Gedrag is altijd een keuze!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 30 jan 2006 16:39

En ook al is het mogelijk het te veranderen, dan wil dat nog niet zeggen dat het een bewuste keuze is. Juist niet eigenlijk, als het zo moeilijk is om er iets aan te doen.

koekie
Mineur
Mineur

Berichtdoor koekie » 30 jan 2006 17:30

Aragorn schreef:Daar kun je ook niet verantwoordelijk voor gehouden worden dus, en daarom hebben we in ons rechtssysteem iets als 'ontoerekeningsvatbaarheid'.

ah! dus iedereen is ontoerekeningsvatbaar want niemand kan voor zijn/haar eigen gedrag kiezen, en kan er dus ook niet verantwoordelijk voor zijn 8)
als je een kuil graaft met je tanden, krijg je geen vieze handen.

André

Berichtdoor André » 30 jan 2006 17:44

koekie schreef:
Aragorn schreef:Daar kun je ook niet verantwoordelijk voor gehouden worden dus, en daarom hebben we in ons rechtssysteem iets als 'ontoerekeningsvatbaarheid'.

ah! dus iedereen is ontoerekeningsvatbaar want niemand kan voor zijn/haar eigen gedrag kiezen, en kan er dus ook niet verantwoordelijk voor zijn 8)
Fout gedrag is ook gedrag.
En fout gedrag vloeit voort uit bepaalde gebeurtenissen, waarbij je gevoelens niet rationeel zijn, zodat je gedrag wordt gevormd door irrationele gedachten waardoor niet correct gedrag kan ontstaan, enzo. :P

koekie
Mineur
Mineur

Berichtdoor koekie » 30 jan 2006 17:49

André schreef:
koekie schreef:

En fout gedrag vloeit voort uit bepaalde gebeurtenissen, waarbij je gevoelens niet rationeel zijn, zodat je gedrag wordt gevormd door irrationele gedachten waardoor niet correct gedrag kan ontstaan, enzo. :P

maar waar je (door die irrationele gedachten) wel voor kiest. :wink:

André

Berichtdoor André » 30 jan 2006 17:53

koekie schreef:
André schreef:
koekie schreef:

maar waar je (door die irrationele gedachten) wel voor kiest. :wink:
Pcies, omdat je op dat moment even geen rationele gedachte bij de hand hebt.

PS: Wat studeer je? 8)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 30 jan 2006 18:55

koekie schreef:

Wat maak je nu weer voor rare sprongen? :shock:

Lang niet iedereen is ontoerekenigsvatbaar en ik heb nergens gezegd dat gedrag nooit een keuze is. Het is alleen ook lang niet altijd wel zo, sowieso al heel vaak geen bewúste keuze.

Harriette
Mineur
Mineur

Berichtdoor Harriette » 30 jan 2006 19:58

Aragorn schreef:En ook al is het mogelijk het te veranderen, dan wil dat nog niet zeggen dat het een bewuste keuze is. Juist niet eigenlijk, als het zo moeilijk is om er iets aan te doen.

Ik denk meer een kwestie van gewoonte, gewoonte ontstaat doordat je ergens een keer kiest, het een keer deed, daarna vaker deed en daarna niet eens meer door hebt dat je het doet, waardoor je denkt dat je het onbewust doet, omdat je gedachten elkaar heel snel opvolgen, want het is vertrouwd. Bij iets nieuws moet je weer opnieuw beginnen met kiezen-->denken-->doen, en ook dat kost tijd, ook dat moet weer gewoonte worden, zodat je 20 jaar later zegt: ik daarbij nadenken? nee joh, gaat vanzelf. maak je die keus bewust, dan kun je hem vaak weer herinneren, maak je hem onbewust dan wordt dat al weer moeilijker.

ennuh.... de stelling was niet "gedrag is een bewuste keuze", maar gewoon een keuze... kan dus ook onbewust zijn.
"Door Uw Wil te doen, leer ik om vrij te zijn"

Airke
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Airke » 30 jan 2006 19:59

Smurffie schreef:
Soms is het ook goed om juist op je gevoel af te gaan ipv op al over pijnzingen

Hehe, die houden we erin, dát is pas een goed excuus :P

Hm, ik zou zeggen, die laten we gelden voor mensen die eerst overal drie keer over nadenken en nooit op hun gevoel afgaan. Mensen die alles er maar uitgooien moeten eerst maar eens leren nadenken. :P

Harriette
Mineur
Mineur

Berichtdoor Harriette » 30 jan 2006 20:10

Smurffie schreef:
Ik heb hetzelfde altijd gezegd, "ik ben een flapuit, denk niet eens eerst na, heb geen tijd gehad zelfs om na te denken, praat te snel, ben onrustig enz. enz.....

Maar het IS mogelijk.

Oke, maar dan moet je erachter staan idd.

Eerlijk gezegd ben ik niet van plan iets te gaan veranderen, zolang ik er zelf nog niet achter ben, wíe ik ben.
Niet op de zaken vooruit lopen dus. :P

:wink: Dat was ook mijn oorzaak van vertraging, ik weet ook niet of het me eerder zou zijn gelukt. d:)b

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 30 jan 2006 21:08

Airke schreef:
Smurffie schreef:
Soms is het ook goed om juist op je gevoel af te gaan ipv op al over pijnzingen

Hehe, die houden we erin, dát is pas een goed excuus :P

Hm, ik zou zeggen, die laten we gelden voor mensen die eerst overal drie keer over nadenken en nooit op hun gevoel afgaan. Mensen die alles er maar uitgooien moeten eerst maar eens leren nadenken. :P

Hm, sommige uitflapsels zijn best grappig. Dat heb je dus niet als je er 3 keer over nadenkt. 8)

(Ik heb ^hier^ over nagedacht trouwens, maak ik nu een verkeerde keuze? 8) )

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 31 jan 2006 00:48

Harriette schreef:
Aragorn schreef:En ook al is het mogelijk het te veranderen, dan wil dat nog niet zeggen dat het een bewuste keuze is. Juist niet eigenlijk, als het zo moeilijk is om er iets aan te doen.

Ik denk meer een kwestie van gewoonte, gewoonte ontstaat doordat je ergens een keer kiest, het een keer deed, daarna vaker deed en daarna niet eens meer door hebt dat je het doet, waardoor je denkt dat je het onbewust doet, omdat je gedachten elkaar heel snel opvolgen, want het is vertrouwd. Bij iets nieuws moet je weer opnieuw beginnen met kiezen-->denken-->doen, en ook dat kost tijd, ook dat moet weer gewoonte worden, zodat je 20 jaar later zegt: ik daarbij nadenken? nee joh, gaat vanzelf. maak je die keus bewust, dan kun je hem vaak weer herinneren, maak je hem onbewust dan wordt dat al weer moeilijker.

ennuh.... de stelling was niet "gedrag is een bewuste keuze", maar gewoon een keuze... kan dus ook onbewust zijn.

Dat laatste is waar, maar mijns inziens is het ook niet altijd zomaar een keuze. Zelfs als het een gewoonte is geworden waar eerst wel een keuze aan ten grondslag lag, is het later geen keuze meer. En kiest een kind ervoor om gedragspatronen van zijn ouders over te nemen? Of kiest een gehandicapte ervoor om zich on-sociaal te gedragen?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 31 jan 2006 01:12

Smurffie schreef:
Marnix schreef:Hm, ik kom ff met de deur in huis vallen en lees niet het hele topic door.... was gedrag altijd maar een keuze.... voor een groot deel is het echter bepaald door opvoeding, cultuur, je leefomgeving etc. Rationeel gezien heb je dan altijd wel een keuze, maar heel veel dingen gebeuren gewoon automatisch, omdat je het zo gewend bent.... van een bewuste keuze is dan in ieder geval al geen sprake meer.

gewoonte kun je idd. ook nog aan het rijtje toevoegen, hoewel je (slechte) gewoontes wel af kunt leren natuurlijk..

Zo ziet ik het dan ook: Gedrag op korte termijn is niet altijd een keuze, sommig (met de nadruk op sommig) gedrag kan dat op lange termijn wel zijn.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 31 jan 2006 12:02

met die opmerking over overpijnzen of op gevoel af gaan doelde ik op:

soms sta je voor een keuze en dan zegt je gevoel je moet die kant op!
Maar dan moet je nadneken of dat wel echt de goede keuze is want mensen willen het graag gemotiveerd zien en dan kom je terecht in twijfels, twijfels en nog meer twijfels en uit eindelijk kom je weer bij je die ene kant op dat je gevoel je aangaf te moeten doen!

Waarom zou je bewuste keuzes meoten maken?
Ik wil niet altijd een bewuste keuze maken en gewoon doen wat mij goed lijtk of wat mijn gevoel me ingeeft! Ik ben nog nooit in 7 sloten te gelijk gevallen dus wat is daar loos mee?

Als je er dingen uit flapt mag je dat niet altijd maar klakkeloos als excuus gebruiken,
al is het soms wel netjes om even je excuus aan te bieden :lol:
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

koekie
Mineur
Mineur

Berichtdoor koekie » 31 jan 2006 16:47

Aragorn schreef:
koekie schreef:

Wat maak je nu weer voor rare sprongen? :shock:

Lang niet iedereen is ontoerekenigsvatbaar en ik heb nergens gezegd dat gedrag nooit een keuze is. Het is alleen ook lang niet altijd wel zo, sowieso al heel vaak geen bewúste keuze.

Ik zie niet waar ik een rare sprong maak, maar het past wel bij mijn gekozen gedrag om rare sprongen te maken :mrgreen:

Jij zegt: "het is alleen ook lang niet altijd wel zo". Het gedrag wat dan geen keuze is, kun je daarvoor wel toerekeningsvatbaar zijn?
Gedrag is idd vaak geen bewuste keuze, maar is het dan niet gewoon een onbewuste keuze i.p.v. gedrag waarvoor je niet kunt kiezen maar toch gebeurt?

André schreef:PS: Wat studeer je? 8)

Is dat van belang om te weten? 8)

Harriette
Mineur
Mineur

Berichtdoor Harriette » 31 jan 2006 20:06

Aragorn schreef:Dat laatste is waar, maar mijns inziens is het ook niet altijd zomaar een keuze. Zelfs als het een gewoonte is geworden waar eerst wel een keuze aan ten grondslag lag, is het later geen keuze meer.

Door er voor te kiezen dit gedrag niet te veranderen, kies je ook,en... helemaal niet kiezen is toch ook kiezen?

Aragorn schreef:En kiest een kind ervoor om gedragspatronen van zijn ouders over te nemen? Of kiest een gehandicapte ervoor om zich on-sociaal te gedragen?

Gedragspatronen overnemen, je zegt het al... ook dat kost tijd, en moet een kind herhaaldelijk afkijken voor hij het doet. Dus..euhm.. ja, daar kiest een kind zeker voor. Al heel jong zie je hem denken.."zal ik?..." oeps,... verkeerd gekozen...tik op z'n vingers....en zelfs dan zal hij het nog eens doen en trekt bij voorbaat zn vingers al weg(hij weet de gevolgen en kiest toch)... dit gaat zolang door tot het gewoonte is, of hij leert het nooit.
Dit gebeurt (naar mijn idee) bij alles. Als iemand maar iets vaak genoeg zegt, kun je het al voelen op het moment dat je het wil doen. Maar dit procces gaat soms supersnel.

Een gehandicapte heeft een stoornis in z'n hersenen, en dat is volgens mij toch de plek waar het kiezen gebeurt. Dus nee, het kan heel goed wezen dat hij niet kiest.

Terug naar “Archief”