De Pil

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Pastafarian
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Pastafarian » 04 apr 2007 20:44

De pil doodt het embryo niet, het vertraagt zijn transport naar de baarmoeder waardoor het niet kan innestelen, en als gevolg daarvan sterft. Het eindresultaat is echter hetzelfde: je wordt niet zwanger, wat wel zo fijn is van een product wat dit als doel stelt.
"The Bible is like a person, and if you torture it long enough, you can get it to say almost anything you’d like it to say"
--Rev. Dr. Francis H. Wade

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 04 apr 2007 21:44

Maar ik begrijp dat de bevruchting wel plaats vindt

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 04 apr 2007 21:49

Oké, de meeste mensen (refo's) hier zijn tegen het gebruik van de morning-after pil, omdat deze abortief werkt. Het is doden van de bevruchte eicel. Nu lees ik hier dat de gewone pil ook zo kan werken. Is het dan nog verantwoord om de pil te slikken?

Als je hem ongeveer binnen 5 uur na de gemeenschap inneemt, werkt hij niet abortief. Daarna is de kans groot dat de eicel al bevrucht is en dus werkt hij wel abortief. Althans, dat is wat ik ooit geleerd heb bij maatschappijleer. 8)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 04 apr 2007 21:58

Over welke pil heb je het nu? MA of gewone?

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 04 apr 2007 21:59

Dit is wel weer heel anders als ik altijd begrepen heb van de pil.

Heb ff gegoogled:

Hoe werkt de pil?
Anticonceptie is breed geaccepteerd onder de Nederlandse bevolking. De anticonceptiepil is een zeer betrouwbaar voorbehoedsmiddel. Bij juist gebruik voorkomt de pil in 99,9% van de gevallen zwangerschap. Daarnaast kan de pil om andere redenen worden gebruikt: een onregelmatige en pijnlijke menstruatie kan ermee worden voorkomen, en bij moderne pillen ook puistjes.

Bij (correct) pilgebruik treden de volgende effecten op:
- Remming van de groei van een eicel, waardoor er geen eisprong kan plaatsvinden
- Het slijmvlies van de baarmoedermond wordt dik, stug en daardoor nagenoeg ondoordringbaar voor sperma
- Het slijmvlies van de baarmoederwand verandert, waardoor er vrijwel nooit een eventueel bevruchte eicel kan innestelen

Door deze drieledige werking ontstaat zeer betrouwbare anticonceptie. De anticonceptiepil wordt 21 of 22 dagen per maand geslikt. Daarna volgt een pauzeperiode. Tijdens deze pauzeperiode zal er een onttrekkingsbloeding of menstruatie optreden. Na 6 of 7 dagen, dit hangt af van de soort pil, begint u met een nieuwe strip van 21 of 22 tabletten.

http://www.anti-conceptiepil.nl/informatie.php

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 04 apr 2007 22:09

Aragorn schreef:Over welke pil heb je het nu? MA of gewone?

De MA-pil. Dus niet die pillen die helpen tegen menstruatiepijn en het herstellen van onregelmatige menstruatie, enzo.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 05 apr 2007 07:40

Ik zal toch proberen het uit te leggen.
Als ouders moet je op een gegeven moment je kinderen los laten en respecteren dat ze een eigen mening gaan vormen.
Die kan dan best wel eens anders zijn dan die van jou.
Maar dat is niet erg, zolang als je er open over spreekt.
Dat moeten ouders ook leren. Omgaan met kinderen die wel eens een andere mening hebben dan zij. En dat leren accepteren.
Zolang als kinderen dan hun eigen mening en gedrag verborgen houden kunnen zij dat nooit leren. En dan is het vertrouwen wat er hoort te zijn tussen ouders en kinderen geschaad.

Ik weet nog dat een broer en zijn vrouw de pil gingen gebruiken.
Zij deden dat ook stiekum, zonder open visier zal ik maar zeggen.
Nu vond ik het binnen een huwelijk nog weer anders dan daarvoor, maar dat is mijn persoonlijke mening.
Mijn ouders hadden dat gewoon in de gaten.
En vonden het jammer dat ze er niet gewoon over spraken.
Nu was het in die tijd ook nog moeilijker om met je ouders over zulke dingen te praten dan tegenwordig.
Dat vind ik nu juist de winst van deze tijd, je kan en mag met je ouders open over seksualiteit spreken. Ook al hebben zij dan een andere mening, dan is het goed voor beide partijen om daar niet stiekum over te doen.

Als je dan gezeur krijgt, zou ik die voor lief nemen.
Zolang als jij je ouders goed kunt uit leggen waarom jij er anders over denkt is dat helemaal niet erg. Ik krijg het idee dat de meeste het niet vertellen omdat ze eigenlijk niet goed weten te verwoorden waarom zij vinden dat het wel moet kunnen of gewoon mag.
Als dat zo is, dan zou je er eigenlijk ook niet aan moeten beginnen.
Pas als je zelf ten volle verzekerd bent dat het goed is, moet je iets doen.

Verder nog een kleine toevoeging voor de dames die de pil gebruiken als mensturatie regelaar en om b.v. minder pijn te hebben.
Weten jullie dat er ook een middel is wat net zo goed gebruikt kan worden en wat niet als voorbehoedsmiddel dient?
Gewoon de Cyclocur?
Waarom slikken jullie die dan eigenlijk niet?

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 05 apr 2007 07:44

Smurffie schreef:
Aragorn schreef:Over welke pil heb je het nu? MA of gewone?

De MA-pil. Dus niet die pillen die helpen tegen menstruatiepijn en het herstellen van onregelmatige menstruatie, enzo.

Nee, de gewonen anticonceptie pil kan wel degelijk ook abortief werken.
Zie punt drie van het gegooglede. Als één en twee falen en er toch een bevruchting plaats vind.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 05 apr 2007 08:02

Verder nog een kleine toevoeging voor de dames die de pil gebruiken als mensturatie regelaar en om b.v. minder pijn te hebben.
Weten jullie dat er ook een middel is wat net zo goed gebruikt kan worden en wat niet als voorbehoedsmiddel dient?
Gewoon de Cyclocur?

Omdat ik hem ook nog slik tegen acné. Daarom.
pobody's nerfect

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 05 apr 2007 08:12

Ik vind het niet nodig dat mijn ouders weten wat voor voorbehoedsmiddel wij gebruiken, als wij die gebruiken.

Eigenlijk praat ik met mijn moeder nooit over sexualiteit, eerder met een vriendin. Dat is natuurlijk net hoe je bent, ik kan echt wel goed met haar overweg, daar niet van. Maar dit vind ik een privé zaak, net als ik niet hoef te weten of hun het nog wel eens doen met elkaar.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 05 apr 2007 08:13

Jo'tje schreef:
Gewoon de Cyclocur?

Omdat ik hem ook nog slik tegen acné. Daarom.

Daar helpt die ook bij...

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 05 apr 2007 08:14

tante-tortel schreef:Ik zal toch proberen het uit te leggen.
Als ouders moet je op een gegeven moment je kinderen los laten en respecteren dat ze een eigen mening gaan vormen.
Dat moeten ouders ook leren. Omgaan met kinderen die wel eens een andere mening hebben dan zij. En dat leren accepteren.
Zolang als kinderen dan hun eigen mening en gedrag verborgen houden kunnen zij dat nooit leren. En dan is het vertrouwen wat er hoort te zijn tussen ouders en kinderen geschaad.

Klinkt mooi, maar zo ideaal is het in de praktijk vaak niet. Er zijn nog altijd genoeg ouders die spontaan een hartverzakking zouden krijgen als ze zouden weten dat hun kinderen aan seks doen en ik ben niet degene die dat op z'n geweten wil hebben. Ze zullen misschien uiteindelijk wel accepteren dat het zo is, maar het nooit begrijpen of goedkeuren en er alleen maar verdrietig over zijn. Dan is de winst van zo'n open houding nihil - behalve dat het voor jezelf fijn voelt om lekker overal over te kunnen praten.

En dat nog los van het feit dat ik gewoon niet zoveel zin heb m'n seksleven met m'n ouders te bespreken. Die hebben daar weinig mee te maken en ook niet met de vraag of je (al dan niet binnen het huwelijk) de pil gebruikt. Wellicht wist je broer al wel wat voor reactie er zou komen als hij het zou vertellen?

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 05 apr 2007 08:41

MrSokkie schreef:
tante-tortel schreef:Daarbij heb je ook pillen waarbij het ook nog mogelijk is dat er een eitje bevrucht wordt, die dan door de pil niet kan innestelen.
Dus afgevoerd wordt.
En ik denk dat je die niet kunt gebruiken als Christen.

Dat hangt er maar vanaf op welk moment dat je gelooft dat God het zieltje invoegt.

Inderdaad. Een tijdje geleden had ik het hierover met een paar mensen. Adam werd tot leven gewekt toen God hem de adem inblies. Bij baby's is het begin van het leven dus misschien wel op het moment dat ze voor het eerst ademen, bij de geboorte. Dus bij een abortus haal je een stukje moeder weg, die heeft er dan ook last van, zo concludeerden we.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 05 apr 2007 08:43

Aragorn schreef:
tante-tortel schreef:Ik zal toch proberen het uit te leggen.

Klinkt mooi, maar zo ideaal is het in de praktijk vaak niet. Er zijn nog altijd genoeg ouders die spontaan een hartverzakking zouden krijgen als ze zouden weten dat hun kinderen aan seks doen en ik ben niet degene die dat op z'n geweten wil hebben. Ze zullen misschien uiteindelijk wel accepteren dat het zo is, maar het nooit begrijpen of goedkeuren en er alleen maar verdrietig over zijn. Dan is de winst van zo'n open houding nihil - behalve dat het voor jezelf fijn voelt om lekker overal over te kunnen praten.

En dat nog los van het feit dat ik gewoon niet zoveel zin heb m'n seksleven met m'n ouders te bespreken. Die hebben daar weinig mee te maken en ook niet met de vraag of je (al dan niet binnen het huwelijk) de pil gebruikt. Wellicht wist je broer al wel wat voor reactie er zou komen als hij het zou vertellen?

Je hoeft je seksleven ook niet met je ouders te bespreken. Daar heb ik het niet over.
Maar open over seksualiteit spreken is geheel iets anders.

Ik vind je reactie nogal overtrokken: hartverzakking, verdrietig, goedkeuren?
Ze hoeven het toch niet goed te keuren? Jij doet toch wat jij wilt!
Je wilt toch geen rekening houden met hun mening?
Jij wilt toch gewoon doen wat je zelf wilt!
Dan moet je ook niet bang zijn en het open en eerlijk doen.
Dat is pas echt doen wat je zelf wilt!

Nu doe je het stiekum en ben je eigenlijk een bedrieger.

Om op mijn broer terug te komen: zij dachten ook van alles wat jij hier schreef, maar toen ik er open met hen over sprak bleek iets geheel anders. Was het juist het stiekum wat hen kwetste en waar ze verdrietig over waren.

Ook al worden je ouders verdrietig dan is dat hun manier van groeien, of leren omgaan met kinderen die een andere mening hebben dan zij.
Daar is helemaal niets mis mee.
Dat is heel gewoon een groeiproces van ouders.

Maar ik denk dat je toch eens moet kijken wat Paulus erover zegt.
Misshien is het goed om eens gewoon iets niet te doen voor anderen?
Ook al denk jij dat het wel gewoon kan.
Maar als je ouders er zo een groot probleem mee hebben dat ze er geschokt over zouden zijn en het hun geloofsleven in de weg zou staan, dan zou ik het gewoon laten.
Dat is pas zoals Paulus het aangaf.
Ik zou het liefst nog mijn hele leven geen vlees eten als is daar de ander door zou kunnen winnen.
Niet : ik eet dan gewoon stiekum wel vlees als de anderen het niet weten is het wel goed.
Laatst gewijzigd door tante-tortel op 05 apr 2007 08:46, 1 keer totaal gewijzigd.

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 05 apr 2007 08:44

Waarom zou het "erger" zijn als je aan de pil bent als dat je condooms gebruikt of een ander voorbehoedsmiddel?

Terug naar “Archief”