Ervaring zondekennis

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 15 nov 2005 15:52

jnien schreef:dus wat moet je dan als je niet van de kerk weet???
laten vertellen en uitleggen...
als je dan weet dat je het nodug hebt, vraag je erom en pas als je het krijgt ben je er dankbaar om....

ik snap niet wat je hiermee wil...

Ehm, zeggen dat het volgens mij een integraal onderdeel van het christelijk geloof is (en zo ervaar ik dit ook). ;)
Het is daarbij volgens mij niet in de eerste plaats een stappenplan (als je christen bent dan ontdek je meer en meer van zowel ellende, als verlossing, als dankbaarheid), maar ik kan me geen dankbaarheid voorstellen zonder daar een reden voor te hebben.
Als ik een cadeau van iemand krijg, dan ben ik daar dankbaar voor, zeker als ik dat cadeau ontzettend nodig heb. In het christelijk geloof belijden we dat we de verlossing in Christus ontzettend hard nodig hebben, omdat er buiten Hem geen leven is. De reden dat er buiten Hem geen leven is, komt door de ellende waar we onszelf in gestort hebben. Wie dit meer en meer beseft, beseft ook meer en meer waar hij/zij van verlost is en vindt meer reden om een dankbaar leven te leiden. Jezus zegt Zelf ergens dat wie veel vergeven is (en dat dus ook beseft), ook meer dankbaarheid toont.

Wat betreft je vraag wat je moet als je niet van de kerk weet, neem ik aan dat je bedoelt wat je moet doen als je niets van het evangelie weet? In dat geval valt er niet zoveel te doen voor de ongelovige (behalve blind rondtasten), maar des te meer voor christenen, want zij zijn geroepen om zowel oordeel als evangelie te verkondigen. Als je kijkt hoe de apostelen dit deden (bijv. Petrus in Hand. 2 of Paulus in Hand 17), dan zie je dat ze zowel de boetvaardigheid als het evangelie preekten.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Voda

Berichtdoor Voda » 29 nov 2005 15:08

Een "ongelovige" heeft hetzelfde nodig als "gelovige" !

Een "gelovige" heeft geen enkel streepje vooor bij God waardoor hij zelf iets aan zijn zaligheid kan TOEvoegen.

Mìjn gevoelens van doemwaardigheid voegen niets toe aan de zaligheid die de Heere Jezus al verworven HEEFT !

Ook verlost Christus mij niet omdat ik dat wel kan waarderen !

NIETS in of uit mij kan ìets toevoegen aan het heil dat Christus verwierf !!

Wij worden zalig uit 100 % GENADE en verder uit of door nìets !

AL het werk dat voor ònze zaligheid moest worden volbracht IS al volbracht !! Christus is een volkomen en een gewillige zaligmaker.

Als Ellende Verlossing en Dankbaarheid een VOORWAARDE vooràf zouden zijn, en als ze VOORAF noodzakelijk zouden zijn om toegang TOT de zaligheid te krijgen, dan zouden wij niet uit 100% genade zalig worden.

Niet "Ellende Verlossing en Dankbaarheid" maken vrij....!

de Heere Jezus maakt VRIJ !!!

ÀLS ik me al eens ellendig en verlost en dankbaar voel is dat vanwege datgene wat de Heere in mìjn hart heeft gewerkt.

Het offer IS al volbracht !! Onze gevoelens verschaffen ons GEEN toegang tot de verlossing. Er is maar 1 Reden waardoor wij toegang HEBBEN :

De Heere Jezus en ZIJN volbrachte werk !!!

En de wereldling heeft EXACT hetzelfde nodig als de nette kerkmens :

HONDERD procent GENADE :!: :!:

De nette kerkmens is even doemwaardig als de wereldling en beiden hebben de vergeving van zonden uit 100 % genade nodig !!

Waar komt het dan op neer :?:

"Het is volbràcht" <----- het heil IS al aangebracht, de Heere Jezus BIEDT het ons AAN. Hij ìs gewillig. Het enige dat wij nog moeten/mogen doen is:

De toevlucht nemen tot Hem en zeggen dat wij weten dat we niet BUITEN Hem kunnen leven. En zeggen: Heere Jezus ik heb het altijd zonder U geprobeerd (dus in eigen kracht, zelf proberend de gerechtigheid te vervullen..) ik weet (met je verstand) dat ik zonder U niet verder kan ! Wilt U in mijn leven komen ? En dan mag je komen zoàls je bent. Met alles wat je hebt, wat je ontbreekt en wat je belast en wat tegen je pleit:

Hij zàl je vervullen !! De Heere Jezus laat geen bidder staan.

Wij klagen zo vaak van : hoe mòet dat dan ? hoe kàn je dan bekeerd worden ? Dat gaat niet zooomaaar... etc etc. Alles wat we tegenwerpen is het gevolg van dat we met zijn allen de Heere Jezus tekòrt doen en altijd maar semi-vrome uitvluchten zoeken waardoor we altijd een reden vinden om onbekeerd verder te leven ! In wezen worden we ook vaak ontmoedigd door de vele dogma's die op dit gebied de ronde doen en die vrijwel stuk voor stuk allerlei eisen stellen aan gelovigen VOORAF aan het komen tot het Heil. Net alsof een deel van het heil nog moet worden VERDIEND. Maar dat is een leugen. Het heil IS al verdiend: "Het IS volbracht"

Het komt er op neer dat wij mensen, allemaal, in wezen een vijand zijn van 100 % genade ! We wringen ons in 1000 bochten om tòch maar iets zelf te doen. Maar dat gaaaat niet !

Als wij onze toevlucht nemen tot de Heere Jezus oftewel als wij de Heere Jezus aannemen, oftewel als wij kiezen voor de Heere Jezus, en dat doe je niet uit je zelf maar ook dàt legt Hij nog in jouw mond en hart, zal Hìj zich aan ons openbaren. Dan komt Hìj òver en dan màg je accepteren dat Zijn offer ook voor JOU is !!

Ik herhaal wat ik al eerder zei:

* mìjn "gerechtigheden" voegen NIETS toe aan het volkomen offer van de Heere Jezus.
* ALS ik al eens IETS voel van mijn eigen zondigheid dan is dat geeen vrucht van mìjn akker.
* niet iets van mìj verlostte mij.
* het VOLKOMEN werk van de Heere Jezus verlostte mij.
* ik wordt behouden door HONDERD PROCENT genade :!:
* mijn gevoel van zondigheid is GEEN voorwaarde voorAF aan de zaligheid. Hooguit een gevolg van het werk wat de Heere Zelf in mij begon. Want anders dan zou ik zelf iets kunnen bijdragen aan mijn behoud.
* niet mijn gevoel, mijn gestaltes of mijn nederigheid maken mij vrij. Alleen Jezus maakt VRIJ :!: :!: Jezus <----- om Hem draaait het !!
* we mogen tot de Heere Jezus komen zonder 1 enkele voorwaarde vooraf en we mogen komen zoals we zijn !! Zelfs zònder (groot) gevoel van zondigheid !! Daar zal Hij vervolgens dan verandering in brengen. Maar de verandering komt van Zìjn kant als genade.
* we mogen komen ZOALS we zijn: zondig en onrein :!:
* niet ìk voeg iets toe..! De Heere Jezus voegt ALLES en voor 100% toe. Want anders heeft het geen zin om in genade te geloven.
* je hebt 3 keer nix aan van buiten bevindelijk ogende waarheden als je niet persoonlijk de kracht van het bloed van de opgestane Heere kent. Vaak worden mensen afgeschrikt doordat er allerlei dingen als eis worden afgeschilderd, terwijl er eigenlijk bij de Heere Jezus geen eisen ZIJN :!:
* Hij klopt. Wij mogen open doen en ons overgeven aan Hem die geen voorwaarden stelt...

Dat jij hier met belangstelling dit topic leest of dat je hier "toevallig" zomaar een keer komt dat KOMT omdat de Heere zèlf jouw leven leidt ! Kijk eens naar de tekst Filipensen 1:6 :

Vertrouwende ditzelve, dat Hij, Die in u een goed werk begonnen heeft, dat voleindigen zal tot op den dag van Jezus Christus;

De Heere is uit op ons behoud ! Laat je niet ontmoedigen door 1000 dingen die tegen je pleiten; de Heere Zèlf zegt in Zijn woord dat Hìj het goede werk in ons begint. Niet IETS van òns begint.....------> HIJ begint en....

Hij maakt het AF, Hij voleindigd het tot op de dag van Jezus Christus !!

Hallelujah !!
Laatst gewijzigd door Voda op 09 dec 2005 12:09, 3 keer totaal gewijzigd.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 29 nov 2005 15:50

amen broeder ;)

peter77
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor peter77 » 29 nov 2005 16:16

Voda wat een verhaal. Waar dat wel.[/b][/i]
Maar een goed stuk wat je daar uit de krochten der ziel hebt weten te persen. Moest je wel even voor gaan zitten en flink duwen natuurlijk maar ook ik zeg: Amen Broeder, amen.
De web-log van Clint (moet je gezien hebben) Iedere dag een vervolg op de belevenissen van een ruige christen met borsthaar.
http://clintslog.web-log.nl/

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 30 nov 2005 11:39

Mooi stukje Voda. :) Je richt je terecht tegen de opvatting dat zondebesef een voorwaarde zou zijn om tot Christus te gaan. Dat is uiteraard helemaal waar: de deur staat wagenwijd open voor iedereen, zonder voorwaarden vooraf. En het is ook helemaal waar dat we gered worden door Jezus alleen, uit 100% genade, zonder dat onze gemoedstoestand daar aan bijdraagt.

Toch heb ik bij dit alles een kleine nuancering (;)). Immers, als we ons af gaan vragen wie er uiteindelijk tot Christus ook daadwerkelijk gaan en wie bij Hem blijven, dan valt wel iets op: alleen mensen die Hem nodig krijgen, nemen uiteindelijk die moeite. De rest van de mensen heeft namelijk geen behoefte aan zo'n Zaligmaker: genadebrood eten is niet populair en zal dat ook wel niet worden, want daar is Gods Geest voor nodig Die ons overtuigt van zonde, gerechtigheid en van oordeel.

Vandaar ook dat Jezus Zelf het volgende zegt:

Mark. 2:17 Die gezond zijn, hebben den medicijnmeester niet van node, maar die ziek zijn. Ik ben niet gekomen, om te roepen rechtvaardigen, maar zondaars tot bekering.

Wil Hij hiermee zeggen dat er blijkbaar rechtvaardigen zijn en dat die mensen ook wel zonder Hem kunnen? Nee, want iedereen is een zondaar en heeft Hem nodig. Maar alleen zij die de Dokter nodig krijgen, nemen ook de moeite om naar Hem toe te gaan.
Jezus zegt dit namelijk tegen de Farizeers, die meenden dat ze rechtvaardig waren. In talrijke voorbeelden/gelijkenissen toont Jezus aan dat ze dat juist niet waren: ze voelden zich zo hoog verheven en ze hadden volstrekt geen besef van zonde.
Daarom stelt Hij verschillende door hen verachte mensen ten voorbeeld:
- de tollenaar in de gelijkenis van de Farizeeer en de tollenaar (Luk. 18:10-14)
- de zondares in de geschiedenis van Simon de Farizeeer en de zondares (Luk. 7:36-50), waarin Simon op onthutsende wijze wordt ontmaskerd.
- hoeren en tollenaars (Matth. 21:31-32), omdat zij wel berouw hadden om Hem te geloven.

Daarnaast is de boodschap van Jezus een vernederende voor ons. Dat hebben we misschien niet zo door, omdat we de woorden zonde en genade van huisuit zo vaak hebben gehoord, maar het is het natuurlijk wel. Daarom zegt Jezus ook dat wie zichzelf vernedert, verhoogd zal worden en wie zichzelf verhoogt, vernederd zal worden (Luk. 18:14, Jak. 4:9-10, 1 Petr. 5:5-6). Uiteindelijk komt het erop aan dat we bij Hem onze redding zoeken. Wie Hem leert kennen, zal ook meer en meer ontdekken wat zonde is en zal ook meer en meer ontdekken wat genade betekent.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 06 dec 2005 22:34

Bij mezelf, en ik denk dat dat in het algemeen ook zo is, merk ik altijd dat als ik Jezus op zo'n hoogst verheerlijkt zie, ik op dat moment ook mezelf als nietigst zie. Op het moment dat ik mijn zonden heel diep zie, zie ik tegelijkertijd ook Jezus vol liefde hangen. Die twee zijn voor mij niet meer los verkrijgbaar...
Afbeelding
We loved Him, because He first loved us!

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 06 dec 2005 22:42

frekje schreef:Bij mezelf, en ik denk dat dat in het algemeen ook zo is, merk ik altijd dat als ik Jezus op zo'n hoogst verheerlijkt zie, ik op dat moment ook mezelf als nietigst zie. Op het moment dat ik mijn zonden heel diep zie, zie ik tegelijkertijd ook Jezus vol liefde hangen. Die twee zijn voor mij niet meer los verkrijgbaar...

Juist!!!! =D>

martin29
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor martin29 » 12 dec 2005 02:50

[quote="elbert"]Mooi stukje Voda. :) Je richt je terecht tegen de opvatting dat zondebesef een voorwaarde zou zijn om tot Christus te gaan. Dat is uiteraard helemaal waar: de deur staat wagenwijd open voor iedereen, zonder voorwaarden vooraf. En het is ook helemaal waar dat we gered worden door Jezus alleen, uit 100% genade, zonder dat onze gemoedstoestand daar aan bijdraagt.

zondekennis is naar mijn idee wel een vereiste om naar Jezus te gaan maar op het moment dat je die zondekennis KRIJGT dan ben je eigenlijk al "verlost'omdat je die zonde kennis niet uit jezelf hebt of krijgt maar dat is het werk van de Heilige Geest en wat God als Drieënig Persoon begint maakt Hij ook af!
dus in die zin is het misschien wel een vereiste?
I COULD BE YOU OR ANYONE...

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 13 dec 2005 08:47

martin29 schreef:
elbert schreef:Mooi stukje Voda. :) Je richt je terecht tegen de opvatting dat zondebesef een voorwaarde zou zijn om tot Christus te gaan. Dat is uiteraard helemaal waar: de deur staat wagenwijd open voor iedereen, zonder voorwaarden vooraf. En het is ook helemaal waar dat we gered worden door Jezus alleen, uit 100% genade, zonder dat onze gemoedstoestand daar aan bijdraagt.

zondekennis is naar mijn idee wel een vereiste om naar Jezus te gaan maar op het moment dat je die zondekennis KRIJGT dan ben je eigenlijk al "verlost'omdat je die zonde kennis niet uit jezelf hebt of krijgt maar dat is het werk van de Heilige Geest en wat God als Drieënig Persoon begint maakt Hij ook af!

Als je bedoelt dat het er niet buitenom gaat, dan ben ik het met je eens.
Maar er zijn veel mensen die op een bepaalde hoeveelheid zondekennis zitten te wachten, tot ze in Christus als Zaligmaker durven toe-eigenen. Maar dat is de verkeerde insteek, want wanneer is het dan genoeg? Dan zitten we namelijk te wachten tot we zelf geschikt genoeg zijn om naar Hem te gaan. In onze beleving worden we ook niet geschikt, want als we onszelf beter leren kennen, dan wordt het al onmogelijker. Maar Christus is er juist voor zulke onmogelijke mensen.
Spurgeon zegt hierover dat als je maar last hebt van 1 zonde, je daar al mee mee naar Hem toe mag gaan. Want het gaat erom dat we bij Hem komen, bij Hem blijven en Hem (en ook onszelf) beter leren kennen. Daar is zondebesef een schakel in.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Re: Ervaring zondekennis

Berichtdoor Boekenlezer » 13 dec 2005 12:24

marina87 schreef:Welke rol speelt zondekennis in je geloof?
Mijn eigen ervaring is sinds ik tot geloof ben gekomen dat ik er
steeds meer de grootheid en de geweldige goedheid van God ga
zienwaardoor ik er steeds meer achter kom wat een klein nietig
mensje ik eigenlijk ben, en hoe erg het is dat ik steeds meer zondig.
Soms snap ik niet dat God mij wil hebben als Zijn kind, maar toch
belooft Hij het in het Woord.
Hoe ervaren jullie dat in je geloof?

Ik denk dat zondekennis heel essentieel is. Ik denk ook dat we dat als christenen dat veel meer onderling zouden moeten communiceren.

Hoe ik de zondestaat ervaar?
Dat is heel verschillend per tijd.
Ik ben er meestal blind voor. En ik denk dat daar ook een les in zit: wij zijn in onszelf helemaal blind daarvoor. We zien onszelf eerder als vromen voor God, dan als wat we werkelijk zijn: verloren en dode zondaren. We zijn immers allemaal geboren pelagianen. Slechts door het ontdekkende licht van Gods Geest leren we wie we werkelijk zijn.
Als dat ontdekkende licht in ons leven komt, dan worden we tot op de grond toe afgebroken.
(Ik zou dit in de ik-vorm kunnen schrijven, maar dat wil ik niet. Ik wil niet de schijn opwekken alsof ik vanuit eigen vroomheid iets te vertellen zou hebben. Want ik weet dat ik zelf niets anders ben dan een volstrekt dode zondaar, en ik ben niet van plan om de doodskist van mijn leven te gaan afdekken met de bloemen van eigen vermeende vroomheid.)
Dan wordt al onze vermeende eigen vroomheid ontmaskerd als trotse zelfzucht. Als iets wat voor God geen enkele waarde heeft.
Dan leren we dat we zelf helemaal niets hebben wat voor God enige waarde heeft.
We dachten dat we zelf wel zo slim waren om niet te vervallen tot valse leer en gruwelijke zonden. We dachten onszelf wel in de hand te kunnen houden, en zo ons heil veilig te stellen voor de eeuwigheid. Maar toen kwam de grote schrik: die controle bleken we helemaal niet te hebben. We bleken zelf de minste weerstand niet te hebben tegen de gruwelijkste zonden en dwalingen.
Dat is toch een ontdekking nietwaar? Nou is daar toch zeker wel een hartelijk leedwezen over die zondestaat gekomen? Nou vloeien daar toch zeker wel tranen, nietwaar? Och nee, beste lezer, het staat er nog vele malen treuriger voor. Dacht u nu werkelijk dat er enige vroomheid in onszelf te vinden was? U overschat de zondaar nog. U bent nog te veel aanhanger van Pelagius zonder het zelf te beseffen.
Het is geheel anders. Er is in het geheel het minste spoor van verdriet over deze doodstaat niet te vinden. De minste zucht naar God is afwezig. Er is enkel doodse zwartheid te zien en doodse lusteloosheid te ontdekken. Er is geen enkele achting voor Gods Woord, de Bijbel. Integendeel, zodra die in het zicht komt, is er slechts een zucht van afkeer te horen. De zonde is mooi, en er is niets afschuwelijkers dan het leven met God. Onvoorstelbaar, wat moet dat een kwelling zijn, om met God te leven!
En dat sommigen het hebben over blijdschap in God? Ze zijn ziek! Hoe is dat mogelijk!

Dat is wat een mens te zien krijgt, die aan zijn schuld ontdekt wordt.
Dan krijgt hij wat anders te zien, dan hoe hij zichzelf zag: een vrome voor God. (Ik heb zelf gekozen voor God. De evangelische beweging!)
Dan is het zondaar zijn voor God geen deugd meer, zoals het soms wel lijkt te zijn in bevindelijk-gereformeerde kringen. Dan wordt het wel afgeleerd om zo te denken: 'Hoe meer schuldbesef ik heb voor God, en hoe meer ik erover klaag, hoe dichter ik bij de genade gekomen ben.' Niets van dat alles. Want ook daarin openbaart de pelagiaan in ons zich maar al te duidelijk: iets menen te hebben om voor God waardig te worden, om waardig te worden die genade van God aan te kunnen nemen.

Daarom moeten we af van die voorwaardelijkheid van 'eerst maar eens ontdekt worden aan je schuld, en dàn krijg je misschien nog eens deel aan de verlossing in Christus'. Dat is niks anders dan een subtiele vorm van eigen vermeende en pelagiaanse vroomheid.
De werkelijkheid is nu juist dat God zich in zijn verlossende heilsplan zich richt op blinde, dode zondaren. "Hoort, gij doven! en schouwt aan, gij blinden! om te zien." (Jes. 42:18)
Daarom hoeft niemand zich buitengesloten te voelen, om zich door God geroepen te weten. Want het is het Evangelie voor blinde, dode zondaren.
Maar hoe kan God hen dan oproepen om aan te schouwen en te zien? Dat kunnen zij toch niet?
Dat is nou het wonder wat zich gaat voltrekken, doordat de zondaar niet heeft en niet kan, maar dat God wonderen gaat doen!
"De HEERE opent de ogen der blinden; de HEERE richt de gebogenen op; de HEERE heeft de rechtvaardigen lief." (Psalm 146:8)
"En te dien dage zullen de doven horen de woorden des Boeks; en de ogen der blinden, zijnde uit de donkerheid en uit de duisternis, zullen zien." (Jes. 29:18) En: "Alsdan zullen der blinden ogen opengedaan worden, en der doven oren zullen geopend worden." (Jes. 35:5)
Dat is nooit een bezit van onszelf, iets wat wij ooit zèlf hebben. Dat is een gave van God die dat geeft aan zondaren, die helemaal niets hebben.

Ik verlang er naar dat dat òf meer gekend wordt, òf dat, als het inderdaad gekend wordt, dat veel meer uitgesproken zou worden. Dat wanneer het over geloofsbeleving gaat, het niet slechts gaat over blij zijn in God, maar dat we dieper afsteken. (Heel goed daarom ook dat dit topic er is!)
Want als dit niet gekend wordt en niet gecommuniceerd, hoe zal het ons dan ooit duidelijk worden wat het betekent om uit genade te leven voor God?

Ik sluit af met twee teksten uit de eerste brief van Paulus aan de Korinthiërs:
"Want wie onderscheidt u? En wat hebt gij, dat gij niet hebt ontvangen? En zo gij het ook ontvangen hebt, wat roemt gij, alsof gij het niet ontvangen hadt?" (I Kor. 4:7)
"Opdat het zij, gelijk geschreven is: Die roemt, roeme in den Heere." (I Kor. 1:31; verwijst naar Jeremia 9:23 en 24, waarvan de tekst een mooie samenvatting vormt.)
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

André

Berichtdoor André » 13 dec 2005 14:09

elbert schreef:Maar er zijn veel mensen die op een bepaalde hoeveelheid zondekennis zitten te wachten, tot ze in Christus als Zaligmaker durven toe-eigenen. Maar dat is de verkeerde insteek, want wanneer is het dan genoeg?
Vandaag, of beter, vanaf je geboorte!

martin29
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor martin29 » 14 dec 2005 20:36

elbert schreef:
martin29 schreef:
elbert schreef:Mooi stukje Voda. :) Je richt je terecht tegen de opvatting dat zondebesef een voorwaarde zou zijn om tot Christus te gaan. Dat is uiteraard helemaal waar: de deur staat wagenwijd open voor iedereen, zonder voorwaarden vooraf. En het is ook helemaal waar dat we gered worden door Jezus alleen, uit 100% genade, zonder dat onze gemoedstoestand daar aan bijdraagt.

Als je bedoelt dat het er niet buitenom gaat, dan ben ik het met je eens.
Maar er zijn veel mensen die op een bepaalde hoeveelheid zondekennis zitten te wachten, tot ze in Christus als Zaligmaker durven toe-eigenen. Maar dat is de verkeerde insteek, want wanneer is het dan genoeg? Dan zitten we namelijk te wachten tot we zelf geschikt genoeg zijn om naar Hem te gaan. In onze beleving worden we ook niet geschikt, want als we onszelf beter leren kennen, dan wordt het al onmogelijker. Maar Christus is er juist voor zulke onmogelijke mensen.
Spurgeon zegt hierover dat als je maar last hebt van 1 zonde, je daar al mee mee naar Hem toe mag gaan. Want het gaat erom dat we bij Hem komen, bij Hem blijven en Hem (en ook onszelf) beter leren kennen. Daar is zondebesef een schakel in.

zo bedoelde ik het idd ja in iets minder woorden :mrgreen: maar er is idd geen enkele plaats in de bijbel waar jezus of God zegt :je moet eerst 25 kilo zondekennis hebben om tot mij te kunnen komen en dat nou juist die genade je mag komen zoals je ben maar wij mensen maken het juist door gedachten als :ik heb niet genoeg zonde kennis het onszelf zo moeilijk
maar Hij zegt zelf :Mijn genade zij u genoeg!
I COULD BE YOU OR ANYONE...

esra
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor esra » 15 dec 2005 16:34

onze dominee zij t gisteren zo

veel mensen vergeten om schuld te belijden je moet t toegeven en benoemen. om in t reine te komen met jezelf en de Heer. wees open tegen hem. hij is je vader, hij wil je kennen en een relatie hebben.

daarna mag je vergeving vragen alles wat je beleden hebt wordt je vergeven. (joh 1 vers 9)

daarna mag je zeggen "here, dank u wel dat u mijn zonden vergeven hebt' dat is de dankzegging

alle zonden zijn dan weg

joh 5: 24
Waarachtig, ik verzeker u: wie luistert naar wat ik zeg en hem gelooft die mij gezonden heeft, heeft eeuwig leven; over hem wordt geen oordeel uitgesproken, hij is van de dood overgegaan naar het leven[/i]
Afbeelding

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 19 dec 2005 06:42

daarna mag je zeggen "here, dank u wel dat u mijn zonden vergeven hebt' dat is de dankzegging

alle zonden zijn dan weg
Theoretisch gezien is dat waar, echter weet jij net zo goed als ik hoe makkelijk wij al onze zonde belijden, en hoe snel wi j accepteren dat ze vergeven zijn. (en dit is ook nog eens extra moeilijk omdat God niet terug 'praat', het gaat dan vooral om het vertrouwen, en dat mis ik (en vast vele met mij).
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Terug naar “Archief”