Autotopic (was: Leuke auto's)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
jamillah
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2505
Lid geworden op: 17 jan 2007 14:10

Berichtdoor jamillah » 05 dec 2008 21:43

Wat versta je trouwens onder een 'speciale site' :wink:

liefie
Generaal
Generaal
Berichten: 5272
Lid geworden op: 16 nov 2004 10:32

Berichtdoor liefie » 05 dec 2008 21:52

jamillah schreef:Wat versta je trouwens onder een 'speciale site' :wink:


haha ja lekker vaag maar volgens mij via het rdw? :oops:

Rolf

Berichtdoor Rolf » 05 dec 2008 22:22

Er is een koerslijst, van de ANWB.
Daar maken garages veel gebruik van.
Die getoonde prijzen zijn overigens niet altijd de marktwaarde.

Uit de praktijk.
Vorig jaar had ik (door een 'gelukje') twee auto's.
Ik ben naar naar twee dealers geweest, en heb gevraagd wat het zou
kosten als ik die twee inruilde voor één.
Bij beiden moest ik, om de gewenste auto te verkrijgen (MPV van 1 jaar
oud) €3000 - €4000 toebetalen.
Toen ben ik alles zelf gaan regelen, verkoop, en aankoop.
Heeft al met al ong. een week werk gekost.
Maar, i.p.v. toebetalen hield ik nu meer dan €3000 over.
De marges tussen in- en verkoop bij een dealer varieren van €500
tot meer dan €2000. Voor een tweedehands wordt soms veel te weinig
geboden. Gebouwen, en al het andere, kost geld. Dat moet ergens
vandaan komen.
Dus zelf doen is heel veel mee te verdienen.

PS De koerslijst gaat tot 9 jaar oude auto's (dus nu tot 1999).
Laatst gewijzigd door Rolf op 05 dec 2008 22:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
smArtjan
Luitenant
Luitenant
Berichten: 627
Lid geworden op: 07 nov 2005 18:27
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Berichtdoor smArtjan » 05 dec 2008 22:39

Even wat donkere wolken opgeklaard, dat ziet er alweer een stuk beter uit
Laatst gewijzigd door smArtjan op 05 dec 2008 23:06, 3 keer totaal gewijzigd.
"UBI IUDICIA DEFICIUNT INCIPIT BELLUM"
Afbeelding

Gebruikersavatar
jamillah
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2505
Lid geworden op: 17 jan 2007 14:10

Berichtdoor jamillah » 05 dec 2008 23:02

*exit*

Gebruikersavatar
jamillah
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2505
Lid geworden op: 17 jan 2007 14:10

Berichtdoor jamillah » 05 dec 2008 23:06

ty

Rolf

Berichtdoor Rolf » 05 dec 2008 23:25

Electrische auto's

Think City
- Vermogen: 40 pk
- Actieradius: 260 km
- Prijs: Ruim €20.000

Uit Noorwegen. Is in productie.
Meer info.

Afbeelding
Mitsubitshi i MiEV
- Vermogen: 64 pk.
- Koppel: 180 Nm.
- Top: 130 km/h.
- 1080 kg.
- Actieradius: 160 km.
- Oplaadtijd: 7 uur (met snellader in 30 min. tot 80%).
- Prijs: ?
Meer info.


Mini E
- Vermogen: 204 pk
- Koppel: 220 NM
- Gewicht: 1465 kg (normale Mini ~1100 kg)
- Acceleratie: 0 - 100 km/h in 8,5 sec.
- Top: 152 km/h (begrensd)
- Oplaadtijd: 2,5 uur
- Prijs: ?

Meer info.

Lotus Elise ECE
- Top: 215 km/h (begrensd, anders boven 300 km/h)
- Acceleratie: 0 - 100 km/h in 4,7 sec.
- Gewicht: 975 kg
- Actieradius: ong. 300 km
- Oplaadtijd: 2 uur (snel), 9 uur (langzame methode)
- Prijs: €128.750
Meer info.

Lotus is van GM. Dus mogelijk is er nauw samengewerkt met Chevrolet
en Opel, die ook beiden een electrische auto (resp. Volt en Flex) ontwikkelen.

Verwachting: Betaalbare electrische auto over vijf jaar.

__________________________________________________________
6 dec.
Steun voor grote drie (Chrysler, Ford en GM).

„Alleen grote autoproducenten overleven crisis"

Honda stapt uit F1.
Door teruglopende autoverkoop als gevolg van de wereldwijde financiële
crisis kan Honda het jaarlijks budget voor het Formule 1-team, naar
schatting 500 miljoen dollar (392 miljoen euro), niet meer opbrengen.

Meer info.

volkswagen Golf uit 2000. Rijdt echt heerlijk!! hoor hem amper en heeft een heerlijke wegligging.

Wel even wennen emt parkeren, want hij is wat breder en langer dan mijn vorige wagen (corsa).
Astra, Focus en Golf (~40 cm langer, 10 cm breder en 200 kg zwaarder
dan een Corsa B), allen degelijke auto's die redelijk stil zijn.
En ook wel andere vergelijkbare modellen in het c-segment. Astra de
ruimste, Focus heeft een fijne zit (iets minder laag dan Opel en VW), en
Golf de beste wegligging (wel strak arfgeveerd). [url=http://www.autoweek.nl/myreviewautodata.php?id=21769]Ervaring met de VW Golf 1.4
2001.[/url] Veel rijgenot toegewenst, en hopelijk blijft de typische Golf-kwaal
achterwege.
Laatst gewijzigd door Rolf op 06 dec 2008 20:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
smArtjan
Luitenant
Luitenant
Berichten: 627
Lid geworden op: 07 nov 2005 18:27
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Berichtdoor smArtjan » 06 dec 2008 20:49

Is er bij bovenstaande auto's ook rekening gehouden met het feit dat het afvoeren van de accu's ook ontzettend milieu-belastend is?
De accu's Toyota Prius zijn belastender voor het milieu dan de uitstoot die hij zou geven zonder al het elektro-gezeur......
Eigenlijk best bizar, zeker als je bedenkt hoe populair deze auto is onder mensen die graag iets voor het milieu overhebben...... :shock:
"UBI IUDICIA DEFICIUNT INCIPIT BELLUM"

Afbeelding

Rolf

Berichtdoor Rolf » 06 dec 2008 21:37

Zware metalen uit accu's kunnen worden gerecycled.
Voordelen van electrische auto's:
+ Uitstoot van CO2 en fijnstof is nul
+ Stiller
+ Goedkoper in verbruik
+ Schone energie, als het opgewekt wordt door bijv. windmolens
Nadelen:
- Aanschafprijs (van de reeds in productie zijnde typen) hoog
- Korte actieradius

Doorbraak voor electrische auto's, in Israel.
Drie electrische Renaults op komst.
[url=http://www.insnet.org/nl/insnl_headlines.rxml?id=27213&photo=107]Netwerk met oplaadpunten moet vanaf 2010 beschikbaar zijn.
[/url]Mobile Smart Grid van Essent. (Laden in 10 minuten.)

Gebruikersavatar
kwebbel
Generaal
Generaal
Berichten: 5152
Lid geworden op: 17 feb 2007 12:47
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 07 dec 2008 12:40

Wij hebben de auto van m'n schoonvader overgenomen :D :D
Een toyota avenis 1.6 uit 1999
mooi ding, lekker stil en zuinig in het verbruik.

Afbeelding
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

liefie
Generaal
Generaal
Berichten: 5272
Lid geworden op: 16 nov 2004 10:32

Berichtdoor liefie » 07 dec 2008 12:45

Wij hebben nu tijdelijk tot eind Januari een ford focus van 2008 een benzine opzich rijdt hij erg lekker alleen het nadeel is als je 120 rijdt dan maakt hij ruim 4000 toeren en dat is niet fijn.
Gelukkig krijgen we over een week of 6 weer een diesel en splinternieuw ben benieuwd hoe dat rijdt.

Mijn ford ka rijdt gelukkig beter dan toen ik hem net had. Er had denk ik iemand in gereden die heel langzaam optrok enz echt verschrikkelijk maar dat is nu gelukkig over.

De benzine en diesel is heerlijk aan het zakken Diesel 94cent en Bezine 1.12!!

meissie88

Berichtdoor meissie88 » 08 dec 2008 09:50

'k Heb de hele week de auto van m'n vriend ... Een BMW320i, automaat.... \:D/ Word vlgende week wel weer wennen, als ik dan weer in mn Starletje rij :lol:

Gebruikersavatar
smArtjan
Luitenant
Luitenant
Berichten: 627
Lid geworden op: 07 nov 2005 18:27
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Berichtdoor smArtjan » 08 dec 2008 17:30

Rolf schreef:Voordelen van electrische auto's:
+ Stiller

Helaas, dit wordt door de medeweggebruikers niet als voordeel gezien.....
Zet hem maar bij de gecombineerde voor-/na-delen neer
"UBI IUDICIA DEFICIUNT INCIPIT BELLUM"

Afbeelding

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3902
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Berichtdoor TheKeimpe » 08 dec 2008 19:46

Wij hebben nu tijdelijk tot eind Januari een ford focus van 2008 een benzine opzich rijdt hij erg lekker alleen het nadeel is als je 120 rijdt dan maakt hij ruim 4000 toeren en dat is niet fijn.

Daar heeft onze Zafira ook last van. Voordeel is dat je automatisch niet harder dan 110 km/uur gaat rijden als je naar de radio/cd wilt luisteren.

Rolf

Berichtdoor Rolf » 08 dec 2008 21:33

Liefje schreef:Wij hebben nu tijdelijk tot eind Januari een ford focus van 2008 een
benzine opzich rijdt hij erg lekker alleen het nadeel is als je 120 rijdt dan
maakt hij ruim 4000 toeren en dat is niet fijn.
Dan zal het wel een Focus 1.4 zijn. 4000 rpm bij 120 km/h is inderdaad veel.
Een bekende heeft een Focus 1.8 TDCicommon-rail diesel. Die is tamelijk stil.
(Common-rail diesel wordt vaak aangeduidt met een C of H. De brandstof wordt
onder hoge druk ingespoten. Het leidt tot hogere prestaties, en een
mooier/stiller draaiende motor.)
De nieuwe Focus is leverbaar met 1.6 (100 en 109 pk) en 2.0 (136 pk)
diesels. Allen common-rail.
De 2.0 uitvoering evt. met powershift. Een DSG-versnellingsbak, waarbij
schakelen bijna vloeiend gaat.

SmartJan schreef:Helaas, dit wordt door de medeweggebruikers niet als voordeel gezien.....
Zet hem maar bij de gecombineerde voor-/na-delen neer
Stille electrische auto's hebben inderdaad ook nadelen. Er zijn aanrijdingen
door ontstaan. Maar daar is nog wel iets aan te doen. En als alle voor-
en nadelen op een rij gezet worden, denk ik dat de balans overhelt naar
het positieve. Treinen worden al heel lang aangedreven door
electromotoren. Toevoer via een net kan niet bij auto's, en dat was
het probleem. Maar dit, de opslag van energie, is nu enigszins opgelost.
Voorlopig verandert er misschien nog niet veel. Maar ik acht het heel
goed mogelijk dat binnen vijf jaar het aandeel sterk toeneemt.
Even wennen, geen uitlaatgeronk meer, geen tikkende kleppen.
Maar ook, veel schoner, eenvoudiger, rendabeler (automotoren hebben
een rendement van ca. 20 - 35%, electromotoren 80%), en net zo
krachtig.

TheKeimpe schreef:Daar heeft onze Zafira ook last van. Voordeel is dat je automatisch niet
harder dan 110 km/uur gaat rijden als je naar de radio/cd wilt luisteren.
Zafira's zijn er met CR (close ratio) en WR (wide ratio) versnellingsbakken.
Waarschijnlijk heb je dan een uitvoering met CR-bak. Mijn Opel (Meriva
1.6) draait bij 120 km/h 3000 omw./min. Je hoort dan alleen wat windgesuis,
en de banden. En is daardoor misschien ook zuiniger: bij 120 km/h 1:
16. Post over close en wide ratio.

Waardebepaling
Zoals in een vorige post vermeld, is er een ANWB/Bovag koerslijst.
Op de site van autoweek.nl is ook een item 'waardebepaling'.
Voorbeeld voor de Opel Zafira 1.6 2000: €6200; €4800 (ver- en inkoop).
(Link 'waardebepaling' in donkergrijze balk.)
Toyota Avensis 1.6 1999: €4200; €2900.
De bedragen zijn niet altijd realistisch. Advertenties nakijken, o.a. op
Speurders en Marktplaats, kunnen ook een redelijk beeld geven van de
marktwaarde.
Laatst gewijzigd door Rolf op 09 dec 2008 08:03, 2 keer totaal gewijzigd.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten

cron