Zuinige electrische stadsbus
APELDOORN - Het is toch te gek dat we van een liter benzine of diesel
zeven tot tien procent benutten voor aandrijving en de rest verloren gaat
aan warmte. Kunnen we beter op elektriciteit gaan rijden en de olie
gebruiken voor spullen waarbij het rendement hoger is, zegt Arjan Heinen.
Eerst even een mogelijk misverstand wegnemen: rijden op elektriciteit is
bepaald niet nieuw. In 1900 reden er al auto's, bussen en vrachtwagens
op elektriciteit. Ingenieur Arjan Heinen heeft zelf foto's van elektrische
bierwagens van de Amstel Brouwerij. "Er werd in die tijd volop
geëxperimenteerd met elektriciteit. De verhouding elektrisch en benzine
was zelfs ongeveer vijftig-vijftig."
Lohner Porche, 1898. Aangedreven door electrische wielnaafmotoren.
De eerste hybride auto.
"Daar kwam hopeloos de klad in toen er steeds meer olie werden
gevonden en de benzine ook steeds beter werd."
Het was Henry Ford die min of meer de genadeklap uitdeelde door de
productie van auto's te automatiseren. De opmars van de benzinemotor
zorgde er voor dat er veel kennis over elektrische aandrijving verloren
ging. De techniek werd eigenlijk afgedankt en de kennis verwaterde.
Hij (Arjan Heinen) ontdekte in 1998 een nieuwe wielnaafmotor. Daarbij zit de
elektromotor dus in de naaf van het wiel. Die methode levert
spectaculaire bezuinigingen op, tot zelfs ruim vijftig procent op de
brandstof, maar ook op uitlaatgassen en geluid.
Volledig artikel.
Enkele feiten:
- De fluisterbus Whisper wordt aangedreven door electrische motoren in de wielnaven (geen transmissie verliezen)
- Stroomvoorziening door accu''s, boven op het dak
- De bus is ook voorzien van een dieselmotor
- Geluid daalt van 78 dBA naar 64 dBA (64 dBA = geluid in Mercedes E-klasse bij 100 km/h)
- CO2 uitstoot verminderd van 160 ton per jaar naar 80 ton
Gerelateerde artikelen:
-
Vijftig procent zuiniger door electrische wielmotor (2003).
-
Electrische wielnaafmotor van General Motors (2003).
-
Electrische wielnaafmotor van Porsche (1897).