Koken, bakken, etc. (4)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Lalage » 03 dec 2014 09:57

Evelien schreef:Ik heb pas zelf amandelspijs gemaakt en dat gebruikt voor gevulde speculaas. =P~ =P~

Dat heb ik laatst ook gedaan :) De amandelen maal ik in zo'n koffiebonenmaler (die ik niet voor koffie gebruik, want dan wordt het vast niet lekker). En dan een beetje ahornsiroop of agavesiroop ofzo erbij, klaar!

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 03 dec 2014 12:40

Ik had het met honing gemaakt, nu een stel met agavesiroop (had ik nog staan).
Mochten er mensen zijn die een pakje willen hebben, ik heb 6 (rond de 200 gram) met honing en 6 (rond de 175 gram) met agavesiroop gemaakt.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 03 dec 2014 14:27

Het is weer winter, dus tijd voor winters voedsel. Afgelopen weekend voor het eerst weer stoofvlees in donker bier klaargemaakt. Jummie!
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

jaccootje85
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaccootje85 » 09 dec 2014 18:59

Ik heb gisteren weer voor het eerst kunnen koken in de keuken! Wat een vrijheid en verademing! Heb ruim 4maanden niet kunnen koken, alleen maar stomen en dan in de badkamer... Haha! Heb lekker spruiten stamppot gemaakt, heerlijk! En niet met borden / pannen de trap af hoeven. Zelfs de afwas doen hoeft niet meer in de badkamer. Gelijk een stuk meer rust in huis.
Szent az Úr

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 11 dec 2014 16:01

fijn jaccootje!

wij hebben gisteren spruiten gegeten mijn man vind ze eigenlijk heel erg vies (van kind af aan al) en ik ben het niet gewend te eten (aten ze nooit thuis)
En het was toch lekker! Spruitenstamppot met gebakken appel (en een beetje honing mee bakken) en stukjes kaas erdoor zelfs mijn man vond het heerlijk.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 11 dec 2014 17:05

Ik eet vanavond panzerotti. Een Italiaanse lekkernij ontstaan ​​in Midden- en Zuid-Italië, met name in Apulië. Panzerotti zijn kleine versies van de Calzone of dubbelgevouwen pizza, maar dan gefrituurd. De meest voorkomende vullingen zijn tomaat en mozzarella, maar spinazie, champignons, mais en ham worden ook vaak gebruikt. Niet door mij overigens, ik houd het bij mozzarella en tomatensaus.

Afbeelding
Panzerotti

Het is een heerlijk tussendoortje wat smaakt naar een echte Italiaanse pizza, door de specifieke manier van het bereiden van de tomatensaus.

Breng een blik gepelde tomaten aan de kook, doe er twee gekneusde tenen knoflook bij een schep zeezout wat suiker. Zet het vuur op zacht en laat het een koken met het deksel op de pan. Roeren is niet nodig maar ik doe het wel af en toe. Wanneer de saus is ingedikt is hij klaar en nadat je de knoflook weg hebt gegooid kan je hem gebruiken.

Voor bloem is het type "00" het beste, zoals de Cecco wat ik gebruik maar een ander merk is ook prima.

Afbeelding

Wie nog nooit deeg heeft gemaakt voor pizza of panzerotti zal de eerste keer wellicht wat gefrustreerd raken, want het is een plakkeriger boel en het vergt wat oefening voor je er een goeie bal van maakt. Laat je niet demotiveren want als je het eenmaal kunt is het in 10 minuten klaar.

De verse panzerotti bij voorkeur serveren met pils.

cornelia77
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor cornelia77 » 12 dec 2014 12:38

Wij hebben vorige week de eerste oliebollen weer gebakken! Heerlijk!

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 15 dec 2014 13:43

Lekker Cornelia! Ik wil dat ook ooit nog eens gaan doen, maar moet eerst oefenen met een lekker recept.

Wie maakt er gebruik van een Hooimadam? Is het echt zo handig als op de site staat?

cornelia77
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor cornelia77 » 15 dec 2014 20:56

We hadden nu een pak oliebollenmix gebruikt. Maar met oudjaar bakken we altijd volgens een oud familierecept. Die zijn nog lekkerder!

Duschka
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Duschka » 15 dec 2014 21:07

ajl schreef:Wie maakt er gebruik van een Hooimadam? Is het echt zo handig als op de site staat?

Ik maak gebruik van iets soortgelijks, maar dan "home made" :D .
Persoonlijk vind ik het handig voor bepaalde gerechten, maar niet voor alles.
Voor yoghurt maken, voor stoofpot, stamppot, erwtensoep (nooit meer een aangekoekte bodem), en andere soepen, bouillon trekken en ga zo maar door.
ML en ik vinden ook dat de smaak beter tot uiting komt.
Doe wat je wilt, gekletst wordt er toch...

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 15 dec 2014 22:20

Ik gebruik de hooimadam voor de dingen die duschka noemt, maar vind hem ook ideaal voor rijst en pasta koken. Nooit meer plakkerige, doorgekookte rijst of pasta in dat ding! Verder om het eten warm te houden als ik bijv. vlak voor etenstijd nog even weg moet, of om warme pannenkoeken op school af te leveren ;)
Alleen voor aardappels koken is ie niet handig, die koken niet genoeg door en blijven dus hard/ halfgaar.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 19 dec 2014 19:17

ajl schreef:Wie maakt er gebruik van een Hooimadam? Is het echt zo handig als op de site staat?

Je kunt een pan rijst ook gewoon in je bed doen, deken eromheen en paar uurtjes wachten.

BladeStraight
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor BladeStraight » 19 dec 2014 20:03

mohamed schreef:Afbeelding
Panzerotti

De verse panzerotti bij voorkeur serveren met pils.

Op momenten als dit verfoei ik het feit dat ik niet kan koken ;).
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 20 dec 2014 17:05

BladeStraight schreef:Op momenten als dit verfoei ik het feit dat ik niet kan koken ;).

De hoogste tijd om het te leren! (En ik vraag me af waarom je ouders het je niet hebben geleerd... of heb je zelf niet meegewerkt?)

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 20 dec 2014 20:32

nou ja je hebt koken en koken... Ik kan ook absoluut niet koken, doe het daarentegen wel dagelijks.. :D

Terug naar “Archief”