Joepie, ik ben in de zomer van 2007 naar Rwanda geweest. De regering aldaar verlangt van buitenlanders dat zij een inenting tegen gele koorts hebben, anders krijgen zij geen visum en dus geen toegang tot dat land. De mensen in dat land behoren tot de armste ter wereld en zijn vatbaar voor onder andere gele koorts. Stel nou dat ik niet ingeënt zou zijn en die ziekte onder de leden zou hebben, dan zou ik een bron van besmetting kunnen zijn, zowel in Rwanda als bij thuiskomst in Nederland.
Waarom worden mensen gevaccineerd? Omdat een vaccin een zekere werking heeft. Anders worden mensen namelijk niet gevaccineerd. Vaccins worden niet uitgedeeld omdat ze zo leuk zijn (juist niet, ik haat spuiten), maar omdat ze nuttig zijn.
Wat betreft het sparen en verzekeren: inderdaad, een zinloze discussie - met jou. Jij wilt niet inzien dat het één aan het ander gerelateerd is. Niet voor niets heeft er branchevervaging tussen banken en verzekeraars plaatsgevonden. Verzekeren is gewoon een bijzondere vorm van sparen. Sparen tegen bijzondere voorwaarden. Wil je dat niet inzien, dan snap je blijkbaar de materie niet.
Ik moet wel eens denken aan een mop die elders op dit forum een keer is geplaatst.
Een passagier op een schip valt overboord en dobbert rond.
Er komt een reddingsboot naar de drenkeling toe, maar de drenkeling weigert hulp: "God zal mij redden."
Vervolgens komt er nog een reddingsboot op de drenkeling af, maar weer weigert de drenkeling hulp: "God zal mij redden."
Tenslotte werpt de kapitein een reddingsboei naar de drenkeling toe, maar deze weigert opnieuw: "God zal mij redden."
De drenkeling zakt en belandt uiteindelijk op de zeebodem - zij het onbewust, want hij is inmiddels overleden.
Boven gekomen vraagt de drenkeling: "Ik heb de hele tijd op u vertrouwd en ik ben toch nog jammerlijk verdronken."
Het antwoord luidt: "Ik heb twee reddingsboten en een reddingsboei laten komen, maar je weigerde alle hulp".
Reddingsboeien, verzekeringen, reddingsboten en vaccins.
Bepaalde ziektes zijn middels vaccinatieprogramma's bijna van de aarde weggevaagd. Hoe kan het toch zijn dat er nog steeds mensen zijn die deze vaccinaties afkeuren. Willen zij dan dat er weer miljoenen mensen tragisch omkomen door ziektes die eenvoudig middels een prik te bestrijden zijn? Dat is geen vertrouwen op God, dat is gevaarlijke dwaasheid.