Preeklezen, een armzalige noodoplossing?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 11 feb 2008 18:19

Joepie Meloen schreef:Het lijkt me trouwens dat de dominee de zegen van de Heere niet kan geven...
Wat wil je daarmee zeggen in het licht van preeklezen vs. predikant die preekt? Dat het dus niet uitmaakt?
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 12 feb 2008 09:45

Joepie Meloen schreef:Het lijkt me trouwens dat de dominee de zegen van de Heere niet kan geven...

Wel waar! Zoals God de priesters in het Oude Testament al opdracht gaf om bij gezette tijden het volk te zegenen, zo mogen ook de predikanten de zegen uitspreken.

Numeri 6:
22 De HERE nu sprak tot Mozes: 23 Spreek tot Aäron en zijn zonen: Zó zult gij de Israëlieten zegenen:
24 De HERE zegene u en behoede u;
25 de HERE doe Zijn aangezicht over u lichten en zij u genadig;
26 de HERE verheffe Zijn aangezicht over u en geve u vrede.
27 Zo zullen zij Mijn Naam op de Israëlieten leggen, en Ik zal hen zegenen.

Wat je zegt is dus volstrekt onjuist!
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 12 feb 2008 09:50

Race406 schreef:

Wel waar! Zoals God de priesters in het Oude Testament al opdracht gaf om bij gezette tijden het volk te zegenen, zo mogen ook de predikanten de zegen uitspreken.

Numeri 6:
22 De HERE nu sprak tot Mozes: 23 Spreek tot Aäron en zijn zonen: Zó zult gij de Israëlieten zegenen:
24 De HERE zegene u en behoede u;
25 de HERE doe Zijn aangezicht over u lichten en zij u genadig;
26 de HERE verheffe Zijn aangezicht over u en geve u vrede.
27 Zo zullen zij Mijn Naam op de Israëlieten leggen, en Ik zal hen zegenen.

Wat je zegt is dus volstrekt onjuist!

Ik denk dat er bedoeld wordt dat de Heere de zegen moet geven, de ds kan dit nog zo vaak uitspreken, maar als God het niet via de ds wil zegenen zal de zegen ook niet gezegend worden.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 12 feb 2008 10:22

lammetje schreef: Ik denk dat er bedoeld wordt dat de Heere de zegen moet geven, de ds kan dit nog zo vaak uitspreken, maar als God het niet via de ds wil zegenen zal de zegen ook niet gezegend worden.

Maar lammetje, wat doe je nou? Je twijfelt er aan of God Zijn belofte wil waarmaken? Je twijfelt aan de wil van God?
Het maakt het wel makkelijker om je achter te verschuilen: "God wil het nou eenmaal niet!

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 12 feb 2008 10:42

Denkertje21 schreef:
lammetje schreef: Ik denk dat er bedoeld wordt dat de Heere de zegen moet geven, de ds kan dit nog zo vaak uitspreken, maar als God het niet via de ds wil zegenen zal de zegen ook niet gezegend worden.

Maar lammetje, wat doe je nou? Je twijfelt er aan of God Zijn belofte wil waarmaken? Je twijfelt aan de wil van God?
Het maakt het wel makkelijker om je achter te verschuilen: "God wil het nou eenmaal niet!

Wel heel makkelijk gezegd, als ik die zegen geef dan krijgt men die ook.... Nee God moet Zijn zegen geven.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 12 feb 2008 11:15

God beloofd het dat Hij dan Zijn zegen zal meegeven door die mensen heen. Waarom er dan aan twijfelen?
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 12 feb 2008 11:18

lammetje schreef:Wel heel makkelijk gezegd, als ik die zegen geef dan krijgt men die ook.... Nee God moet Zijn zegen geven.

Maar impliciet zeg je toch dat het maar afwachten is of God dat wil... terwijl Hij het belooft! Hij beloofde het al bij je doop toen jouw naam in één adem werd genoemd met de Naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest. Toen God Zijn hand op je legde en beloofde: "Ik wil met jouw te maken hebben".
Lammetje, je legt de schuld bij God neer!

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 12 feb 2008 12:05

wie zegt nu dat ik eraan twijfel?
Wie zegt nu dat ik God de schuld geef?

Ik zeg alleen dat ik denk dat joepie meloen misschien bedoeld dat de Heere de zegen moet geven, dus dat de ds dit uit zichzelf niet kan. En ik ben het daar ook mee eens, een ds kan dit van zichzelf niet, maar alleen als God erin mee komt zal het goed zijn! Nooit beweerd dat God de zegen niet wil geven!

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 12 feb 2008 12:39

lammetje schreef:wie zegt nu dat ik eraan twijfel?
Wie zegt nu dat ik God de schuld geef?

Ik zeg alleen dat ik denk dat joepie meloen misschien bedoeld dat de Heere de zegen moet geven, dus dat de ds dit uit zichzelf niet kan. En ik ben het daar ook mee eens, een ds kan dit van zichzelf niet, maar alleen als God erin mee komt zal het goed zijn! Nooit beweerd dat God de zegen niet wil geven!

Klopt wat je zegt. De Here belooft dat Hij het volk zal zegenen, wanneer de zegen door de priester (in dit geval de ds) wordt uitgesproken. "En Ik ZAL hen zegenen!"
De ds zegt weleens: Gaat heen in vrede, en ontvang de zegen van God, die ik in Zijn Naam op u LEG.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 12 feb 2008 12:48

Maar even terug naar dat preeklezen:

Behalve de zegen die gemist wordt, is er ook een grote schraalheid in de bediening van de sacramenten en dan met name het Heilig Avondmaal!

Er zijn gemeenten waar hooguit één keer per jaar het heilig Avondmaal wordt bediend, gewoon omdat er geen predikanten zijn. Besrt wel er triest...

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 12 feb 2008 12:52

Maar Lammetje.. God beloofd toch dat Hij er in mee komt, waarom zou Hij het dan nog een keer extra er in mee moeten komen. God zegt heel duidelijk, in het boven genoemde Bijbelgedeelte, dat Hij ZAL zegenen, diegene die de zegen mee krijgen.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

SimonT
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SimonT » 12 feb 2008 13:07

Denkertje21 schreef:Maar even terug naar dat preeklezen:

Behalve de zegen die gemist wordt, is er ook een grote schraalheid in de bediening van de sacramenten en dan met name het Heilig Avondmaal!

Er zijn gemeenten waar hooguit één keer per jaar het heilig Avondmaal wordt bediend, gewoon omdat er geen predikanten zijn. Besrt wel er triest...

je kan ook stellen dat de Heere Jezus het HA bij het Pascha heeft ingesteld en aangezien het Pascha maar 1 maal per jaar voor komt dat voldoende is, maar dat is een beetje flauw en ik ben het wat dat betreft wel met je eens!
Gelukkig met mijn vriendin(netje)!

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 12 feb 2008 13:54

SimonT schreef:je kan ook stellen dat de Heere Jezus het HA bij het Pascha heeft ingesteld en aangezien het Pascha maar 1 maal per jaar voor komt dat voldoende is, maar dat is een beetje flauw en ik ben het wat dat betreft wel met je eens!

Dan zou ik toch maar verder lezen SimonT. Het bevel van Jezus was om het avondmaal te doen tot Zijn gedachtenis.

Handelingen 2:42 En zij waren volhardende in de leer der apostelen, en in de gemeenschap, en in de breking des broods, en in de gebeden.

Handelingen 20:7 En op den eersten dag der week, als de discipelen bijeengekomen waren om brood te breken, handelde Paulus met hen, zullende des anderen daags verreizen;

De eerste christenen kwamen samen op de eerste dag van de week (zondag) om oa het brood te breken. Zij kwamen elke week samen, dit is een feit dat niemand zal ontkennen. Maar sommigen trekken in twijfel of ze wel elke week het avondmaal hadden.

Kijk eens naar een voorbeeld: Exodus 20:8 Gedenk de sabbatdag, dat gij die heiligt;
God had de opdracht gegeven in het oude verbond dat Israel de sabbat moest gedenken. Hoeveel keren moesten ze dit gedenken? 1 keer peer jaar of 1 keer per maand? Nee ze moesten dit elke sabbat doen. Hoewel er niet staat dat ze dit elke week moesten doen, hadden ze begrepen dat ze dit elke week behoorden te doen.
De eerste christenen hadden begrepen dat Jezus wilde dat ze elke eerste dag van de week samen zouden komen om het avondmaal te gedenken.
Paulus zegt het volgende: 1 korintiërs 11:20 Als gij dan bijeen samenkomt, dat is niet des Heeren avondmaal eten. We moeten het avondmaal te gedenken totdat Jezus terugkomt. (1 Korintiërs 11:26: Want zo dikwijls als gij dit brood zult eten, en dezen drinkbeker zult drinken, zo verkondigt den dood des Heeren, totdat Hij komt. )

En dan is de zeldzaamheid door ons perdikantsgebrek wel heel karig.

Joepie Meloen
Mineur
Mineur

Berichtdoor Joepie Meloen » 15 feb 2008 22:16

Eigenlijk bedoelde ik alleen maar te zeggen dat zowel een dominee als een ouderling geen zegen kan geven.

God werkt middelijk, zowel via dominees als via ouderlingen.

Daarmee zeg ik trouwens niet dat het niet te hopen is dat een vacante gemeente een dominee krijgt.

@sommige reacties: Daarom gaf de priester de zegen nog niet. Dat deed God.
"Alvorens zich te beklagen is het nuttig zich deze vraag te stellen: zou ik een ander willen zijn?"

cire
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor cire » 15 feb 2008 22:48

Harm-J schreef:
lammetje schreef: Dat we veel geroepen predikanten zouden weggezonden hebben geloof ik niet, want als een predikant écht geroepen is, wordt hij ook daadwerkelijk predikant!

Het lijkt mij juist het tegendeel. Het probleem van het curatorium is meer, dat men liever iemand met een helder "bekerings" verhaal heeft.

Neem b.v. nu eens Barnabas en Saulus )(Paulus)die werden ook geroepen, die hadden ook maar te gaan. Ik kan nergens in de bijbel terug vinden dat ze voor een soort van curatorium moesten verschijnen, om beoordeeld te worden of hun wel echt bekeerd waren.

Nee, maar ik lees ook niet dat Paulus iedereen zomaar tot voorganger bombadeerde.
Ik vind het in principe goed dat een kerk niet iedereen predikant laat worden.

Terug naar “Archief”