De opstanding was niet op een zondag.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
parsifal
Majoor
Majoor
Berichten: 2145
Lid geworden op: 28 jan 2003 10:48
Locatie: Stockholm

Berichtdoor parsifal » 01 nov 2004 11:19

Sabra schreef:De link opstanding-zondag is niet duidelijk en niet overtuigend bewezen.


Zou je willen reageren op Mattheus 28 de eerste verzen. Ook op de oud-Christelijk literatuur die de opstanding wel op de eerste dag plaatst.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Sabra
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3115
Lid geworden op: 04 apr 2003 15:00

Berichtdoor Sabra » 01 nov 2004 11:30

Dat heb ik gedaan. Het probleem is echter dat tijdens het Pesach er meer sabbathen worden gehouden. Niet enkel de zevende dag der week.

Ik kan geen Grieks, dus ik kan het niet in de grondtaal lezen. Ik zou dus de Griekse versie moeten opslaan om te kijken wat er staat en dat laten vertalen door iemand die het Grieks machtig is.

Daarnaast is het natuurlijk niet duidelijk welke sabbath er bedoeld wordt.

Ten derde is het natuurlijk vrij frappant om zonder Goddelijke opdracht opeens de zondag als rustdag te nemen.

Gebruikersavatar
parsifal
Majoor
Majoor
Berichten: 2145
Lid geworden op: 28 jan 2003 10:48
Locatie: Stockholm

Berichtdoor parsifal » 01 nov 2004 11:34

Sabra schreef:Dat heb ik gedaan. Het probleem is echter dat tijdens het Pesach er meer sabbathen worden gehouden. Niet enkel de zevende dag der week.

Ik kan geen Grieks, dus ik kan het niet in de grondtaal lezen. Ik zou dus de Griekse versie moeten opslaan om te kijken wat er staat en dat laten vertalen door iemand die het Grieks machtig is.

Daarnaast is het natuurlijk niet duidelijk welke sabbath er bedoeld wordt.

Ten derde is het natuurlijk vrij frappant om zonder Goddelijke opdracht opeens de zondag als rustdag te nemen.


En laat na de sabbat, als het begon te lichten, tegen den eersten dag der week, kwam Maria Magdalena, en de andere Maria, om het graf te bezien.

Hier staat eerste dag van de week. Dan is de vraag niet meer over welke sabbat het gaat. Merk ook mijn eerdere referentie naar een commentaar op om het Grieks voor "eerste dag van de week" te verklaren.
"Then he isn't safe?" said Lucy.

[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Sabra
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3115
Lid geworden op: 04 apr 2003 15:00

Berichtdoor Sabra » 01 nov 2004 11:37

Ik ben even niet in staat om dat allemaal te controleren. Neemt niet weg dat God nooit heeft bevolen om de zondag ipv de sabbath te nemen.

Ik zal tzt jouw bronnen eens bekijken.

Gebruikersavatar
Taytelbaum
Mineur
Mineur
Berichten: 198
Lid geworden op: 03 okt 2003 13:09

Berichtdoor Taytelbaum » 01 nov 2004 19:12

Mathitja (Mattheos) gaf in 28:1 aan dat het net begonte lichten; ik heb gepoogd zoveel mogelijk de oude handschriften zoals in "Nestle-Aland" beschreven staan te volgen, daar de textus receptus van de Griekse tekst voor onze Bijbel op relatief jonge handschriften gebaseerd was, en ook de vertaling beter kan:
Bij het krieken [v/d dageraad] (DE SABBATON ontbreekt hier in verscheiden handschriften), als het begon te lichten, tijdens de eerste [dag] der week (MIAN SABBATON), kwam Marjam Magdalene, en de andere Marjam, om het graf te bezien.

Belangrijk is te weten dat SABBATON in het Grieks zowel week als Sjabbath kan betekenen. MIAN SABATTON betekent eerste der week (zie ook 2 Kor.16:2). Het kan hier geen 1e Sjabbath o.i.d. betekenen, want wanneer het zou gaan om de 1e Sjabbath van de maand, kan die moeilijk na 3 a 4 dagen (naar gelang welke theorie van hoeveelheid dagen je zou volgen) na het midden van de maand volgen. Blijft er dus als betekenis "eerste van de week" over.
Het was dus volgens Mathitja amper licht; toen een engel van HASJEM de steen van de ingang wentelde en de vrouwen antwoorde:
want ik weet, dat u zoekt Jesjoea, Die gekruisigd was. Hij is hier niet; want Hij is opgestaan, gelijk Hij gezegd heeft. (vs.5,6)

Dit moet dus nog voor de dageraad zijn gebeurd.
Lukas:
En op de eerste [dag] der week (MIAN SABBATON), zeer vroeg in de dageraad, gingen zij naar het graf, dragende de specerijen, die zij bereid hadden, en sommigen met haar. En zij vonden de steen afgewenteld van het graf. En ingegaan zijnde, vonden zij het lichaam van de Here Jesjoea niet. (Luk.24:1-3)

Ook hier moet voor het daglicht de opstand hebben plaatsgevonden.
In de Goede Boodschap volgens Jochannan is het zelfs nog duister:
En op den eerste [dag] der week ging Marjam Magdalene vroeg, als het nog duister was, naar het graf; en zag de steen van het graf weggenomen. (Joh.20:1)

Deze tekst laat zelfs geen ruimte voor de opstanding tijdens schemer tussen nacht en dageraad.
Met in gedachtenis dat de opstanding in ieder geval voor de zonsopgang van de eerste dag der week is, kunnen we nu de drie dagen bekijken;
"Van toen aan begon Jezus Zijn leerlingen te vertonen, dat Hij moest heengaan naar Jeroesjalajjiem, en veel lijden van de ouderlingen, en overpriesters, en Schriftgeleerden, en gedood worden, en de derde dag opgewekt worden" (Matt. 16:21); "…, en de derde dag zal Hij opgewekt worden" (idem 17:23); "en de derde dag zal Hij opstaan" (id. 20:19); "zo zal de Zoon des mensen drie dagen en drie nachten zijn in het hart der aarde" (id. 12:40).

Als we tellen vanaf "Goede Vrijdag" (post-Bijbelse, kerkelijke uitdrukking) tellen, zelfs wanneer we diezelfde dag waarop Hij aan het hout gehangen was meetellen, houden we een dag en een nacht over: 1e dag - vrijdag; 1e nacht - vrijdag op zaterdag; 2e dag - zaterdag; 2e nacht - zaterdag op zondag en dan mogen we dus niet verder meer tellen, de opstanding is dan al geschied. Dus moeten we wel op donderdag beginnen te tellen.

Ik heb op de data niet alleen een computerprogramma dat de Joodse maanden en dagen berekend erop los gelaten, maar ook een programma dat maanstanden berekend. Onafhankelijk van elkaar tonen zij de data en dagen aan.
In het in het verleden als niet canonieke evangelie van Petros, waarvan slechts bronfragmenten bewaard zijn, staat in een van de bronnen (ontdekt 1884 in tombe te Akhmim, Egypte, gedateerd 8e eeuw, bron zou stammen uit periode tussen de 2 Joodse oorlogen [70-132 n. Chr.] met de Romeinen vlgs enigen) een stuk over de kruisiging en begravenis. Het is mogelijk vermengd met corrupties en misconcepties m.i. Een van de meest interessante en schijnbaar authentieke passages daaruit acht ik, volgende op de kruisiging en begravenis:
En vanwege al deze deze dingen vastten wij, en zaten we rouwende en huilende een nacht en een dag tot de Sjabbath (Evangelie van Petros VII [27])

Als volgens dit verslag deze periode van rouwen tot de Sjabbath een nacht en een dag nam, was de gebeurtenis van de kruisiging dus op een donderdag. Maar ik heb reeds eerder minder apokriefe redenen opgegeven.

Sam
"Heer, zult U in deze tijd aan Israel het Koninkrijk wederoprichten?" (Hand.1:6)

Gebruikersavatar
Invincible
Luitenant
Luitenant
Berichten: 611
Lid geworden op: 07 nov 2002 12:34
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Berichtdoor Invincible » 05 nov 2004 20:29

Hi mensen,

2 puntjes naar aanleiding van Sams stuk hierboven:

@Taytelbaum:
1] Gezien jij meer van de grondtekst weet dan ik: is er een mogelijkheid dat de eerste verzen van Mattheüs niet in chronologische volgorde staan? Dat vers 2-4 voor vers 1 plaatsvonden?

@Iedereen:
2] In Mattheüs 28 staat dat de engel de steen wegrolt voor het graf en dat de wachters zich half lam schrikken. Maar... dit zegt niets over de opstanding van Yeshua Zelf, of over het tijdstip daarvan. Yeshua was zo mogelijk (beter gezegd: niet onmogelijk) allang opgestaan op dat moment.
Hij kon Zich in een ogenblik ineens tussen de dicipelen laten verschijnen, dus waarom zou Hij niet allang uit het graf kunnen zijn opgestaan voordat die steen werd weggerold? Mister Willem Ouweneel heeft het eens zo gezegd: "de steen werd niet weggerold zodat Jezus naar buiten kon, maar zodat wij naar binnen kunnen" :wink:
Kortom: in deze tekst (of ergens anders mi) staat helemaal nix over de opstanding zelf, hoe dat in zijn werk ging, of over het tijdstip van de opstanding :mrgreen:

Gezien die 'zondag' volgens de Emmaüsgangers de 3de dag was, kon de opstanding zijn van zaterdag 18:01uur tot zondagochtend. Dat maakt voor de Joodse tijdsrekening niet uit, maar voor ons veranderd de dag om 24:00, dus kon de opstanding in Westerse tijdsrekening ook op zaterdag plaats hebben gevonden.
..

waarnemer
Luitenant
Luitenant
Berichten: 509
Lid geworden op: 16 sep 2002 12:04
Locatie: Veluwe

Berichtdoor waarnemer » 06 nov 2004 00:21

Invincible,
Duidelijk. Maar het is wonderlijk bijna niemand wil dat geloven. Zelfs er niet over nadenken.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11377
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 06 nov 2004 01:20

Even een heel kleine tussenvraag: maakt het eigenlijk echt uit of het nou op zater- of op zondag was?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Sabra
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3115
Lid geworden op: 04 apr 2003 15:00

Berichtdoor Sabra » 06 nov 2004 01:31

Men moet een excuus hebben om de rustdag op zondag te houden. Daarom probeert men met allerlei bewijzen de menselijke keuze voor de zondag te verdedigen.

God heeft nergens gezegd dat de sabbath op rustdag heeft afgedaan, en dat is voor mij een bewijs dat dit een fout is van het christendom.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11377
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 06 nov 2004 01:36

Maar vrijwel alle christelijke kerken vieren de zondag als zodanig. Is dat een ramp?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Sabra
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3115
Lid geworden op: 04 apr 2003 15:00

Berichtdoor Sabra » 06 nov 2004 01:38

Wanneer men aan de zondag dezelfde dingen toekent als aan de sabbath, zoals dat verwoord staat in de bijbel, dat vind ik van wel.

Als de zondag enkel een dag is om bijeenkomsten te organiseren, dan heb ik daar geen enkel probleem mee.

Gebruikersavatar
Napoleon
Moderator
Berichten: 2422
Lid geworden op: 12 sep 2002 17:18

Berichtdoor Napoleon » 06 nov 2004 01:41

Sabra schreef:Men moet een excuus hebben om de rustdag op zondag te houden. Daarom probeert men met allerlei bewijzen de menselijke keuze voor de zondag te verdedigen.

God heeft nergens gezegd dat de sabbath op rustdag heeft afgedaan, en dat is voor mij een bewijs dat dit een fout is van het christendom.


hm. ik hoef daar geen excuus voor te hebben, en in die zin is het voor mij ook totaal niet belangrijk of Jezus nou op zaterdag heeeel laat, of zondag heeel vroeg is opgestaan. wat mij betreft houden we de rustdag op woensdag o.i.d.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Sabra
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3115
Lid geworden op: 04 apr 2003 15:00

Berichtdoor Sabra » 06 nov 2004 01:47

Ik noem dat liever de dag waarop wij bijeenkomen. En wat dat betreft maakt het mij ook niet uit welke dag dat is, maar ga niet de sabbath vervangen door de zondag.

Gebruikersavatar
Napoleon
Moderator
Berichten: 2422
Lid geworden op: 12 sep 2002 17:18

Berichtdoor Napoleon » 06 nov 2004 01:49

oh nee, dat lijkt mij niet handig. de sabbath is gewoon de zaterdag, de zondag is geen sabbath, is dat nooit geweest en zal dat nooit worden.

maar volgens mij hoeft de rustdag niet per definitie (meer) op de sabbath gehouden te worden, that's all.
Verder, verder,

altijd maar vooruit

van stad naar stad,

van oost naar west,

van noord naar zuid

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11377
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 06 nov 2004 01:51

Alles im Allen gezien houd jij je ook niet aan de sabbath, dus waarom zou je dan anderen het recht ontnemen de zondag als rustdag te hanteren?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 23 gasten