Jv. Slooten
je bedoelt de gelijkenis van het zuurdesem?
dat is reeds uitstekend uitgelegd door Wilsophie, dus herhaling lijkt me niet nodig.
overigens is zuurdesem in ALLE gevallen negatief.
Moderator: Moderafo's
En waarom dan toch afzonderlijk noemen? Welnu omdat de sadduceeen niet volkomen gelijk waren als de farizeeen. Er zaten verschillen qua tradities tussen beiden. Juist omdat ze verschillend waren, worden ze allebei genoemd. Zuurdesem wordt in deze tekst niet voor niets nader gespecificeerd tot het zuurdesem van de farizeen en het zuurdesem van de herodianen. Als het precies gelijk was, dan was dat immers niet nodig (laat staan het aanwijzen wiens zuurdesem het is). Dan had er alleen zuurdesem gestaan, maar dat staat er niet.Wilsophie schreef:Absoluut, dus toch maar 1 soort van zuurdesem en niet meerdere?
Tuurlijk wel, het ging om de leringen van deze twee partijen uit die tijd. En die zijn niet gelijk.Wilsophie schreef:Ik word hier een beetje moe van ....de Bijbel kent vele malen een hendiadys en dat wil juist zeggen dat het niet om verschillende zaken gaat maar om hetzelfde.
Als Titus zegt dat wij verwachten De God en Zaligmaker en de Here Jezus Christus dan is dat een hendiadys, in onze taal zou je kunnen zeggen, "namelijk". Zo ook in het geval van het zuurdesem. En nu houd ik ermee op want je wilt niet onderkennen dat zuurdesem gewoon zuurdesem is. En geen twee soorten, dat heeft nog nooit iemand zo gelezen.
Appels en goudreinetten zijn allemaal vruchten, maar goudreinetten blijven appels en zijn geen andere dingen.
En beiden zijn vruchten. Beetje breder leren denk beste man. Maar ik ga er echt niet meer op in.
Natuurlijk waren er verschillende tradities, tussen deze mensen....maar dat zegt toch niets over het zuurdesem?
Wilsophie schreef:Nog een keer dan. Zuurdesem staat voor zonde of verderf of het kwaad, maar ik beperk me tot de zonde.
Stelen en moorden en liegen en ongeloof is zonde. Dat zijn verschillende daden, maar het blijft toch zonde?
Zuurdesem is een type van dat wat zuurt en opblaast en vermeerdert en gas vormt.
Het heeft ergens een effect op. De dwaling van de Farizeeërs en de Sadduceeërs en de Herodianen is een dwaling verschillend van aard. Ik heb die verschillen ook benoemd, echter het blijft een dwaling.
Een zeer ernstige dwaling en de effecten die er zijn werken allemaal een kwaad uit dat zich tegen de leer van de Schrift keert. Daar gaat het toch om? Zelfs als het 2 zuurdesemmen zijn dan nog doet het niets af aan het effect van zuring of dwaling. Waar maak je toch een punt van. Je lijkt wel een prediker die de ander op het verkeerde been wil zetten, blijf je bij je punt dat zuurdesem staat voor het evangelie dat de wereld door gaat als een bol deeg vol van gist?
Jvslooten schreef: Ik vind het daarentegen wel jammer dat je Augustinus er weer bij haalt.. Augustinus heeft enorm veel betekend voor God en Zijn Koninkrijk, en toch krijg ik af en toe het idee dat enkelen hier een heuse kruistocht tegen hem begonnen zijn.
Wilsophie schreef:De term Het koninkrijk van de hemelen komt uitsluitend in Mattheus voor. Het was de prediking van Johannes de Doper.
Het koninkrijk der hemelen is het koninkrijk dat vanuit de hemel op aarde zal opgericht worden. Echter niet in Amerika of Europa, niet in Nederland of België, maar in 'het land' , dat is in de Bijbel: het land Israël. "Gelukkig wie nederig van hart zijn, want voor hen is het koninkrijk van de hemel. Gelukkig de treurenden, want zij zullen getroost worden. Gelukkig de zachtmoedigen, want zij zullen het land bezitten." (Mattheüs 5:3-5)
De NBG had hier ten onrechte: "Zalig de zachtmoedigen, want zij zullen de aarde beërven."
Je wijkt in je uitleg helemaal af van de letterlijke tekst. Eerst neem je een paar woorden letterlijk. Dan kom je met een menselijke theorie en koppel je helemaal niets meer terug op de Bijbel, alleen selectief dat het je verhaal ondersteund, maar het geheel weet je niet in overeenstemming te brengen.Wilsophie schreef:Nog een keer dan. Zuurdesem staat voor zonde of verderf of het kwaad, maar ik beperk me tot de zonde.
Stelen en moorden en liegen en ongeloof is zonde. Dat zijn verschillende daden, maar het blijft toch zonde?
Zuurdesem is een type van dat wat zuurt en opblaast en vermeerdert en gas vormt.
Het heeft ergens een effect op. De dwaling van de Farizeeërs en de Sadduceeërs en de Herodianen is een dwaling verschillend van aard. Ik heb die verschillen ook benoemd, echter het blijft een dwaling.
Een zeer ernstige dwaling en de effecten die er zijn werken allemaal een kwaad uit dat zich tegen de leer van de Schrift keert. Daar gaat het toch om? Zelfs als het 2 zuurdesemmen zijn dan nog doet het niets af aan het effect van zuring of dwaling. Waar maak je toch een punt van. Je lijkt wel een prediker die de ander op het verkeerde been wil zetten, blijf je bij je punt dat zuurdesem staat voor het evangelie dat de wereld door gaat als een bol deeg vol van gist?
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten