Tabitha schreef:1. Je eerdere uitspraak dat het alleen aangeleerd is, gaat hier dus niet op, omdat het toch een keer ontstaan is. Hoe komt een mens aan het idee van een hemel? Jij denkt dat mensen dat verzinnen, omdat dat ze aanspreekt? Hoe komt men dan aan het idee van een hel, wat men ook in de chr. godsdienst leert? Dat is toch niet iets om je over te verheugen. En hoe komt men aan het idee dat de mens zondig is? Dat lijkt me nou ook niet echt leuk om te horen? Als mensen de christelijke godsdienst uit hun duim hadden gezogen, hadden ze denk ik er niet voor gekozen om de mens als zondig wezen te zien.
Hoewel ik wel geloof dat het allemaal waar is, denk ik dat je argumenten toch redelijk makkelijk onderuit te halen zijn. Wanneer een bepaalde religie zijn volgelingen na hun dood beloont met een hemel, dan moet er ook iets vervelends zijn waar mensen terecht komen als ze zich NIET aan deze regels houden. Dat zie je in alle godsdiensten: een god die straft als er niet naar hem geluisterd wordt, hetzij in dit leven, hetzij na je dood.
Nu ik erover nadenk: het is juist heel logisch dat je een 'hel' zou verzinnen als je een godsdienst in elkaar knutselt. Je wilt ten eerste iets om de mensen mee bang te maken, en ten tweede zijn mensen jaloers genoeg op anderen om een hel nodig te hebben (Voorbeeld: "ik geef heel veel geld uit aan goede doelen, maar mijn buurman niet.... god gaat hem later lekker straffen", omdat je in dat geval jaloers bent dat die ander allemaal leuke dingen doet met zijn geld die jij eigenlijk veel liever ook had willen doen, wens je hem graag een hel toe)
Tabitha schreef:Verder geeft het feit dat de mens een verlangen heeft naar 'iets hogers' al aan dat dat er dan ook is. Waarom heeft een mens honger? Omdat er eten is. Waarom verlangt een mens naar seksualiteit? Omdat er 2 verschillende seksen zijn die elkaar goed aanvullen. Waarom verlangt een mens naar 'iets hogers'? Omdat er een God in de Hemel is.
Het feit dat dat verlangen bestaat, bewijst dat er een God is.
In hoeverre zijn verlangens niet gewoon aangeleerd? En verlangen alle mensen naar iets hogers? Of alleen de onzekere mensen? (<-- let op, ik kaart de vragen niet aan omdat ik het antwoord wil weten, maar om je stil te laten staan bij je argumentatie...)
Tabitha schreef:3. Het 'mijn' statistieken is er volgens mij maar 1. En dat is diegene, die je aan het begin liet zien van de groei van kerkgenootschappen.
Verder is het zo dat de evangelicale stroming van het christendom wereldwijd toeneemt en dat het christendom in het algemeen ook nog toeneemt (hoewel niet in Europa, maar Europa is een uitzondering), hoewel de islam sterker toeneemt. Het christendom is nog steeds de grootste religie en zal dat hopelijk ook blijven.
Kun je je afvragen... juist het feit dat er verdrukking is, maakt dat die christenen veel sterker en oprechter zijn en niet alleen cultuurchristenen. Je kunt je daarom afvragen of het wel gezond is als er heel veel christenen zijn (in elk geval wel als ze zich terugtrekken in christelijke enclaves en niet de wereld intrekken).
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.
Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)