Voor alle onbekeerden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joris

Berichtdoor joris » 27 mei 2003 13:52

bekering is iets wat je zelf doet. op het moment dat jij beseft dat je het alleen niet redt, en dat Jezus ook voor jou gestorven is. Dan is een logische stap om je te bekeren(omdraaien van de weg die je liep en achter God aan gaan).

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 27 mei 2003 13:52

trijntjejohanna schreef:maar dan die eerste vraag nog.... want dat snap ik niet precies...

Je kunt zeggen dat je bekeert ben, als je door het geloof zekerheid hebt gekregen dat Jezus jouwn zonden verlost en dat de Vader je als kind heeft aangenomen.

Maar dan nog de wedergeboorte. Ben jij je leven aan het opschonen uit liefde voor God en Zijn werk voor jou?

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 27 mei 2003 13:52

En als je dat doet, dan ben ik dus bekeerd...

maar ik heb hier op de chat een keer gezegd dat ik er zeker van ben dat ik een kind van God ben, dat ik dat zeker weet... nou de reactie van velen was: hoe ik dat wel niet durfde te zeggen!! :|

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 27 mei 2003 14:06

verplaatst
Laatst gewijzigd door Pieter op 27 mei 2003 14:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 27 mei 2003 14:17

trijntjejohanna schreef:En als je dat doet, dan ben ik dus bekeerd...

Nee, dan ben je met de wedergeboorte bezig. Jezus vraagt Nicodemus ook niet om bekeert te worden, maar laat de noodzaak van wedergeboorte zien. Als Nicodemus niet uit de Geest gaat leven en zijn vlees kruisigt, zal hij het koninkrijk der hemelen niet zien. Dat vergeten ger. vrijgem. nog al eens. Je bent in de doop een kind van God geworden. Dat is juist, maar er ligt ook een eis van wedergeboorte. Je moet het vlees en al zijn wereldse "genoegens" kruizigen en een geestelijk leven gaan leiden. Dus weg met de foute tv-programma's. Meer bijbel lezen, meer God loven. Geen wereldse muziek, maar muziek tot eer van God. enz.

En sorry Pieter, ik maak deze discussie ff af. Dit heeft niets met de GG te maken.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 27 mei 2003 14:19

is dat ook niet wat je graag wilt, je leven inrichten tot Gods eer??

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 27 mei 2003 14:22

trijntjejohanna schreef:is dat ook niet wat je graag wilt, je leven inrichten tot Gods eer??

Als dat je diepste wil is, is dat heeeeel mooi!!! En dan ben je absoluut bekeert! Wedergeboorte duurt trouwens een leven lang. Als het goed is, ga je het uit jezelf doen, (In de kracht van God) uit liefde voor God.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 27 mei 2003 14:26

Kaw schreef:
trijntjejohanna schreef:is dat ook niet wat je graag wilt, je leven inrichten tot Gods eer??

Als dat je diepste wil is, is dat heeeeel mooi!!! En dan ben je absoluut bekeert! Wedergeboorte duurt trouwens een leven lang. Als het goed is, ga je het uit jezelf doen, (In de kracht van God) uit liefde voor God.

Dat is wel wat mijn diepste wil is jah, het lukt niet altijd even goed, ik heb wel eens een terugval, zoals na het doen van belijdenis.. toen viel ik in een zwart gat en toen dacht ik: is dit het nou?? ik ben toen veel gaan bidden en gaan lezen en in gaan zien dat Hij mijn Vader is, en dat Jezus voor mijn zonden gestorven is en dat ik graag tot zijn eer wil leven!!

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 27 mei 2003 14:30

trijntjejohanna schreef:
Kaw schreef:

Dat is wel wat mijn diepste wil is jah, het lukt niet altijd even goed, ik heb wel eens een terugval, zoals na het doen van belijdenis.. toen viel ik in een zwart gat en toen dacht ik: is dit het nou?? ik ben toen veel gaan bidden en gaan lezen en in gaan zien dat Hij mijn Vader is, en dat Jezus voor mijn zonden gestorven is en dat ik graag tot zijn eer wil leven!!

God wilde je wat leren denk ik. Abraham kreeg een beproeving. Ons geloof wordt ook vaak beproeft of aangevochten. Soms vallen we, maar in God kunnen we altijd weer opstaan. God laat geen van Zijn kinderen verloren gaan.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 27 mei 2003 14:31

Soms vallen we? Altijd vallen we... :S

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 27 mei 2003 14:36

Kaw schreef:
God wilde je wat leren denk ik. Abraham kreeg een beproeving. Ons geloof wordt ook vaak beproeft of aangevochten. Soms vallen we, maar in God kunnen we altijd weer opstaan. God laat geen van Zijn kinderen verloren gaan.

Mijn wijkouderling had me er ook al voor gewaarschuwd. Hij zei: ik merk het bij heel veel mensen, die verwachten in een keer heel veel na het doen van openbare geloofsbelijdenis en dan blijkt dat het helemaal niet zo anders is eigenlijk.....

ik heb na mijn belijdenis doen hierover ook een mooi gedicht gekregen van een gemeentelid:

Belijdenis doen

Je zat wat onwennig op de voorste stoel
en zei 'Ja' op wat de Heer je vroeg.
Je keek licht verbaasd, want vreemd genoeg
bleef je je precies hetzelfde voelen

Je had zo gedacht dat er iets zou gebeuren
dat eensklaps alles anders worden zou
dat na je jawoord, na je eed en trouw
de hemel feitelijk moest open scheuren

Je had niet in de gaten
Dat Jezus al die tijd al bij je stond
en zelf het 'ja' gelegd had in je mond
zodat je het niet eens meer kon laten

Maar wat een troost is het dat we mogen weten dat God niet een van zijn kinderen verloren laat gaan!!

Lenneke
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Lenneke » 27 mei 2003 14:40

bedankt allemaal voor jullie reacties.
joris, ik heb heel veel aan die reacties, weet je. ik denk vaak dat ik geen goede relatie met God heb omdat ik niet echt een relatie voel. ik geloof ik God, maar wil een betere relatie met Hem. ik moet gewoon nog veel meer bijbellezen en bidden denk ik, als ik dat wil krijgen. en veel meer vertrouwen op Hem

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 27 mei 2003 16:08

Om hier van inlegkunde te spreken, is ronduit belachelijk, surfer! Deze vrouw geloofde! Als je dit al inlegkunde noemt, welke schriftgedeelten kunnen we dan nog wel geestelijk uitleggen?!
Jazeker geloofde ze dat Jezus haar genezen kon, maar we lezen niks over ellendebesef. Dat leg jij er wel in!

Quote:
Welke man zegt tegen zijn vrouw, ik houd zielsveel van je, ook al ben je het niet waard? Het laatste is tegenstrijdig met het eerste. Als die man dat zegt, kun je dan nog van liefde spreken?

Dit is een krachteloos argument. De liefde tussen man-vrouw is van een geheel andere orde dan de liefde tussen mens-Christus/God. In deze laatste relatie is er sprake van een verlorene en een Verlosser. Je kunt de liefde tussen man-vrouw wel als beeld gebruiken, maar niet op deze manier.
Wel degelijk, alleen zie jij dat niet. Die liefde is niet van een andere orde, ik haal mijn posting over waarheid nog even aan, want voor liefde geldt hetzelfde: de menselijke liefde is rechtstreeks afkomstig van God. Bedenk, de mens is geschapen naar God's beeld en gelijkenis.

joris

Berichtdoor joris » 27 mei 2003 22:37

Lenneke schreef:bedankt allemaal voor jullie reacties.
joris, ik heb heel veel aan die reacties, weet je. ik denk vaak dat ik geen goede relatie met God heb omdat ik niet echt een relatie voel. ik geloof ik God, maar wil een betere relatie met Hem. ik moet gewoon nog veel meer bijbellezen en bidden denk ik, als ik dat wil krijgen. en veel meer vertrouwen op Hem

tis ook moeilijk he om dat te voelen. God kan je namelijk niet zomaar even vast pakken. Vergeet ook vooral niet te danken, lenneke, voor alles wat GOd je nu al geeft. Doe het rustig aan, bidt tot God voordat je gaat lezen en vraag Hem of Hij je de weg wil wijzen.
FIjn dat je wat aan de reacties hebt.

joepie

Berichtdoor joepie » 28 mei 2003 07:34

Wat ik aanhaalde als tekst was niet om te zeggen dat je iets eerst moet hebben voor je bekeerd kunt worden. Maar dat het wel degelijk ellende kennis vraagt om het offer van Christus ten volle aan te nemen. En om te beseffen wat een groot offer dat was, en hoe groot God is dat Hij dat je zomaar geeft! Uit genade mag je door Christus schoongewassen voor zijn troon staan. Machtig God hebben wij!

Bij de één zal er eerst ellende kennis zijn en bij de ander komt dat steeds meer naar voren doordat het geloof verdiept. Volgens mij maakt de volgorde niks uit. Voor mij was het door die tekst juist duidelijk dat ik gans onbekwaam ben tot enig goed en geneigd tot alle kwaad en dat ik het offer van Christus heel hard nodig had. En Zijn offer werd me steeds duidelijker. Dus ik ging mijn ellende steeds meer kennen.
Daardoor ook mijn verlossing steeds meer waarderen.
Ik ben opgevoed in het geloof. En bij mijn geboorte zei God tegen mij: Je bent van Mij. Ik wil in je wonen en zal voor je zorgen.
Ik ben je Vader. En als kind geloofde ik als een kind. Dat was gewoon zo. Niks moeilijke toestanden met ellende kennis. God was mijn Vader!
En staat er niet in de Bijbel dat je moet geloven als een kind?!
Dat als je tot het verstand gekomen bent de weg naar je Vader moeilijker is. Omdat je denkt dat je alles tenslotte zelf moet kunnen, je niet meer in vol vertrouwen jouw hand zomaar in Zijn hand durft te leggen.
Maar het mag dus nog steeds. Ook zonder ellende kennis ben je een kind van de Vader.
Maar het is goed te weten dat Hij niet gestorven is voor mensen zonder zonde, die de vergeving niet nodig hebben, maar voor ons zondaars.
En hoe groot dan je ellende kennis moet zijn? Geloof niet dat daar door ons mensen een maatstaf voor aan te leggen is.

Terug naar “Archief”