Ik eet vanavond panzerotti. Een Italiaanse lekkernij ontstaan in Midden- en Zuid-Italië, met name in Apulië. Panzerotti zijn kleine versies van de Calzone of dubbelgevouwen pizza, maar dan gefrituurd. De meest voorkomende vullingen zijn tomaat en mozzarella, maar spinazie, champignons, mais en ham worden ook vaak gebruikt. Niet door mij overigens, ik houd het bij mozzarella en tomatensaus.
Panzerotti Het is een heerlijk tussendoortje wat smaakt naar een echte Italiaanse pizza, door de specifieke manier van het bereiden van de tomatensaus.
Breng een blik gepelde tomaten aan de kook, doe er twee gekneusde tenen knoflook bij een schep zeezout wat suiker. Zet het vuur op zacht en laat het een koken met het deksel op de pan. Roeren is niet nodig maar ik doe het wel af en toe. Wanneer de saus is ingedikt is hij klaar en nadat je de knoflook weg hebt gegooid kan je hem gebruiken.
Voor bloem is het type "00" het beste, zoals de Cecco wat ik gebruik maar een ander merk is ook prima.

Wie nog nooit deeg heeft gemaakt voor pizza of panzerotti zal de eerste keer wellicht wat gefrustreerd raken, want het is een plakkeriger boel en het vergt wat oefening voor je er een goeie bal van maakt. Laat je niet demotiveren want als je het eenmaal kunt is het in 10 minuten klaar.
De verse panzerotti bij voorkeur serveren met pils.