Discussies voeren over wel of geen hoed/rok, is dat zinvol?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 06 mar 2004 10:43

Ik was bij een vriendin, en had eens een spijkerbroek aangedaan. Het voelt ook anders. Toen zijn we naar het dorp gegaan, en klinkt misschien heel raar, maar het leek net of iedereen me aanstaarde, dat was natuurijk niet zo, want bijna niemand draagt een rok in de winter. Maar ik was blij dat we weer thuis waren en dat ik weer een rok aanhad (dit ging om een geintje) Ik snap niet wat veel vrouwen tegen een rok hebben, Het zit gewoon veel lekkerder, en in een broek voel je je toch anders.

sanderious
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor sanderious » 06 mar 2004 11:26

Stacie schreef:maar er staat ook nergens dat een vrouw een rok aan moet. en het is geweldig dat vrouwen het wel doen tot eer van God, of om er netjes uit te zien, ook al is het niet bijbels te onderbouwen. Maar wat ik daarom zo jammer vind is dat veel mensen raar aan worden gekeken in christelijke kringen... Ik weet nog dat ik als meisje van 11 ofzo naar de wegwijsbeurs ging, in een broek (had ik niet bij nagedacht) en toen was er een groepje van meisjes van ongeveer 9/10 jaar ofzo (iig jonger dan ik), die toen stonden te fluisteren en te wijzen zo van 'ooooh zij heeft een broek aan' en waarom? niet omdat zij de bijbel zo goed kennen jammer is dus dat het meer een gewoonte is geworden en het vaak als fout wordt gezien als je een broek draagt.

Ik zie de link niet zo van het tot eer van God doen... je kan ook netjes eruit zien in een broek :wink:

Wat betreft het tweede: dat is gewoon gewetensdwang. als je het doet [broek draagt] dan ben je in overtreding volgens sommigen dus doelbewust aan het zondigen. Dus projecteren ze dat ook op anderen.
Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 07 mar 2004 14:25

Lezing over 'de wil van God'

Heb donderdag een lezing gehoord van ds. Meenderinck uit Vlaardingen, over het leren kennen van de wil van God. Hij zette hierin twee verschillende soorten houdingen van mensen tegenover elkaar: de religieuze mens en de echte christelijke levenswandel.

De religieuze mens wil “de wil van God kennen”! In zijn verlangen naar zekerheid in een onzeker bestaan wil hij zo duidelijk mogelijk weten wat God (of 'goden') van hem verlangen. Door ze vervolgens te behagen, kan hij ervoor zorgen dat God/goden aan zijn kant komen te staan. Voor de religieuze mens gaat hierbij niets te ver: regeltjes mogen overdreven zijn, zinloos en onbegrijpelijk, niet uit te leggen aan de ongelovige, als het maar is wat hij denkt dat de godheid van hem vraagt (vergelijk met Micha 6:6-7).

Micha 6 schreef:(6)"Waarmee zal ik voor de HEER komen, mij buigen voor God in de hoge? Zal ik voor Hem komen met brandoffers, met eenjarige kalveren? (7) Zal de HEER behagen vinden in duizenden rammen, in tienduizenden beken olie? Moet ik voor mijn misdaden mij eerstgeborene offeren, mijn kind voor de zonden die ik begaan heb?"
(8) De HEER heeft u gezegd wat goed is, mens, en wat Hij van u verlangt: Hij wil niets anders dan dat u recht doet, dat u de trouw eerbiedigt, en dat u nederig wandelt met uw God.

Maar God zit daar helemaal niet op te wachten (micha 6:8). God wil EERST je hart hebben, en gaat je daarna leren hoe Hij wil dat je leeft. Hoe dat precies is, daar kan ik zelf nog niet goed over meepraten, maar ik denk dat Hij je dat via je geweten laat weten, en als dat nodig is zal Hij je ook op andere manieren sturen.

Er zijn belangrijker dingen dan christelijke 'kledingcodes'

Om terug te keren op het topic: de voorstanders van het dragen van hoedjes, doen die dat omdat ze een religieus mens zijn en God daarmee willen behagen, en/of omdat ze vinden dat iedere christenvrouw dit zou moeten doen? Dan zitten ze dus goed fout. Discussie voeren met die mensen over dit onderwerp heeft dan geen zin, omdat ze eerst maar eens hun hart aan God moeten geven. Dat is veel belangrijker.

Voor mensen die hun hart al aan God gegeven hebben, heeft de discussie ook niet zoveel zin. Ik denk namelijk dat je dan wel wat anders aan je hoofd hebt om je druk over te maken: liefde voor andere mensen hebben, barmhartig zijn, verdraagzaam zijn enzo. De kleding die je dan draagt, is een gevolg van die liefde, en kan per tijd en plaats verschillen. Een sexy model spijkerbroek kan de fantasie van de buurman net zo prikkelen als een opwaaiende zomerjurk.

Als ik vrijdagavond zie wat de dames dragen die naar de kroeg gaan, zou ik zelfs beweren dat de dames met een broek aanmerkelijk kuiser gekleed gaan dan de dames in rok, en dat een christenvrouw voor het onderscheid maar beter een broek kan dragen...

Ofwel: gebruik je verstand en laat je in alles leiden door Gods liefde. Niet door blindelings regeltjes op te volgen die anderen jou opleggen.

(Boekentip: lees de brief aan de Romeinen. Heb ik ook zelf net gedaan. Ingewikkeld maar wel goed, ik kan het iedereen aanraden. Het bestaat uit 16 hoofdstukken, waarvan maarliefst de eerste ELF gaan over je bekering (kun je nagaan hoe belangrijk dat is). Pas als je bekeerd bent, kun je (door Gods Geest) verdraagzaam en liefdevol zijn.)
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.

Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 07 mar 2004 14:38

TheEdge schreef:Voor mensen die hun hart al aan God gegeven hebben, heeft de discussie ook niet zoveel zin. Ik denk namelijk dat je dan wel wat anders aan je hoofd hebt om je druk over te maken: liefde voor andere mensen hebben, barmhartig zijn, verdraagzaam zijn enzo. De kleding die je dan draagt, is een gevolg van die liefde, en kan per tijd en plaats verschillen. Een sexy model spijkerbroek kan de fantasie van de buurman net zo prikkelen als een opwaaiende zomerjurk.

Nog even een kanttekening: In de manier zoals íe hier vaak gevoerd wordt, vind ik de rok-discussies onzin. Die-hard refo's proberen fundamentele broekdragers te bekeren tot de rokkenreligie en andersom. Het kan alleen leiden tot meer onbegrip en is daardoor niet alleen onnuttig, maar mogelijk ook schadelijk.

Wel rok/geen rok-discussies kunnen wél zinnig zijn als het om een concrete situatie gaat. Bijvoorbeeld: niet-refo meisje met broek komt uit belangstelling wel eens in een refokerk waar het voor vrouwen de gewoonte is om een rok te dragen. Hoe moet de gemeente daarmee omgaan? Toelaten? Vermanen? Of nog iets anders?

Tot zover mijn bijdrage aan dit topic.

FonsV
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor FonsV » 07 mar 2004 20:22

Een boeiende discussie. Dat wel.

Hoe is het probleem in de SOW kerk opgelost? Broekrok? :)

Groeten.

Fons.

Harold
Mineur
Mineur

Berichtdoor Harold » 07 mar 2004 20:26

Het is niet tegen Gods woord om als vrouw een broek te dragen, dit zijn eigen gemaakte regels van mensen die de bijbel schijnbaar te dun vinden.
Ik heb genoeg aan de bijbel, wel staat er in de wet van mozes dat we ons niet met travestie moeten inlaten, helaas wordt deze regel verkeerd geinterpreteerd, geprojecteerd en uitvergroot op onze broekdragende christin. Zelfs als deze regel wel verbood dat een vrouw een broek mocht dragen, dan nog is het niet voor christenen van toepassing, wij zijn immers niet onder de wet maar onder de genade. Galaten: Wij leven niet meer onder de oudheid der letter maar onder de nieuwigheid des Geestes.

Eenheid in het noodzakelijke
Vrijheid in het onzekere
Alles in de liefde
When I was young, I thought, old age is something happened for other people.

FonsV
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor FonsV » 07 mar 2004 23:02

Dag Harold,

Zelfs als deze regel wel verbood dat een vrouw een broek mocht dragen, dan nog is het niet voor christenen van toepassing, wij zijn immers niet onder de wet maar onder de genade. Galaten: Wij leven niet meer onder de oudheid der letter maar onder de nieuwigheid des Geestes.

Ik had er geen idee van dat het zó ingewikkeld lag. Ik vond het sowieso al flauwe kul. :D

Groeten.

Fons.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 07 mar 2004 23:07

Geen respect, geen liefde voor de andersdenkende, Fons?

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 08 mar 2004 00:28

Volgens mij begrijp je Fons verkeerd. Hij bedoeld volgens mij dat er nog zo diep wordt gezocht naar een bijbelse verklaring voor het feit dat je geen rok hoeft te dragen terwijl dat hem sowieso wel duidelijk was :)

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 08 mar 2004 08:36

Zullen we een wedstrijdje Fons-begrijpen doen? ;-)

Klaas
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay

Vin

Berichtdoor Vin » 08 mar 2004 08:42

:mrgreen:

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 08 mar 2004 09:13

sorry theedge, maar ik vind jou reactie over religieuze mens en een ware christenwandel erg kort door de bocht. jij veroordeelt mensen op het feit dat die personen het als een ware christenwandel vinden om een rok/hoed te dragen. jij vindt dit niet en beoordeelt dit als een religieuze mens. maar wie zegt dat jij of die personen het goed hebben. je kan er naar gaan gokken, maar daar kom je er niet mee. maar om mensen dan af te doen als niet ware christenen, want dat haal ik uit je woorden dat vind ik te ver gaan.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Ariaantje

Berichtdoor Ariaantje » 08 mar 2004 09:19

Ik denk dat de discussie over wel of geen rok nutteloos is. Volgens sommige mensen is het wel zinvol, maar die mening deel ik in ieder geval niet. Laten we ook zeker niet oordelen of mensen wel of geen rok dragen. Tegenwoordig komt het veelvuldig voor dat wanneer een vrouw geen rok draagt, dat ze niet deugt, ja meer, dat ze al bijna verdoemd is. Laten we daar niet aan mee doen! We lezen nergens in Gods Woord dat dames een rok moeten dragen. Laten we eruit zien als een dame! Dat we wel herkenbaar zijn, en dat kan ook met een broek!

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 08 mar 2004 09:23

Laten we daar niet aan mee doen! We lezen nergens in Gods Woord dat dames een rok moeten dragen. Laten we eruit zien als een dame! Dat we wel herkenbaar zijn, en dat kan ook met een broek!

overigens lezen we ook niet dat een dame in een broek moet lopen.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 08 mar 2004 09:24

johannes1 schreef:sorry theedge, maar ik vind jou reactie over religieuze mens en een ware christenwandel erg kort door de bocht. jij veroordeelt mensen op het feit dat die personen het als een ware christenwandel vinden om een rok/hoed te dragen. jij vindt dit niet en beoordeelt dit als een religieuze mens. maar wie zegt dat jij of die personen het goed hebben. je kan er naar gaan gokken, maar daar kom je er niet mee. maar om mensen dan af te doen als niet ware christenen, want dat haal ik uit je woorden dat vind ik te ver gaan.

Wat jij bedoelt te zeggen is dus: "wat de waarheid is, dat zullen we nooit weten. Je kunt er alleen maar naar gokken". Nou, als het zo'n onduidelijk onderwerp is waar we toch niet uitkomen, is het blijkbaar ook niet belangrijk. Dan kunnen we ons dus beter bezig houden met dingen die WEL duidelijk zijn, is discussie voeren over wel of geen rok dragen dus niet meer relevant, en is de vraag aan het begin van dit topic daarmee beantwoord.

Terug naar “Archief”