Koken, bakken, etc. (4)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23628
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Marnix » 21 aug 2014 21:37

schelpje3 schreef:Moet je niet zeggen hoor Marnix, ik zie in de winkel diverse koolsoorten liggen. (chinese, witte)
Ik ben er dol op, maar niet in de zomer.
Stoofpotten maak ik in de zomer ook, misschien wel iets lichter van karakter.
Soms vraagt één van de gezinsleden of ik de volgende dag een bepaald gerecht wil maken.
Maar ik laat me niet zo leiden door het grote aanbod van iets.
Vooral bloemkool, kan mij weinig boeien.


Ligt dat er niet aan wat je er mee doet? Ik eet in de zomer ook wel kool maar dan bijvoorbeeld in de lasagne (met spitskool of chinese kool), in de cataplana (heb hier een keer een heerlijk recept van cataplana met kip en spitskool geplaats)

Stoofpotten maak ik meer in de herfst en winter, in de zomer soms iets lichtere smaken en in de zomer wat sterkere smaken. Maar dat verschilt allicht per persoon. Ik vind stoofpotten en soms ook soep bij warm weer te warm, dan zweet ik na een kop soep :)

Maar goed, als je een moestuin hebt krijg je wel af en toe een periode veel van het zelfde en dan is het zaak om gewoon veel te varieren met recepten. Het is nu bonentijd maar dan moet je niet iedere dag aardappels met boontjes en een gehaktbal maken ;-)
Laatst gewijzigd door Marnix op 21 aug 2014 21:58, 1 keer totaal gewijzigd.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor schelpje3 » 21 aug 2014 21:43

Marnix schreef:
Ligt dat er niet aan wat je er mee doet? Ik eet in de zomer ook wel kool maar dan bijvoorbeeld in de lasagne (met spitskool of chinese kool), in de cataplana (heb hier een keer een heerlijk recept van cataplana met kip en spitskool geplaats)

Stoofpotten maak ik meer in de herfst en winter, in de zomer soms iets lichtere smaken en in de zomer wat sterkere smaken. Maar dat verschilt allicht per persoon. Ik vind stoofpotten en soms ook soep bij warm weer te warm, dan zweet ik na een kop soep :)

Maar goed, als je een moestuin hebt krijg je wel af en toe een periode veel van het zelfde en dan is het zaak om gewoon veel te varieren met recepten. Het is nu bonentijd maar dan moet je niet iedere dag aardappels met boontjes en een gehaktbal maken ;-)

Ik ben voor (bijna) alles in hoor Marnix, proberen. Soms is het lekker, soms niet. Maar ik kook niet voor mezelf alleen, dus moet trachten het zodanig te bereiden, dat het voor elk gezinslid i.i.g. aanvaardbaar is.
Ik houd zelf niet van pasta, maar maak vrijwel elke week een pastagerecht.
En als je oudere kinderen hebt, eten die wel eens buiten de deur en dan wil ik de volgende dag niet eenzelfde gerecht voorzetten.
Misschien maak ik er wel teveel een ding van.
Maar mijn moeder kookte vrij saai, Hollandse pot, voorspelbaar, vaste dagmenu's en dat wilde ik voorkomen. En ook wil ik niet dat mijn kind echt iets moet eten wat hij/zij echt niet lust.
Momenteel is het kind dat chinees eten haat op vakantie, dus maakte ik een keer nasi, vanavond hadden we bami en babi pangang op het menu. :D

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23628
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Marnix » 21 aug 2014 21:45

MissF schreef:Ik bepaal wel van tevoren wat ik ga eten, maar als ik besluit dat het morgenavond groenten met vlees en aardappels is, dan maken de groenten me niet uit. Dus dan koop ik wat in de aanbieding is idd. Ik vind het zonde om het dubbele te betalen omdat ik perse bloemkool wil eten, terwijl de sperziebonen in de aanbieding zijn, en die vind ik ook lekker.

Wij willen wat minder vlees eten, al eerder eens een tijdje gedaan, maar het is er weer bij ingeschoten. Maar geen vleesvervangers, omdat we dat niet zo lekker vinden en dat ook niet altijd even gezond blijkt te zijn. Zondag hadden we een ovenschotel, met pasta en veel groenten, was heel lekker.
Ik zoek eigenlijk nog meer recepten, met (veel)groenten, pasta/aardappels of rijst en zonder vlees, iemand enig idee?


Pasta kan eigenlijk altijd prima zonder vlees (meestal gehakt). Lasagne, spaghetti, macaroni, lekkere saus en groenten doet wonderen. Eventueel kaas erbij. Bij rijst kan je gewoon gebakken ei of omelet serveren, evt wat kruiden erbij die bij de rest van het eten aansluiten (met beter leven-sterren natuurlijk). Als je dat af en toe doet en de aardappels met groente en vlees blijft eten kom je een heel eind.

P.s bonen en kikkererwten zijn ook uitstekende vleesvervangers. Er zijn heel veel lekkere recepten daarmee te vinden.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23628
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Marnix » 21 aug 2014 21:49

Schelpje ik weet niet of deze voor iedereen acceptabel is, zo ja, heerlijk gerecht met spitskool, ook voor in de zomer:

http://www.smulweb.nl/recepten/974921/Cataplana-met-kip

Wordt niet echt pittig (en anders kleiner pepertje gebruiken) en ik doe altijd een knoflookteentje extra en iets meer bouillon met een beetje water erbij) en dan lekker even laten pruttelen en brood erbij serveren.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor schelpje3 » 21 aug 2014 21:51

Marnix schreef:Schelpje ik weet niet of deze voor iedereen acceptabel is, zo ja, heerlijk gerecht met spitskool, ook voor in de zomer:

http://www.smulweb.nl/recepten/974921/Cataplana-met-kip

Wordt niet echt pittig (en anders kleiner pepertje gebruiken) en ik doe altijd een knoflookteentje extra en iets meer bouillon met een beetje water erbij) en dan lekker even laten pruttelen en brood erbij serveren.

Mmmm, ziet er lekker uit. Nog nooit van een cataplana gehoord.
Momenteel zit er een kind van me in Portugal, dus wie weet eet hij het daar wel. En vraagt bij thuiskomst: mam, dit MOET je een keer klaarmaken. :lol:

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23628
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Marnix » 21 aug 2014 21:59

Probeer het maar uit dan :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

cornelia77
Luitenant
Luitenant
Berichten: 580
Lid geworden op: 20 sep 2010 20:29

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor cornelia77 » 22 aug 2014 07:53

We gaan de komende tijd flink aan de peren. Komende zaterdag kan je hier plukken voor 50 cent per kilo, voor het rode kruis in Oekraïne.
Maar wat kan je allemaal met peren doen? Zat ideeën te vinden op het web, maar misschien hebben jullie ook nog goede ideeën? Aanbevolen!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23628
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Marnix » 22 aug 2014 08:11

In ieder geval jam, stroop en chutney maken. Dat zijn de beste manieren om ze te conserveren :)

Als je nog meer wil hebben kan je eens zoeken op recepten voor perenlikeur of zo... Kan je er je eigen schnapps mee maken ;) Lekker hoor.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Evelien » 22 aug 2014 10:32

Perentaart... =P~

Appel-perenmoes.

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6330
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor ajl » 25 aug 2014 09:24

MissF schreef:Ik bepaal wel van tevoren wat ik ga eten, maar als ik besluit dat het morgenavond groenten met vlees en aardappels is, dan maken de groenten me niet uit. Dus dan koop ik wat in de aanbieding is idd. Ik vind het zonde om het dubbele te betalen omdat ik perse bloemkool wil eten, terwijl de sperziebonen in de aanbieding zijn, en die vind ik ook lekker.

Wij willen wat minder vlees eten, al eerder eens een tijdje gedaan, maar het is er weer bij ingeschoten. Maar geen vleesvervangers, omdat we dat niet zo lekker vinden en dat ook niet altijd even gezond blijkt te zijn. Zondag hadden we een ovenschotel, met pasta en veel groenten, was heel lekker.
Ik zoek eigenlijk nog meer recepten, met (veel)groenten, pasta/aardappels of rijst en zonder vlees, iemand enig idee?


Ratatouille met couscous. Eten wij zomers vaak.

Wij willen ook minder vlees eten, maar ik vind dat toch wel lastig. Ik merk toch dat kinderen het beste Hollandse pot eten in een prakje. En alleen aardappels en groente vind ik ook wat. Wij zijn dus ook zoekende naar recepten.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor schelpje3 » 25 aug 2014 10:01

ajl schreef:
Ratatouille met couscous. Eten wij zomers vaak.

Wij willen ook minder vlees eten, maar ik vind dat toch wel lastig. Ik merk toch dat kinderen het beste Hollandse pot eten in een prakje. En alleen aardappels en groente vind ik ook wat. Wij zijn dus ook zoekende naar recepten.

ajl en missF; 2 kinderen lustten absoluut geen gekookt witlof, maar rauw als salade wel, dus dan maakte ik een salade met een blikje mandarijntjes en blokjes ananas erdoor.
En dan ging ik variëren:
wel/geen fijngeknipte bieslook en/of peterselie
of bakje kruidenkaas
of blokjes kipfilet (broodbeleg, dikke plak, in blokjes) is dan wel vlees, maar mager
of gekookte eitjes, in stukjes
of blokjes belegen kaas.

Als je een aardappeltortilla maakt, hoeft daar ook geen vlees in:http://www.een.be/programmas/dagelijkse-kost/recepten/aardappeltortilla-met-ui-en-paprika

Als je een gerecht met peulvruchten maakt, bruine bonen met gebakken uitje, appelmoes, groene salade, of kapucijners (veldertjes zijn kleiner en malser) met rulgebakken plantaardig roerbaksel, met kerrie en blokjes groene appel en gebakken uitje, is ook voor kinderen meestal wel lekker.

En vis?
Hartige taart met daarin een blik roze zalm verwerkt, heerlijk en gezond! En goedkoper dan verse zalm.

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6330
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor ajl » 25 aug 2014 10:20

Salades werken bij ons ook nog niet zo. Dan nog eerder gekookte witlof.
Hartige taart eten wij eigenlijk nooit. Ik denk altijd dat dat zo ongezond is door de bladerdeeg en het room dat je erdoor doet of valt het wel mee?

Wat voor groene salade maak jij schelpje? En welke dressing doe jij erdoor?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor schelpje3 » 25 aug 2014 10:26

ajl schreef:Salades werken bij ons ook nog niet zo. Dan nog eerder gekookte witlof.
Hartige taart eten wij eigenlijk nooit. Ik denk altijd dat dat zo ongezond is door de bladerdeeg en het room dat je erdoor doet of valt het wel mee?

Wat voor groene salade maak jij schelpje? En welke dressing doe jij erdoor?

Nee geen bladerdeeg, maar deze
Afbeelding

in de diepvries, naast het bladerdeeg.
En ik doe er niet altijd room door, dat is veel te zwaar met zalm, maar melk en eitjes. Of kookroom (AH) light, heb je toch een volle smaak. Evt. half lightroom/half melk. Maar die eitjes (ik doe er 3) binden voldoende.
Lekker met kleine stronkjes broccoli, kerstomaatjes, lenteuitjes.
Dressing maak ik van halfvolle yoghurt, varieer ik ook weer mee: met tomatenketchup, of light mayo, of kerriesaus.

Je kunt witlof ook grof snijden en een eitje loskloppen met melk, geraspte kaas erdoor roeren en dan met of zonder aardappelpuree in de oven. Is ook vleesloos, tenminste, als je de ham weglaat. :wink:

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Evelien » 25 aug 2014 11:02

light room :? :? Ieder z'n ding natuurlijk. Als je het niet al te veel eet kan je beter gewone volle room gebruiken.

Je kan ook zelf vegetarische burgers maken. En bij spinazie met aardappelen kan je een lekker ei doen ipv vlees. Bewaar dan op de dagen dat je vlees eet en je jus over hebt, dan kan je dat dan weer voor gebruiken voor over de aardappelen.

Ik zet ook altijd iets van tomaatjes, paprika en komkommer op tafel.

Wij eten 2 keer in de week vlees.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor schelpje3 » 25 aug 2014 11:27

Evelien schreef:light room :? :? Ieder z'n ding natuurlijk. Als je het niet al te veel eet kan je beter gewone volle room gebruiken.

Je kan ook zelf vegetarische burgers maken. En bij spinazie met aardappelen kan je een lekker ei doen ipv vlees. Bewaar dan op de dagen dat je vlees eet en je jus over hebt, dan kan je dat dan weer voor gebruiken voor over de aardappelen.

Ik zet ook altijd iets van tomaatjes, paprika en komkommer op tafel.

Wij eten 2 keer in de week vlees.

Ik bedoelde de halfvolle kookroom van AH, heb ik altijd. Niet die van Blue band hoor. :wink:
Maar met volle melk en een paar eitjes, ben ik eigenlijk happy en dat bindt in de hartige taart ook prima.
Ik maak soms een plaatpizza met als basis tomatensaus, daarop in lange linten gesneden (met de kaasschaaf) courgette, gekruimelde verse zachte geitenkaas en halve cherrytomaatjes daarop.
Je moet wel van de smaak van geitenkaas houden. Maar is licht verteerbare pizza en gezond.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten