Opmerkelijke nieuwtjes (deel 2)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Riska

Re: Opmerkelijke nieuwtjes (deel 2)

Berichtdoor Riska » 20 apr 2012 16:51

Ik geef alleen het voorbeeld van mijn woonplaats.
We deden veel dingen samen.
Vorming en Toerusting, Woorddiensten en Taizédiensten.
De bisschop draaide dingen terug, niks mocht meer en
nu doen we, jammer genoeg, helemaal niks meer samen.

En daar laat ik het bij.

Ewan
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ewan » 20 apr 2012 20:34

Faramir schreef:.

Interessant allemaal. Ik heb in ieder geval weer veel geleerd, dank.
Maar we dwalen al weer wat af, het ging over doopherkenning. Fijn dat die er is tussen een redelijk aantal gemeenschappen. Vreemd overigens dat ik daar geen reformatorische gemeenschappen bij zie staan.

Als je iets beter onderlegd was, zou je weten dat de betekenis van het roomse doopsel bijzonder weinig overeenkomsten heeft met de reformatorische ''doop''.
Vandaar dat je deze er niet bij ziet staan.
Somebody up there likes you

Faramir

Berichtdoor Faramir » 20 apr 2012 20:48

Ewan schreef:Als je iets beter onderlegd was, zou je weten dat de betekenis van het roomse doopsel bijzonder weinig overeenkomsten heeft met de reformatorische ''doop''.
Vandaar dat je deze er niet bij ziet staan.

Nu wordt het helemaal hilarisch! Dat er enkele theologische verschillen zijn weet ik, maar de doop wordt met dezelfde 'formule' uitgesproken. Het is maar goed dat je het imago van een dorpsgek hebt anders had ik je bijdrage ook nog serieus als reformatorisch genomen. Dank voor het stukje humor overigens, goed voor de conditie.

Marloes1g
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Marloes1g » 20 apr 2012 22:00

De doop van de RKK door geordend priester wordt al jaren erkend door de Reformatorische kerken.
Alleen de "nooddoop"door dokter of verloskundige niet.

Ewan
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ewan » 20 apr 2012 22:06

Marloes1g schreef:De doop van de RKK door geordend priester wordt al jaren erkend door de Reformatorische kerken.

Dus dan is het inderdaad vreemd dat deze keer de ''dochter'' niet meegaat met haar ''moeder''.

Iemand die weet wat het doopsel inhoudt en wat de 'kinderdoop' uitdraagt zal zich misschien zeer verwonderen dat deze fundamenteel verschillende betekenissen toch hetzelfde ''sacrament'' vertegenwoordigen.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 20 apr 2012 22:12

Ewan schreef:Iemand die weet wat het doopsel inhoudt en wat de 'kinderdoop' uitdraagt zal zich misschien zeer verwonderen dat deze fundamenteel verschillende betekenissen toch hetzelfde ''sacrament'' vertegenwoordigen.

Zoals je zelf ongetwijfeld weet dopen reformatorische christenen ook hun kinderen.
Zoals je als goed onderlegt persoon toch ook zou moeten weten is de doop in zowel katholieke als reformatorische kerken geen kinderdoop. De kinderdoop bestaat namelijk niet. Het doopsel in deze stromingen is namelijk niet voorbehouden aan kinderen maar voor een ieder die nog niet gedoopt is of ze nu 0 of 110 zijn.

Marloes1g
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Marloes1g » 20 apr 2012 22:20

Als de doop is bediend door een geordend priester, dominee en in de naam van God de Vader, God de Zoon en God de Heilige Geest wordt hij, zonder problemen erkend.
Maakt niet uit of je 1dag oud was (RKK) of 110 jaar.

Ewan
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ewan » 20 apr 2012 22:46

Je kunt wel om de hete brij heen blijven draaien, maar het roomse doopsel betekent dat de erfzonde wordt weggewassen, waarbij ook gezegd wordt dat maria zonder deze erfzonde geboren is, en dat heeft allemaal erg weinig te maken met de belofte van ouders om hun kids volgens de leer groot te brengen, welke de betekenis is in veel protestante kringen, waar de doop niet de betekenis heeft van het afwassen van de erfzonde.
Het is me dus een raadsel hoe het kan dat beiden elkaars ''doop'' erkennen.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 20 apr 2012 23:57

Ewan schreef:Het is me dus een raadsel hoe het kan dat beiden elkaars ''doop'' erkennen.

ik kan me best voorstellen dat het raar kan klinken in je oren dat beiden elkaars doop erkennen. Vooral omdat er een verschillende betekenis aan gehangen wordt.
Niet alleen door katholieken en protestanten, maar ook bij protestanten onderling natuurlijk.

Zelf denk ik , dat het erkennen van elkaars doop met name het erkennen is dat God aanwezig was daar bij die doop. In naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest wordt immers het mens(je) gedoopt.

Ook al heeft de doop voor bijv. Faramir(rk) bijv. een andere betekenis dan voor mij ( prot. ) , is het niet meer dan logisch ( mijn inziens ) dat je niet voor de ander beslist dat God daar niet bij was. Hoogmoed toch als je dat zou zeggen? En als je erkent dat God daarbij was, erken je dus die doop.

Dit is denk ik ook het voornaamste pijnpunt tussen dopers en wederdopers. Als iemand zich overnieuw laat dopen, dan kan dat geinterpreteerd worden als dat God er de eerste keer zeker niet bij was. En dat doet pijn bij ouders. Kan ik me goed voorstellen.

Anderzijds zou ik er natuurlijk zijn als mijn dochter ooit tot een beslissing van overdopen komt. Want ik denk dat God ook daar bij is, en omdat Hij het hart aanziet ziet Hij natuurlijk de bedoelingen van de wederdoper.

ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 21 apr 2012 08:12

Ewan schreef:Je kunt wel om de hete brij heen blijven draaien, maar het roomse doopsel betekent dat de erfzonde wordt weggewassen,

Klopt.
waarbij ook gezegd wordt dat maria zonder deze erfzonde geboren is, en dat heeft allemaal erg weinig te maken met de belofte van ouders om hun kids volgens de leer groot te brengen,

Dat staat natuurlijk helemaal los van het sacrament van de doop. Dat jij het er nu bijsleept zegt eigenlijk ook meer over jezelf.
welke de betekenis is in veel protestante kringen, waar de doop niet de betekenis heeft van het afwassen van de erfzonde.

Dat klopt in vele gevallen. Dat maakt de doop in de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest echter niet anders. Dat de ene partij wel gelooft dat x gebeurd en de andere partij niet kan gewoon.
Het is me dus een raadsel hoe het kan dat beiden elkaars ''doop'' erkennen.

Jij was toch zo goed onderlegt? Dan zul je ongetwijfeld ook wel eens gelezen hebben waarom dat zo is.

Maar hoe zit het eigenlijk met jouw doop? Indien je gedoopt bent, erken je je eigen doop nog wel nu er zoveel wederzijdse dooperkenning is met die vreschelijke roomschen? En indien je nog niet gedoopt bent of je denkt aan een overdoop hoe ga je dat dan organiseren als enige christen die het licht gezien heeft? Ga je dan in je eigen badkuip zitten en jezelf onderdompelen in de naam van de Vader, (de Zoon, de Heilige Geest)? En hoe vul jij je christen zijn eigenlijk in met je broeders en zusters (die je schijnbaar niet hebt)? Ten overstaan van welke christelijke gemeenschap ga jij bijvoorbeeld trouwen? Maar laten we het even tot de doop beperken, dat lijkt me al moeilijk genoeg voor je maar ik ben wel benieuwd hoe het praktisch allemaal gaat binnen het ewanisme.

Ewan
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ewan » 21 apr 2012 08:41

Fijn dat je alles wat ik zei, in elk geval toegeeft.
Je kunt de vermeende erfzonde-vrije positie van Maria natuurlijk als bijzaak houden, het wordt echter wel in 1 adem genoemd, bij het doopsel, evenals het tot Maria bidden etc.
Hoe dan ook, het noemen van allerlei minderwaardige opmerkingen als ''zelf in de badkuip en badjes van de bouwmarkt'' etc, laat jullie haat overduidelijk zien, omdat je geen bijbels onderbouwd antwoord kunt vinden.
Is dit soort venijn de vrucht van je geloof?
Of meer een poging om nieuwe mensen tot een liefdevol geloof te trekken?
Efeziërs 1:13b-14a:
"; in Hem zijt gij, NADAT gij gelovig werd, verzegeld met de Heilige Geest der belofte, die een onderpand is van onze erfenis."

Faramir

Berichtdoor Faramir » 21 apr 2012 14:21

Ewan schreef:Fijn dat je alles wat ik zei, in elk geval toegeeft.

Indien iemand overeenkomstig de werkelijkheid bijdraagt zal ik dat zeker beamen. Wanneer iemand lariekoek als waarheid wil verkopen zal ik dat ook aangeven.
Je kunt de vermeende erfzonde-vrije positie van Maria natuurlijk als bijzaak houden, het wordt echter wel in 1 adem genoemd, bij het doopsel, evenals het tot Maria bidden etc.

En dat is dan lariekoek. Tijdens de doop wordt Maria niet aangehaald. Wellicht als er een nadrukkelijke wens is van de ouders die dan via gebed vragen aan Maria om voor het kind te bidden. Sowieso wordt Maria bijzonder weinig aangehaald binnen de eredienst. Zelfs het Ave Maria zal indien het al gezongen wordt na de sluiting van de viering gezongen worden.
Hoe dan ook, het noemen van allerlei minderwaardige opmerkingen als ''zelf in de badkuip en badjes van de bouwmarkt'' etc, laat jullie haat overduidelijk zien, omdat je geen bijbels onderbouwd antwoord kunt vinden.
Is dit soort venijn de vrucht van je geloof?

Dit had wellicht hout gesneden als je ook nog enige zelfreflectie had toegepast. Dan had ik (en ongetwijfeld anderen ook) nog wel eens willen kijken op de manier waarop ik reageer. Nu is het gewoon ontzettend hypocriet van je. Hypocrisie is voor zover ik weet geen vrucht van geloof. Maar wellicht dat het in het maranisme ander is.

Daarnaast laat je zelf helemaal niets van je eigen geloof zien, je besteed je tijd hier slechts aan het afzeiken van het geloof van de ander. Daarmee begon je al vanaf je eerste bijdrage. Uit alles blijkt dat je jezelf toch wel een Über-christen vindt, maar waaruit dat dan zou moeten blijken blijft een groot vraagteken. Daarnaast ga je stelselmatig niet in om op de vragen die tot de kern van jouw eigen geloof komen zoals je geloof in de Bijbel. En wederom weiger je nu in te gaan op vragen omtrent je eigen doop nav je eigen laagdunkende uitspraken op de doop van zo'n beetje de meeste christelijke stromingen.
Of meer een poging om nieuwe mensen tot een liefdevol geloof te trekken?
Efeziërs 1:13b-14a:
"; in Hem zijt gij, NADAT gij gelovig werd, verzegeld met de Heilige Geest der belofte, die een onderpand is van onze erfenis."

En als toetje verkracht je de Bijbel door hem selectief te verknippen voor eigen gewin.

Bertiel
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bertiel » 21 apr 2012 15:43

Het Catshuisoverleg is mislukt; quelle suprise...
Wat hopen jullie dat er nu gaat gebeuren?

Mijn ideaal plan is om nieuwe verkiezingen uit te schrijven en dan geen programma per partij maar dat iedere partij hun manier voorlegt hoe ze de bezuinigingen gaan aanpakken!
Vanitas vanitatum et omnia vanitas

Faramir

Berichtdoor Faramir » 21 apr 2012 15:48

Bertiel schreef:Het Catshuisoverleg is mislukt; quelle suprise...
Wat hopen jullie dat er nu gaat gebeuren?

Ik hoop dat het einde van de regenboog gevonden wordt en dat daar dan een grote pot met geld ligt voor de schatkist zodat er geen bezuinigingen hoeven te komen. :)
Mijn ideaal plan is om nieuwe verkiezingen uit te schrijven en dan geen programma per partij maar dat iedere partij hun manier voorlegt hoe ze de bezuinigingen gaan aanpakken!

Of er nieuwe verkiezingen komen of niet het is mij om het even. Als werkende huiseigenaar die ook nog eens auto bezit en rijd wordt ik toch wel kaal geplukt. Ik vraag me af of ik dan überhaupt nog wel moet gaan stemmen zoals ik er nu in sta lijkt het me voornamelijk een verspilling van mijn tijd.

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 21 apr 2012 20:10

Ik ben benieuwd hoe de partijen die om het hardst om nieuwe verkiezingen roepen, de crises gaan aanpakken. Vanuit de oppositie is het makkelijk schieten, maar als je zelf aan de knoppen moet draaien, wordt het een ander verhaal.

@Faramir: als hardwerkende loonslaaf die oh oh oh nog een bonus krijgt, met diesel auto, eigen huis en kinderopvang, ga ik wel vrezen voor de nieuwe regering. Men moet het mij niet kwalijk nemen als ik echt helemaal niets meer uitgeef aan alles wat ik niet nodig heb. En dan stop ik ook met goede doelen sponsoren.....oh nee, dat deed ik al niet, uit mijn naam wordt door Den Haag al genoeg voor Sinterklaas gespeeld.... :mrgreen:
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Terug naar “Archief”