Refowebkids deel 13

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

rosaatje

Re: Refowebkids deel 13

Berichtdoor rosaatje » 05 mei 2011 16:41

geef hier 10 druppeltjes, probeer elke dag. Maar vergeet het ook weleens. Tot 4 jaar. In de winter vind ik het belangrijker dan 's zomers...als we bijv. op vakantie gaan dan neem ik ze standaard niet mee. Dan zijn we genoeg buiten.

best een goede regel vind ik: geen brinta in de fles!
Vind die flessen met ranja en roosvicee zo vies, en vooral die spenen!
Heb wel gezien dat er een complete fruithap vloeibaar gemaakt werd, en dan aan het kind gegeven werd.
Groot gat in de speen geknipt. Brrr.
't is toch de bedoeling dat kinderen leren eten!

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 05 mei 2011 17:27

Ach joh, tegen de tijd dat een kind 18 is, kan het vast wel eten. Ik vind dat soort redenen nooit echt heel erg belangrijk. Net zoals zo jong mogelijk uit een beker leren drinken, zo snel mogelijk zindelijk zijn, etc. Ik heb me er zelf ook wel schuldig aan gemaakt, hoor, dat ik me zorgen maakte over de zindelijkheid van mijn kind. Maar toch, dalijk bij de tweede: ik ga me geen zorgen meer maken over wat een kind wanneer moet kunnen of leren, etc. Wat een energie heb ik daaraan verspild.

Dat is alvast een goed voornemen. Niet dat we uiteindelijk dingen echt zijn gaan pushen, ofzo, gelukkig maar. Zo slaapt zoonlief nog steeds bij ons de kamer - dat betekent: hij start in zijn eigen bedje naast het onze, maar halverwege de nacht ligt hij tussenin. Als ik dat aan mijn zus vertel, dan rollen haar ogen zo uit hun kassen. Vertel ik dus niet meer. En zo zijn er zoveel andere dingen. Vandaag nog, ik was bij mijn ouders op de manege. Een beetje zitten kletsen. Allemaal van die vragen, over wat hij allemaal al zou kunnen of doen. Ik heb toch vaak 'ja, joh' en 'o, zeker, nou, meid toch' gezegd. En mijn moeder maar grinniken :mrgreen:

Ik wijk af. 8)

Verder zijn flessen met inhoud natuurlijk gewoon smerig. Bah. En dan vooral als kinderen er mee rond lopen, bah. Dan spettert het overal en nergens heen. Ieuw. :mrgreen:
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 05 mei 2011 19:29

galatiea: Ik ben ook erg makkelijk. Julia drinkt ook nog steeds uit een rietjesbeker ipv gewone beker. Ik ehb gewoong een zin in om te moeten 'bekken' op een kind als iets is omgegaan. Heb al genoeg aan mezelf. ZO was het ook met zindelijk worden. Het komt vanzelf wel een keer. En dat was ook daadwerkelijk zo.

zo heb ik nog wel meer van die dingen, net als kinderen die eerst groente en aardappelen moeten en dan pas vlees mag. Ze krijgt gewoon in verhoudign vlees na wat ze eet aan groente en als ze dan alleen het vlees eet en de rest neit hoeft. Ik heb het aangeboden. Vaak gaat het allemaal op. Merk dat mensen met strijd dit juist nooit hebben.

Overigens zijn ze hier op cb ook erg makkelijk. Als ze maar ontwikkeling zien... zoals gewoon drinken. Je moet wel eens oefenen als ze drie zijn zodat ze het op school kunnen. Maar ach.. zo scheen een speen heel slecht te zijn voor het gebit van een kind, nu is hetnweer niet schadelijk als ze de speen alleen amar in bed gebruiken.

Ach.. zoek het nu ook niet op zulke dingen. Heb genoeg aan mezelf en aan marijn. Hij heeft na veel dagen onrust, ben ik weer bij de huisarts geweest, en weer een gigantische dubbele oorontsteking.... ](*,)

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 05 mei 2011 20:57

Galateia schreef:Ach joh, tegen de tijd dat een kind 18 is, kan het vast wel eten. Ik vind dat soort redenen nooit echt heel erg belangrijk.
Verder zijn flessen met inhoud natuurlijk gewoon smerig. Bah. En dan vooral als kinderen er mee rond lopen, bah. Dan spettert het overal en nergens heen. Ieuw. :mrgreen:

Gaat ook niet om het wel/niet kunnen eten maar meer om de setting van een maaltijd. Dus niet in bed/voor de tv in je eentje (zoals dat met een fles pap misschien wel sneller het geval is). Hoe vaak hoor ik niet van kids die zulke moeilijke eters zijn etc als je dan bij hun thuis komt zie je bv geen eettafel (het kind eet in zn eentje op de bank) en de ouders doen ondertussen van alles en nog wat. Dan wil dat kind natuurlijk ook niet eten :roll: Ik ben een enorme voorstander van samen eten met je kind en het zo van eten en sociaal zijn te laten genieten.
En wat die bekers betreft (Michael drinkt overigens prachtig uit een rietjesbeker hoor ;)): kleintjes zijn niet geboren met het vermogen meteen uit een rietjes/tuit/gewone beker te kunnen drinken. Ze moeten het sowieso leren. Dus toen dacht ik: doe dan maar meteen een gewone beker. Niet omdat ik hem wilde pushen of om beter te lijken dan een ouder die voor een rietjes/tuitbeker kiest...

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 05 mei 2011 21:22

ach, en zelfs als je makkelijk bent met eten en het aan tafel doet hoeft het nog niet te werken.
Wij hebben nooit een strijd gemaakt van het eten, zetten elke avond netjes een bordje met een beetje groenten, beetje vlees, beetje aardappels neer voor zijn neus. We eten altijd aan tafel, zelfs als we buiten eten.
En toch vertikt mijn kind om groenten en aardappels te eten. Hij eet al maanden, zo geen jaar ondertussen, geen groenten. Alleen af en toe wortels, en heel soms opeens wel een paar happen. Maar het voelt voor ons wel prettiger om er geen strijd over aan te gaan. Al hebben we wel de regel dat hij, als hij zijn bordje leeg eet (en dat is maar heel weinig), hij nog wat extra vlees krijgt, omdat hij dat erg lekker vindt. Maar de afgelopen maanden is dat al niet meer voorgekomen.

Maar ik denk dat het goed is om je gevoel te volgen. En wat je kind fijn vindt. Wij hebben Jurian nooit eten uit een blender ofzo gegeven, maar gewoon geprakt en later kleine stukjes. De fles was ook rond zijn eerste jaar weg, toen nam hij echt wel genoegen met een bord pap. Maar het verschilt vast per kind. Jurian is denk ik best makkelijk in die dingen, maar als ons tweede kleintje bijvoorbeeld niet zou eten als hij 6 maanden is omdat hij alleen gepureerd voedsel wil, dan zou ik daar denk ik niet moeilijk over doen hoor. Of als hij echt geen pap uit een bord eet, dan maar uit een fles. Het geeft zoveel rust om geen boeken te lezen over hoe het zou moeten of wat hij al zou moeten doen of kunnen. Wij weten dat niet in detail. We volgen zijn ontwikkeling, en bieden hem wel het een en ander aan, en zien vanzelf wel hoe hij erop reageert. En dan boeit het me totaal niet wat bij zijn leeftijd zou horen eigenlijk. Lekker rustig, dan loopt hij ook niet voor of achter voor ons, maar is hij gewoon onze 2 jarige Jurian, die gewoon zichzelf is, en zo te zien een enorm gelukkig kind is, wat voor mij veel belangrijker is dan nu al zindelijk zijn (al zou het niet meer hoeven verschonen best makkelijk zijn ;) ) of het maken van de moeilijkste puzzels ofzo
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 05 mei 2011 21:45

Tuurlijk hoeft dat niet te werken...ieder kind is anders he ;)
Wij hebben overigens ook geen boeken in huis over opvoeden ofzo hoor...voor het geval mensen hier denken dat ik alles wat Michael doe afvink :roll:

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 06 mei 2011 09:42

Ik dacht ook dat ik de wijsheid wel in pacht had met onze zoon. Zoonlief at met 6 mnd zijn pap van een bordje, dronk met 8 mnd ( met hulp ) uit een normale beker en kreeg geen fles meer. En hij eet alles wat ik hem voorzet. Hij heeft wel heel lang gepureerd eten gehad, omdat hij een grote kokhalsreflex had en dat nam pas na 10 mnd af.

Totdat ik een dochter kreeg met een andere gebruiksaanwijzing....haha! Wij zijn met haar pas sinds 2 weken van de fles af en oefenen nu met een gewone beker. Zij drinkt gewoon veel slechter, dus ik was allang blij dat ze wat binnen kreeg. Eten doet ze momenteel wel goed, al is dat ook wel eens anders geweest.

Ik denk dat wij wel streng zijn met eten. Wij eten altijd aan tafel, vind dat ook wel zo makkelijk, want het eten ligt altijd overal.
Ze moeten, vanaf een bepaalde leeftijd, alles proeven en ook de dingen die ze niet lusten, moeten ze wat van eten. Bij H. is dat spruitjes, dat vind hij zo smerig. Toch eet hij elke keer, al mokkend en soms gillend, 2 spruitjes en daarna mag hij andere groente of stoofperen, zijn favoriet. Ook 'moeten'ze van mij aan tafel blijven zitten totdat hun beker melk op is. Bij C hebben wij dat nog niet ingevoerd, maar zal rond haar 2e ook gaan gebeuren. Dwingen met eten doen wij eigenlijk nooit. Als ze geen zin hebben, dan eten ze gewoon niet, (behalve als het gaat om sturcturele 'geen zin in spruitjes' :mrgreen: )
Laatst gewijzigd door ajl op 06 mei 2011 10:50, 1 keer totaal gewijzigd.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 06 mei 2011 09:59

leuk om te lezen, iedereen heeft zo zn eigen manieren hé :)
Over zindelijk worden, Dacht dit keer het ook wel even te regelen met net 2 jaar, maar nu is ze bijna 3 en heeft er nu pas zin in. Vorige week kwam ze er zelf mee en ze heeft bijna geen ongelukjes meer, geduldig afwachten werkt volgens mij het beste al is het soms wel lastig als je zelf iets graag wil omdat het handig is. (ze is overigens snachts ook droog dus doet het in 1 keer goed als ze zo doorgaat =D> )

Hier ben ik heel makkelijk met eten, ze moeten het proeven en als ze hun bordje leeg hebben krijgen ze een sticker. Die vinden ze geweldig dus over het algemeen werkt het wel, soms 'gruwen' ze echt van een smaak en dan zegt de oudste: mama ik hoef vandaag geen sticker hoor :lol:

Hier wel pap uit een fles gegeven bij de oudste, handig :oops: overigens alleen als ik smorgens geen tijd had, anders kreeg ze een boterham of pap met een lepel. Nu ontbijten we echt met zn drietjes aan tafel, maar avondeten wil ik wel eens op de bank geven, gezellig en dan eten ze ook een stuk beter.

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 06 mei 2011 10:52

lammetje schreef:Hier wel pap uit een fles gegeven bij de oudste, handig :oops:

Lekker toch ;) Zelf weten wat je met je eigen kind wilt doen hoor :)
Michael is vanochtend voor het eerst naar school sinds hij geen luiers meer draagt. Tegen z'n juffie gezegd, ze zijn samen naar de wc's gelopen en ik ben benieuwd...

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 06 mei 2011 11:00

@Laura, spannend. Hoe gaat het met je zus? en je neefje?

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 06 mei 2011 11:03

Evelien schreef:@Laura, spannend. Hoe gaat het met je zus? en je neefje?

Lief dat je het vraagt Evelien! Mijn zus is langzaamaan aan het herstellen van de keizersnee, de eerste 2 weken waren erg heftig ivm iedere dag naar het zh voor bv/kolven, begrafenis, niet kunnen plassen dus katheter. Mijn neefje is nu al lekker 3 weken thuis en doet het goed. Zo grappig om te zien dat hij ondanks zijn donkere huidje erg op mijn zus lijkt :)

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 06 mei 2011 14:16

Heftig, Laura. Kunnen ze wel een beetje genieten van hun zoontje, ondanks het grote verdriet? En donkere kindjes zijn zo mooi :mrgreen:

NdW
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor NdW » 07 mei 2011 08:17

Zijn er hier moeders die katoenen luiers hebben gebruikt? En dan bedoel ik die 'nieuwe' luiers met inlegdoekjes van bijv. Kaatje Katoen? Ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen. Al die (wegwerp)luiers zorgen toch wel voor heel veel afval...

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 07 mei 2011 10:44

Ja, maar katoenen luiers zorgen voor heel veel viezigheid. Dan heb je dus heel veel werk aan elke luier. Ik kan me serieus heel erg moeilijk voorstellen, dat iemand overweegt over te stappen op katoenen luiers... lijkt me zo smerig. Je kan ze toch niet met poep en pis en al in de wasmachine stoppen, dat is toch goor?

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 07 mei 2011 12:06

Galateia schreef:Ja, maar katoenen luiers zorgen voor heel veel viezigheid. Dan heb je dus heel veel werk aan elke luier. Ik kan me serieus heel erg moeilijk voorstellen, dat iemand overweegt over te stappen op katoenen luiers... lijkt me zo smerig. Je kan ze toch niet met poep en pis en al in de wasmachine stoppen, dat is toch goor?

Ik moet even grinneken. :wink:

Je gooit in de inhoud van de luier in de prullenbak/wc (althans dat deed ik vroeger in het gezin waar ik hielp). Daarna spoel je ze uit en soms leg je ze even in een emmer te week en gooi je ze in de machine. Op een gegeven moment heb je er handigheid in en gaat het lekker snel.

Terug naar “Archief”