allen dreigen weg te zakken. En daarboven houdt God Zijn arm gestrekt. Wij mensen kunnen deze hand beetpakken om uit het moeras getrokken te worden.

De uitgestrekte arm is Gods Zoon Jezus. God wil ieder van ons behouden die zich vastklampt aan Jezus. Dat is de uitverkiezing. Geen specifieke namen dus, maar gewoon ieder die echt gelooft in Jezus en met Hem een relatie aangaat.

Of je uiteindelijk ook behouden wordt, hangt dus niet van God af, want Hij strekt Zijn arm uit, maar van de mens zelf. Wat doe jij? Klamp jij je vast aan Jezus?

Ik hoop dat dit voor een ieder een verhelderend licht werpt op de uitverkiezing.
JHWH - Ik ben

Ik ben Henk -Zijn beeltenis

marcel081276
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor marcel081276 » 27 jul 2004 17:31

als je gelooft dat GOD je uitkiest en dat HIJ je in de kou laat staan(eerbiedig gesproke) ook al wil je nog zo graag bij HEM horen, kan je met die gedachte dan nog wel kinderen krijgen?

misschien heeft het dan wel helemaal geen zin om je kinderen christelijk op te voeden, misschien zijn ze wel helemaal niet uitgekozen!

en als GOD het leven aan een kind schenkt, zou HIJ het dan scheppen met de gedachte om het voor eeuwig verloren te laten gaan? ik denk het niet, want dan zou alle verantwoording bij GOD liggen en dan kan je de tekst "bekeerd u" ook wel uit je bijbel schrappen!

we hebben zelf alle verantwoordelijkheid of we GODS offer willen aannemen of dat we HEM verwerpen.

Want alzo lief heeft GOD de wereld gehad, dat HIJ zijn enig geboren zoon gegeven heeft, opdat een ieder!!!! :!: die in hem gelooft niet verloren gaat maar het eeuwige leven heeft.
Laatst gewijzigd door marcel081276 op 27 jul 2004 17:34, 1 keer totaal gewijzigd.

marcel081276
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor marcel081276 » 27 jul 2004 17:33

HenkG schreef:Ik heb even wat door dit onderwerp heen gebladerd, omdat ik benieuwd was naar de kijk van de mensen op uitverkiezing. Dit heeft vooral te maken met mijn overtuiging dat de uitverkiezing vaak verkeerd opgevat wordt. Ook nu merk ik weer dat uitverkiezing welhaast gezien wordt als het willekeurig uit de prullenbak halen van allerlei proppen papier (zo werd het eens door iemand (een tegenstander van het idee uitverkiezing) genoemd in een gesprek over uitverkiezing).

Ik heb toen de vergelijking verlegd naar een moeras waarin we met zijn allen dreigen weg te zakken. En daarboven houdt God Zijn arm gestrekt. Wij mensen kunnen deze hand beetpakken om uit het moeras getrokken te worden.

De uitgestrekte arm is Gods Zoon Jezus. God wil ieder van ons behouden die zich vastklampt aan Jezus. Dat is de uitverkiezing. Geen specifieke namen dus, maar gewoon ieder die echt gelooft in Jezus en met Hem een relatie aangaat.

Of je uiteindelijk ook behouden wordt, hangt dus niet van God af, want Hij strekt Zijn arm uit, maar van de mens zelf. Wat doe jij? Klamp jij je vast aan Jezus?

Ik hoop dat dit voor een ieder een verhelderend licht werpt op de uitverkiezing.

AMEN :!: :!: henkG

Terug naar “Archief”