Grote gezinnen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

garry
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor garry » 24 nov 2003 21:45

Ik kom uit een gezin met 8 kinders en we kunnen het goed met elkaar vinden. Maar om nou te zeggen dat God je zoveel kinderen schenkt als je aankunt, dat geloof ik niet. Ik zie net teveel om me heen dat ouders met schrik constateren dat er wéér een kleine onderweg is, terwijl het al zo moeilijk gaat. Ik denk daarom dat elk stel hierin een eigen verantwoordelijkheid heeft en ook bewust mag, nee, zelfs MOET kiezen.

garry

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 25 nov 2003 09:24

essieee schreef:
trijntjejohanna schreef:
essieee schreef:Ik kom ook uit een groot gezin van acht kinderen. Helaas leeft de oudste niet meer. Daarom doet het me altijd pijn als er negatief gereageerd word als ik zeg dat we met 7 kinderen zijn, het zouden er zelfs acht kunnen wezen.

bij ons zouden het er eigenlijk ook 8 zijn....

Als je eens wat gedachten daarover wilt uitwisselen wat heeeel pijnlijk is sta ik daar voor open.

bij ons heeft het 8e kindje nooit geleeft... het is ong 2 jaar geleden gebeurt.. je hebt er nu een dubbel gevoel bij.. aan de ene kant is het gezin compleet.. maar aan de andere kant mis je wel wat... het kindje is geboren toen mijn moeder iets van 14 week zwanger was.. nog superklein dus.. maar alles zat er aan.. het was een kindje .. zo compleet.... maar absoluut niet levensvatbaar natuurlijk

maar het meest erge vind ik nog wel dat bijv. de overburen zeiden toen ze het hoorden: wilden ze er nog één dan?!?!? of dat anderen zeiden: ach jullie hebben er toch al 7..... :cry: :cry: dan denk ik: ja en??, ook dit kindje was welkom......

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 25 nov 2003 16:21

trijntjejohanna schreef:
bij ons heeft het 8e kindje nooit geleeft... het is ong 2 jaar geleden gebeurt.. je hebt er nu een dubbel gevoel bij.. aan de ene kant is het gezin compleet.. maar aan de andere kant mis je wel wat... het kindje is geboren toen mijn moeder iets van 14 week zwanger was.. nog superklein dus.. maar alles zat er aan.. het was een kindje .. zo compleet.... maar absoluut niet levensvatbaar natuurlijk

maar het meest erge vind ik nog wel dat bijv. de overburen zeiden toen ze het hoorden: wilden ze er nog één dan?!?!? of dat anderen zeiden: ach jullie hebben er toch al 7..... :cry: :cry: dan denk ik: ja en??, ook dit kindje was welkom......

Wat vreselijk voor jullie allemaal, en wat kunnen mensen toch bot reageren, he? Een van onze kinderen een dochter is als baby overleden, en wij kregen ook van die idiote reacties, en helemaal toen ik gelijk weer zwanger was, gingen mensen tegen mij zeggen: als je maar niet denkt dat je je overleden dochtertje kunt vervangen, zo dom :x
Jullie hebben gewoon 8 kinderen, waarvan er nog 7 bij jullie zijn, zo zie ik het. Mensen die het niet hebben meegemaakt, snappen dat niet (gelukkig voor hun), maar al heb je 14 kinderen, als er 1 overlijdt, blijft dat even vreselijk, of je er nou 14 hebt of 4. Je houdt van al je kinderen even veel......... en voor de broertjes en zusjes is het ook zo erg, en dat snappen mensen al helemaal niet.........
Trek je er maar niks van aan, van die reacties, jou kleine broertje of zusje is in de hemel dicht bij Jezus, dat weet ik zeker!

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 26 nov 2003 16:38

Boely schreef:Ik kom ook uit een gezin van 8 kinderen... en het is super gezellig... al die kleine gezinnen is alleen maar het resultaat van verdere individualisering!

ik wil nog graag een reactie op alle reacties van anderen en mij hierop....

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 26 nov 2003 18:34

trijntjejohanna schreef:
essieee schreef:
trijntjejohanna schreef:
essieee schreef:Ik kom ook uit een groot gezin van acht kinderen. Helaas leeft de oudste niet meer. Daarom doet het me altijd pijn als er negatief gereageerd word als ik zeg dat we met 7 kinderen zijn, het zouden er zelfs acht kunnen wezen.

bij ons zouden het er eigenlijk ook 8 zijn....

Als je eens wat gedachten daarover wilt uitwisselen wat heeeel pijnlijk is sta ik daar voor open.

Ja vreselijk! Mijn oudste broer was 6 toen hij stierf. Toen mijn 4-e broertje erna kwam zeiden mensen ook, fijn dan heb je er een andere voor terug. Helaas dat is onmogelijk!

Boely
Mineur
Mineur

Berichtdoor Boely » 26 nov 2003 23:15

Mensen, sorry dat ik mensen gekwetst hebt. Maar ik ben een beetje algemeen econoom. Uhm.. het is een feit dat over het hele land in de loop der tijd de gezinnen sterk kleiner geworden zijn... een reden daarvoor is denk ik de verdergaande individualisering!

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 26 nov 2003 23:18

Boely schreef:Mensen, sorry dat ik mensen gekwetst hebt. Maar ik ben een beetje algemeen econoom. Uhm.. het is een feit dat over het hele land in de loop der tijd de gezinnen sterk kleiner geworden zijn... een reden daarvoor is denk ik de verdergaande individualisering!

dank je voor je antwoord.......

het heeft ook bij mensen wel te maken met individualisering.. dat klopt ook wel.. maar het is dus lang niet altijd zo

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 27 nov 2003 18:34

Zelf had ik ook graag een wat groter gezin gehad, 6 kinderen of zo, maar er kwamen er maar 3 (eigenlijk 4) Dus het is ook een zegen, een groot gezin, niet bij iedereen lukt het........ maar wie weet, ik heb nog kans voor evtentueel een kleintje

caprice

Berichtdoor caprice » 27 nov 2003 23:02

Mariamagdalena schreef:Zelf had ik ook graag een wat groter gezin gehad, 6 kinderen of zo, maar er kwamen er maar 3 (eigenlijk 4) Dus het is ook een zegen, een groot gezin, niet bij iedereen lukt het........ maar wie weet, ik heb nog kans voor evtentueel een kleintje

Niet bij iedereen lukt het? :?

Niet iedereen wordt zo rijk gezegend! :wink:

Pim
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pim » 27 nov 2003 23:20

Ik herken mezelf wel in wat Boely schreef over individualisering. Ik zou namelijk zelf het liefst niet meer dan twee kinderen willen, omdat ik het idee heb dat wanneer je zoveel kinderen hebt, je zoveel tijd in je kinderen oet steken dat je zelf geen tijd meer hebt om je carriere uit te bouwen en zelf wat leuke dingen te doen. Nogmaals, dat is mijn beeld van een groot gezin, ik zeg hier dus absoluut niets negatiefs over grote gezinnen op zich!!!

caprice

Berichtdoor caprice » 27 nov 2003 23:25

Pim schreef:Ik herken mezelf wel in wat Boely schreef over individualisering. Ik zou namelijk zelf het liefst niet meer dan twee kinderen willen, omdat ik het idee heb dat wanneer je zoveel kinderen hebt, je zoveel tijd in je kinderen oet steken dat je zelf geen tijd meer hebt om je carriere uit te bouwen en zelf wat leuke dingen te doen. Nogmaals, dat is mijn beeld van een groot gezin, ik zeg hier dus absoluut niets negatiefs over grote gezinnen op zich!!!

Gaat het in dit leven dan om carriere maken en groot worden? Dat kan niemand meenemen bij de dood!

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 28 nov 2003 06:56

caprice schreef:
Pim schreef:Ik herken mezelf wel in wat Boely schreef over individualisering. Ik zou namelijk zelf het liefst niet meer dan twee kinderen willen, omdat ik het idee heb dat wanneer je zoveel kinderen hebt, je zoveel tijd in je kinderen oet steken dat je zelf geen tijd meer hebt om je carriere uit te bouwen en zelf wat leuke dingen te doen. Nogmaals, dat is mijn beeld van een groot gezin, ik zeg hier dus absoluut niets negatiefs over grote gezinnen op zich!!!

Gaat het in dit leven dan om carriere maken en groot worden? Dat kan niemand meenemen bij de dood!

kinderen kan je ook niet meenemen :wink:

Pim
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pim » 01 dec 2003 17:01

Caprice, de vraag is niet wat de zin van het leven is, wat je al dan niet mee kan nemen bij de dood, maar de topic gaat over het hebben van een groot gezin. En ik weet ook heus wel dat je geld niet mee kan nemen, net zo min als kinderen overigens, ik gaf alleen aan dat bij het moeten maken van een keuze tussen kinderen en carriere, mijn voorkeur naar carriere uitgaat.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 02 dec 2003 12:10

trijntjejohanna schreef:
caprice schreef:

kinderen kan je ook niet meenemen :wink:

Als je kinderen christen zijn, zie je ze later wel weer terug. Daarom zou mijn grootste angst ook zijn dat m'n kinders (als ik ze later mag krijgen) geen christen zijn, omdat je dan niet weet waar ze terecht zullen komen.

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 02 dec 2003 12:49

Zo wie een kind ontvangt in Mijn Naam, die ontvangt Mij!
Kinderen zijn een zegen op je huwelijk. God heeft ons de opdracht gegeven ons te vermenigvuldigen. God zegent het als je daar naar luistert.
Pim, ik vind het echt erg dat je voor een carriere gaat. Dat is niet wat God van ons vraagt. Als je carriere wilt maken, dan moet je daar veel tijd en energie insteken. Vaak gaat dat ten koste van je geloofsleven. Plus dat je geld hebt en daar je vertrouwen op kunt gaan zetten. Carriere maken moet ook niet het doel van ons leven zijn. Daar heeft God ons niet voor geschapen.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

Terug naar “Archief”