Dag Lotte,
Ik zie geen reden verschillende dingen nog eens te noemen ipv te weerleggen of nieuwe info aan te dragen. Dat is geen discussie.
- Rook je niet over je longen, dan is de lichamelijke uitwerking (waar het omgaat als het al ergens om gaat) weg. Op gele tanden na.
-Ik zei niet dat autogassen inademen niet slecht was, maar dat is "onvermijdelijk", omdat je in het verkeer altijd dat spul binnenkrijgt. Omdat iets een feit is waar je niks aan kunt veranderen, mag je een ander feit, met een niet vergelijkbare inhoud, daarmee generaliseren van jezelf?
-Jouw versie van mijn redenering klinkt goed, maar is feitelijk anders. Want inderdaad liggen die zaken zo parralel volgens mijn redenering, echter bij autorijden handel je er niet naar een ongeluk te krijgen. En ook al is de wil er niet naar misschien, bij roken handel je er juist wel naar om longkanker te krijgen. Het sluit het feit dus niet uit van mijn vorige posting.
-Je vind dat het "geen enkel kwaad kan" een paar sigarretjes. Dat is een mening zonder onderbouwing, want daarmee ontken je dus dat sigaretten kwaad kunnen doen door longkanker te veroorzaken. Bepaal jij of je geen longkanker krijgt? Mensen die heel hun leven roken en het niet krijgen hebben mazzel, en die het met een paar per dag krijgen pech, maar de kans is er altijd. Kan dus wel. Zelfs door passief roken, maar dan is het als het goed is niet je eigen keus die rotzooi binnen te krijgen.
-Prima dat je die andere dingen aanhaalt die ook de gezondheid kunnen schaden en daar moet je zeker met beleid mee omgaan. Het is bij al die dingen echter zo dat je bv. vet nodig hebt. Met teer kun je met beleid omgaan, maar je hebt het niet nodig, het is geen must. Dat kun je op alle dingen doortrekken dan he. Is het geen must dat je iets doet, maar schaad het je wel zonder daarbij beperking van buitenaf:zonde. Want je kan er voor kiezen.
Jouw is de mening toegedaan dat je daarom mag roken, het is jouw lichaam, jouw leven. Dat ik dit allemaal zeg, bedoel ik enkel positief.
Het enigste wat je me alleen niet wijs kunt maken is dat dit alles te weerleggen zou zijn met een totaal objectieve kijk op de situatie. Zoals ik in mijn vorige posting ook zei, alleen in een nieuw jasje: Een objectieve beoordeling van alles wat aangedragen wordt van buitenaf, plus een mogelijke aanname hiervan(en dus praktische navolging), siert de gelovige. Dit neemt vaak genoeg aflating van dingen met zich mee, maar zonder dat principe is je geloof geen geloof. Wil ik ook graag uitleggen, maar andere keer maar weer.
groetjes Joris