waarom niet naar een disco

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 mar 2005 01:43

jas schreef:
Marnix schreef:1. Hij wordt niet voor niets een "drinkeboer" genoemd. Als hij geen alcohol zou drinken zou hij die naam niet krijgen. Dat die benaming onterecht is doet er niet aan af dat hij dus blijkbaar wel wijn dronk.

Je verdraait de Schrift tot je voordeel. Inderdaad heeft Jezus wel wijn gedronken maar niet als een wijnzuiper waarvoor men Hem afschilderde. Hij was immers zonder zonde, en dronkaards worden tot de zondaars gerekend. Daaruit kunnen we opmaken dat de term wijnzuiper waarmee Hij werd aangeduid, lasterlijk was. Op grond van Zijn onzondige natuur kan dit namelijk niet waar zijn.
Jammer dat je deze onterechte beschuldiging die tegen Hem ingebracht wordt, gebruikt om dat hels vermaak als disco te rechtvaardigen.

Jas, even goed lezen.

Joepie schreef: Volgens mij heb ik nog nergens in de Bijbel gelezen dat Jezus wijn dronk.

Daar reageerde ik op.

Ik gebruikte het door jou geciteerde stuk om bijbels te onderbouwen dat Jezus wijn dronk. Ik zeg nergens dat Hij veel wijn drinkt en gebruik de tekst ook niet om discobezoek te onderbouwen... alleen maar om aan te tonen dat Hij af en toe wijn drinkt, hetgeen je hier zelf ook bevestigt. We zijn het dus met elkaar eens. Ik geloof namelijk niet dat Jezus veel wijn dronk en de bijbeltekst die ik aanhaalde kan inderdaad niet worden gebruikt om te beargumenteren dat Hij veel zou drinken.

Ik snap dat je je ergert aan het feit dat ik het bezoeken van kroegen/disco's als christen verantwoord vind.... Maar blijf ondanks die ergernis wel goed lezen wat ik zeg, als je dat hier had gedaan had je gezien dat je beschuldiging niet klopt en dat ik Jezus nergens beticht van wijnzuiperij.... integendeel, je zou dan zien dat ik heb gezegd dat de benaming "drinkeboer" onterecht aan Hem werd gegeven.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 11 mar 2005 13:17

Marnix schreef:
Ik snap dat je je ergert aan het feit dat ik het bezoeken van kroegen/disco's als christen verantwoord vind.... Maar blijf ondanks die ergernis wel goed lezen wat ik zeg, als je dat hier had gedaan had je gezien dat je beschuldiging niet klopt en dat ik Jezus nergens beticht van wijnzuiperij.... integendeel, je zou dan zien dat ik heb gezegd dat de benaming "drinkeboer" onterecht aan Hem werd gegeven.

Het niet kunnen en/of mogen doen van bepaalde dingen is inherent aan het Christenzijn. Een Christen zoekt zijn vermaak niet in de aardse dingen, maar in de hemelse, in het Woord van God en in de wet. Als je hart toch meer naar het wereldse uitgaat, of je alleen die dingen voor God wilt doen die je leuk vindt, en alleen die dingen wilt laten, die je niet leuk vindt, prima, maar dan ben je een naamchristen. Je past dan de Bijbelse normen op jouw zelf gemaakt kader en wat daarbuiten valt, schaaf je eraf.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 mar 2005 14:49

Ik voel me niet aangesproken Jas... want jij gaat er van uit dat kroegbezoek tegen Gods wil is en discobezoek van anderen ook niet goed is dus ik dat zeker niet mag goedkeuren..... en omdat ik toch naar de kroeg kom je tot de conclusie dat ik de wereld meer liefheb dan God. Weer duidelijk het veroordelen van iemand anders op basis van je eigen visie. Ik ga niet af en toe naar de kroeg omdat ik de wereld meer liefheb dan God... maar omdat God het mij niet verbiedt. Als Hij dat zou doen zou ik niet meer naar de kroeg gaan.... maar dat is niet het geval... jij kan je niet voorstellen dat iemand God lief kan hebben en naar de kroeg kan gaan... omdat jij denkt dat God kroegbezoek afkeurt... en als iemand dan toch gaat houdt die persoon niet van God.... Maar die conclusie trek je op basis van eigen wetten en niet op basis van wat God gebiedt. Als ik God kan danken na een gezellige avond in mijn stamcafe, wie ben jij dan om me te veroordelen? Als God niet verbiedt om naar de kroeg te gaan, wie ben jij dan om anderen eigen wetten op te leggen en mensen die zich niet aan wat jij vindt houden te veroordelen en te zeggen dat ze God dus niet lief kunnen hebben?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 11 mar 2005 23:00

jas schreef:
Aragorn schreef:
jas schreef:
Aragorn schreef:
caprice schreef:Omdat dit het domein van de satan is.

De satan zou weleens veel subtieler kunnen zijn dan jij denkt..

De satan kan idd ook heel subtiel te werk gaan. Maar in het geval hij dat niet doet, wil dat niet zeggen dat het dan minder erg is. Integendeel, openlijke zonden getuigen van grote onbeschaamdheid en zeggen eigenlijk; "wat heb ik met God te maken".
Satan werkt dus niet alleen maar subtiel.

Dat is waar. Ik doelde ook meer op zo'n simpele afbakening van het terrein van de satan. Hij is evengoed in de kerk, en niet alles in en iedereen in de discotheek is in de ban van satan. Die scheiding gaat dwars door alle structuren en culturen heen.

Ja dat ben ik met je eens. Daarom ben ik ook niet kerks.

En hoe kun je dan deelnemen aan het H. Avondmaal of de H. Doop?
En hoe kun je dan deelachtig zijn aan de Gemeente van Christus?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 12 mar 2005 23:35

Marnix schreef:Ik voel me niet aangesproken Jas... want jij gaat er van uit dat kroegbezoek tegen Gods wil is en discobezoek van anderen ook niet goed is dus ik dat zeker niet mag goedkeuren..... en omdat ik toch naar de kroeg kom je tot de conclusie dat ik de wereld meer liefheb dan God. Weer duidelijk het veroordelen van iemand anders op basis van je eigen visie. Ik ga niet af en toe naar de kroeg omdat ik de wereld meer liefheb dan God... maar omdat God het mij niet verbiedt. Als Hij dat zou doen zou ik niet meer naar de kroeg gaan.... maar dat is niet het geval... jij kan je niet voorstellen dat iemand God lief kan hebben en naar de kroeg kan gaan... omdat jij denkt dat God kroegbezoek afkeurt... en als iemand dan toch gaat houdt die persoon niet van God.... Maar die conclusie trek je op basis van eigen wetten en niet op basis van wat God gebiedt. Als ik God kan danken na een gezellige avond in mijn stamcafe, wie ben jij dan om me te veroordelen? Als God niet verbiedt om naar de kroeg te gaan, wie ben jij dan om anderen eigen wetten op te leggen en mensen die zich niet aan wat jij vindt houden te veroordelen en te zeggen dat ze God dus niet lief kunnen hebben?

Wat voor muziek draaien ze in die kroeg?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 13 mar 2005 01:47

Vanalles. Verschilt nogal per kroeg he. In de mijne meestal moderne rock, en wat oudere rock en pop-muziek. In andere kroegen draaien ze meer top-40 en ze, het soort muziek wat je in een doorsnee winkel ook hoort.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 13 mar 2005 02:03

Marnix schreef:Vanalles. Verschilt nogal per kroeg he. In de mijne meestal moderne rock, en wat oudere rock en pop-muziek. In andere kroegen draaien ze meer top-40 en ze, het soort muziek wat je in een doorsnee winkel ook hoort.

En dat kan er mee door dan? Zijn die teksten ook in overeenstemming met Gods Woord, of worden daarin juist heel andere dingen beweerd? Ja, leuke vergelijking, die winkel. Ik zie het excuus al aankomen. Maar die winkel daar moet je noodzakelijk naar toe om je boodschappen te doen. Liever zonder muziek trouwens. Maar die kroeg, daar hoef je niet noodzakelijk naar toe.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 13 mar 2005 11:49

jas, volgens mij kan jij maar beter thuis gaan zitten en nooit meer de deur uit gaan.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 13 mar 2005 12:08

jas schreef:
Marnix schreef:Vanalles. Verschilt nogal per kroeg he. In de mijne meestal moderne rock, en wat oudere rock en pop-muziek. In andere kroegen draaien ze meer top-40 en ze, het soort muziek wat je in een doorsnee winkel ook hoort.

En dat kan er mee door dan? Zijn die teksten ook in overeenstemming met Gods Woord, of worden daarin juist heel andere dingen beweerd? Ja, leuke vergelijking, die winkel. Ik zie het excuus al aankomen. Maar die winkel daar moet je noodzakelijk naar toe om je boodschappen te doen. Liever zonder muziek trouwens. Maar die kroeg, daar hoef je niet noodzakelijk naar toe.

Bestel je boodschappen op www.albert.nl
Bestel je kleren op www.neckerman.nl

En ga zo maar door. Ik zoek geen excuus... jij bent degene die met een excuus komt :)

God verbiedt nergens seculiere muziek. Dacht je dat ze in de tijd van Israel geen seculiere muziek hadden of zo.... Of zongen ze daar op bruiloften en feesten alleen maar psalmen? :D

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 13 mar 2005 12:15

God geeft ons als criteria, al wat rein is,wet eerlijk is.........(ben ff de tekst kwijt). Leg daar je eigen mening naast en kijk of je ermee uitkomt. Zo probeer ik het vaak....

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 13 mar 2005 13:59

Marnix schreef:
God verbiedt nergens seculiere muziek. Dacht je dat ze in de tijd van Israel geen seculiere muziek hadden of zo.... Of zongen ze daar op bruiloften en feesten alleen maar psalmen? :D

O ja, en Israël diende ook vaak de afgoden. Staat er ergens dat dat goed was dan, dat Israël seculier en losbandig was? Hosea 4:16 Want Israël is onbandig, als een onbandige koe". Als ik me niet vergis wordt hiermee niet de ideale situatie aangeduid.
Tegenwoordig wil men een godsdienst die aangenaam is voor het vlees. Maar zo'n godsdienst zal ook met het vlees sterven.

joepie

Berichtdoor joepie » 14 mar 2005 08:16

essieee schreef:God geeft ons als criteria, al wat rein is,wet eerlijk is.........(ben ff de tekst kwijt). Leg daar je eigen mening naast en kijk of je ermee uitkomt. Zo probeer ik het vaak....

Fil. 4 :8 Voorts, broeders, al wat waar, al wat waardig, al wat rechtvaardig is, al wat rein, al wat beminnelijk, al wat welluidend is, al wat deugd heet en lof verdient, bedenkt dat; 9 wat u geleerd en overgeleverd is, wat gij van mij gehoord en gezien hebt, breng dat in toepassing en de God des vredes zal met u zijn.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 14 mar 2005 08:27

Wat is de link tussen seculiere muziek en afgoderij van Israel?
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

joepie

Berichtdoor joepie » 14 mar 2005 08:45

Raido schreef:Wat is de link tussen seculiere muziek en afgoderij van Israel?

Heb je al die fans weleens gezien? :wink:

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 14 mar 2005 09:26

joepie schreef:
Raido schreef:Wat is de link tussen seculiere muziek en afgoderij van Israel?

Heb je al die fans weleens gezien? :wink:
Ik ben een fan... ben niet eng of zo hoor :) maar dan kom je in een andere discussie.

Is de muziek verkeerd? nee vaak niet, maar wat er omheen gebeurd kan ik inderdaad niet van zeggen, dat is 'goed' maar ook niet 'fout'. Ik ben luister metal, maar dat wil niet zeggen dat ik er zo uit zie:
Afbeelding

Ik ben betrekkelijk gewoon :)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Terug naar “Archief”