De doop: volwassendoop of kinderdoop

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

IceCream
Verkenner
Verkenner

Re: De doop: volwassendoop of kinderdoop

Berichtdoor IceCream » 02 mar 2014 21:30

Ik citeer wat ik eens van een voorganger hoorde:

"En Cornelius werd gedoopt en zijn hele huis met hem"

"Zie je wel, zijn héle huis" zeggen de reformatorische mensen. "Ja maar wie zegt dat daar kinderen bij zaten?" zegt de evangelische mensen. En dat is zo, we hebben beiden geen keihard argument. Had God dan niet twee woordjes toe kunnen voegen? Cornelius werd gedoopt en zijn hele huis met hem, inclusief baby's? Dan hadden we die hele discussie niet gehad. Maar nee, God heeft dat niet gedaan. Ik denk dat hij ons hierin een belangrijke les wil leren. Namelijk: mensen die aan volwassendoop doen, leren jullie maar eens uw broeders lief te hebben die aan kinderdoop doen. En mensen die aan kinderdoop doen, leren jullie maar uw broeders lief te hebben die aan volwassendoop doen.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 02 mar 2014 21:39

IceCream schreef:Ik citeer wat ik eens van een voorganger hoorde:

"En Cornelius werd gedoopt en zijn hele huis met hem"

"Zie je wel, zijn héle huis" zeggen de reformatorische mensen. "Ja maar wie zegt dat daar kinderen bij zaten?" zegt de evangelische mensen. En dat is zo, we hebben beiden geen keihard argument. Had God dan niet twee woordjes toe kunnen voegen? Cornelius werd gedoopt en zijn hele huis met hem, inclusief baby's? Dan hadden we die hele discussie niet gehad. Maar nee, God heeft dat niet gedaan. Ik denk dat hij ons hierin een belangrijke les wil leren. Namelijk: mensen die aan volwassendoop doen, leren jullie maar eens uw broeders lief te hebben die aan kinderdoop doen. En mensen die aan kinderdoop doen, leren jullie maar uw broeders lief te hebben die aan volwassendoop doen.

Je hebt helemaal gelijk.

Het leukste argument wat ik tot nu toe van de volwassendopers heb gehoord, is dat er bij hem in de straat ook niet veel baby's wonen. :lol:
Die persoon vergat dat in de tijd van de Bijbel, de baby's rap na het huwelijk kwamen en niet zo als nu na een zorgvuldige planning.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 02 mar 2014 21:45

Boaz schreef:Wat betekent het woord ' heilig' in dit verband dan volgens jou?

Dat je apart gezet bent in het heil van Christus en dat God je nooit loslaat, ook al laat je Hem wel los.
Dat is wat ik uit eigen ervaring heb.

Mijn oma was echt wedergeboren en ze had 6 kinderen.
Eén van haar zoons wilde niets meer met het geloof te maken hebben en trouwde een ongelovige vrouw.
Later kwam hij samen met zijn vrouw tot geloof.
Nu is hij ouderling in de Ger.Gem.

Een neefje was 17 en ging zich ineens heel erg in de Bijbel en het geloof verdiepen, zomaar uit het niets.
Enkele maanden later verongelukte hij.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 02 mar 2014 21:59

Bambi schreef:

Die persoon vergat dat in de tijd van de Bijbel, de baby's rap na het huwelijk kwamen en niet zo als nu na een zorgvuldige planning.

Inderdaad.
En daarom is het ook zo onwaarschijnijk dat er geen babies waren in de kazerne (al helemaal niet), want de hoofdman over honderd was nooit een jong broekie, maar een doorgewinterde , wat oudere militair die zijn rangen had verzameld over de jaren, die was al opa waarschijnlijk.

Nogmaals, waar lees ik dat de doop een belofte is van de ouders om de kids op te gaan voeden in de leer, ipv van wat Petrus zegt: ee bede van een goed geweten van de persoon zelf tot God
Kan een baby bidden tot God?
Heeft een baby een goed geweten?

Bambi

Berichtdoor Bambi » 02 mar 2014 22:11

mealybug schreef:Inderdaad.
En daarom is het ook zo onwaarschijnijk dat er geen babies waren in de kazerne (al helemaal niet), want de hoofdman over honderd was nooit een jong broekie, maar een doorgewinterde , wat oudere militair die zijn rangen had verzameld over de jaren, die was al opa waarschijnlijk.

Nogmaals, waar lees ik dat de doop een belofte is van de ouders om de kids op te gaan voeden in de leer, ipv van wat Petrus zegt: ee bede van een goed geweten van de persoon zelf tot God
Kan een baby bidden tot God?
Heeft een baby een goed geweten?

Als ik dan die Bijbeltekst ernaast zet uit 1 Korinthiërs 7:14
Want de ongelovige man is geheiligd door de vrouw, en de ongelovige vrouw is geheiligd door den man; want anders waren uw kinderen onrein, maar nu zijn zij heilig.

Een tekst die een belofte en een troost in houdt, voor alle ouders wiens kinderen het geloof de rug toegekeerd hebben.
Een vers dat ook persoonlijk voor jou heel veel waarde heeft gehad, want als ik me niet vergis, heb jij God ook een tijdlang losgelaten, maar Hij jou nooit.

Vind je dan zelf ook niet dat jouw reactie hierboven, in vergelijking met die tekst, zo farizeeër achtig en koud overkomt en dus uit het menselijk verstand voortkomt, maar niet uit de grote Liefde van God.
Want als God een kind van gelovige ouders al apart gezet heeft, wie ben jij dan om te zeggen, dat ze er nog niet bij horen, omdat ze nog niet zelf hebben gezegd dat ze geloven?

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 02 mar 2014 22:27

Bambi schreef:Als ik dan die Bijbeltekst ernaast zet uit 1 Korinthiërs 7:14
Want de ongelovige man is geheiligd door de vrouw, en de ongelovige vrouw is geheiligd door den man; want anders waren uw kinderen onrein, maar nu zijn zij heilig.

Een tekst die een belofte en een troost in houdt, voor alle ouders wiens kinderen het geloof de rug toegekeerd hebben.
Een vers dat ook persoonlijk voor jou heel veel waarde heeft gehad, want als ik me niet vergis, heb jij God ook een tijdlang losgelaten, maar Hij jou nooit.

Vind je dan zelf ook niet dat jouw reactie hierboven, in vergelijking met die tekst, zo farizeeër achtig en koud overkomt en dus uit het menselijk verstand voortkomt, maar niet uit de grote Liefde van God.
Want als God een kind van gelovige ouders al apart gezet heeft, wie ben jij dan om te zeggen, dat ze er nog niet bij horen, omdat ze nog niet zelf hebben gezegd dat ze geloven?

je tekst uit Kor 7 heeft gewoon niets met de doop te maken.
NIETS!
Integendeel, er staat juist dat de kinderen door het geloof (weer dat geloof!) van de ouders, al is het er maar 1 zelfs, een bevoorrechte positie hebben (omdat ze nu groot worden met het Evangelie)
Ze hebben het Woord gehoord en zullen dat onder normale omstandigheden waarschijnlijk aannemen.

Een belofte van de ouders komt niet voor uit het menselijk verstand?
Een belofte van de ouders is geen voorbeeld van menselijk initiatief?

Je wijkt trouwens af van mijn stelling over Cornelius?
heb je daar nog een tegenargument voor?

PS, Ik heb het geloof nooit de rug toegekeerd, want ik had nooit een levend geloof gehad.

Een kind wat het geloof de rug toekeert heeft de weg geweten en ervan gehoord, maar deze niet bewandeld.
Hij had beter in een ongelovig gezin geboren kunnen worden.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 02 mar 2014 22:32

Wanneer ga je je dan "ECHT" laten dopen?

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 02 mar 2014 22:39

Bambi schreef:Wanneer ga je je dan "ECHT" laten dopen?

Wanneer ga je mijn vragen eerst eens beantwoorden?

Bambi

Berichtdoor Bambi » 02 mar 2014 22:42

mealybug schreef:Wanneer ga je mijn vragen eerst eens beantwoorden?

Je vraag over Cornelius?
Hij was al opa zeg je?
Weet je niet dat met huis in de Bijbel het huisgezin bedoeld wordt en dat de kinderen met hun kinderen daar ook bij hoorden?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 02 mar 2014 22:45

mealybug schreef:Wanneer ga je mijn vragen eerst eens beantwoorden?

Bambi schreef:Je vraag over Cornelius?
Hij was al opa zeg je?
Weet je niet dat met huis in de Bijbel het huisgezin bedoeld wordt en dat de kinderen met hun kinderen daar ook bij hoorden?

'Want de besnijdenis is wel nut, indien gij de wet doet; maar indien gij een overtreder van de wet zijt, zo is uw besnijdenis voorhuid geworden.' (Rom 2,25)

Vervang in gedachten het woord besnijdenis eens voor de kinderdoop. De kinderdoop zegt niets, want als iemand zich als een ongelovige gedraagt zal hij zo geoordeeld worden.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 02 mar 2014 22:48

Mohamed schreef:Vervang in gedachten het woord besnijdenis eens voor de kinderdoop. De kinderdoop zegt niets, want als iemand zich als een ongelovige gedraagt zal hij zo geoordeeld worden.

De doop zelf maakt ook niemand zalig.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 02 mar 2014 22:57

Mohamed schreef:Vervang in gedachten het woord besnijdenis eens voor de kinderdoop. De kinderdoop zegt niets, want als iemand zich als een ongelovige gedraagt zal hij zo geoordeeld worden.

Bambi schreef:De doop zelf maakt ook niemand zalig.

Klopt, wie gereinigd is hoeft alleen de voeten nog te wassen, zie Joh 13,10.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 02 mar 2014 23:15

naamloos schreef:
Dus alle gedoopte kinderen van gelovigen zijn behouden Gevaarlijke leer hoor

Rotterdam:
Weet u, meneer of mevrouw naamloos, geloven dat gedoopte kinderen van gelovige ouders niet behouden zijn, dat is een gevaarlijke leer.

Als je gedoopt bent, dan ben je niet meer "naamloos" dan ben je christen "van Christus".

Nou snap ik hoe jij aan een paar miljard christenen komt! Gewoon effe wat water op het voorhoofd, en hup, weer een christen erbij!!!
KZou het er maar niet op wagen hoor, de doop behoud niet. Gevaarlijke leer, misschien was Hitler ook wel gedoopt?
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 02 mar 2014 23:18

naamloos schreef:naamloos schreef:
Dus alle gedoopte kinderen van gelovigen zijn behouden Gevaarlijke leer hoor

Rotterdam:
Weet u, meneer of mevrouw naamloos, geloven dat gedoopte kinderen van gelovige ouders niet behouden zijn, dat is een gevaarlijke leer.

Als je gedoopt bent, dan ben je niet meer "naamloos" dan ben je christen "van Christus".

Nou snap ik hoe jij aan een paar miljard christenen komt! Gewoon effe wat water op het voorhoofd, en hup, weer een christen erbij!!!
KZou het er maar niet op wagen hoor, de doop behoud niet. Gevaarlijke leer, misschien was Hitler ook wel gedoopt?

Misschien was Hitler wel behouden.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

mohamed

Berichtdoor mohamed » 02 mar 2014 23:23

Zowel de kinderdoop als de volwassendoop hebben geen enkel nut meer. De volwassendoop was alleen bedoeld voor joden onder het oude verbond en niet voor heidenen, zie Zach 13,1.

Terug naar “Archief”