Wíl God mensen bekeren?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

elbert
Moderator

Re: Wíl God mensen bekeren?

Berichtdoor elbert » 12 mar 2012 20:38

Het lijkt me beter om over de kerkelijke tucht een apart topic te openen en hier verder te gaan over bekering.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 27 jun 2012 18:43

Ja!!
'Want dat is goed en aangenaam voor GOD, ONZEN ZALIGMAKER; WELKE WIL, DAT ALLE MENSEN ZALIG WORDEN, en tot kennis der waarheid komen.' (1 Timoteüs 2:3-4)

maaarten

Berichtdoor maaarten » 29 jun 2012 15:18

EDIT: Vergeet maar wat ik hier had gepost, ik reageerde puur op één enkele uitspraak inplaats van op het topic, dit topic gelezen hebbend denk ik dat ik beter mijn mond had kunnen houden. (Klopt het dat ik mijn bericht niet kan verwijderen?)

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 29 jun 2012 19:26

Wil God mensen bekeren?
De mens moet zichzelf omkeren tot God en dan geeft God nieuw leven en dat heet wedergeboorte.
Wil God mensen doen wedergeboren. Jazeker maar op grond van het feit dat de mens zich bekeert of anders gezegd, op grond van geloof.

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 30 jun 2012 09:16

Helemaal mee eens, Willsophie!
Bekeren is 'zich in antwoord omkeren': er gaat een roep uit van God, en de mens wordt geacht daar op te reageren. Dus geen passief afwachten of bidden dat God je bekeert.
De gedachte dat God je moet bekeren, komt onder meer door een foute vertaling van Jer. 31:18 'Bekeer mij, opdat ik mij bekere.' Het woord dat daar vertaald wordt met 'bekeren' (sjoew) staat bijvoorbeeld ook in vers 16 en 17, waar het vertaald is met 'terugkomen'. (HSV) In vers 21 wordt 'sjoew' vertaald met 'keer terug'.
Het thema hier is de terugkeer van Efraim, niet een bede van Jeremia tot bekering.
Je zou vers 18 kunnen vertalen met: 'Breng mij bij U terug, laat mij terugkeren. (vers 19) Ik ben tot inkeer gekomen.' Hetzelfde thema lees je in Zach.1 :3 'Keer terug naar Mij, spreekt de Here van de legermachten, dan zal Ik naar u terugkeren, zegt de Here van de legermachten.'
Laatst gewijzigd door Boaz op 01 jul 2012 20:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 30 jun 2012 15:38

OOOO je noemt Ephraim en daarover valt zoveel te zeggen in het kader van de Gemeente die God nu roept voor Zijn Naam.
Verder zijn we het eens.

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 30 jun 2012 18:19

Kan je dat toelichten? We gaan toch niet aan vervangingstheologie doen he?! Efraim staat voor de tien stammen van Israel..

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 02 jul 2012 18:43

Dat is te zeggen, want gelovigen uit deze bedeling zijn reeds geoordeeld en komen voor de rechterstoel van Christus om loon weg te dragen zoals Paulus dat zegt.
Wij zijn niet meer onder welk oordeel danook.

Die theologen of pausen of kardinalen of hoe ze heten mogen die de opstanding van Christus loochenen zoals ik onlangs hoorde van een zeer gerenommeerde theoloog zijn dus niet wedergeboren en verschijnen voor de Witte Troon en daar heb je wel wat uit te leggen.
De Witte Troon is pas aan de orden ten tijde van de Jongste Dag. De Rechterstoel van Christus is voor de gelovigen van nu veel eerder aan de orde.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 02 jul 2012 20:04

Wilsophie schreef:Dat is te zeggen, want gelovigen uit deze bedeling zijn reeds geoordeeld en komen voor de rechterstoel van Christus om loon weg te dragen zoals Paulus dat zegt.

Die theologen of pausen of kardinalen of hoe ze heten mogen die de opstanding van Christus loochenen zoals ik onlangs hoorde van een zeer gerenommeerde theoloog zijn dus niet wedergeboren en verschijnen voor de Witte Troon en daar heb je wel wat uit te leggen.
De Witte Troon is pas aan de orden ten tijde van de Jongste Dag. De Rechterstoel van Christus is voor de gelovigen van nu veel eerder aan de orde.

Wij liggen nog steeds onder het oordeel Wilsophie!
En lees eens de Bijbel, met kanttekeningen ipv websites van evangelisten die je bedriegen voor de eeuwigheid!

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 02 jul 2012 20:08

Kan iemand mij eens uitleggen waar ik de heilige kanttekeningen kan terugvinden? En wie heeft die geschreven? Ik kom het namelijk overal tegen, die kanttekeningen, en ben nu wel nieuwsgierig geworden. Is dat net zoiets als de HC?
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 02 jul 2012 20:11

Katlheen schreef:Kan iemand mij eens uitleggen waar ik de heilige kanttekeningen kan terugvinden? En wie heeft die geschreven? Ik kom het namelijk overal tegen, die kanttekeningen, en ben nu wel nieuwsgierig geworden. Is dat net zoiets als de HC?

Nee, het zijn de voetnoten, in dit geval stonden ze oorspronkelijk in de kantlijn, van de vertalers.
Via http://www.statenvertaling.net kun je er komen.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 02 jul 2012 20:13

Wilsophie schreef:Dat is te zeggen, want gelovigen uit deze bedeling zijn reeds geoordeeld en komen voor de rechterstoel van Christus om loon weg te dragen zoals Paulus dat zegt.

En hoe lees je dan Hebreën 9:27:
En gelijk het den mensen gezet is, eenmaal te sterven, en daarna het oordeel;

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 03 jul 2012 07:12

Er zijn hier wat berichten weggehaald. Wie iets wil zeggen over theologen, moet zich ook bedenken dat iedereen die in het openbaar iets zegt over God en godsdienst, zich als theoloog presenteert.
En dan nu weer (ontopic) verder over bekering.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 03 jul 2012 08:17

Er zijn hier wat berichten weggehaald. Wie iets wil zeggen over theologen, moet zich ook bedenken dat iedereen die in het openbaar iets zegt over God en godsdienst, zich als theoloog presenteert.
En dan nu weer (ontopic) verder over bekering.

Heel scherp elbert :lol:

Dus als je het evangelie wil vertellen aan ongelovigen, moet je een theoloog zijn!
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 03 jul 2012 12:54

schaapje schreef:[quote ]Er zijn hier wat berichten weggehaald. Wie iets wil zeggen over theologen, moet zich ook bedenken dat iedereen die in het openbaar iets zegt over God en godsdienst, zich als theoloog presenteert.
En dan nu weer (ontopic) verder over bekering.[/quote ]
Heel scherp elbert :lol:

Dus als je het evangelie wil vertellen aan ongelovigen, moet je een theoloog zijn!

Jazeker. Theoloog betekent Godgeleerde... Als je dat niet bent, wat wil je dan aan een ander vertellen?

Terug naar “Archief”