Berichtdoor HansenMirjam » 25 jan 2007 04:32
Ik ben na mijn huwelijk overgegaan naar de GG, vanuit een Hervormde Bond (Nog voor de PKN)
Ik vind het op zijn zachtst gezegd vreemd dat in de twee gemeenten die er in mijn huidige woonplaats zijn zoveel verschil is. In de gemeente waar we de eerste 2,5 jaar van ons huwelijk kerkten, en waar ik het afschuwelijk vreselijk vond, is het erg dogmatisch, grote sociale controle (in de meest nare zin van het woord), iedere zondag een tentoonstelling van dure kleding, auto`s en hoeden, en de kerkenraad presteerde het zelfs om bepaalde (m.i. hele fijne) dominee`s niet uit te nodigen omdat ze te "licht" zouden zijn...
Nu kerken we, na veel vijven en zessen, in de andere GG-gemeente en het is een echte verademing. Een vriendelijke, open gemeente waar je betrokken wordt bij het gemeentewerk, uitgenodigd wordt om mensen te leren kennen en gewoon elke dominee komt er, en de ouderlingen zijn gewoon mensen. Heerlijk!
Ik moest idd opnieuw belijdenis doen, voor de kerkenraad. De dominee die ons trouwde legde dat uit als: de verantwoording van je kerkelijke leven overbrengen in de handen van de GG.
Nou ja, het moest, maar anders had ik het niet gedaan!
A smile costs nothing, but gives much